vissza a főoldalra

 

 

 2011.03.02. 

Megjelent a Magyar Fórum XXIII. évfolyamának 9. száma!

A tartalomból:

Csurka István: A megmaradás kultúrája (2.oldal)

A médiatörvény egyelőre úgy van megszerkesztve, hogy a külföldi tulajdonban – globálisban – lévő kereskedelmi televíziókra aligalig vonatkozik, és a képernyőn folyó embergyártást nem hogy nem tiltja, nem is említi meg. Nem is tud róla. Igaz, a közszolgálati televíziókban is folyt és folyik ilyen ipari tevékenység, legkevésbé a Duna televízióban, és ezeket egy törvénynek ezekből is száműznie kellene. A nagy zombigyárak, lélekmegsemmisítő koncentrációs táborok azonban, annak ellenére, hogy a törvény igen körülményesen leírva vonatkozik rájuk, végtermékeiket illetően – a végtermék a „plázazombivá tett ember”– semmilyen tiltó, fegyelmező rendelkezést nem tartalmaz. Miért történt akkor ez a heves támadás a médiatörvény ellen? Miért volt annyira fontos egyáltalán egy törvény azok számára, akikre alig vonatkozik, és akik nem arról híresek, hogy betartják a törvényt, s nem játsszák ki félelmetes, több ezer éves technikával? Cohn- Bendit és magyarországi megfelelőinek acsarkodását és az egész médiatörvény elleni hajszát a félelem szülte. Meggyökerezve és megerősödve a kormány és a törvényhozás a törvény hatályát és a büntetéseket kiterjesztheti a zombigyárakra is, netán meg is szüntetheti a zombigyártást, ami folyik ma Magyarországon. Két monarchia is kifejlődhet a médiapiacon, ettől is tartanak, mert ez csökkenti hatékonyságukat. Lehet egy királyság a közszolgálati tévékből, majdnem magyar királyság és egy kaiserség, nem annyira bécsi, mint inkább hollywoodi székhellyel. Duális lesz a képernyő, ha a nagy közszolgálati felületeken nemhogy tömegember-előállítás nem folyik, hanem valamilyen kultúra jelenik meg, ha értékeket állít elő és közvetít. Akkor az énközpontú, vakembergyártás termelékenysége csökken és drágul is. A zombigyárak vezetői, külföldi tulajdonosai nagyon előrelátóak. Ezért szervezték meg a mindenre kapható belföldiekkel a médiacsatát, amely háborúnak már nem is mondható, mert nevetségesebb volt, mint a Napóleon elleni győri kardcsörtetés annak idején. Persze, a harc még nem ért véget.

 Legális drogok a netről (4.oldal)

Az illegális szerekhez –kábítószerekhez – hasonlóan, ezen anyagok használata is szociális és egészségügyi problémák megjelenéséhez vezethet, mely problémákhoz kapcsolódó költségeket részben vagy egészben a társadalom viseli. Néhány anyag esetében intravénás használattal is találkozunk, mely önmagában óriási kockázatot jelent nem csak az egyénre, de környezetére és a társadalomra nézve egyaránt – például – a fertőző betegségek (mint a hepatitis C) terjedése révén. Ugyanakkor az új szerek megjelenése fokozott munkát, így fokozott ráfordítást igényel a bűnüldöző szervek részéről is, hiszen e szerek kereskedelme akár szervezett bűnözői csoportok tevékenységéhez is kapcsolódhat.

 Hat hónap börtön magyar könyvek terjesztéséért (5.oldal)

Negyven évvel ezelőtt indult Erdélyben a Tőzsér-posta, amikor Tőzsér József létrehozta a könyvpostaszolgálatot Gyergyószentmiklóson a Tatár utca 151. szám alatt. A jubileummal kapcsolatban Tőzsér Józsefet, a Pallas- Akadémia Könyvkiadó igazgatóját kérdeztem.

– Azt olvastam, hogy a könyvek iránti szeretetét édesapjától örökölte, akinek jelentős magánkönyvtára volt és könyvesboltot is nyitott. Milyen tematikájú könyveket gyűjtött édesapja?

