vissza a főoldalra

 

 

 2011.01.28. 

Nagy szerencsém, hogy vásárhelyi vagyok

Nagy Attila szobrászművész, grafikus Hódmezővásárhelyen született 1966-ban. 1988-tól 1995-ig (három év művészképzőt is végzett) a Magyar Képzőművészeti Főiskola növendéke. Mesterei: Somogyi József, Bencsik István, Karmó Zoltán. 1996-tól három évig a Janus Pannonius Tudományegyetem Művészeti Karán doktorandusz-hallgató. Főleg kisplasztikákat, középméretű kompozíciókat készít. Figurális alkotásainak, állatszobrainak anyaga leginkább a bronz, illetve a kő. Díjai: Baudleaire-pályázat, Képzőművészeti Főiskola díja (1990), Őszi Tárlat, Nívó-díj (1994), Herman Lipót Díj (1995), Görög mitológia pályázat, Fődíj (1995), Őszi Tárlat, Weisz-Cseszko díj (1995), Váci Téli Tárlat, Fődíj (1995), PhD.Dla ösztöndíj, PTE (1996), Őszi Tárlat, Munkajutalom (1996), XI. Portré Biennálé Aranydiploma, Hatvan (1996), Őszi Tárlat Munkajutalom (1997), Neufeld Anna Díj, Vác (1997), Őszi Tárlat, Kurucz D. István Emlékalapítvány díja (1998), Váci Téli Tárlat, II. díj (1998), Váci Téli Tárlat, III. díj (1999), Római Magyar Akadémia, ösztöndíj (2000), Őszi Tárlat, Munkajutalom (2004), Őszi Tárlat, Tornyai plakett (2005). Egyéni kiállítása volt már Budapesten, Hatvanban, Hódmezővásárhelyen, Pécsett, Vácott, Szobon, Szekszárdon. Sopronban, Zebegényben.

Elismerései és munkái során az ország egyik legjelentősebb figurális szobrásza lett.

 –Azt olvastam önről: „már jó ideje nem figurákat készít, nem a konkrét valóságot képezi le, hanem megtalálta a plasztika önálló nyelvét, megtanulta betűit, mondatait.” Tehát jelenleg egy nonfiguratív –korszakba érkezett?

 –A mondat úgy helyes: nem csak figurákat készít. Vannak nonfiguratív alkotásaim is , de azt nem lehet elmondani rólam, hogy nonfiguratív művész vagyok. Még hiperrealista műveket is készítek, tehát néha a figuralizmus végső határáig is elmegyek. Avantgardista viszont soha nem leszek.

 –Több korszakon keresztül vezetett az útja, míg megtalálta saját stílusát?

 –Még most is keresem a saját stílusomat, művészeti nyelvemet.

 –Pedig vannak olyan művészek, akik azt mondják, hogy már megtalálták saját stílusukat.

 –Náluk „megállt a tudomány”, s onnan már csak visszafelé lehet fejlődni. Egy nagyon erős kutatásra van szükség ahhoz, amíg valaki elérkezhet önmaga stílusához.

 –Egy interjúban még azt nyilatkozta, hogy a figuralizmus az, amit szeret, és azon belül az olasz futuristákat.

 –Így van. Van egy szobrom, amire egy ismert művészettörténész azt mondta, hogy posztfuturista alkotás, így kerültem közel a futuristákhoz. Az olasz figuralista szobrászok, mint például Giaccomo Manzu, Marino Marini, Emilio Greco, kétségtelenül nagy hatást gyakoroltak a művészetemre, de ugyanakkor tetszik Umberto Boccioni, és Henry Moore is, akinek alkotásai között találhatunk rendkívül absztrakt műveket is.

 –Az mennyire fontos, hogy a plasztika önálló nyelvét, az ön stílusát ne csak ön, néhány szakmabeli, hanem a közönség is értse?

