vissza a főoldalra

 

 

 2011.11.25. 

Attól félnek, hogy kiderül: jobb a valódi magyar dráma, mint a gagyi  

Ifj. Sántha Ferenc: Arra kért Hiller, hogy a zenekar nevéből hagyjuk el a magyar-t és a nemzeti-t

Bevallom, hogy elég keveset hallottam eddig a Magyar Nemzeti Cigányzenekarról. Kérlek, beszélgetésünk elején mutasd be ezt az együttest. Miért alakultatok meg? Rivalizálni szeretettek volna a „100 Tagúval”?

 –Nem ez volt a célunk. A zenekart a jobboldali beállítottságú Ábrahám Dezső alapította 1988-ban, neki szent ügye volt, hogy a magyar nemzetnek legyen egy cigányzenekara. A bemutatkozó koncertet az Atrium Hyatt Szállóban tartottuk. Jómagam alapítója voltam a 100 Tagú Cigányzenekarnak, de nem volt kielégítő a kollégák hozzáállása, ezért többedmagammal kiváltunk, és akkor keresett meg minket Ábrahám Dezső az ötletével. Természetesen nem mindenkinek tetszett ez az elgondolás. Én örömmel mondtam igent a megkeresésre, hiszen előtte Ábrahám Dezsővel, és feleségével, Jákó Verával is sokszor felléptem. Minden vasárnap a MOM Művelődési Házban adtunk koncertet. A zenekar megalapítása után pedig elkezdtünk járni az országot és a világot. Tudod, hogy kik voltak nótaestjeink védnökei? Grosics Gyula, Buzánszky Jenő és Papp Laci.

Egy nemzeti cigányzenekarnak a más repertoárral kell rendelkeznie, mint a többinek?

 –Ez csak természetes. A szokásos darabok megmaradtak, mint Brahms magyar táncai, vagy a Monti-csárdás, de nagyon sok újat tanultunk meg. Ezek közül néhányat említenék. Liszt-fantáziák, Sarasate: Cigányosan, Bizet: Carmen, Kodály: Galantái táncok, Háry-intermezzo, Hubay: Hullámzó Balaton tetején, Ravel: Bolero, Rossini: La danza, Szevillai borbély-nyitány, Smetana: Moldva, Hacsaturján: Kardtánc, Bartók: Este a székelyeknél, Strauss: Denevér-nyitány, Massanet: Thais-meditáció, Strauss: Éljen a magyar! Az alapján választjuk ki a műsort, hogy milyen helyre hívnak minket. Sajnos, az előző ciklusban, a szocialisták-liberálisok vezette érában, nem kaptunk anyagi támogatást.

 Ez azt jelenti, hogy nyolc éven át nélkülöztek?

 –A tagok a fellépésből élnek, és ha tudnak, tanítanak és dolgoznak a vendéglátóhelyeken. Ha van rájuk igény…

 Hány fős a zenekar?

 –Ötvenfősként indult, de az anyagiak miatt a felére csökkent. Természetesen, igény szerint bővíthető a zenekar, kisegítőket hívunk el, az utolsó koncertemen 76 zenész lépett föl.

 2002 és 2010 között nem is volt sok hazai fellépésetek?

 –Az Olasz Intézetben léptünk föl egyszer a Tavaszi Fesztivál keretén belül…De inkább külföldön léptünk fel; az USA-ban, Szlovéniában – utóbbi országba nagyon sokat járok. Fájó kimondani, de azt érzem, hogy külföldön sokkal jobban megbecsülnek minket, mint idehaza. Magyarországon az sem számít, hogy művészi diplomám van, így a zenekart is tudom tanítani – mellőznek. A nagy fesztiválokra is a Rajkót és a 100 Tagút hívják el, azt mondják, nekik van nevük, rájuk biztos bejön a közönség. Mi azt kérjük, hogy legalább bemutatkozhassunk a nagyobb fesztiválokon, de erre még a mai napig nem volt lehetőség. Nagyon örülnék neki, ha a jelenlegi kormánytól nagyobb támogatást kapna a nemzeti cigánymuzsika.

 Ezen kívül volt még egy saját zenekarod is? Hiszen a tévéműsorokból emlékszem: közreműködik ifj. Sánta Ferenc és cigányzenekara.

