vissza a főoldalra

 

 

 2011.05.20. 

A Szlovák Püspöki Karnak legyen magyar anyanyelvű tagja

XXII. Komáromi Imanap– Révkomárom

A Pázmaneum Polgári Társulás, a Jópásztor Alapítvány és a Komáromi Római Katolikus Plébánia szervezésében Jó Pásztor vasárnapján, május 15-én kerül sor a XXII. Komáromi Imanapra Révkomáromban. Az imanap céljáról Dr. Karaffa János atyát, a Pázmaneum Polgári Társulás ügyvezető elnökét kérdeztem.

 – Laudetur Jesus Christus! Kedves János atya! Az imanap felhívó szövege így kezdődik: „gondoljatok az Egri csillagokra, a hősökre, az egri nőkre, egri édesanyákra! Magyar Édesanyák, Magyar Nagymamák, a magyar plébániák már régóta éheznek, nincsenek papjaink, nincsen főpásztorunk!” A néhai Lénár Károly atya buzdította így a magyarokat a XIII. imanapon. A mostani rendezvényen is magyar főpásztorért imádkoznak?

 – A XXII. Komáromi Imanapon a felvidéki magyar hívek lelki gondozásával megbízott főpásztorért, valamint magyar papi és szerzetesi hivatásokért imádkozunk. Eddig sok magyar papi hivatást kiimádkoztak a hívek. Több felvidéki magyar pap szolgál szülőföldjén, vagy Magyarországon. Nem teljesült még az a kérésünk, hogy olyan magyar anyanyelvű főpásztort nevezzenek ki, aki bírja a szlovákiai magyar katolikus hívek és papok bizalmát, s aki olyan jogkörökkel rendelkezik, hogy képes lesz a szlovákiai magyar katolikus közösség gondjait megoldani. 2008-ban Szlovákiában átrendezték az egyházmegyéket, s ezzel még kedvezőtlenebb helyzetbe kerültünk. A mostani felosztásban a hajdani 4 egyházmegye területén élő magyar katolikusok immár 6 egyházmegyében vannak jelen. A felosztásnál az állami közigazgatáshoz hasonlóan észak-déli irányban húzták meg a határokat. Az eddig nagyrészt egységes tömbben elhelyezkedő magyar esperesi kerületek és plébániák most különböző egyházmegyékhez tartoznak. Tehát a magyar katolikus közösséget szétdarabolták. Ezért Pázmaneum Polgári Társulás több civil szervezettel közösen aláírásgyűjtésbe kezdett, s nyílt levélben annak a kérésünknek adtunk hangot, 25 ezer aláírással megerősítve, hogy a kinevezett püspöki helynökök munkáját olyan, a magyar katolikusok pasztorációjával megbízott főpásztor koordinálja, akinek tevékenysége nem korlátozódik csupán valamelyik egyházmegyére, hanem összefogja a felvidéki magyar katolikus papokat és híveket, ezáltal is elősegítve a lelki élet fellendülését a különböző egyházmegyék magyarok által is lakott területein. Ez azért is lényeges, mert a püspöki helynök csak a saját egyházmegyéjében bír bizonyos – a megyéspüspök által ráruházott – joghatósággal.  

– A magyar hívek pasztorációja ön szerint nincs megoldva püspöki szinten azzal, hogy Orosch János segédpüspök vállalta fel a felvidéki magyar katolikus papok és hívek gondozását?

 – Nincs kétségem Orosch segédpüspök úr jószándékát illetően, amit többször bizonyított. ő ezt még akkor vállalta föl, mikor a Pozsony-Nagyszombati Főegyházmegye segédpüspöke volt, 2008-ban ezt az egyházmegyét szétdarabolták. Jelenleg őt a Nagyszombati Főegyházmegyében bízták meg a magyar hívek lelki gondozásával kapcsolatos helynöki feladattal, de ez kevés. Ő segédpüspök, így csak a megyéspüspök által megengedett tevékenységeket végezheti. Két másik egyházmegyében felszentelt papok – nem is segédpüspökök – működnek helynökként és kinevezésük csupán megszabott időre szól. A Pozsonyi Egyházmegyében viszont még kinevezett magyar helynök sincs.

 – Magyar papi hivatásokért is imádkoznak. Egy felvidéki magyarnak van arra lehetősége, hogy szülőföldjén magyar nyelvű teológiai oktatásban részesüljön?

 – Erre továbbra sincs lehetőség. Akinek van rá módja, valamelyik magyarországi szemináriumban tanul. A szlovák anyanyelvű kispapok részére tartanak egyes szlovákiai szemináriumban magyarórákat, hogy később el tudják olvasni a miseszöveget. Ez viszont nem elégséges a lelkipásztori gondozáshoz.  

– Ha egy felvidéki magyar kispap Magyarországon tanul, felszentelése után visszamehet szolgálni szülőföldjére?

