vissza a főoldalra

 

 

 2011.01.21. 

Noteszfirkák

Szeptember van, éget a délelőtti nap, a klasszikus vénasszonyok nyara hangulatban virítanak, rikítanak a Margitsziget parkjának virágai. Minden elképzelhető és elképzelhetetlen szín képviselve van. A magyar táj elmaradhatatlan kis asszisztensei, a mindig mindenütt ott lévő, gyors cikk-cakkban röpdöső, fehér kis pillangók boldogan tobzódnak az ősz gazdagon terített asztalánál, és emberi logikával követhetetlen szisztéma szerint szállnak egyik virágról a másikra. Néha szinte összeütköznek, rövid ideig incselkednek egymással, majd az egyik erre, a másik arra röppen tova.

Szeptember van. Hol lesznek ők már decemberben? Én beleborzongok a gondolatba, nekik ez a legkisebb gondjuk.

 ***

 Csak a bevégzett sors tekinthető sorsnak. Az élet, amelyik még alakul vagy alakulhat nem több események soránál, kérdéseknél, fikcióknál, állomásoknál. Sorssá akkor lényegül, ha lezárult.

 Jegyzet a kereszténységhez

 Nézem a fáradt, sápadt, sovány, görnyedt, mozogni is alig bíró, idős katolikus papot. Fehér miseruhát visel, készül a délelőtti szertartásra, enerváltan rámolgatja az oltár gyertyatartóit. Elképzelem azt a tömény unalmat és semmit mondást, amit hallani fog tőle – korban és állagban hozzá illő – hallgatósága. Legszerencsésebb esetben egy a XIX. századot idéző beszédet mond majd, szerencsétlenebben egy „modernet”. Ez utóbbi életszerűtlensége miatt a legelszántabb hívő számára is emészthetetlen lesz.

A kereszténység katasztrófája, Európa látványos hitehagyásának egyik fő oka, hogy az egyházak képtelek voltak a már Ady által meghallott és bejelentett „új idők új dalaival” hangszerelten hirdetni a kétezeréves dogmákat. Figyelem!: nem a krisztusi dogmák avultak el, nem az evangéliumok veszítettek jelentőségükből, csakis az őket közvetítő és megszólaltató egyházi hang. Ez az öreg, tiszteletre méltó pap, ha beleszakadna, már akkor sem tudna kommunikálni egy mai harmincévessel.

Az így létrejövő hitéleti hiátust képesek bámulatos leleményességgel betölteni az ilyen-olyan szekták.

 Jegyzet egy görög szállodához

 Fiatalok érkeznek, láthatólag zavarban vannak: egyik a nyakát vakargatja, a másik nem tudja hová tenni a kezét.  A fiatalság gyakori kísérője a zavartság, pedig csakis az öregeknek volna okuk zavarban lenni, főleg ha végiggondolnák, hogy mi lett hajdani önmagukból, egykori álmaikból.

Miért, hogy a dúsgazdag fiatal feszeng zavartan, a koldus vén pedig marad fölényes?

 ***

 Az ártatlanoknak a bűntelenség és az ártalmatlanság mellett harmadik jellemző sajátságuk a védtelenség. Az ártatlanok rettentően védtelenek, ideális céltáblái a gonosznak, amely viszont nagyon eredményesen képes megvédeni magát.

 Jegyzet az árnyékomhoz

 Október közepe. Nincs már hője a napnak, viszont annál fényesebb és ragyogóbb, így aztán csodálatos kontúrral és részletességgel rajzolja a körút aszfaltjára árnyékomat, amely tőlem jobbra, kissé előttem lépked. A felfedezés izgalmával nézem: ilyen vagyok? Meglett korú férfi őszi kabátban, sapkában, nyugalmat – talán némi méltóságot is – kifejezve, nem túl gyorsan, de határozottan siet célja felé. Hová mehet vajon?

Lopva figyelem, majd kényszerűen megállapítom: árnyékom megnyerőbb, mint én.

 ***

 Ha az élet mások életében való jelenlét, kérdéses, hogy valóban éltem-e? Ugyanis semmi megnyugtató bizonyosságot nem látok erre.

 ***

 Jegyzet a Sátánhoz

 A napokban megkísértett a Sátán egy kissé meglepő felvetésével: „Ostoba vagy és vak, mert nem veszed észre, hogy híres nagy hited, ragaszkodásod az Istenhez valójában nem több a Stockholm-szindrómánál, vagyis azon általános jelenségnél, hogy a túszul ejtett ember bizonyos idő után teljesen azonosul fogva tartójának követeléseivel és érzelmeivel?” Szokatlan érv, de egy valamit fényesen bizonyít: a Sátán ötletes hatalom. Amitől persze még lehet rosszindulatú és korlátolt, ugyanis nem veszi észre – netán abban reménykedik, hogy én nem veszem észre -, hogy botorság a Stockholm-szindrómára hivatkozni a keresztény hit esetén.