 –Természetesen volt. Nyolc évig játszottam, mi nyitottuk meg az Atrium Hyatt Szállót, ami kezdetben nagyon jó volt, amíg Las Vegas Casino nem lett belőle.

 Jose Carreras eljegyzésén és Roger Moor házibulijában is muzsikáltam

 Casino lett a szállodából, egyre kevesebb a kávéház, és az éttermekből kiszorult a magyar nóta, a cigányzene. Egy csak magyarországi tendencia, vagy közép-európai?

 –Nagy a hasonlóság, de azért nem tartanak ott, ahol mi. Prága tele van turistákkal, az éttermekben helyi muzsika szól, élő zene. Magyarországon nagyon sok étterem volt régebben, és lehetett tudni, hogy melyik helyen melyik banda zenél. Sajnos a szórakoztató-ipar átalakulása és a pénztelenség elvette az oxigént a nívós cigányzenekarok elől, s az is baj, hogy a szakmai színvonal is esvén, igazán nívós cigányzenekar kevés akad, illetve megfizethetetlen. A korosztályok zenei ízlésének alakulására mindez hatással van. Most sajnos a cigányzene már nem cigány-hanem inkább szalonzene. Ez azért alakult ki, mert kevesebb a magyar, és több a külföldi turista. Én is voltam szalonzenész, amikor Velencében dolgoztam olasz zenészekkel a híres Quadri kávéházban. Zenileg is profitáltam ebből, mert nagyon sok olasz művet tanulhattam meg. Ezért nem okozott számomra semmilyen nehézséget, amikor Jose Carrerasnak zenéltem.

 Ez mikor volt?

 –2000-ben Genfben, Carreras eljegyzésén. Egy Bécsben élő magyar hölgy volt a mennyasszony, és ezért ragaszkodtak a cigányzenéhez. A műsor elején, vacsora alatt magyar cigánymuzsikát játszottunk. Később aztán Carreras olaszul megkérdezte tőlem, ismerem –e Leoncavallo Mattinátáját. Olasz nyelvből érettségiztem Pécsett, és ez a dal benne volt a vizsgaanyagba is. Így könnyen ment mind a társalgás, mind a zenélés. Aztán olyan újlatin-számok következtek, mint a Granada. Akkor a híres tenor még igen beteg volt, és elmondta, hogy nagyon szereti a magyarokat, és egy intézményt nyit nálunk a leukémiás gyerekek részére.

 Roger Moore is jó ismerősöd.

 –Miután meghallotta a zenénket, meghívott a villájába egy házibuliba. Nagyon szereti a gulyáslevest és a csárdást. Ahányszor Magyarországra jön, mindig felkeres, felhív, ragaszkodik a muzsikámhoz.

 Ennek ellenére a média elhallgatja a Magyar Nemzeti Cigányzenekart.

 –Én és a kiszenekarom rendszeresen fellépünk a Duna Tv kívánságkosarában, mint operaénekesek kísérői. Tavaly négy, idén viszont csak egy felvételünk volt, s a képernyőre azt írták ki, hogy ifj. Sánta Ferenc és zenekara.

 Ott szerepel az ifj. megjelölés?

 –Egyrészt édesapám iránti tiszteletből hagytam meg, másrészt, engem így ismernek a szakmában. Ha csak annyit mondok a telefonban, hogy Sánta Ferenc vagyok, akkor vagy az édesapámmal kevernek össze, vagy nem tudnak „hová tenni”. Viszont ha azt mondom, ifj. Sánta Ferenc prímás, akkor már tudják kiről van szó.

 Igaz, hogy teret adtok a tehetségek bemutatásának?

 –Produkcióinkban gyakran lépnek fel táncosok, énekes szólisták. Kiváló zenei szólistáink a Magyar Rádió és a Magyar Televízió népzenei műsorainak állandó szereplői, akik egész társadalmuk büszkeségei, elismert, kitüntetett művészei. Az együttes hangsúlyozott célja, hogy a magyar cigányzenét mind szélesebb körben ismertesse meg, valamint hogy lehetőséget biztosítson fiatal, tehetséges roma muzsikusok bemutatkozására. Hazai és külföldi koncertjeinken óriási sikerrel lépünk föl szerte Európában, Japánban és Amerikában. S hogy kik a mi szólistáink? Kikkel szeretnénk együtt dolgozni? Pitti Katalin, Berkes János –ő osztálytársam is volt – , Nyári Zoltán operaénekesek, Szóka Júlia és Kalocsai Zsuzsa primadonnák, Farkas Gábor zongoraművész, Balogh Kálmán, Farkas Róza cimbalomművészek és végül a leányom, Sánta Beatrix zongoraművésznő. Remélem, hogyha megérkezik az állami támogatás, akkor dolgozhatom velük.

