vissza a főoldalra

 

 

 2011.06.03. 

Az élet küszöbén

(Noir Színház)

Ingmar Bergman svéd rendező Nära livet, magyarul Az élet küszöbén című fekete-fehér filmjét 1957-ben láthatták először a moziba járók, és bizony, aki az elmúlt közel 60 év alatt megnézte, abban igencsak mély érzelmeket kavart fel. Iványi Árpád 2002-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem látványtervező szakán, idáig számos filmes meg színházi produkciónak volt a belsőépítésze, látvány-és díszlettervezője, de színészként és fotográfusként is dolgozik. Munkásságáért 2008-ban Golden Globe-díjra jelölték, 2009-ben pedig Awards-díjjal tüntették ki. Iványi Árpád legújabb munkája, Az élet küszöbén című Ingmar Bergman-film színházi variációja, amit 2011. április 22-én mutattak be az RS9 Színházban. Nem csak rendezője, hanem dramaturgja, sőt díszlet- és jelmeztervezője is. Iványinak nem ez az első filmes színházi adaptációja, Stephen King amerikai bestseller író Misery című regényéből készült filmváltozatot - a világon először itthon - már színre vitte. Ez magyarul a Tortúra címet kapta, és „Buda népszerű színházában”, a Karinthyban igen nagy közönségsikert aratva játsszák.

Az élet küszöbén három nő és három férfi történetét beszéli el. A helyszín egy meg nem nevezett város, nevenincs kórházának szülészeti osztálya, tehát ezek az események a földgolyó bármely táján – mind a mai napig és jövőben is – végbemehetnek. Habár a szereplőknek svéd nevük van, ettől függetlenül sem a női, sem a férfikaraktereket nem lehet egyetlen nációhoz kötni, mert jellemük és életük alakulása annyira általános, minden emberre érvényes, hogy sorsfordulataik bárhol bekövetkezhetnek. Nem csak a hely és az összes karakter nem köthető időhöz és országhoz, hanem a díszletek és a jelmezek sem. A három kórházi ágy, a három „kincstári” hálóinget viselő női szereplő, a három nővér és orvos mind olyan ruházatot visel, amilyent minden kórházban hordanak a betegek meg az ott dolgozók. Az egy szem úriember pedig a férfiak örökösen divatos öltözékében, azaz jól szabott öltönyben és elegáns nyakkendőben feszít.

A három, nagyjából a húszas éveinek elején járó fiatal nő várandós, Cecilia az ötödik-hatodik hetét éppen hogy betöltötte, amikor elvetélt, és elhatározza, kiüresedett házasságából kilép. A kilencedik hónapban járó Stina földöntúli boldogságban úszik, felfokozott érzelmi állapotában repes az örömtől, annyira várja gyermekét. Hjördis gyötrődik, mert sokadik abortuszára készül, és nem biztos abban, hogy helyesen cselekszik. Természetszerűen a három nőhöz három férfi is tartozik. Anders, Cecilia sima modorú, konfliktuskerülő párja angolnaként siklik ki a nagy, tisztázó kérdések elől, önmagának sem meri bevallani együttélésük kudarcát, ezért semmitmondó frázisokkal nyugtatgatja feleségét. Harry, Stina kenyérre kenhető, „áldott jó ember” férje a baba érkezésétől elbűvölten, nejét túlszárnyalva lelkesedik, egyfolytában simogatja hitvese hasát, és gügyög mindkettejüknek. Hjördis közönyös, durva barátja ellentmondást nem tűrően kijelenti: tervei között nem szerepel az apaság, azt akarja, a lány feküdjön a kés alá. A darab legfájóbb és legélesebb momentuma, amikor Stina reményektől eltelten, szinte repül a szülőszobába, hogy végre magához ölelhesse gyermekét, majd egyedül hozzák vissza onnan, ugyanis hőn áhított kislánya halva született. A másik két nő nem talál vigasztaló szavakat szerencsétlen asszony számára, ez a tragédia azonban felnyitja szemüket, átértékelik eddigi életüket. Cecilia ad még egy esélyt maguknak, Hjördis pedig úgy határoz, nem megy a „mészárszékbe”, hanem megtartja magzatát, és hazaköltözik a szüleihez.

A rendezés különlegességét az adja, hogy nem folyamatos a játék, hanem hosszabb-rövidebb, egymástól rövid időre sötétítéssel elválasztott jelenetek sorozatából áll. Ezek a bevágások filmszerűvé teszik a darabot, ami ugyanúgy 80 percig tart, mint Bergman filmje. A színészek minden dicséretet megérdemelnek. Boldizsár Tünde olyan mesterien alakítja a megfáradt, reményvesztett Ceciliát, hogy vetélésének és elrontott életének fájdalmát a közönség tagjai mélyen átérzik. Jankovics Anna színészmesterségbeli tudásának ezer árnyalatával személyesíti meg a mennyországban járó, majd onnan a pokolba hulló Stinát. Kiss Ramóna elismerésre méltón viszi fel a színre a zaklatott és teljesen tanácstalan, de végül legjobb döntést meghozó Hjördist. Réti Barnabás kifogástalanul jeleníti meg a mindig menekülő, a gondok-bajok elől elbújó Anderst. Fehér Ildikó a szó szoros értelmében vett kedves nővére olyan, mint akit minden beteg csak kívánhat magának: megértő, türelmes és segítőkész.

Az élet küszöbén nem hatásvadász darab, semmiféle didaktikus szándék nincs benne, nem édeskés, nem ítélkezik, nem prédikál, nem sarkallja a nézőket határozott állásfoglalásra, hanem mint valami bölcs példabeszéd, hagyja, hogy ki-ki levonja a tanulságot belőle, és elmerengjen azon, mit tenne hasonló helyzetben. (Alsó képen: Boldizsár Tünde, Jankovics Anna és Fehér Ildikó.)

 

Dr. Petővári Ágnes