vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.11. 

Harsányi Gábor – Gyarmati István – Siliga Miklós: Pesti srácok

(Újpest Színház)

A szabadságharc 55. évfordulójának előestjén, most október 22-én volt a premierje az Újpest Színházban a Pesti srácok című musicalnek. Mai színházi életünknek egyedülálló jelensége ez a teátrum, ugyanis Harsányi Gábor művészeti vezető és Dózsa László főrendező, a két érdemes művész azt a rendkívül nemes célt tűzte ki, hogy magyar darabok bemutatóhelyévé avatja. Ennek legutóbbi oszlopa a Pesti srácok, aminek Harsányi Gábor írta a szövegét, és ő is rendezi a darabot, a zenéjét pedig Gyarmati István és Siliga Miklós szerezte. A szerzőhármasnak – legfőképpen az írónak – az a cél lebegett a szeme előtt, hogy ennek a zenés játéknak olyan cselekménye legyen, ami történelmileg hiteles, és a ma emberét, leginkább a fiatalokat szólítja meg, az ő formanyelvükön beszél. Ez a műfaj pedig nem más, mint a musical, ami mindig értékes irodalmi alapanyagra épül, és a nézőket a könnyűzene, időnként magas fokú énektudást igénylő, slágerré váló dallamaival fogja meg. Harsányi Gábor olyan kerettörténetet alkotott, aminek szereplői tizenévesek, éppen olyanok, mint azok, akik a forradalomban fegyvert fogtak, harcoltak, győztek, majd a szovjet bevonulás után ellenálltak, és akiket a megtorlást követően kivégeztek, vagy börtönbe vetettek. A most 2011-ben játszódó történet szereplői húszas éveikhez közeledő, színésznek készülő lányok és fiúk, akik – egyik fülbemászó daluk szerint – sztárok akarnak lenni. Gólyatáboroznak, és a másnapi vizsgaelőadásra készülnek, hogy a Mesternek megmutassák, mit tudnak, igazán elhivatottak erre a „szakmára”. Gyötrődnek, mi lesz a holnapi megmérettetésen, milyen bizonyítványt állít majd ki róluk az ismeretlen tanár úr. Teli vannak kétellyel és bizonytalansággal. Ezen morfondíroznak, amikor bankrablók törnek rájuk. A gengszterek nem hiszik el, hogy ők csak színielőadásra készülnek, ezért eljátszatják velük a másnapi darabot. Ez a sztori rámája, és ezután jön a ’dráma a drámában’, amiben 1956 októberében, a IX. kerületi Tompa utca környékén két egymással rivalizáló suhancokból és a hozzájuk csapódó lányokból álló banda minden semmiségen hajba kap. A katolikus pap próbál – több-kevesebb sikerrel – közöttük rendet teremteni. Október 23. fényes óráiban és az azt követő napokban azonban gyerekes torzsalkodásaikat szép lassan elhagyják, eszükbe sem jut kakaskodni. A vállvetve folytatott harc, a szabadság mámora megérleli, majd az eltipró gonosz elleni küzdelem eggyé kovácsolja őket. Azokká az 56-os pesti srácokká válnak, akik bíztak önmagukban, a nemzet feltámadásában, felemelkedésében, szebb és jobb jövőjében.

Az író-rendező még a nyáron mindenre kiterjedő „castingot” tartott. Rengetegen jelentkeztek, és bizony számtalan elvárás fogalmazódott meg, ugyanis hollywoodi képességeiről – játék-, ének és tánctudásáról – kellett bizonyságot tennie annak, akit betett a csapatba. A szigorú kiválasztás azonban meghozta a gyümölcsét, mind a 15-en irigylésre méltó lelkesedéssel, hihetetlen lendülettel és 100 fokon izzó hévvel, valamint a darab igazságába, mondanivalójába vetett hittel alakítják szerepüket. Nem lenne méltányos, bárkit is kiemelni közülük, mert így, együtt viszik a hátukon az egész produkciót. A tanár urat megszemélyesítő Harsányi Gábor színészmesterségbeli tudása annyira magától értetődik, hogy szinte felesleges dicsérni. Az előadás színvonalát különböző – rendkívül ötletes – kiegészítések emelik, ezek hangsúlyozzák mondanivalóját és hozzák közelebb a nézőkhöz. A vetítővásznon korabeli filmekből láthat a közönség részleteket, a kellékrádióból pedig a forradalom napjainak főbb eseményeit hallhatja, így a Bem szobornál gyülekezők tüntetését, a Rádiónál az ávósok támadását, a Sztalin-szobor ledöntésekor kitörő népharag megnyilvánulását, a Parlament előtti ávósmészárlás kegyetlen vérengzését, november első napjaiban a szovjet tankok beözönlését és Nagy Imrének az ország népéhez és a világ közvéleményéhez intézett utolsó üzenetét.

Hálatelt szavakkal lehet csak megköszönni az alkotóknak, Újpest Önkormányzatának, valamint az 56-os szervezeteknek, akik anyagilag és erkölcsileg támogatták ennek a friss és korszerű musicalnek a megszületését. Mind a mellett, hogy maximálisan törekszik a történelmi hűségre, visszaadja a kor hangulatát, annak a dicsőséges két hétnek a miliőjét. Ahogyan azt Harsányi Gábor mondta: „tanít, nevel, szórakoztat.” Az Ady Endre Művelődési Központ színháztermét zsúfolásig megtöltő publikum pedig fennállva, szűnni nem akaró tapssal ünnepelte magát a darabot és a feladathoz felnövő ifjú színészeket.

 

Dr. Petővári Ágnes