vissza a főoldalra

 

 

 2011.01.07. 

Nyugat-dunántúli művészek
Hét festő az Árkád Galériában

Ne keressük a számmisztika ezerfelé osztódó fortélyait, inkább abból egyre, a József Attila által klasszikussá emelt, a küzdés és a helytállás mint önkifejezést erősítő próba fontosságára figyelmezzünk: „E világon ha ütsz tanyát, / hétszer szüljön meg az anyád! / Egyszer szüljön égő házban, / egyszer jeges áradásban, egyszer bolondok házában, / egyszer hajló, szép búzában, / egyszer kongó kolostorban, / egyszer disznók közt az ólban. / Fölsír a hat, de mire mégy? / A hetedik te magad légy!” (A hetedik)

Igen, a hetedik, a hét tűzben edzett fiú, mindig győző! Ha a véletlen sorolta is a hét nyugat-dunántúli festőművészt egymás mellé – mindőjük tagja a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének –, ebben a számalakító véletlenben nagyon is ott van a különbözőségekben rejlő teljesség óhajtása. Magyarán, az a sokszínű, minden irányzatot, kifejezésmódot a maga rangján kezelő – mi több, megmutató – paletta, amely nem tesz különbséget alakábrázoló és nonfiguratív, organikus és konstruktív, mítoszba merülő és a „töredék” kalligráfiáját egésznek láttató módszer, megjelenítési mód között, hanem kizárólag a minőséget emeli az oltárára.