 Fiad is zenész?

 –Így van, ő pedig az ifj. megjelölés nélkül Sánta Ferenc. A Zeneakadémián hegedűművészi diplomát szerzett Szenthelyi Miklós professzor osztályában. A Nemzeti Filharmonikusok Zenekarának a tagja. Éveket töltött Németországban, a Münsteri Szimfonikusok zenekarának a tagja volt. Nagy örömünkre itthon van, és itt dolgozik.

 Tehát gyermekeid már a Sánták ötödik generációjának tagjai. Ez azt jelenti, hogy a Sánták már a boldog békeidőkben is zenéltek.

 –Igen, mert nagypapám és dédpapám is hegedült. Ez nagyon érdekes, mert egyikőjük sem választott más hangszert.

 Akkor lányod a kakukktojás, mint zongoraművész.

 –Igen, és az volt az álmom, hogy mint a Szenthelyi –családnál a testvérek Miklós és Judit együtt játszanak majd az én gyermekeim is. Ez sajnos nem jött össze az élet kifürkészhetetlen okai miatt. Lányom ugyanis Svájcba költözött, de aztán hazajött.

 Nem bírtam disszidálni  

Te miért nem maradtál kint Nyugaton? Svédországban vagy Németországban?

 –Élek-halok a családomért. Nem bírok nélkülük élni. A magyar föld pedig a hazám. Néha bánom, hogy nem maradhattam kint, főleg, mikor a cigányzene megbecsüléséről van szó, de nem cserélhetek se szívet, se jellemet. Történt, hogy Göteborg főutcáján sétáltam a feleségemmel, s velem szembe jött  hajdani pécsi osztálytársam. Elmondtam neki, hogy zongora-hegedű duóban muzsikálok egy „magyaros” étteremben Zsolnai Karcsival. Volt osztálytársam a városi szimfonikus zenekarban játszott, és miután meghallgatott minket, azt mondta: a következő fellépésetekre elhívom a karnagy urat is. Nem csak ő jött el, hanem mások is a zenekarból, és kérték, hogy hegedüljek el egy Paganini etűdöt, majd egy Bachot és így tovább. Ez nem volt nehéz, hiszen 1969-ben végeztem el a Zeneakadémiát. Másnapra behívtak a zenekari titkárságra és közölték, hogy felvennének a zenekarba. Elfogadtam és így egy évig a zenekar tagja lettem. A szívem viszont haza húzott. Nem disszidáltam. Anyukám sírva kért a telefonban, hogy nehogy kint maradjak. Münchenben pedig egy nagyon híres étteremben játszottam. Barátom Sebestyén Ernő hegedűművész, akkor a Bajor Rádió zenekarának koncertmestere volt. Ő meglátogatta a müncheni magyar helyeket, és meghallgatott, amikor szalonzenét játszottunk. Megjegyzem, ő is játszott ilyen muzsikát fiatalon, sőt igen sok műfajhoz értett, azért volt annyira kiváló. Ernő megkért, hogy maradjak kint, és felvételizzek a zenekarhoz. Azt mondták, hogy háromszobás lakást kapunk majd, ha kint maradunk. Ez a ’80-as évek közepén volt. A bajor mentalitás sokkal közelebb állt hozzám, mint a svéd. És egy művész számára nagyon fontos az a közeg, ahol él. Végül mégsem mentem ki. Minden úgy van jól, ahogy a Jóisten akarja – nekem ez a véleményem.

 Akkor nézzük, hogy Isten akaratából hogyan alakult a pályád.  Mielőtt egy cigánygyereket elvisznek a zeneiskolába, egy-két nótára megtanítja vagy a nagyapja vagy az apja. Nálad is így volt?

–Mielőtt zeneiskolába kerültem volna, apukám kaposvári otthonunkban több nótára, csárdásra tanított. Ez azért volt jó, mert a virtuozitást tőle örököltem. Tehát tőle tanultam meg azt a technikát, amit dicsér a szakma. Hétéves voltam, mikor zeneiskolai tanárom azt mondta nekem: nagyon ügyes vagy, gyakorolj sokat, de ne játszd a cigányzenét. Azt feleltem: ezt tessék megmondani apunak.

