vissza a főoldalra

 

 

 2011.07.22. 

A szocialista kormányok ellehetetlenítették az önkormányzatokat

A 245 somogyi település közül 155, önhibáján kívül nehéz helyzetbe jutott önkormányzat 1 milliárd 64 millió forint támogatást kap a Belügyminisztériumtól. Ennek jelentőségéről, a megye újjászervezéséről és az ún. somogyi Semmelweis Tervről Gelencsér Attila, a somogyi közgyűlés elnöke, országgyűlési képviselő nyilatkozott.

 – A 19 megye összesen 11,6 milliárd forint támogatásban részesült, s ennek csaknem 10 százalékát somogyi települések kapták meg. Hogyan sikerült mindezt elérniük?

 – Az első és legfontosabb, hogy végre egy olyan kormányunk van, amely képes az eredményeket figyelembe venni, és a területi hiányosságokat kompenzálni. A sikerhez másodsorban hozzájárult, hogy Somogyban az országban az elsők között kezdtük meg a megye újjászervezését, ami a modern és költséghatékonyabb működést is megcélozta. Az őszi önkormányzati választások után mi úgy értékeltük a felhatalmazást: az önkormányzatokban is radikális változás szükséges. A megye újjászervezésének már látható eredményei vannak, és megítélésünk szerint a kormány döntésénél ezt is figyelembe vették. Természetesen, mi megyei kormánypárti képviselők próbáltunk lobbizni is a somogyi emberekért. Az eredménnyel és a kormány segítsége által pedig a somogyiak biztonságba kerültek.

 – Mire költik a települések ezt az összeget? Az önkormányzati kötelező tevékenységek javítására?  

– Nem csak kifizethetetlen számlákra, a működés finanszírozására költik a kapott pénzt az önkormányzatok, hanem a somogyi emberekre is. A bevezetőben említett összeg biztosítja a szociális és tankönyvvásárlási segélyek folyósítását, az oktatási, szociális és kulturális intézmények fenntartását.

 – Itt van egy fogalom: önhibájukon kívül jutott önkormányzatok. Nos, ha nem saját maguk tehetnek róla, akkor kit, kiket terhel a felelősség, amiért ide jutottak?

 – Magyarországon az önkormányzati rendszert – többek között – azért kell újjászervezni, mert az állam feladatokat nevez meg az önkormányzatok számára az immár 20 éves önkormányzati törvényben, de az ezekhez szükséges forrásokat a kormányzatok folyamatosan csökkentették. Ezért elszámolási vita alakult ki az állam és az önkormányzatok között. Az utóbbiak pedig kiegészítő pénzeket kérnek az államtól. Az önhibán kívüli nehéz helyzetbe jutott önkormányzatok pályázati lehetőségeivel az állam immár 10 éve elismeri azt, hogy az a pénz, melyeket a településeknek ad, elégtelen. Ezen kívül az önkormányzatoknak még van egy másik forrása, ez pedig a helyi adó. Viszont, ha egy térségben az ipar alacsonyabb színvonalú, kevesebb a termelés, így a helyi adókból beszedett összeg is, a települések jelentős hátrányt szenvednek el önhibájukon kívül.

 – 200 milliárd forintot vontak el a megyéktől a szocialista-szabaddemokrata kormányok az utóbbi években. Kész csoda, hogy még működnek, s nem jutottak olyan állapotba, mint Heves megye.

 – Szinte nap mint nap küzdeni kell a fennmaradásért. A szocialista kormányokat nem az önkormányzat-barátiság jellemezte. Ezért még a legerősebb megyei jogú városok is problémákkal küzdenek. Mindezt a kijelentést számokkal alátámasztva: az elmúlt nyolc esztendőben 1300 milliárd forintra nőtt az önkormányzatok hosszú távú adósságállománya. Ennek az összegnek a fele a megyei jogú városok és hozzávetőlegesen egytizede a megyei önkormányzatok adósságállománya. Nagyon nagy dicséret illeti a megyéket, mert az előbb közölt adósságállománynál legalább 70 milliárdnál volt több az elvonások összege, de ehhez képest „csak”130 milliárdos adósság jelenik meg a megyéknél, tehát mi a többi pénzt megtakarítottuk az ország, a megye lakosai számára. Ez egy kisebb gazdasági csodának mondható.

 – Nem csökkent a feladatkörük, de kevesebb pénzből gazdálkodnak, és kb. 10 ezer emberről gondoskodnak naponta. Ezt tehát takarékossággal sikerült elérniük?

