vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.11. 

Kettős mérce még mindig

Lars Von Triert (képen) német gyökereiről kérdezték, amelyekre 1989-ben, anyja halála után derült fény. A kérdésre válaszolva a 2011-es Cannes-i filmfesztiválon filmjének sajtótájékoztatóján a következőket mondta: „Hosszú ideig úgy tudtam, hogy zsidó vagyok és nagyon boldog voltam zsidóként. Aztán megismertem Susanne Biert (zsidó származású dán rendező), és már nem voltam annyira boldog, hogy zsidó vagyok. Nem, ez csak vicc volt. Bocsánat! De kiderült, hogy nem vagyok zsidó. És még ha az is lettem volna, csak másodosztályú zsidó lehettem volna… Zsidó akartam lenni, és aztán kiderült, hogy valójában náci vagyok. Azért, mert a családom német volt. Hartmann. Ami szintén némi örömre adott okot. Mit mondhatnék? Megértem Hitlert. Úgy gondolom, hogy igazán rossz dolgokat követett el, de látom magam előtt, ahogy a bunkerben üldögél a végén… Azt hiszem, megértem az embert. Nem neveznénk rendes embernek, de nagyon is megértem. Kissé szimpatizálok vele. … Ugyan már! Nem támogatom a második világháborút és nem vagyok a zsidók ellen. Csak Susanne Bier ellen… Nem, nem Susanne Bier ellen sem. Ez csak vicc volt. Természetesen a zsidókkal vagyok. Na, nem túlzottan, mert Izraellel például tele van a tököm. Ebből a mondatból hogy fogok kijönni?”

Ezek után Von Trier nem kívánatos személy lett a fesztiválon, lényegében kitiltották a filmes világból, sőt a francia hatóságok büntetőeljárást indítottak ellene, feltehetőleg el fogják ítélni. Az amúgy kiváló rendező, akit ez

idáig ünnepelt a liberális média sajátos látásmódja miatt, hirtelen tehetségtelenné, alkalmatlanná, nácivá vált. Több írás jelent meg a nemzetközi sajtóban, melyek nem csak nácinak nevezték a nyilvánvalóan ironizáló Triert, hanem kétségbe vonták alkotói tehetségét, sőt azt is, hogy egy ilyen ember egyáltalán készíthet-e filmet.

A másik oldalon ott ál a hasonlóan kiváló rendező, Roman Polanski. Polanski Párizsban született lengyel zsidó családban, Liebling néven. 1977-ben Jack Nicholson házában egy 13 éves lánnyal közösült. Ezért az Egyesült Államokban letartóztatták, majd bűnösnek vallotta magát. Az ítélethirdetés előtt azonban Franciaországba szökött. Polanski azóta nem járt Amerikában, és annak ellenére, hogy mindenki, az amerikai hatóságok is tudták hollétét, a haja szála sem görbült. Végül, miután Svájcnak kiadatási egyezménye van az Egyesült Államokkal, a még élő körözés alapján 2009-ben letartóztatták. Nem gondolatbűnért, hanem mert megrontott egy 13 éves lányt. A nemzetközi kórus felhördült. Aláírásgyűjtés indult Polanski mellett, éppen úgy, mint most Dörner ellen. A nemzetközi sajtó ontotta magából a írásokat, a svájci hatóságokat nevetsé-gesnek állították be, az ügyet bagatellizálták, sőt fejeket követeltek. A francia külügytől a lengyel külügyig mindenki Polanski kiszabadításán dolgozott. Végül több millió dollár óvadék kifizetése után elengedték, sőt a hatalmas nyomás hatására a kiadatásától is eltekintettek. Az ügyben állítólag még Hillary Clinton is eljárt.

Miért?

Pontosan azért, amiért Dörner György nem lehet az Új Színház, de leginkább egyetlen magyarországi színház igazgatója. Legalábbis szerintük.

 

Csorja Gergely