A különféle, korábban stílusirányzatokat is jelölő régiók (Nagybánya, Hódmezővásárhely, stb.) színei – főképp, ha a művészek lak- és alkotáshelyét vesszük – mára összekeveredtek, s ha például – lásd a mostani szervező-irányultságot – Nyugat-Dunántúlt mondunk, nem biztos, hogy evvel a megjelöléssel egyértelművé tesszük az egyedi stílus milyenségét is. Hiszen Nyugat-Dunántúlba mint a régiót összefogó és azon szerencsésen túllépő „karakterbe” a Veszprémbe hozott Kolozsvár fénye (Kádár F. Tibor) éppúgy belejátszik, mint az alföldi festészet „pannon” változatát művelő (Salamon Nándoré a megállapítás), s azt mítoszba emelő soproni Giczy János (képen) föld- és munkaszeretete, vagy a lírai absztrakt világot szakrálissá emelő Kovács-Gombos Gábor hitben való elmélyülése. És akkor Szekeres Emil organikus absztraktjának fénykáprázatáról, Horváth János hagyományt őrző táj- és néplélek módozatairól, Haraszti László konstruktívba hajló bábuiról és Budaházi Tibor több rétegű emlékezés-rétegéről még nem is szóltam. Giczy is, Horváth is, és – félig-meddig – Kádár F. Tibor is annak a figurális ábrázolásmódnak a híve, amelyben az ember (a munkát végző, a rituális tevékenységet folytató, valamint az ünnepnek és szokásvilágának áldozó ember) minden reális mozzanat ellenére túllép létvalóságán. Horváthnál ez a természet hideg tisztaságában oldódó eszmélet (Téli kert) és a dráma ellenére is valaminő közösségi erőt adó, méltóságteljes vonulás (Szalafői temetés – 2000) magasabb régióba való emelésében nyilvánul meg. Különösen a nyomasztó – alig van horizont – ég alatti halottvivő tömeg alakrajzában láthatni, hogy a sors hozta barangolás egyben valaminő jövőbeni építkezés alapja is. Kádár F. figurális vásznának alakjai az oldott festőiséggel szinte mitikus súlyt kapnak – a Hajnali fényeknek nem véletlenül lett Háromkirályok az alcíme –, és fokozottabban azt Giczy János mélyen átélt „életképei”. És itt nem csupán különleges városképének (Sopron – 2003, olajtempera) szőlővesszőt tartó szürrealista alakjaira, a kétkezi angyalokra gondolok, hanem az A nagy pillanat (2009, akvarell) biblikus aurájára is. A „csoda” hallatán félkörben összegyűlt asszonyok nem csupán a Megváltót várják, ám szivárványkoszorúvá nőtt reménységgel megszabadításukat is. Jóllehet, az Asszonyok a búzaföldön (2007, olajtempera) látszólag valaminő szociográfiai-valóság hitelesítője – az élet aratása közben pihenni is kell –, valójában költői festészet. Az átszellemült alkotó, mítoszi körbe emelvén alakjait, már-már szakrális fogantatású ünneppel ajándékozza meg a nézőt. A földpárnára fejüket lehajtó fáradt asszonyok – elcsigázottságuk a Megfeszítettet sirató Máriát idézi – a jól végzett munka örömét szimbolizálják, s egyben tartást adnak a jövő nemzedékeinek. Oldott festőiség, oldott kontúrok, mégis a színeket fedő „hártya” – noha félig-meddig beszédes módon – a néplélek titkait rejti. Érdekes, hogy az utóbbi időben a figurális festészethez visszatérő Kádár F. Tibor milyen pontosan érzékeli a nonfiguratív – határozottan drámai – megjelenítés alakzatait. A szigorú, már-már „kimért” szerkezet színfoltokat ütköztet, s a fölöttük uralkodó gólem sem más, mint a valóság fenyegető árnyképe a végtelenül zárt udvaron. (Félelem, olaj-vászon). Ez a szorító és mégis valahol fölemelő élmény jelenik meg Földoltár (olaj-vászon) című diptichonján is. Bravúros összevonással, hiszen ég és föld, az egymásba fonódó „szenvedéstükör” ugyanannak a – képi valóságból eszmei valósággá táruló – létigazságnak áldoz. A barnák melankóliája nem gátja ennek a visszafogott, nonfiguratív voltában mégis fölemelő teremtésünnepnek. Ehhez, a faktúra „árokmélységét” őrző, érzelemmel telített szigorúsághoz a kiállító művészek közül leginkább Budaházi Tibor köthető. Vegyes technikával készített farost táblái – Töredék I. és Töredék II. – a történelmi emlékezet és az írás (a kalligráfiával megidézett kódex-ihlet és a miniátorokra valló türelem) összebékítéséből származó aktív figyelem (figyelmeztetés) iskolapéldái. A sötét keret és az azt közrefogó mező véghetlen tárházát adja (kevés motívum) a betűk, emlékezésgócok siklásának, s ezáltal a fókuszba helyezett „tárgy” – állandóság a hullámzásban – megelevenedik. Élete nem organikus mozgás, hanem konstruktivista állandóság. Benne a foszlány-lét töredékességének, az emlékező fájdalomnak minden bizonysága. Haraszti László két olaj-vászna (Zöld figura, Kék figura – mindkettő 2009) – a művészt sok évtizeddel ezelőtt mint grafikust ismertem – attól izgalmas, hogy az elveszejtett figuralitás, bár mindkét mű esetében nonfiguratív ábrázolásról kell beszélnünk, vissza-visszatér a konstruktív építkezésű alakok (saját tengelyük körül forgó idolok) „táncában”. A visszafogott színvilágú, ám szigorú mértani alakzat szerint alakított mező ceruzás négyzetrácsai erős szerkezetet mutatnak, s a körívekből, gömbökből, háromszögekből épített „sárkány” lemaradó részei aszerint színeződnek, hogy beleillenek-e eme „organikus” konstruktivizmus szerkezeti rendjébe. Annak ellenére, hogy tudatos felületi mértanról van szó, kérdés, hogy a rajzi biztonság megfelelő festői élménnyel párosul-e. Szekeres Emil organikus természetrajzában – mint lepke a fénykörben – leplüket vesztő alakok, sosem volt figurák káprázatai pörögnek. Képeinek címei is – Nyárutó, Hajnali fényben, Hajnal (mindhárom olaj-farost) – valaminő sejtelmes álomvilágra utalnak. A lég bajnokai – történéseikből épüljön oltár avagy angyali türelmük legyen a zuhanás-lebegés apoteózisa – a szürrealitás felé mozduló lélekszimbólumok, s dekoratív szépségük sajátos ízzel telíti a félig természeti, félig jelszerű sorspéldázatok mezejét. Hogy fényt, érzéshullámot, a szakralitás terrénumán mozgó – aktív hittel élő – átszellemített valóságélményt képes-e megörökíteni az ecset, arra Kovács-Gombos Gábor három olaj-vászna a példa. Mindenik egyúttal a festőiség próbája is. A Szent Dorottya oltárkép kék-zöld káprázata, a bibliai szimbólumokban ugyancsak gazdag Fénykapu barna szegélyű nyílásának izzása és a Mint aki álmából ébred… (2005) című festmény ablaknyitogató azúr mennyének – a megmagyarázhatatlan érzékiségű kékeknek – vibrálása  elemi erejű tobzódás a (reneszánszig visszanyúló?) szépségben. Ha ez is „nyugat-dunántúli” vonás, nyugodtan építkezzék vele, más önkifejezéseknek is meghagyván a kifutást, a régió.

 

Szakolczay Lajos