 –Nagyon fontos, főleg a köztéri szobrok esetében. A kamarakiállításoknál, s olyan műveknél, melyeket magamnak készítek, ez már nem annyira jelentős. Ha már a köztérre kerül ki a munkám, akkor nem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy olyat alkossak, ami minél szélesebb rétegnek megnyerje a tetszését. Tehát az emberi tényezőt nem szabad kihagyni. Van, aki ezt megteszi, s akinek ez sikerül. Vásárhelyen egyszer felkértek arra, hogy készítsek egy földanya szobrot a Németh László Gimnázium udvarára. Ez 1996-ban készült el. Fel akarták elevenítetni a Barbaricumban létező termésáldozatot, terménybemutató játékokkal. A szobornak a kiinduló alapja pedig Kökénydombi Vénusz volt. Ez egy 23 cm magas agyagedény, zsámolyon ülő nőalakot ábrázol, testét geometrikus minták borítják. Fejének csak töredéke maradt fenn. A Hódmezővásárhely melletti Kopáncs-Kökénydombon találták meg, innen a neve. A vele együtt talált hasonló, de töredékesebb edénnyel együtt anyaistennőt ábrázolhatott. Én viszont ezt a figurát átültettem egy modern formarendű, de nem naturalista kompozícióba. A Kökénydombi Vénusznál sem az volt a lényeges, hogyan is néz ki valóban egy nő, hanem az akkori nőideál formai lényegét alkották meg. Nos akkor voltak viták, mert a megrendelő azt szerette volna, ha egy szép női fej kerülne egy sziklára, s az lenne a földanya. Én nem ezt készítettem el, hanem egy kultuszszobrot, amire többen azt mondták: ez nem is a földanya. Erről jut eszembe: egyszer Medgyessy Ferenc faragott egy lovas-szobrot, s közben odamentek hozzá, s közölték: a ló nem úgy néz ki a valóságban. A művész azt válaszolta: ez nem ló, hanem szobor. A másik: a Kökénydombi Vénusz egy frontális mű, míg az én Földanyám nem az. Számomra nagyon fontos, hogy a szobor dinamizmust, mozgást fejezzen ki. Természetesen, ha egy portrét mintázok, akkor lényeges, hogy az szimmetrikus legyen.

 –Egyáltalán lehet úgy alkotni most, mint az őskorban?

 –Lehet, de az nem művészet, hanem másolás.

 –Egy köztéri alkotásnál azért a megrendelő kívánalmait is figyelembe kell venni.

 –A pályáztatások esetében működik egy ún. szakértő-zsűri, aminek a véleményét figyelembe veszik a megrendelők. Ha a megrendelőnek nem tetszik az, amit a szakértő zsűri javasol, akkor jogában áll mondjuk a második helyezettre voksolni.

 –Ma létezik-e mindent egyesítő izmus a művészetben?

 –Nem, ma több stílus él egymás mellett. Él pl. a koncept art, az intermédia, a figuralizmus, és a festészetbe visszatért a hiperrealizmus. Tehát nincs egy mindent átfogó izmus, stílus.

 –És mi lehet ennek az oka?

 –Egy olyan fogyasztói társadalomban élünk, amiben mindent fellelhető. És ki kell kiszolgálni a közönség igényét.  

Éppen ezért az a jó, ha a művész több stílusban is otthon van?

 –Azért egy fenékkel nem lehet több lovat megülni. Ki kell kötni valamelyik izmusnál. Nem létezik, hogy valaki mindegyik izmusban tudjon kiválót, megfelelőt alkotni.

 –Mi a véleménye a figuratív-nonfiguratív vitáról? Vannak, akik a figurálisokat szocreálosoknak titulálják.

