vissza a főoldalra

 

 

 2011.02.11. 

Szakítottam a baloldalt hamisan kisajátító MSZP-vel

– Szili Katalin nevét is a nemzetegyesítés fogalmával kötik össze sokszor. Kérdezem, hogy most a Magyar Kultúra Napja után, mit jelent ez az Ön számára?

 – Köszönöm! Jól emlékszem, hogy 2007-ben Lezsák Sándor alelnök úrral közösen hívtuk meg első alkalommal a határon inneni és túli magyar kultúra legjelentősebb személyiségeit, hogy a parlamenti Vadász teremben, felülemelkedve az akkori különösen nehéz és feszült belpolitikai hangulaton, legalább egy főhajtással és néhány jó szóval tiszteljük meg őket.Szeretném megjegyezni, hogy Lezsák alelnök úrral ebben az értelemben nem csak egyszerűen több, mint jó kollegiális kapcsolatban voltunk – vagyunk, hanem közös szívügyünk volt például az általa kezdeményezett Szent Imre év esemélysorozata, vagy a tanyákról, vidéki kisiskolákról szóló konferenciák, hogy csak egy párat említsek. Számomra megnyugtató, hogy mindazokat a bizonyítottan életrevaló kezdeményezéseket, mint a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma, a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanácsa, vagy a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Fórum, amelyeknek alapítója vagyok, ez a Parlament is továbbviszi. Természetes, hogy változások lesznek itt is, de a lényeg a tartalom és a szemléletmód, hogy vannak össznemzeti ügyek, amelyek eldöntésében a hazai pártok csak egyek a sok más fontos szereplő között, az tovább működik. Ezek a nemzet kulturális integrációjában is jelentős állomások voltak. Az elmúlt idők legnagyobb problémája volt, hogy elvétettük a magyar nemzetpolitikai stratégia kialakítását, a nemzeti összetartozás érzését a megosztottság árnyékolta be. A közös kultúránk, hagyományaink, nyelvünk őrzése a közös történelmünk tisztelete a XXI. század globális kihívásai között még inkább a közösségi érzés erősítésének lehetőségeit jelentik. Hazánk nemzeti jövőkép, cél és identitástudat nélkül csak sodródna a külső körülmények alakulása szerint. Ezért fontos az a tucatnyi stratégiai program, amelyeket az elmúlt években együtt alkottunk, s amelyek a közös tudáson túl kovászát is jelentik a közös cselekvésnek.

 – Nemrégen volt karácsony, újév. Ön mit vár 2011-től?

 – Tavaly október 3-ától, amikor megalapítottuk a Szociális Uniót, nyíltan is egy új társadalmi alternatíva megteremtésén gondolkodunk és fáradozunk. Aki ismeri – csak az elmúlt 5-6 évben tett – nyilatkozataimat, lépéseimet, az tudja, hogy korábbi pártomban a neoliberalizmus térnyerésével elfogyott a levegő végképp a nemzeti gondolat körül, de körülöttem is. Az MSZP romokban. A mai napig nem képes sem három választási vereségével, sem azoknak néven nevezhető felelőseivel szembenézni. Én nem temetkeztem a romok alá, a távozásom bizonyíthatja csak a továbbélésünket. A mi alapelveink között első – különösen a globalizációs hatások és következményeik figyelembevételével – a nemzeti értékek konzekvens képviselete és a rendszerkorrekció. Ez utóbbiról annyit, hogy a rendszerváltozás óta adósak vagyunk annak megválaszolásával, hogy a nagy társadalmi elosztó-, illetve ellátórendszerek közül melyikben, milyen, évtizedekre kiszámítható jövőt képzelünk el magunknak. Milyen lesz hoszszútávon az oktatás, az egészségügy, a szociális ellátás, vagy a nyugdíjrendszer. Olyan választ kell erre adni, amely széles társadalmi és szakmai konszenzuson alapul, amelyet nem írhat felül mindig a pillanatnyi érdek és amely nem csak a mának, de a jövő generációk szempontjainak is megfelel. Ezen megfontolások alapján veszünk, veszek részt az alkotmányozás folyamatában is. Képviselői kötelességem, de személyes demokratikus meggyőződésem is, hogy lehet, és kell – az utolsó végszavazás előtti pillanatig – képviselni mindazokat a nem pártpolitikai, hanem valódi társadalmi pólust megjelenítő javaslatokat, amelyek egy minőségében, tartalmában, szerkezetében és szövegezésében is a mait meghaladó alaptörvényt eredményezhetnek. Nem fogadható el, hogy a politikai kétharmad ezt eleve lehetetlenné teszi, és emiatt csak pusztába kiáltott szó. Talán azon kellene elgondolkodni, hogy miért adott a választói többség 2/3-ot egy politikai erőnek! Korábban nem gondoltam volna, de mára megérett bennem, hogy jó lenne visszatérnünk – a történelmi hagyományok alapján is egy korszerű, korporatív rendszerű, de további költségeket nem jelentő – második kamara intézményéhez. Ha a kisebb parlamentben nem ülhetnek majd polgármesterek, ha a hazai nemzeti kisebbségeinknek, az érdekképviseleteknek, kamaráknak, köztestületeknek, történelmi egyházaknak, de akár a határon túli nemzetrészeknek is méltó képviseletet kívánunk nyújtani, akkor talán ez lehet a legjobb megoldás. Természetesen ez segítené a konfliktusos demokrácia pártállami rendszeréből inkább a konszenzusos demokrácia irányába történő elmozdulást. De az alkotmányozásban fontosnak tartom még a jogok és kötelezettségek pontosabb megjelenítését, továbbá azt, hogy milyen államot szeretnénk. A munkához való jog legyen pl. kötelezettség is mindazok számára, akiknek erre lehetőségük van, de említhetném a lakhatás jogának állami célként való rögzítését. Számomra nagyon fontosak a környezeti kérdések is, hogy mi, akik az új évezred elején élünk, tudunk-e távlatosan is, kellő felelősséggel gondolkodni, hogy mit hagyunk hátra, illetve milyen legyen majd például 2030 Magyarországa. Én ebben a folyamatban már természetesen nem csak parlamenti képviselőként, de egy új párt képviseletében veszek részt. Olyan pártnak a vezetőjeként, amely mögött a Szövetség a Jövőért Mozgalom is ott áll, amelyet jó egy éve alapítottunk.