Bankrabláskor a túszejtő ugyanis az egyik szereplő – ő a rossz fiú –, a túszul ejtett pedig a másik – ő az áldozat. E szerepleosztást nem tekintve, teljesen idegenek egymás számára. Ebbe a sémába viszont nem lehet behelyettesíteni túsztartóként Krisztust, és túszként engem, ugyanis a keresztény hit szerint Krisztus és én nem vagyunk egyik és másik, hanem közeli rokonok vagyunk: testileg könny- és vérrokonok, mint emberfiai, lelkileg sors-rokonok, mint Isten fiai. Nem érti az Újszövetség lényegét az, aki így érvel: ő oda fent megteremtette a világot, benne a játékszabályokat, miközben az én vérem és könynyem hullik ide lent. Ez a logika ugyanis megfeledkezik valami nagyon fontosról és alapvetőről: a keresztről, amely úgy két kiterjedésű, hogy közben egy bizonyos ponton metszi egymást vertikális és horizontális szára. Gyanítom, ez a pont a – a kereszteződés pontja – kereszt lényege.

Ontológiailag nincs ő és nincs én, csak mi vagyunk, és ebbe a mi-be beletartozik Isten ugyanúgy, mint bármely lelkes teremtménye, akikért ő már születésük előtt felelősséget vállalt. Mi köze lehet mindennek a Stockholm-szindrómához?

 ***

 Amikor a Gyurcsány-kormány megszüntette az 1 és 2 forintosokat, azok abszolút elértéktelenedése okán, és bevezette a fel- és lefelé kerekítés gyakorlatát, már akkor éreztem, hogy megint át fognak verni. Nem tévedtem, ugyanis ma már teljesen nyíltan lopnak meg a kerekítés ürügyén. Azt ugyanis értem, hogy készpénzfizetés esetén nincsen mód nem kerekíteni, de kártyás fizetésnél is szemrebbenés nélkül a felkerekített összeggel terhelik folyószámlámat. Ez viszont teljesen indokolatlan, ugyanis kártyás elszámolásnál akár egyetlen forint is jóváírható vagy lekérhető. Ha számlájuk 4858 forintot mutat, biztosíthatom önöket, hogy 4860 forintot vonnak le kártyájukról.

Hol van már az a régi, Svájcban született banki precizitás, amely a megbízhatóság és korrektség szimbóluma volt egykoron?

 ***

A cica szeretetet vár el gazdájától, a kutya szeretetet ad neki. Ezen cezúra mentén döntenek némelyek a cica-, mások a kutyatartás mellett.

 ***

 Jegyzet a zsidó sérelmekhez

 Most nem az unos-untalan napirenden lévő holokauszt-bizniszről szólnék, hanem egy kevésbé ismert, de annál többet megmutató eseményről, a Garizim hegyi templom fanatikus zsidók általi lerombolásáról. A szamaritánusok ugyanis saját templomot építettek maguknak Garizim („Áldás”) hegyén, amit Kr. e. 107-ben a zsidók földig romboltak a judaizmus nevében, mondván: csak egy Templom van és lehet, a jeruzsálemi, melynek fényét és jelentőségét csökkenti a szamaritániusok temploma. Pusztuljon tehát!

Aztán mit ad Isten, alig 180 évre rá a rómaiak rombolják le a  jeruzsálemi Templomot, amelyből máig csak egy fal maradt. Ezen utóbbi esemény „gyalázatos, barbár, megbocsáthatatlan” tényével kétezer éve folyamatosan szembesítik a zsidók a világot. Az ő kis meghitt, Garizim hegyi templomrombolásukról viszont csak a könyvkukacok tudnak. Ez ugyanis nem téma a kiválasztottak történetének taglalásában. Sem hírértéke, sem tanulsága nincsen ugyanis. Hollywoodi film sem készült belőle.

Szememben viszont egy valamit mégis bizonyít templomromboló vandalizmusuk: ki fegyvert fog, fegyver által vész el.

 Jegyzet Maughamhoz

 Somerset Maugham önéletírásának olvasása közben döbbentem rá, hogy a színházművészet az egyetlen az összes művészetek között – (szobrászat, festészet, költészet, zeneszerzés stb.) –, amely sem elvileg sem gyakorlatilag nem képzelhető el közönség nélkül. A közönség viszont sikert feltételez. Vagyis a színművészet végletesen és kizárólagosan sikerfüggő. Ez kisebb részben jó, nagyobb részben rossz, sőt szánalmas. Ugyanis összeegyeztethetetlen minden nemű alkotói szabadsággal.

 Jegyzet a gongorizmushoz

 Ma már kevésbé ismert irodalmi fogalom ez, pedig aktuális. Egy bizonyos Góngora nevű, XVI. századi spanyol költő nevéből keletkezett a kifejezés, mivel világirodalmilag ő vezette be a végletekig fokozott stílusjátékot. Ez még önmagában nem lenne baj, a baj ott van, hogy ezen szósziporkázások alig takarnak gondolatot. Öncélú nyelvi akrobatika. Azért jutott eszembe a reneszánsz-kori derék spanyol, mert elém került egy borzalmas kínrím-torna, amelynek eredetét nem ismerem, de amely fényes demonstráció lehet a gongorizmusra:

Azt mondják a hatalmasok,

hogy akinek hat alma sok,

éppen elég hatalmas ok,

hogy ne legyen hatalma sok.

A Jóisten mentsen meg bennünket ettől a költészettől.

 

Szőcs Zoltán