vissza a főoldalra

 

 

 2011.06.24. 

Antibabilonista értékek mentén

„Az Országút Társulat Fekete-fehér címmel antibabilonista amatőr filmpályázatot ír ki”-olvasható a ferences rend honlapján. A pályázattal kapcsolatban Kondorosy Szabolcsot, az Országút Társulat művészeti vezetőjét kérdeztem.

– Lapunkban idén kritika jelent már meg a társulatuk által előadott, Tamási Áron: Énekes madár c. székely népi játékról. Arra kérem, hogy beszélgetésünk elején arról essék szó, 1997-ben miért döntött úgy, hogy egy amatőr, keresztény színjátszó csoportot hoz létre.

 – Eredeti elképzelésem az volt, hogy az Országúti Ferences Plébánia hittanóráira járó fiatal felnőttekből egy kis csapatot verbuváljak, mely előadja Tamási Áron már említett darabját. Többen jelentkeztek, éltető, örömteli légkör született a próbák alatt, s maga az előadás annyira jól sikerült, hogy mindez számunkra természetessé tette a folytatást, s ezzel egyre jobban körvonalazódott egy kis amatőr társulat születése. Ezt azért is tartottuk fontosnak, mert az amatőr színjátszásnak egyoldalú a magyarországi képviselete. Tehát hiányzik a keresztény amatőr színjátszás.

 – Az egyoldalúságon a polgárpukkasztást, a szabadosságot értsük?

 – Részben. Nagyon sok alternatív színházi csoport létezik, viszont darabválasztásuk és az előadások színrevitele egyfajta liberális értékrend szerint történik – általában.

 – Tehát babilonista?

 – Ebben az értelemben igen.

 – Önök mi alapján választják ki az előadásra szánt darabokat?

 – A darabválasztást nagyban befolyásolja a szereplők száma, nembeli összetétele, kevésbé a technikai követelmény. Amatőrök vagyunk, így mindenki a saját szabadidejéből áldoz a próbákra. Így az is lényeges, hogy az adott darab elnyerje a társulat tetszését. Minden évad elején társulatunk tagjai darabokat ajánlanak, s közösen döntünk, melyiket válasszuk. Természetesen csak olyan darabokat választunk ki, melyek keresztény és nemzeti értékeket hordoznak vagy azokra való nyitottságot, keresést tükröznek.

 – A próbák alatt műhelymunka folyik? Tehát egy bizonyos pontig a szereplők elmondhatják elképzelésüket a rendezői koncepcióról?

 – Nem vagyok csalhatatlan művészeti vezető, olyan, aki egyedül tudja, mi a helyes a színpadon. Az egész csoport baráti szálakból fonódott össze, aminek nagyon örülök, mert amatőr szinten másként nehéz egy társulat létezése. Egy baráti társaságban pedig meg kell hallgatni a többiek véleményét. Az egyértelmű, hogy bizonyos dolgokban valakinek ki kell mondania a végső döntést, s azt én teszem meg, a közösség hagyományai alapján. Viszont közös alkotásról van szó.

 – Milyen a kapcsolatuk az Országúti Ferences Plébániával?

 – A ferences rend biztosítja mind a próbákhoz, mind az előadáshoz szükséges Fekete Sas utcai helyiséget, amit színháziasan rendeztünk be. A plébánia az első fórum, ahol a hirdetéseinket meg tudjuk jelentetni, s ahonnan nézőinket toborozni tudjuk.

 – Kialakult mára a törzsközönségük?

 – Igen, és nem hirdetések, hanem szájról-szájra terjedő „reklám” alapján. Meggyőződésem, hogy esetünkben ez a legjobb módszer a közönség bővítésére. Interneten és egyéb fórumokon is hirdettünk, de azt hallják meg a legszívesebben az emberek, mikor egy barát ajánl egy bizonyos előadást.

 – Az sem mellékes, hogy ebben a babilonista világban ingyenesek az önök produkciói.

 – Ez így van, s számunkra ez kísértést is jelenthetne. Hiszen adományokból tartjuk fenn a társulatot, de különböző költségeket nekünk is ki kell fizetnünk, hogy létrejöhessen egy adott előadás. Az adományokat ezúton is megköszönöm, hiszen ezek nélkül nem jönnének létre új bemutatók. Ettől függetlenül az ingyenességhez kezdetektől ragaszkodunk.

 – Ma sok mindent a pénz határoz meg. Így sokan azt hiszik, ami nem kerül pénzbe, az rossz, gagyi, s az a jó darab, amire drága a jegy.

 – Mi is találkoztunk ilyen felfogással. Az ingyenesség többször dilettantizmust, színvonaltalanságot feltételez többek fejében.

 –Térjünk rá a pályázatra. Hogyan is értsük az antibabilonista jelzőt? Sőt még jelképesen Bizánc kapuját is betörő alkotásokról is szó van.

 – Eszmei fogalmakról van szó. A mai kor főleg az eszmei küzdelmeké. Babilon esetében, gondolom, világosabb a párhuzam. Bábel tornyának története sokak számára ismerős, amikor Isten dicsőségét akarják földi emberek fölülmúlni. Bizánc kapujának betörése pedig Botond vezérhez, s a magyar történelemhez köthető. Botond buzogánya egy sokáig sérthetetlennek hitt kaput tör be. Bizánc esetünkben nem a keleti kereszténység jelképe, hanem egy pöffeszkedő világhatalomnak és világszellemnek, ami a kapukon kívülre igyekszik szorítani a nemzeti értékeket, igazságokat.

 – Tehát a keresztény és magyar értékek dominálnak.

 – Igen, de nem arról van szó, hogy bibliai vagy történelmi tárgyú pályázatokat várunk. A játékfilm kategóriában 1946 előtt íródott magyar novellák megfilmesítésére gondoltunk. Ez a háború előtti novellatermés volt az, ami közt kutatva mindenki találhat számára kedves témát. Nem kell annyira megijedni a filmezéstől. Egy film készítéséhez ilyen amatőr fokon főleg érzék, látás szükséges. Kamerákat talán kölcsön lehet kérni és vannak olyan elérhető vágóprogramok, melyekkel könnyebben el lehet készíteni a filmet. Mi magunk is készítünk filmeket, s rá kellett jönnünk, nem annyira ördöngös dolog. A dokumentumfilm kategóriában pedig méltatlanul elfeledett vagy pusztulásra ítélt tárgyi emlékeink – egy park, egy szobor, egy útszéli kereszt – bemutatása lenne a cél.

 – Hol mutatnák be a nyertes filmeket?

 – Először a Fekete Sas utcai termünkben, majd elképzeléseink szerint egyházi, oktatási intézményeket keresnénk föl a filmek vetítése céljából.

 

Medveczky Attila