– Édesapámnak a két világháború között magánkönyvtára volt. Főleg az Erdélyi Szépműves Céh kiadványai, valamint Herczeg Ferenc, Dumas művei maradtak meg a II. világháború után, amikor a könyvtárat majdnem teljesen felszámolták az átvonuló orosz katonák. A kölcsönkönyvtár szülőfalumban, Gyergyóalfaluban volt. Ő a könyveket kis pénzért a Gyergyó-vidéki falvak olvasóinak kölcsönözte és az ebből bejött pénzből újabb könyveket vásárolt a könyvtár számára. A háború után édesapám saját könyvesboltot nyitott, amely az államosításig, 1950-ig működött. Akkor már könyvkölcsönzéssel csak a hivatalos könyvtárak foglalkozhattak.

 Az ajtón dörömböltek

Nyina Lugovszkaja: Élni akarok c. naplókötetét Győri Béla mutatja be (7.oldal)

Ezt a háromfüzetes naplót Irina Oszikova találta meg, aki a 80-as években levéltári kutatásokat folytatott a Szovjetunióban, és a sztalini munkatáborokban folytatott ellenállási küzdelmek különböző formáinak leiratát és nyomait kereste. Megtalálta a napló szerzőjének, Nyina Lugovszkaja apjának az aktáját is, meg a KGB dokumentációiban megtalálta a kezünkben tartott naplót. A könyvhöz Natasa Perova írt előszót. Tőle tudjuk meg, hogy Nyina Lugovszkaja elsőgenerációs értelmiségi családban született. 1932- ben, 13 éves korában kezdte írni a naplóját. Az utolsó bejegyzés 1937. január 2-án született, egy nappal azelőtt, hogy az NKVD (a KGB elődje) házkutatást tartott a lakásukban, és minden írást lefoglalt. Két hónappal később durva kihallgatásokat követően az anyát és a három lányát öt év kényszermunkára ítélték, melyet egy kolimai börtönlágerben kellett letölteniük. (Kolima volt a Gulág szigetvilág legkegyetlenebb része.) Nyina apja, Szergej Ribin (vagy Lugovszkoj) akkor már a börtönbüntetését töltötte: azért ítélték el, mert valamikor a szociálforradalmár (ESZER) párt aktivistája volt (addigra törvényen kívül helyeztek minden pártot, amely szemben állt a bolsevikokkal).

 Küzdelem a Fradiért (9.oldal)

Kocsis Máté, az FTC alelnöke: Több dolog is furcsa Berki Krisztián visszatérésével kapcsolatban. A viselkedése naprólnapra pusztán afféle porhintés, hiszen az általa tartott sajtótájékoztatón ő maga is elismerte, hogy még két hétig csupán hatáskör nélküli embere Kevin McCabe-nek. Ezt látva bizony felmerül a kérdés, hogy a Labdarúgó Zrt. ügyvezetése vajon tényleg a Fradi felvirágoztatását tekinti-e céljának? Könnyen lehet, hogy csak az ingatlan, és az annak révén megszerezhető pénz mozgatja bizonyos emberek tevékenységét. Ne felejtsük el, hogy Berki Krisztián pár héttel ezelőtt még egyike volt a Vasas három vevőjelöltjének. Képzelje el a helyzetet, amikor az anyaegyesület – és annak képviseletében Albert Flórián, Kökény Beatrix és más, zöld-fehér legendák –, valamint Berki Krisztián leülnek tárgyalni egymással..

 A jó bornak is kell a cégér (10.oldal)

Elismert borászok – akik elnyerték az Év Bortermelője címet az elmúlt húsz évben – és szakemberek találkoztak február 23-án a villányi Gere-Bor-Hotelban, hogy az ágazat problémáira közös megoldást találjanak. Az eseményről a főszervezőt, Ferenc Vilmos kertészmérnököt, a Magyar Bor Akadémia tagját kérdeztük.

 Szlovákia elzárkózik a Kodály-módszertől (11.oldal)

Balogh Rózsa, énekművész-tanár (Észak-Komárom): Nálunk csak a magyar zeneművészettel szorosan kapcsolatban álló tanárok és előadók ismerik alaposan a Kodály-módszert, s leggyakrabban a zenei oktatásra nagy hangsúlyt fektető alapiskolákban alkalmazzák ezt a metódust.

– Csak a magyar tannyelvűekben?

– Kizárólagosan.

– Lehet, hogy provokatívnak tűnik a kérdésem: a szlovákok azért nem alkalmazzák, mert Kodály magyar volt?

– Nem tartom kizártnak, hogy ez az oka. A szlovák zenei oktatás annyira távol áll a Kodály-módszertől, hogy már az alapoktól sem azonos. Ezért sem alkalmazzák.

