vissza a főoldalra

 

 

 2011.03.04. 

Tarra vágva

A Tagesspiegel Berlin, de ezen belül is az egykori Nyugat-Berlin legnagyobb példányszámú liberális világnézetű napilapja. A lap tulajdonosa a Georg von Holtzbrinck csoport, a német családi vállalkozásból médiahatalommá nőtt kiadóóriás.

Gerog von Holtzbrinck német középbirtokos nemesi családba született, csakhogy az első világháborút követő válság nincstelenné tette a családot. A jogi tanulmányokat végző ifjú von Holtzbrinck már 1931-ben a nemzetiszocialista ifjúsági szövetség, majd ’35-től a nemzetiszocialista párt (NSDAP) tagja. A „Munka Szépsége” és a „Munka Öröme” nevezetű a Német Munkafront lapjait adta ki, több mint 30 millió példányban. A háború végén hadifogságba került, ahonnét kiszabadulva eltiltották foglalkozásától, és 1200 márka büntetést kellett fizetnie náci múltja miatt.

Csakhogy von Holtzbrincket nem ejtették a fejére. A felesége nevén képeslapkiadót nyitott, majd lassan a könyvkiadásba is visszatért. Felismerte a világban bekövetkezett változásokat és a nagyvázsonyi születésű Teddy Kollekkel kötött barátságot. A Balaton-felvidéki cionista családból származó Kollek, Izrael Ben-Gurion vezette kormányának tagja, majd Jeruzsálem polgármestere volt. A barátság záloga, hogy von Holtzbrinck, az egykori NSDAP tag az 1966-ban alapított Jeruzsálemért Alapítványát támogatta hathatósan.

A támogatásra fordított pénzmag termékeny földbe hullott, ugyanis az 1983-ban elhunyt von Holtzbrinck fia, Stefan, már 1,3 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik. A von Holtzbrinck-csoport sikere a korszellem megértésében rejlik. Tudta, kiknek kell leviselkedni, kinek az érdekében, és ki ellen kell írni.

Tarr Béla a von Holtzbrinck-féle Tagesspiegel munkatársának mondta el siralmait. A siralmak alapja az Orbán-kormány eredendő bűne, a beneficium felmondása. „Heller Ágnest még azzal is megvádolták, hogy pénzt lopott az államtól.” – mondta Tarr a korszellem szócsövének. Majd szerényen megemlítette egyéni sérelmét is: „A kormány minden támogatást leállított. A producerek fele tönkrement, mozik zárnak be, nekem is három produkciós tervemet jegelték, pedig a pénzügyi partnereimmel már mindent előkészítettünk.”

A Tagesspiegel munkatársa, a korszellem embere félszavakból is ért, nemhogy egész mondatokból. Tudta, Orbánnak nekiment Daniel Cohn-Bendit az Európai Parlamentben és most már azt is tudta, miért: „Pontosan az történik nálunk, amit Németországban Kulturkampfnak neveznek. A kormány gyűlöli az értelmiséget, mert az liberális és ellenzéki, és ezért hazaárulónak neveznek minket.”– mondta a mogorva rendező. Firkászunk értette a vonalat és a beszélgetést a megfelelő stílusban tálalta. Ahogy Heller Ágnes, Cohn-Bendit, vagy az egész egzisztenciáját megteremtő néhai Teddy Kollek elvárná tőle. Egy jó nagyot bevágni ennek a jobboldali csürhének, akik el akarják venni a pénzünket. Pontosabban nem akarják odaadni az adófizetők pénzét. Pedig az nekünk jár. Ez a liberális értelmiség beneficiuma. Aki ezt megkérdőjelezi, annak mennie kell.

Tarr Béla a berlini filmfesztiválon megkapta az Ezüst Medve-díjat. A fesztivál fődíját Asghar Farhadi iráni rendezőnek ítélték. A díjak kiosztásánál természetesen bizonyos politikai célokat is illik figyelembe venni. Asghar Farhadi filmjének sikere hívatott rávilágítani az iráni rendszer tarthatatlansága, liberalizmus-, filoszemitizmus- és demokráciadeficitjére. Tehát, a zsűribe meghívott szintén iráni rendező, a hatéves börtönbüntetésre ítélt Jafar Panahi mártíromságára minden lehetséges fórumon ki kellett térni.

Hogy Tarr Bélának szántak-e hasonló szerepet, hogy a díj odaítélésénél szempont volt-e Tarr kultúrharca Heller Ágnes pénzéért, azt nem tudjuk.

Persze elképzelhető, hogy Tarr csak fecsegett az újságírónak, aki szerkesztői utasításra hangolta a rendező zsigeri háborgását. Tarr Béla köztudottan nagy pozőr, a mogorva művész, az időtlen alkotást megteremtő, a lidérces messze fény érkezik a díjátadóra, nagyon hosszú kabátban. Aki ennyire művész, azt nem is érdeklik a díjak és egyéb földi hívságok.

Persze, komoly kérdés, hogy akkor miért csinál fesztiválfilmeket, vagy mondhatnánk miért csak fesztiválfilmeket csinál. Tarr filmjei egyáltalán nem a nagyközönségnek készülnek, a nézők azon szűk rétege, akik a hosszú, néma, kidolgozott képeket másfél órán keresztül is élvezik, többnyire valahogy kapcsolódnak a „szakmához”. Márpedig Tarr filmjei csak a díjban manifesztálódott elismerésre számíthatnak, és nem a hatalmas mennyiségű jegyeladás miatti dicsőségre.

A filmezés drága mulatság, viszont ezeket a filmeket értékesíteni szinte lehetetlen. A magyar filmes szakma az elmúlt húsz évben többségében értékelhetetlen produkciókkal árasztotta el a kedves közönséget. Vagy vígjátéknak, vidám családi filmnek eladott minősíthetetlen ripacskodás, vagy szép képekben elmondott tartalmatlan művészkedést bámul az álmos néző. A filmes szakma önkielégítéséhez – közönség híján – a magyar állam adja a pénzt. Már azoknak, akik részesülnek a beneficiumból, a hűbéri szolgáltatásért járó kiváltságból.

És hogy ki lehet rendes hűbéres, azt a származás vagy a film Heller Ágnesei döntötték el. Most Andrew Vajna kezébe került a jogar. Ez volt az ijedtség oka, de hamar lecsitulnak a kedélyek. Tarrnak is megtelefonálták, hogy nyugodjon meg, nem lesz itt semmi probléma. Mifajtánk ez a Vajna, érti a filmes lelkét.

Tarr Béla az MTI-nek eljutatott nyilatkozatban elhatárolódott „önmagától”, pedig nem is volt tagja a nemzeti szocialista pártnak.

 

Csorja Gergely