 –Van Gogh egyes műveire, vagy Millet Kalászszedők festményére is rá lehetne fogni, hogy szocreál, holott Dali írt az utóbbiról egy terjedelmes könyvet, s nem említette ezt a kifejezést. A szocreálról csak akkor beszélhetünk, mikor az államszocializmus idején a politika annyira beleavatkozott a művészetbe, hogy megmondták, mi legyen a munkásasszony kezében a képeken, szobrokon. Az alkotó pedig nem tehetett más, ha érvényesülni akart. A művész szabadságát gátolták ezzel az alkotás közben. Ma már ebből a szempontból sokkal jobban, szabadabban tudunk dolgozni, mint a szocializmus idején

 –És a megélhetés szempontjából?  

–Ha ezt vizsgáljuk, akkor anyagi szempontból jóval kiszolgáltatottabb egy képzőművész, mint régebben. Ugyanúgy kell adóznom, mint egy kereskedőnek. Nem vagyok megkülönböztetve társadalmilag úgy, mint egy non-profit tevékenységet végző szellemi ember. Ugyanabba a kategóriába sorolnak be minket alkotókat, mint pl. a kereskedőket. Az utóbbiak pénzt csinálnak pénzből, én viszont a gondolataimból készítek egy munkát, amit aztán vagy megfizetnek, vagy sem. Ebből is érzékelhető a különbség. A régi rendszerben, még a ’80-as években is, az összes állami pénz 2%-át fordították a művészeti élet támogatására. Tehát a kultúrát jobban támogatták, mint most, az más kérdés, hogy akkor is voltak felkapott, futatott művészek.

 –A társadalmi megbecsülés tekintetében is van különbség?

 –Mostanában nem igazán érdekli az emberek többségét az, hogyan is él egy művész. Főleg a kereskedelmi médiának köszönhetően az emberek inkább azokra kíváncsiak, akik egy kicsivel többek náluk. Az igazi nagy tehetségekre már nem, mert őket nem tudják elérni. Ezért egy tévés sztárkereső műsor szereplőjét jobban ismerik, mint mondjuk egy Kossuth-díjas művészt. Ez a fogyasztói társadalom egyik csapdája.

 –Ha ön elmenne főzőcskézni egy műsorba, talán több megrendelése lehetne.

 –Valószínűleg így lenne.

 –Térjünk rá pályájára. Emlékszik még rá, hogy melyik szobor volt az, ami először gyermekként hatással volt önre?

 –Hogyne! Nagyon szerencsés helyzetben vagyok, mert Hódmezővásárhelyen születtem, ott töltöttem gyermekkoromat, és jelenleg is a városban élek.

 –Ott a műterme is.

 –Nem az enyém, hanem a várostól kaptam bérbe pályázat útján, ami így is óriási segítség. Visszatérve az eredeti kérdésére, olyan óvodába jártam, ahol a nagyon híres állatszobrásznak, Samu Katalinnak egy műve volt kiállítva. Samu Katalin valódi legenda volt a magyar szobrászatban. A művésznőnek az egyik kis bocit ábrázoló szobra akkor a mi óvodánkban volt látható. Ezt a szobrot sokszor megsimogattam, és szinte szívtam magamba azt az erőt, ami benne volt. Samu Katalinban anno három férfi ereje volt benne. Előfordult, hogy egy férfi nem bírt felrakni egy követ a teherautóra, erre odalépett Katalin, s ő ezt könnyedén megtette.

És ön készített később állatszobrokat?

 –Főleg azokat szeretek készíteni: lovakat, párducokat, kutyákat. Első eladott munkám egy bronz oroszlán volt. Tehát ezeket az állatszobrokat nem rendelésre készítem, hanem saját magamnak. A munkáimból kiállítást szervezek, hogy minél többen ismerjék meg alkotásaimat. Ha ezt nem tenném, akkor a képzőművészet kedvelői nem tudnának rólam. Ritkán adódik ugyanis számomra lehetőség köztéri szobrok mintázására. Akik még a múlt rendszerben is alkottak, azoknak most annyival könnyebb, hogy az akkori kapcsolatrendszerüket kamatoztathatják. Jómagam harminchárom évesen fejeztem be tanulmányaimat és azóta meg kell küzdenem azért, hogy tudomást vegyenek rólam. A diplomám megszerzése után három évig jártam művészképzőre, majd elmentem egy doktori képzésre Pécsre.