– Bizonyára nagy hiányosság, de míg cseh zeneszerzőket igen, addig szlovák komponistákat nem ismerek. Azt is tudom, hogy Bartók több szlovák népdalt gyűjtött, mint Kodály. A két nép néhány száz évig egymás mellett élt. Ő sokat írt a közös népzenei gyökerekről.

– Valóban vannak hasonlóságok. Voltak szlovák népdalgyűjtők, s tán a legjelentősebb közülük Mikuláš Schneider-Trnavský, aki nem csak gyűjtötte a népdalokat, hanem zenei kíséretet is írt hozzájuk. Egyes kíséretei szinte elérik a bartóki színvonalat. Természetesen teljesen nem lehet összehasonlítani őket, mert Bartók egy csodálatosan sajátos utat járt be.

– Ezek a szlovák zeneszerzők milyen mestereknél tanultak? Schneider- Trnavský Nagyszombaton tanult, majd Budapesten és Bécsben is.

– Minden valószínűség szerint magyar és/ vagy német mestereknél tanult, erre a hasonló harmóniavilágból következtethetünk. De! A Kodály-módszer nem jött át a határon, s ennek sokszor érzem a hiányát, nem csak általánosságban, hanem pedagógiai és énekművészeti munkásságomban is.

 A szicíliai végzet (12)

Operakritika a miskolci Parasztbecsület-Bajazzókról

A Bajazzókban Caniót Molnár András Kossuth- díjas, érdemes művész alakította. A főleg Wagner-tenorként ismert világhírű énekes – bár tudjuk énekelt ő Bánkot, Hunyadit, és fiatalon Ernanit is – hozta remek formáját, minden hang a helyén volt nála, tehát professzionális alakítást nyújtott. Hangilag és alkatilag telitalálat volt Eperjesi Erika, a színház társulatának tagja, aki a legjobban a Madárdalban szárnyalt. Ebben az áriában remekül kifejezte a kötöttségekből szabadulni vágyó asszony lelkivilágát. Menne ő is egy boldogabb, szabad világba a madárrajjal együtt… Külön ki kell emelni szerelmi kettősét a Silviót éneklő Fülep Mátéval, melyben remekül érvényesült a két énekes lírai adottsága. Ezért is öröm, hogy nem húzták meg ezt a duettet. Nem jöttem még rá, hogy miért, de hazánkban évtizedek óta Silviót színtelen, semmitmondó figurának ábrázolják, és sokszor a „futottak még” baritonoknak adják ezt a szerepet, és ezért az operakedvelő alig várja, hogy véget érjen a kettős, mert tudja, jön mindjárt a „Kacagj bajazzók”. Itt nem ez történt. Fülep tehetséges énekes, elég érett és szép a hangja ehhez a szerephez.  

Szőcs Zoltán: A felszín és ami alatta van (15.oldal)

Korunk sajtójának másik rágógumija a rasszizmus. Az állítólagos rasszizmus, melynek megléte mintha már-már politikai feltétele lenne bizonyos pártoknak, hatalmi köröknek. A zsidó sérelmek tagadása már büntethető, a rasszizmusé még nem, de jó úton halad efelé. Ugyanis van valami fantomszerű a rasszizmusban, mivel egyre tágul értelmezési köre, és hovatovább egy koccanásos balesetet, ha a két sofőr bőrszíne nem teljesen azonos, könnyen lehet rasszista provokációként értelmezni. Miként azt is, hogyha a más rasszhoz tartozó tolvajra tolvajt kiáltunk, ami kódolt rasszizmusnak tekintendő. (Tetszik még emlékezni a kódolt antiszemitizmusra?) És egyáltalán: a különféle rasszokhoz sorolható embereknek egymással semmiféle vitájuk nem lehet, mert ha van, az bizony már régen nem vita, hanem vegytiszta rasszizmus. Ezt sugallja a balliberális sajtó, ezzel szemben mit látok a világ történéseiben? Sokkal kevésbé rasszizmust, sokkal inkább vallási ellentéteket. A világ egy már réges-régen meghaladottnak és kimúltnak hitt jelensége, a vallás kezdi átszabni a glóbusz politikai térképét. És vele a gazdaságit is persze, meg a pénzügyit, meg az energetikait.

 Keresse a Magyar Fórumot csütörtöktől az újságárusoknál!

Vagy fizessen rá elő!

info@magyarforum.hu