 Édesapád nem bánta, hogy a klasszikus vonalon indultál el?

 Tanárom, a szintén roma Lehota Dezső, azt mondta apámnak, hogy én többre vagyok hivatott. Apukám ezután kinyilatkozta, hogy szeretném, ha a fiamból művész lenne. Egy nagyon szigorú tanrendű gyakorlás következett. Majd Pécsről eljött Kaposvárra Gréf Matild szakfelügyelő tanárnő, és mint tehetséges fiatalt felvételi nélkül felvettek a Pécsi Zeneművészeti Szakközépiskolába. Így tizenöt évesen már zenei szakközépes voltam Pécsett. Csak az volt a gond, hogy kollégiumban kellett laknom. Könnyen barátkozom, de én megszoktam a családi környezetet, a családi szeretetet, ezért nagyon nehéz volt az elválás. Ezért apuék elcserélték a lakást, és Pécsre költözött a család.

 Igaz, hogy a Kaposvári Szimfonikus Zenekarban is játszottál?

 –Így van, még a konzervatórium előtt. Lehota tanár úr volt ott a koncertmester, és azt mondta nekem: Ferikém most bedoblak a mélyvízbe. Reggeltől estig gyakoroltam, és édesanyám sírt az örömtől, hogy olyan műveket játszom, mint Csajkovszkij Vonósszerenádja. Ekkor kezdtem igazán megbarátkozni a klasszikus zenével.

 De még előtte néhány évvel egy cigánybanda élén álltál, és ha már Carrerast említettük, akkor egy magyar operaénekest is kell, Palló Imrét.

 –Még általánosba jártam, amikor apu zenekarát vezettem. Azt szerette volna apu –aki egyszer még Jávor Pált is kísérte –, ha én kísérem Palló Imrét. Megtanította ezt nekem, és én lettem a reklámprímás. Budapesten a Csepeli Munkásotthon színpadán 12 évesen játszottam, és Pallót kísértem.

 Egy híres cigányzenész fia csak cigányzenészek sarjaival barátkozott?

 –Hova gondolsz! Kaposvárott 3-4 cigánygyerek volt, akikkel barátkoztam, és nagyon jól kijöttem a többiekkel. Nem vagyok egy elkülönülős fajta. A mai napig szeretnek engem volt osztálytársaim. Amikor vidéki barátaim feljöttek hozzánk, anyukám annyira megörült, hogy csak az járt a fejében, mit főzzön a jeles napra. Nem szakadtunk el egymástól: évente megtartjuk a pécsiekkel az érettségi találkozót. Másfél év múlva lesz az 50.!

 Pécsről pedig a Zeneakadémiára kerültél.

 –1963-ban. Tizenhatan felvételiztek hegedű szakra, de csak négyet vettek föl, két vidékit és két pestit. Nem volt könnyű megfelelni a követelményeknek, hiszen akkor Kovács Dénes volt a rektor. Ney Tibor professzor úrhoz ,a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának volt a koncertmesteréhez kerültem. Ney úr, aki kamarazenekart is vezetett remek mester volt. A Zeneakadémián is sok tehetséges növendék volt a barátom, a legjobb, Kiss András, sajnos már nincs közöttünk.

 Főiskolásként játszottál, játszhattál cigányzenét is?

 –Eleinte nem, mert nagyon sokat kellett tanulnom. Megismerkedtem, a sajnos fiatalon elhunyt roma származású olimpiai bajnok futballistával, Farkas Jánossal. Jancsi azt mondta nekem, hogy sokat gyakorolj. Ő is dupla annyit edzett. Egy cigánygyereknek akkor nem volt könnyű. Nem kivételeztek velünk, hanem bizony meg kellett küzdeni az elismerésekért. Nem haragudtam ezért, sőt! Nagyon tiszteltem tanáraimat és sosem hazudtam nekik. Így tettem mikor beléptem a teremben, és elmondtam, hogy elnézést, nem tanultam, mert nem volt rá időm; pénzt kellett keresnem. Harmadéves koromban ugyanis elkezdtem cigányzenét játszani, az ORI műsoraiban léptem föl Kovács Apollóniával. Ez akkor remek kereseti lehetőség volt, és ki tudtam pótolni ösztöndíjamat. Azt mondták a tanáraim, hogy mindez nem mehet a komolyzene rovására. Joggal féltettek. Mert én voltam az egyedüli, aki el tudta választani a klasszikus zenét a cigányzenétől. Van olyan roma származású kollegám, aki klasszikus zenét játszik remekül, de egy nótát sem bír eljátszani. Az ok, hogy a cigányzenéléshez érzelem és szív kell. Főiskolás koromban szalonzenét is játszottam, ami már jóval komolyabb műfaj.

