vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.18. 

Legyen egy hely, ahol a magyar szó valóban magyar lesz!

A hontalanítókkal szemben már nem hátrálhatunk

Galán Géza színész, rendező, a Zselízi Fesztivál ötletgazdája: Nem leptek meg az Új Színházzal kapcsolatos támadások. Hiszen nem ez volt az első. Menetrendszerűen, ha valaki a zárt körön kívülről kerül a belterjes „szakmai” szín közelébe – beindul a pánikgépezet! Tiltakozások, aláírás-gyűjtések, tüntetések, oldalvágások. Mert csakis ők képviselhetik a „szakmát”! A szellemi manipuláció mellett vacak megélhetési pozícióharc miatt is…

Honnan ez a kizárólagos privilégium? Csak a már-már kötelező „Szivárvány-Szín Haza” lehet az új? Felejtsük el nemzeti színeinket? A félreértés lehetősége miatt: a „szakmát” irányító és csak az azt támogató bebetonozott zárt rendszerről szólok. Amelyik átfogó és nehezen tetten érhető célokkal működik egy nemzetek feletti kultúrpolitika érdekében! Sok művész talán nem is sejti, hogy milyen gépezetnek az alkatrésze. Ha pedig tudja, mit tehet? Hová mehet?

…És egyszerű kap együgyű nevet, és rossz kapitány rabja lett a jó… Milyen felsőbbrendű meghatalmazás alapján meri valaki a kortársáról kijelenteni, hogy az „szakmailag” alkalmatlan, és tűnjön el a színről? Persze, tudjuk, hogy ez nem új jelenség. Egyetlen példa, amit úgy ismerek, mintha akkor éltem volna! Miként tiltakoztak és hisztériáztak például az 1840-es években, amikor a körön kívülről felbukkant egy valaki:

 Petőfi pediglen erőlködik vala,

Petőfi pediglen poéta nem vala;

Petőfi verseit elolvastam vala,

És ennél még nagyobb ínségem nem vala. Ámen.”

 „Ekkép fénylik Petőfi, mint első nagyságú csillag – a porban.”

 „A művészettől elpártolt músafi már többnyire bűzhödt

lapályokon vágtat, mindig könnyű

pegazával: póroknak, a pórok legalsóbb, legnyersebb

osztályának énekel...

 Az akkori felsőbbrendű „szakma” módszerei nem sokban különböztek a mai kiváltságosokétól. A fenti vélemények egy kötetre valók. (Endrődi Sándor: Petőfi napjai a magyar irodalomban.) Neveket nem írok, mert feledésbe merültek! Ám a „magyar pórok, legnyersebb osztálya” költőjének nevét ma már a hozzá méltatlan, mai kirekesztők is szívesen tűzik – formálisan – zászlajukra, anélkül persze, hogy tudnák, kiről is van szó…

 Magyar szerzők műveit szeretnék játszani. Ez lehet a baj a liberális oldalon?

 – Néhány évvel ezelőtt egy családi magazinban volt egy rovatom: Tiszta lap – Tabula rasa.
Többek között, megjelent a Maradék Magyarország magyartalanításáról című írásom is, 2005-ben. Abból válaszolnék egy idézettel: …a magyarellenes propagandagépezet, amelyik Budapestről tüzelve mocskol bennünket eltúlzott, elferdített, hamis írások sokaságával, azt a látszatot akarja kelteni a világban, hogy a magyar fajgyűlölő, idegengyűlölő és főleg: antiszemita! Vajon miért? Szabad erről büntetlenül elgondolkodnunk? Az állandóan táplált üldözési mánia (látszata) elégséges muníciót adhat az állandó támadásokra…? Azóta a „…nemzetközi helyzet egyre fokozódik!”

 A hajdani Csehszlovák államalakulatban is éltél, játszottál. Elképzelhetőnek tartod, hogy Pozsonyban vagy Prágában egyesek azért kritizálnának egy színházat, mert főleg cseh vagy  szlovák szerzők darabjait óhajtják játszani?

 – Máris válaszolok, ám ha ezt kérdezed, még egy mondatot idéznék a fenti cikkből: Csehországban, Szlovákiában is időnként jelen vagyok. Érdekes, hogy akárcsak Magyarországon, ott is ugyanazt a nemzetellenes gyakorlatot lehet tetten érni. A nemzeti kultúra, a nyelv, a művészet frontális támadását! Ehhez hozzá kell tennem, hogy az a belső kirekesztősdi sem a cseheknél, sem a szlovákoknál nem olyan erőteljes és hisztérikus, mint Magyarországon! Miért? Lenne erre vála-szom, de most ennek nincs itt a helye és ideje. Gondolkodjék el ki-ki az okain! A csehek és a szlovákok hatékonyabban és büszkébben vigyáznak nyelvükre, kultúrájukra, művészetükre! Vagy talán velük elnézőbbek a világhódítók, mint velünk? Azért, mert ők nem annyira „nácik, idegengyűlölők” (bár a csehországi és szlovákiai cigányokat érdemes lenne megkérdezni erről!), és főleg mert nem annyira „antiszemiták”?! Netán a homokszíneket is jobban befogadják? Mindenestre itthon az a „trendi”, hogy egy férfi-nő házasság miatt már lassan szégyenérzetünk lesz. Minek születik olyan „rengeteg” magyar gyerek? Ezért aztán például jómagam téphetem a taréjomat, mert 7 gyerekem van, és a 16 milliós lakáshitelünkre öt év alatt kifizetett 13 millió ellenére a fennmaradó törlesztés 24 millió! A leépítésünk, eltiprásunk gyorsulása egyre vészesebb. A nyelvünk? A pub – nem kocsma; az e-mail – nem villámlevél; a facebook – nem arckönyv; az oké – nem igen vagy rendben… 5 éves hármas ikreink betmenekkel, pókemberekkel és egyéb szörnyszülöttekkel találkoznak a játékfigurák között. János Vitéz, Toldi, Bornemissza Gergely vagy Ludas Matyi hírmondónak sincs. A példákkal fél évre meg lehetne tölteni a lapot! Igen! Égetően fontos és életmentő lehet az Új Magyar Színház! És kell végre egy hely, ahol a magyar szó valóban magyar lesz! A hontalanítókkal szemben már nem hátrálhatunk! Nekünk csak a nyelvünk a hazánk! Ma nem lehet fontosabb küldetése egy színháznak, mint azokat műveket előadni, amelyeket magyarul írni tudó szerzők írtak, és amelyeket olyan színészek játszanak, akik helyesen és tisztán ejtik a magyar szót! Egyetlen kortárs „szakmabeli” sem jelentheti ki megfellebezhetetlenül, hogy „én vagyok csak itt, aki színházat tud csinálni! Miként nevezhettek ki valakit, amikor az én pályázatom sokkal jobb, mint azé? Én már csak tudom!” Talán bízzuk ezt a közönségre! Esetleg mégsem lesz olyan égbe kiáltó vétek, ha Ma-gyarországon, pláne Budapesten, lesz egy igazán Új Színház! És magyar…