vissza a főoldalra

 

 

 2011.06.03. 

Mielőbb biztosítani a szociális szolgáltatások finanszírozását!

A szlovákiai szociális szolgáltatásokról szóló 448/2008 illetve az 551/2010 számú törvénymódosítás az önkormányzatokat a szociális szolgáltatások bebiztosítása és finanszírozása terén új hatáskörökkel ruházta fel, melyek gyakorlati alkalmazása negatív hatással van a 2011-re jóváhagyott költségvetésünkre.

 Anyagi források híján a helyi önkormányzatok rugalmasan reagálnak az újonnan kialakult helyzetre és az eddig általuk működtetett idősek otthonát és ápolói intézményeket átminősítik szociális intézményekké, melyek finanszírozása már megyei hatáskörbe tartozik. 

A megyék által eddig nyújtott szociális szolgáltatások bővítésén kívül (specializált intézmények, integrációs központ, specializált tanácsadás, tolmácsolás stb.) a törvénymódosítás a  szolgáltatások finanszírozása terén is lényeges változást hozott.  A normatív finanszírozási rendszert egy új forma váltotta fel, amely külön szabja meg a rászorultságért és az üzemeltetésért fizetendő hozzájárulást. Igaz ugyan, hogy ez a finanszírozási rendszer bizonyos mértékben egyenrangúsítja a megyei fenntartású, közintézményi, illetve nonprofit szervezetek által nyújtott szolgáltatások támogatását, de jelentős mértékben megnöveli a megyék szociális szolgáltatásokra elkülönített költségvetési csomagját is. Pozsony megye költségvetésében pl. 2011 végéig 1,5 millió € deficittel számolunk úgy, hogy április végéig több száz kérvényezőt nem tudtunk igényeiknek megfelelően elhelyezni, ami további 1,5 millió € többletet jelentene. A 2011. március 1-jén érvénybe lépett törvénymódosítás szerint ugyanis a rászoruló maga döntheti el, melyik szociális intézmény szolgáltatásait veszi igénybe. A megyei önkormányzat a szolgáltatóval köteles szerződni és a szolgáltatást finanszírozni. A törvény filozófiájával egyetértünk, de mindenképpen szükséges lenne az anyagi fedezet biztosítását mielőbb tisztázni.

A kormány által beígért 3,45 millió eurós támogatás, amely  8 megye közt oszlana meg (átlagban 430 000,- €) csak a közintézmények és nonprofit szervezetek támogatására használható fel, és távolról nem elég a fent említett hiány kiegyenlítésére. A támogatást ráadásul csak az újonnan bevezetett szolgáltatásokat nyújtó intézmények kaphatják meg.

Az MKP egy többpilléres finanszírozási rendszer törvényi bevezetését javasolja, melynek értelmében a rászorultsági hozzájárulást egyértelműen az államnak kell átvállalnia. Az üzemeltetési díj összege pedig a kliens és az önkormányzat között oszlana meg úgy, hogy az önkormányzatok hozzájárulását százalékarányban szabná meg az egyes önkormányzatok által működtetett intézmények üzemeltetési kiadásainak éves átlaga szerint.

 

Németh Gabriella,

az MKP szociális, családpolitikai és egészségügyi alelnöke

 

(Forrás: szabadujsag.com)