 – Így van, de nem csak mi, hanem az ésszerűsítési folyamatokat, a takarékoskodást más megyék is véghezvitték. 2007-ben, mikor a megszorító, a konvergenciaprogram rendelkezései életbe léptek, megtettünk minden szükséges lépést az ellátás, a munkahelyek, a közszolgáltatások működtetéséért. Több ÁSZ-vizsgálat zajlott a megyében, és a kormány megrendelt egy ilyen vizsgálatot tavasszal is. Ekkor majdnem 50 újjászervezéssel kapcsolatos intézkedést vizsgáltak igen széles spektrumban. Az újjászervezésen belül –többek közt– beszélhetünk az energiatakarékosságról, az energia-közbeszerzés kiírásáról, a papíralapú ügyintézés minimálisra csökkentéséről, az étkeztetés, a mosodai szolgáltatás, a szállítás ésszerűsítéséről és a beszerzések központosításáról. Ennek köszönhetően sikerült átvészelnünk az utóbbi négy esztendőt. Viszont a jelentős megszorítások miatt, mint a legtöbb megye, mi is likviditási gondokkal küzdünk.

 – Azt hallottam, hogy Somogyban a 180 ezer aktív, munkaképes emberből 60 ezer munkanélküli. Vannak olyan kistelepülések, ahol 90%-os a munkanélküliség aránya. Hogyan tudják kezelni ezt a problémát? Elegendő a közmunkaprogram, vagy a piacképes szakmák oktatását támogatják?

 – Nem létezik egyetlenegy csodaszer a munkanélküliség csökkentésére. A kormány 1 millió új munkahelyet kíván teremetni, de ez a terv is több „lábon áll”. Ilyen az adócsökkentés, az adminisztrációs terhek mérséklése, s természetesen az új Széchenyi-és Széll Kálmán-terv. Somogyban ráadásul speciális nehézséggel küszködünk, mert míg egy természetes vizekkel, erdőkkel, jó minőségű termőfölddel rendelkező csodálatos agrár megye vagyunk, addig az agrárium megmaradt a rendszerváltás vesztesének. Amíg nem lesz versenyképes a mezőgazdaság hazánkban, addig Somogy sem bír kitörni ebből a helyzetből. Jelenleg bíztatóak a mezőgazdaságban zajló folyamatok; s ha a magyar agrárium virágzik, akkor a somogyi is. Mindehhez még élelmiszer-feldolgozó üzemekre és a helyi élelmiszerek belső piacának biztosítására is szükség van. Amennyiben a mezőgazdasággal párhuzamosan a turizmus is fejlődik, akkor legyőzhetjük a munkanélküliséget. A turizmussal kapcsolatban főleg a Dráva-mentére és a Balaton déli partjára lehetne építeni. Az elmúlt esztendőkben viszont hiányzott az országos turisztikai marketing. Sőt! Vendéglátósok panaszkodtak, hogy a magyar közszolgálati televízióban jóval több műsorban reklámozták a horvát tengerpartot, mint a Balatont.

 – Végül beszéljünk az egészségügyről. Az önkormányzati törvény szerint a közgyűlési elnök felel a megye egészségügyi ellátásáért. Mért érezték fontosnak egy somogyi Semmelweis Terv megfogalmazását?

 – Az ön által idézett jogszabályi passzus igen nehezen értelmezhető, ha belegondolunk, hogy a somogyi négy kórház és hét szakrendelő közül csak egynek, a Kaposi Mór Oktató Kórháznak a fenntartója a megyei önkormányzat. Ez egy hatalmas ellentmondás, hiszen felelősségem van, hatásköröm nincs. Ez is jól példázza azt, hogy módosításra szorul az önkormányzati törvény.

Miután Szócska Miklós államtitkár úr bemutatta a Semmelweis Tervet, mi is áttanulmányoztuk azt, és megállapítottuk, hogy alkalmas a magyar egészségügy hatékonyabbá, üzemgazdaságosabbá tételére. Azt gondoljuk, hogy a törvény helyi végrehajtásába bele kell szólnia a somogyi embereknek is. Komolyan véve az önkormányzati törvényben rögzített felelőségemet és a választóktól kapott mandátumomat, összehívtam a megye egészségügyi intézményeinek a vezetőjét. Korábban is voltak ilyen találkozók, de sikertelenül zárultak keretek és támpontok hiányában. A Semmelweis Terv viszont kiváló támpont, s ezért megalkottuk a megyei legjobb kapacitás- és feladatelosztást, hogy azt ne a fővárosban találják ki helyettünk. Hiszen az el sem várható. Féléves munkával feltérképeztük a somogyi ellátórendszert, s elkészült a koncepció, melyet átadtunk Szócska Miklós államtitkár úrnak.

 

Medveczky Attila