 –Viszont nincs a neve mellett a DLA cím.

 –Kijártam a doktorandusz –képzést, de nem lettem művészeti doktor. Tehát elkerültem egy olyan szoci helyre, mint az akkori Pécs, kifogtam egy balos mestert, aki mindenben hátráltatott. Az elején még felhőtlen volt a kapcsolatunk, de mikor már készültem a munkámra, arra a bizonyos posztfuturistára, a motor és az ember kapcsolatáról, akkor már keresztbetett nekem. Azt mondta: hozzak egymillió pénzt, öntsem ki a szobrot, majd hagyjam ott az iskolában.

 –Mi nem tetszett neki, a téma?

 –Nem az volt a gond, hiszen a DLA –szak vezetőjének, Bencsik Istvánnak nagyon tetszett ez a terv.

 –És volt egymilliója?

 –Hogyan is lett volna? Örültem, hogy végig tudtam csinálni a pécsi éveket. Előfordult, hogy napokig nem volt pénzem ennivalóra.

 –Visszatekintve felesleges időpocsékolásnak tartja a Pécsett eltöltött három évet?

 –Nem, hiszen mégis elkészült a szobor, igaz hat éven át tartott, míg összegyűjtöttem rá a pénzt, kétmillió forintot. Ugyanis egy nagyméretű bronzszoborról van szó. A megvalósításhoz az is hozzájárult, hogy 2002-ben Lázár János lett Hódmezővásárhely polgármestere és megbíztak azzal, hogy a fedett sportuszoda elé készítsek egy szobrot. Ez lett a Vásárhelyi Vénusz, ami egy fél-akt alkotás és nagyon szeretik az emberek. Szerelmeimből, ideáimból alkottam össze ezt a szobrot. Hálás vagyok, amiért Lázár János megadta a lehetőséget a szoborállításra, mert 2003 előtt nem kaptam munkát Vásárhelyen.

 –Tehát a múzsáját ábrázolja.

 –Pontosan. Orbán Viktor miniszterelnök úr azt mondta erre : végre egy szobor, ahol a lepel nem a hiányosságokat takarja.

 –Visszatérve a gyermekkorára: a kicsiknek a figurális alkotások „mesélnek” is valamit?

 –Akkor jó igazán egy szobor, ha a gyerek hozzá szeretne nyúlni. Ebben az esetben egy sugárzó, erős mágiáról beszélhetünk, ami vonzza a gyerekeket. S tudjuk, hogy a gyerekek mennyire szeretik megtapintani a szép szobrokat. Igaz, nem csak ők. Néha én is megteszek ilyet, ha nem néz oda a teremőr, s arra gondolok: minél több időt kell szánni a művésznek a forma tökéletesítéséhez.

 –Ha már a múzeumoknál tartunk. Ön szerint mi a helyes pedagógia: ha egy gyermeknek mindent megmutatunk, és mindegyik műről szólunk néhány mondatot, vagy az, hogy kiválasztunk néhányat, s azokról beszélünk többet?

 –Lényeges, hogy a gyermek életkora és szellemi fejlettségéhez megfelelő alkotásokat mutassunk. Ha a műből áradó gondolat nem jut el hozzá, akkor csupán egy tárgyból lát többet a kiállításon.

 –Ön mikor döntötte el, hogy a képzőművészet irányában tanul tovább? Azt olvastam, hogy egy ideig színész szeretett volna lenni.

 –Amikor általános iskolában a továbbtanulásról kellett dönteni, azon gondolkoztam: a szentesi dráma-tagozatos középiskolába menjek-e, vagy pedig a szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolába. Végül a képzőművészet iránti szeretetemnek engedtem. Felvettek a Tömörkénybe, a szobrász-szakra, és ezután már nem is volt kérdéses, hogy mi is szeretnék lenni.