 Ezután beindult a már említett magyar és nemzetközi karriered. Tanítással is foglalkozol?

 –Itthon sokat tanítottam az OSZK Stúdiójában a Szófia utcában. Felkészítettem a vizsgára a diákokat, sok növendékem kapott A-kategóriát, ami abban az időben nem volt kis dolog.

 Múlt heti számunkban Nógrádi –Tóth István a nótaszerzők egyesületének elnöke éppen azt panaszolja, hogy hiba volt megszüntetni azt a rendszert, amelyik vizsgához kötötte az előadó művészetet.

 –Nagyon is igaza van! Ki kell szűrni a dilettánsokat. Amikor ez a rendszer működött, zsűritag is voltam. Kóka János minisztersége idején azt mondta, hogy a cigányzenélés nem egy szakma, így eltörölte az addigi szabályzatot. Régebben, aki megkapta az A kategóriát, csak hotelekben játszott. A B-sek éttermekben, a C-sek pedig nagyobb kocsmákban játszhattak.

 Kóka nevezetes tollvonása az oka annak, amiről Raduly József is beszélt, hogy konzervatóriumot végzett cigányzenészek otthon ülnek, nem hívják őket, mert a számítógépes kamuzenészek olcsóbbak?

 –Ez a tánczenére vonatkozik. Sajnos a cigányzenében sokkal rosszabb a helyzet. Sokan megdöbbenhetnek, hogy a cigányzenészeket kritizálom, de arról van szó, hogy direkt egymás alá licitálnak. El sem tudja képzelni a kedves olvasó, hogy milyen olcsón vállalnak éttermi szolgálatot, csak azért, hogy zenélhessenek, és kapjanak valamit az asztalnál. Több fiatal még pénzt sem kér az étterem tulajdonosától. A tulajdonosok többsége pedig nem igazán nézi a minőséget, hanem a pénzt. Ez a fő oka annak, hogy a minőségi cigányzene kiszorult. Ezért kellett volna bevezetni a működési engedélyt. Sajnos ezen a mai napig ezt nem változtattak.

 Azt olvastam, hogy egyik testvéred is prímás?

 –Így van, András öcsém előbb zongorázni, majd hegedülni tanult. De nem játszik már, mert nincs munkalehetőség.

 Azt sugallják a közönségnek, hogy csak a tengeren túli a jó

 Ahogy a magyar nemzeti cigányzenét, úgy a magyar drámát is kiszorították. Most lesz a magyar drámának színháza Budapesten. Ami sokaknak nem tetszik.

 –De miért nem? Elképzelhetetlennek tartom, hogy egy színvonalas magyar szerző műve ne nyerje el egy magyar ember tetszését. Hiszen egy földből sarjadunk. Hogy lehetne rossz hatással egy magyar darab egy magyar emberre? Talán attól félnek, hogy a közönség rájön: jobb a valódi magyar dráma, mint a gagyi? Nem értem, hogy miért kell hanyatt vágódni az angolszász dolgok előtt? Nem vagyok a nyugati zene és stílusok ellensége, de az nagy hiba, ha több külföldit játszunk, mint magyart. Most lesz egy színház, ami jövőre magyar és klasszikus drámákat játszik. És van 20-30 ami mást. A zenénél is azt látom, hogy a sztárkereső műsorok versenyzői kivétel nélkül amerikai számokat énekelnek. A kultúracsinálók ezzel azt sugallják a közönségnek, hogy csak a tengeren túli a jó, az itthonit pedig el kell, el lehet felejteni.

 Azt is mondják a liberálisok, hogy Dörner Györgyék újnyilas szellemiséget képviselnek. Te ezt érzed, tapasztalod?