 – Szili Katalin mennyire lehet igazán független képviselő? Merre van ma a tisztességes, nemzeti baloldal?

 – Büszke vagyok, hogy ugyan húsz év után – az utolsó években pedig napi belső küzdelmekkel belülről a hűségem és az igazságérzetem között –, de szakítani tudtam az MSZP-vel. Magam úgy érzem, hogy elkötelezettségemben, nézeteimben nem változtam. Ebben az értelemben csak a szék „független”, amin ülök ma a Parlamentben. A baloldalt hamisan kisajátító MSZP – amelyről többet és bővebben már nem szívesen beszélek, hiszen szétesett pártról vagy jót, vagy semmit – számos fontos kérdést soha nem tisztázott, többek között a nemzethez, a társadalom fontosabb rétegeihez, vagy akár ’56-hoz való viszonyát sem. Az jól érzékelhető a közvélemény-kutatásokból, hogy társadalmi – keresleti oldalon igény van egy valódi baloldali politikára, politikai erőre, melyet a Szociális Unió jelenít ma meg.

 – Mi a véleménye az MSZP-n belüli, de nem a Gyurcsány-féle, úgynevezett „új baloldali” alakulatról?

 – Ez egy önmagában bizonytalan, ideológiájában nem tisztázott politikai erő vergődése, így minden ilyen törekvés hiteltelen pótcselekvés. A konkrét részletek pedig – engedtessék meg nekem – már nem érdekelnek ….

 – Hogyan viszonyulnak a jelenlegi kormány tevékenységéhez?

 – Konstruktívan. Ami jó, azzal nem csak egyetértünk, de a magunk módján támogatni is fogjuk. Ami jó az országnak, azt nekünk is támogatni kell. Amivel nem értünk egyet, azt nyíltan szóvá fogjuk tenni, de minden esetben konstruktívan, alternatív javaslatot is asztalra téve a kritika mellé. A kampányok közötti évek egy normális demokráciában a konszenzuskeresés és az értelmes együttműködés időszakai. Küzdeni, különbségeket felmutatni ilyenkor csak nagyon kirívó esetekben kell – ennek az időszaka a kampány pár hónapja. Ezért – noha nem szavaztam meg a médiatörvényt – elfogadhatatlannak tartom, hogy kívül keressük a megoldást. Úgy gondolom, hogy akár a devizahitelesek gondja, akár a benzinár, vagy a belvízkérdés ennél most sokkal fontosabb. Megjegyzem, fenti kérdések közül a devizahitelesek otthonának megmentésére másfél éve elkészített, de az előző kormány által sajnos be nem fogadott komplex javaslatunk van. Ezt, és más szakmapolitikai elképzelésünket, például megújuló energiák, vagy kis- és középvállalkozások reorganizációja ügyében, letesszük a döntéshozók elé a közeljövőben.

 – Végezetül szóljunk a sokak által csak pejoratív módon emlegetett nacionalizmus mai tartalmáról!

 – Ami számomra nemzet, az a közösségen kívül lehet hogy nacionalizmus. A XXI. század globális világának kihívásai között igenis szükség van – és ez Európában más nemzeteknél is jól érezhető – egészséges nemzettudatra, amely a nemzeti érdekérvényesítés képességét megalapozza. Az én számomra azért is természetes például, hogy a magyar állampolgárság megadása nyilvánvalóan a szavazati joggal jár együtt – így van ez Európában másutt is. A KMKF Állandó Bizottsága januári ülésén javasoltam, hogy áttekintve a némileg is használható, valamennyi európai példát, hazai és határon túli szakértőket, civil szervezeteket, intézményeket is ültessünk le alternatívák kidolgozására és majd csak ezek ismeretében döntsön a politika – de ismétlem, konszenzusos eljárásban -, hogy anyaországi, össz-nemzeti és európai, illetve szomszédság-politikai viszonylatban is egyaránt vállalható megoldás szülessen. Hiszem, mert például csak a KMKF gyakorlatában, hosszú évek óta eredményesen működött ez a gyakorlat. Célom, célunk, hogy a társadalmi pólust az életünk, ügyeink minél szélesebb körébe, eredményesen vonjuk be a párbeszédbe!

 

Győri Béla