 –Mit kellett tudni egy 14 éves gyereknek, ha szobrász-szakra jelentkezett? Gyurmázni?

 –Nem, hanem a rajztudást alapján döntöttek a felvételinél, komoly kockológia volt és ábrázoló geometria is. A rajz ugyanis mindennek az alapja, nem csak a képző-, hanem az iparművészeknél is.

 –Mennyire határozta meg pályáját, hogy Szalay Ferenc vásárhelyi festőművész tanította önnek a rajzot középiskolában?

 –Ő negyedikben volt a tanárom, és sokat javított a rajzbeli képességeimen. Mi szobrászok, addig teljesen másféle megközelítésben rajzoltunk. Azt szokták mondani, a szobrászok nagyon erős kontúrral rajzolnak, mert náluk fontos az, hol is fejeződik be a figura. Míg a kompozíció szempontjából egy festő „úsztathatja” az alakot. Szalay főleg a képben való gondolkodásra és a foltból való kiindulásra tanított. Ez nagyon sokat segített nekem a szobrászatban is.

 –És ahhoz is, hogy később grafikákat is készített?

 –Ennek is ez az alapja. Több szobrász szeret grafikázni. Egy szobrot, ha forgatunk, akkor a kontúrnak mindig megfelelőnek kell lennie. Ezért kell tudnia jól rajzolnia egy szobrásznak.

 –Valahol azt olvastam, hogy önt azért vették föl csak harmadszorra a főiskolára, mert rossz volt a modell.

 –Ez nem így van, de ha olyan a modell, ami az alkotót nem fogja meg, akkor abból két dolog következhet. Vagy készítünk egy olyan szobrot, ami nem is hasonlít a modellre, vagy megcsinálja a munkát a modell alapján, de nincs benne az, amit a művész szeretne. Ezért fontos a művész és a modell kapcsolata megfelelő legyen. Ez egy kimeríthetetlen téma, s eljutottunk a múzsa-kérdéséhez. De ez esetben nem a modell miatt nem vettek föl, hanem azért, mert még éretlen, fiatal voltam. Visszagondolva: nem is ártott nekem, hogy csak harmadszorra vettek föl.

 –Nem adta föl a tervét. Nem mondta azt: na ha ide nem kellek, akkor megyek másfelé.

 –Pedig nem árt, ha valakiben letisztul, hogy mi szeretne lenni, s ahhoz milyen tudás, tapasztalat szükséges. Én akkor mindenáron be akartam kerülni a főiskolára, s jártam szakkörökbe tanulni.

 –Tudtommal Borsos Miklós egyik növendékénél is tanult.

 –Igen, de még a Tömörkényben. Tasnádiné Nagy Irén volt a szakma –tanárom, aki ugyanúgy Borsos-növendék volt, mint Samu Katalin.

 –Végül felvették, és Somogyi József lett a mestere. Mit köszönhet neki?

 –Többek közt azt, hogy ott már szobrászként kezeltek minket. Akkor 160 –an jelentkeztek, és csak nyolcat vettek föl. Azután már nagyon nehéz volt kiesni. A főiskolán, ha egy diáknak nem tetszett a mestere, akkor átmehetett egy másik osztályba. Ritkaság számba ment, hogy egy mester elűzze a főiskoláról a tanítványát. Úgy gondolták: ha már bekerült a főiskolára, akkor már legyen belőle művész, s majd az élet eldönti, hogy tudja-e csinálni. Nagyon kevesen maradtak meg a szakmában, egyesek tanítanak, mások műfajt váltanak, mások pedig abbahagyják magát a művészetet is. Somogyinak is voltak „mellékfoglalkozásai”. Széleskörű közéleti tevékenységet folytatott. Tanári tevékenysége mellett politikusként országgyűlési képviselő, az Elnöki Tanács tagja és mindezek mellett a református egyház világi gondnoka is volt. Az Elnöki Tanácsból akkor lépett ki, mikor arra kérték, hogy a halálos ítéleteket írja alá.