 – Amennyiben a szlovák püspök engedélyével kezdte meg az illető Magyarországon a teológiai tanulmányait, és szlovák egyházmegyébe jelentkezett, akkor van erre mód. Ellenkező esetben már csak a püspökök közti megegyezés után nyílik erre lehetőség. Az elmúlt időszakban kevés példa volt arra, hogy valaki visszajött volna Felvidékre szolgálni, sőt Sokol érsek idejében – két kivételtől eltekintve – még azt is akadályozták, hogy valaki Magyarországra jöjjön tanulni. Sokol érsek különösen nacionalista egyházpolitikát folytatott, összefonódva a Matica Slovenskával és a szlovák nemzeti párttal. Célja, az egyház révén az asszimiláció megerősítése volt. Jelenleg némileg pozitív változást tapasztalunk, mivel erős egyházi nyomás nem nehezedik a magyar katolikusokra. Ez azonban még kevés. Nem elég annak örülnünk, hogy nem üldöznek minket, a magyar kisebbségnek pozitív diszkriminációra van szüksége. A világegyház is ezt a vonalat követi, s éppen ezért a szlovákiai egyháznak is ezen gondolat alapján kéne cselekednie. Egyelőre ennek még csak apróbb jeleit láthatjuk.

 – Gondolom, egy magyar nemzetiségű papnak el kell fogadnia azt, ha püspöke csak szlovákok lakta településre helyezi.

 – Hogyne, engedelmeskednie kell. Régebben többször is előfordult a Nyitrai Egyházmegyében még Korec bíboros idején, hogy magyar származású káplánokat északi területekre helyeztek el, míg a déli részeken nem volt, aki magyarul misézzen.

 – Van-e arra nézve külön egyházi jogszabály, hogy mikor lehet magyarul misézni egy templomban?

 – Ez a kérdés nem olyan, mint egy nyelvtörvény, tehát nem nézik azt, hogy az adott településen milyen a lakosság számaránya, inkább helyi szokásjogról van szó. Ha magyar anyanyelvű a pap, s a hívek is igénylik a magyar nyelvű misét, akkor azt nem szokás betiltani. Léteznek olyan egyházközségek, ahol azt nevezik magyar misének, mely alatt a hívek magyarul énekelhetnek, de a pap szlovákul beszél. Viszont arra volt példa, hogy a püspöki hivatalból írtak a magyar papnak, misézzen szlovák nyelven is, mert az adott településen élnek szlovákok is. Bár ezek a szlovákok nem igényelték a szlovák nyelvű misét, bizonyára más vallásúak voltak, de mégis eleget kellett tenni a püspök kérésének. Az is előfordult, hogy a bérmálást úgy végezték a Nyitrai Egyházmegye egyik községében: kiküldtek egy szinte színmagyar településre egy szlovák segédpüspököt, aki nem beszélt magyarul, és a bérmálás nagyrészt szlovák nyelven zajlott. Ezért arra is volt példa: a magyar fiatalok Magyarországra mentek bérmálkozni, hogy anyanyelvükön vegyék föl a szentséget.

– A XXII. Komáromi Imanap programja sokszínű lesz: szentségimádást tartanak a magyar családokért, májusi litánián kérik a Magyarok Nagyasszonyának közbenjárását, majd keresztutat is tartanak. Milyen üzenete van ennek a felvidéki magyar keresztútnak?

 – Mindegyik imanapon végeztünk keresztutat, a mostanit a Család évében tesszük. A magyar családokért, és az azokból kikerülő magyar papi hivatásokért imádkozunk a keresztúton is. Ez a keresztút jelképezi a felvidéki magyarság útját is, mely tele volt sokféle üldöztetéssel, kitelepítéssel, elnyomással. Jézus harmadnapra feltámadt; s mi a hitbeli szemponton kívül a magyar nemzet feltámadásában és megújulásában is reménykedünk.

 – A 2001-es népszámlálás alkalmával a szlovákiai magyarok 65 százaléka, mintegy 372 ezer fő vallotta magát katolikus vallásúnak. Nagy részük – mintegy kétharmaduk – az akkori Pozsony-nagyszombati Főegyházmegyében élt. Mit gondol, a közelgő népszámláson mennyiben változik az arány?

 – A hívők arányában valószínűleg nem lesz jelentős változás, hiszen a vallásszabadság érvényesül az országban. Az a kérdés, hogy valaki amellett, hogy katolikusnak vallja magát, vállalja-e nemzetiségét, magyarságát is. Sajnos számolhatunk azzal, hogy kevesebben vallják magukat magyarnak. Amint említettem, az elmúlt években az egyházban is működő nacionalista erőknek is célja volt az asszimilációs folyamat felerősítése, amely törekvés részben ma is aktuális ezen erők részéről, a szlovák politika legtöbb szereplőjének pedig ez a kimondott vagy burkolt célja. Sajnos a mi magyar közösségünkben is megjelentek olyanok, akik azt hirdetik, nem is lényeges az anyanyelv vállalása, ők az együttműködés-pártiak, de nálunk mindez önfeladást, beolvadást jelent. Ezért ez a népszámlálás lényeges közösségünk megmaradása szempontjából.

 

Medveczky Attila

 

(Az interjú május 9-én készült.)