 – Somogyi pont 1993-ban halt meg, mikor ön éppen a művészképzőre ment át.

 –Igen, s valószínűleg, ha ez nem történik meg, akkor ő maradt volna továbbra is a mesterem. Akkor egy nehéz korszakot élt meg az intézményünk, akkor vált egyetemmé. Mi voltunk az utolsó főiskolai osztály, négy évre kaptunk középiskolai tanári diplomát. Így nálunk nem volt diplomamunka sem.

 –Tanított is?

 –Igen, a budapesti Arany János Gimnáziumban és hét évig a zebegényi szabadiskolában.

 –Amikor főiskolára jelentkezett, tudta, hogy nem olyan egyszerű megélnie egy képzőművésznek?  

–Teljesen tisztában voltam ezzel a helyzettel. Még a felvételin kérdezte tőlem Vígh Tamás szobrászművész: gipszet miből vesz majd? Abban a pillanatban ez nem foglalkoztatott, hanem az, hogy jó szobrász legyek. Ahhoz, hogy valahogy megéljek, egyszerre négy-öt szakmát kell végeznem. Mintáznom, öntenem kell, fontos a kiállítások megszervezése és a sajtóval való kapcsolattartás. Tehát magamat kell menedzselnem. Tehát nem engedhetem meg magamnak , hogy öntőt, vagy sajtóst alkalmazzak. A pénz nagy úr, de arra ügyelek, hogy ne adjam el magam, ne lépjek a szellemi prostituáltság mezejére, ne adjam el magam. A főiskola alatt kerültem olyan helyzetbe, hogy kiültem a térre portrét rajzolni. Arra viszont mindig vigyáztam, hogy ne giccseset alkossak, ami jellemző, az ilyen portrésokra. Így feleannyit kerestem, mint a többi utcai portrés, de legalább nem mentem le gagyiba. Kell, hogy legyen tartás, büszkeség az emberben. S ekkor könnyen meghúzható az a határ, mi az, amire hajlandó.

 –A római ösztöndíjat a diploma után kapta?

 –Így van, 2000-ban, mikor már a pécsi éveken is túl voltam, kimehettem két hónapra Rómába.

 –S mire volt elég az a két hónap? Hiszen Rómának hihetetlenül gazdag a képzőművészeti öröksége.

 –Valóban, két is kevés arra, hogy ezt a várost alaposan tanulmányozzuk. Klebelsberg idején ez az ösztöndíj még három évre szólt. A római akadémián tanult Amerigo Tot és Mászáros László – Márta apja - ,a naív kommunista festőművész. Az utóbbi annyira balos volt, hogy elhatározta, családostul kimegy a Szovjetunióba. Ezt meg is tette 1935-ben. Később letartóztatták és kivégezték. Tudom, hogy jó lett volna még a gimnáziumi idők alatt kijutnom Egyiptomba. De ez csak 1997-ben történt, s akkor már másként hatott rám, hiszen túl voltam gimnazista koromra jellemző motivációkon. A 14-18 év közti időszakban a fiatal nagyon befogadó, s ekkor fontos, hogy olyan dolgok foglalkoztassák, amiből később szellemileg profitálhat.  

Rómában Szőnyi István lányának, Zsuzsa néni házában is megfordult.

 –Igen, hiszen volt egy jó referenciám: akkor már a zebegényi szabadiskolában tanítottam. Ez a terület hajdan a Szőnyi-családé volt. Amikor elvették tőlük, akkor Zsuzsa néni eldönthette azt, hogy birtokból SZOT-üdülő legyen, vagy szabadiskola. Ő az utóbbit választotta. Említettem, hogy a középiskolában Szalay Ferenc festőművész volt az egyik tanárom, aki Szőnyi-tanítvány volt, így Szőnyi világa benne van Szalay munkájában is. Így közvetve Szőnyi István tanítványa vagyok.

 –Ezért is mintázta meg Szőnyi-szobrát Zebegényben?

 –Amikor megtudtam, hogy pályázatot írtak ki egy Szőnyi-szoborra Zebegényben, akkor én is elkészítettem egy kisplasztikát róla. Zsuzsa néni volt a zsűri, meglátta a tervemet, s azt mondta: látom benne az apámat.

 –Fotók alapján mintázta meg a portrét?

 –Is, és láttam a róla készült portréfilmet is. Így szinte bennem volt a karaktere.

 –Rómában járt az Etruszk Múzeumban is, tudtommal az ott kiállított egyik szobor hatással volt arra, hogy kerámiaszobrászattal is foglalkozzon.

 –Már előtte is készítettem kerámiaszobrokat ún. felrakásos technikáéval. Ennek az a lényege, hogy rögtön üregesre rakom föl a plasztikát. Ez építkező szobrászat. Vannak, akik faragják a munkáikat, én viszont építek és mintázok. A munkák elején tehát nem is tudom pontosan azt, hogyan is néz ki a végén a szobor.

 –A köztéri munkái közül már beszéltünk a Földanyáról és a Szőnyi-szoborról. Vannak még alkotásai Sopronban, Nagymaroson és Zebegényben is.

 –1992-ben készült el a Művészetek allegóriája című „scrafitto”, ami egy nyolc méterszer két méter negyven centi magas vakolatkép, amit Sopronban, a Petőfi Színház homlokzatán lehet látni. Ez egy teljes rekonstrukció volt, újból ki kellett találni, hogy nézzen ki, mert egy nagyon rossz minőségű, kicsi fotó szolgált támpontul, megrongálódott, kissé elmosódott, rosszminőségű fénykép, ami még az eredeti képet ábrázolta. Ezért meg kellett az egészet újból tervezni, megrajzolni életnagyságban, és utána ott, fönt állványon megcsinálni. Ez egy olyan alkotás, ami nem teljesen az enyém, mert egy közös nagy munka volt Rády Andrea festőművész barátommal. Ez volt tehát az első köztéri munkám, s időben a legutóbbi is hasonló volt, amikor a Zsolnay Mauzóleumban a Zsolnay –szarkofág domborművét rekonstruáltam. Ezen Zsolnay Vilmos jelképesen felajánlja mécses formájában a fény szimbólumot Minervának.

 –Szent Antal bronzszobra pedig Zebegényben, a templomkertben látható.

 –A településen a hívek gyűjtést rendeztek, hogy Kapás László plébános aranymiséjére készüljön el Szent Antal szobra.

 –A Szent Márton és a koldust pedig 2006-ban avatták Nagymaros főterén.

 –Ez is bronzból készült, két oszlopon áll és az egyiken egy ágaskodó lovas figura, a másikon, pedig egy szimpla figura van. Mindenki ismerheti a történetet, hogy Szent Márton odaadta a köpenyét egy koldusnak, majd ugyanezt a köpenyt látta viszont az álmában megjelent Krisztus vállán, mely a szent s a koldus közötti kapcsolatot szimbolizálja az elkészült alkotásban, amikor mindketten érintik azt. Ennél a szobornál is érezhető a dinamika, a mozgás.

 –Az nem zavarja, hogy míg egy előadóművészt ismernek az emberek, addig a szobrot talán igen, de az alkotót kevésbé? A festőknél ebben a tekintetben jobb a helyzet.

 –Sőt előfordul, csak azt közlik a sajtóban, hogy ki avatta a föl a szobrot. Engem ez nem zavar, jobban örülök neki, ha a szobraim tetszenek. Ma a festészetnek jóval nagyobb a kultusza , mint a szobrászatnak. Amíg egy jó szobor elkészül, addig több jó festmény kerülhet le az állványról. Ami viszont sok esetben zavar, az az időtényező. Amikor Leonardo a Sziklás Madonnát készítette, eredetileg fél évet kapott a kép megfestésére. Ebből aztán három év lett, mert rájött, hogy hiányosak a botanikai ismeretei, s elment tanulmányozni a növényeket. Én úgy érzem több alkotásomnál, hogy jobban el tudtam volna mondani, amit akartam, ha több időm lett volna.

 –Mi a fontosabb önnek, a szobrai témája, vagy az elkészítés módja?

 –A módja, hogy egy olyan motivált állapotban legyek, hogy a szobrot el akarom készíteni és saját belső formarendemet szabadon mozgatni.

 –Sosem dolgozik modell után, s belső indulatait vetíti ki. Tehát ha jó a kedve, az visszatükröződik a művén is?

 –Sőt! Csak jó kedvvel szabad mintázni. Ha rossz a kedvem, akkor mást csinálok, inkább öntök, vagy negatívot veszek. Hiszen a szobrászat alkotói része még a felét sem teszi ki az egész munkának.

 –Miért nem tanít már Zebegényben?

 –Az ottani szabadiskolában 5-10 évente cserélődik a tanári kar. S ennek az az oka, hogy ne legyen úrrá, megkövesedve egy bizonyos művészeti szemlélet.

 –Akkor most semmilyen „civil” foglalkozást sem űz?

 – Tanítási készségemet most a Hódmezővásárhelyen a civil szenátus munkájában élem ki. A szenátus véleményével, ötleteivel segíti a város vezetését, hogy a fontosabb döntéseknél teret kapjon a művészi ízlés, megerősödhessen a várost egyesítő szellemi identitás, s tovább éljenek a város kulturális értékei, hagyományai. Nagyon hálás vagyok szülővárosomnak, mert áldoz a kultúrára, s az őszi tárlatok nagy hatással bírnak Hódmezővásárhely fiataljai számára. Minden egyes iskolából elhozzák oda a diákokat, akik láthatják, hogy egy igazi elit válogatásról van szó.

 –Akkor gyerekként önnek is szerencséje volt.

 –Így van, hiszen láthattam rá az ország művészetére, hogy el sem hagytam Hódmezővásárhelyt. Igaz, beszélnek a festészettel kapcsolatban vásárhelyi iskoláról, de Vásárhely mégis egy „szobrásznagyhatalom”, hiszen elég sok szobrász él a városban. A pesti Kossuth-téren áll Rákóczi szobra, amit egy vásárhelyi művész alkotott, Pásztor János. Pásztor János ugyanakkora nagy művész volt, mint Zala György, vagy Vastag György.

 –Tehát ez egy olyan szobrásznagyhatalom, amiről igen kevesen tudnak.

 –Mert az alapvető emberi értékek háttérbe szorulnak. A fogyasztói társadalomban olyan alkalmazott emberek „készülnek”, akik különböző feladatok végrehajtására képesek. De bízom benne, hogy amiről most beszélünk, annak a kornak hamarosan vége, és újra képesek leszünk megbecsülni az értékest, hiszen kulturális életünkben is elkezdődött a rendszerváltozás.

 –Milyen útmutatást adna a képzőművészeti pálya iránt érdeklődő fiataloknak?

 –A belső motiváció a legfontosabb. Eleve úgy álljanak hozzá, hogy ez a munka nagyon sok idővel, és küzdelemmel jár. Az alkotói folyamat alatt mind fizika, mind szellemi, leli értelemben mindent ki kell magunkból adni a művészetért. S akkor tettük meg ezt igazán, mikor a mű elkészültekor „semminek” érezzük magunkat. Mindez nem azt jelenti, hogy jelenleg csupa nélkülözés és pesszimizmussal teli egy szobrász élete. Hihetetlenül nagy a szabadságunk az alkotásban, semmi sem köti meg a kezünket. Csak az a kérdés, hogy ezzel a szabadsággal ki hogyan tud élni, s boldogulni, s másokat boldoggá tenni.

 

Medveczky Attila