 –Ne tréfálj velem! Attól, hogy valami magyar, az miért jelentené azt, hogy újnyilas? Ha Illyés újnyilas, akkor Kodály is az? Nem is játszanék magyar zenét külföldön, ha az szellemiségben nyilas lenne. Márta István 13 év után nem lehet igazgató, és erre beindult a hisztéria, fellázadtak az ellentábor tagjai. Amint említettem, a Magyar Nemzeti Cigányzenekarnak nem engedik a bemutatkozást nagy rendezvényeken. Azt látom, hogy néhányan görcsösen ragaszkodnak a pozíciókhoz, és minden változást elleneznek. Én is a változások mellett vagyok, és döntsön a közönség arról, hogy mi az igazán sikeres, és ne a kritikusok mondják meg azt előre.

 Az is baj, hogy itt nemzeti és magyar a jelző?

 –Minden bizonnyal. Annak idején, Hiller István azt tanácsolta nekem, változassam meg a zenekar nevét. Megkérdeztem, hogy mi a probléma? Az, hogy magyar és nemzeti. A 100 Tagú és a Rajkó baloldali volt, és a mai napig kapják a támogatást. Nekem meg azt mondták, hogy nem vagyunk regisztrálva, azért nem kapunk pénzt. Aztán kiderült, hogy kht-vá kell válnunk, ahhoz, hogy az éves működést biztosítsuk. Az a nagy szerencsém, hogy ismernek, szeretnek, nagyon sok meghívásnak teszek eleget, és így játszhatok. De a többi művészért sajog a szívem. Nagy szerencsém, hogy klasszikus zenét is tanultam, így két lábon állok.

 Ha idejön hozzád egy 12-13 éves gyerek, s megkérdi: meg tudok élni cigányzenészként, vagy válasszak egy másik szakmát, mit felelsz?

 –A mai gazdasági helyzetben nem vagyok optimista. A cigánygyerekek nagyon tehetségesek a zenében. Ha ezt kezdték el tanulni, akkor milyen szakmába menjenek el dolgozni? A génjeinkben a zene van, a művészet. Mivel az utcán nem lehet játszani, ezért kivándorolnak Kanadába.

 Ott meg is tudnak élni?

 –Tegyünk különbséget a naplopók és a cigány muzsikusok között. Az utóbbiak azért mennek ki, hogy dolgozhassanak, muzsikáljanak. Tudtommal 40-50 zenészcsalád él kint Kanadában, és kint jobban el tudnak helyezkedni, mint itthon. Kint sok magyar él, és rendezvényeikre meghívják őket. Nehogy azt higgye valaki, hogy a magyar cigányzenészeknek nincs honvágyuk. Hiányzik nekik ez az ország, a szülőföldjük. Szülőföldjükre viszont egyre kevesebb turista érkezik huzamosabb időre. Így a magyar folklórt nem ismerik meg. Ha én Görögországba megyek, akkor a helyi népművészet, népzene érdekel, a buzuki hangja.

 Illik nem szeretni azt, ami magyar

 Azt veszem ki a szavaidból, hogy a magyar cigányzenének itthon nincs meg a kellő társadalmi megbecsültsége.

 –Ahogy a magyar nótának és népdalnak sincs. Illik nem szeretni azt, ami magyar. Egy történet: játszottunk az USA-ban a helyi magyaroknak. Egy lány mesélte, hogy ő nem jön haza, itt akar férjhez menni. Elmondta, mit szeretne hallani tőlünk, egy igen régi nótát nevezett meg. Azt kérdeztem tőle, ha Magyarországon élnénk, akkor is kérnéd ezeket a nótákat? A lány őszintén felelt: nem, mert kinevetnének, hogy nótát kérek, vagy csárdást. Lenézik itthon ezt a műfajt. Kollégáim azt mondják, ahol cimbalmot látnak, már be se teszik a lábukat a magyarok. A magyar értékektől pedig nem szabadna eltávolodni.

 Ifj. Sánta Ferenc Príma Primissima, Kossuth-, és Liszt-díjas hegedűművész, prímás, a Magyar Nemzeti Cigányzenekar elnöke, művészeti vezetője a Sánta-dinasztia negyedik generációjának tagja 1945-ben Kaposváron született. Hét éves korában kezdett hegedülni, 1961-ben az Országos Középiskolai Zenei Versenyen első helyezést ért el. 1969-ben hegedűművészi és tanári diplomát szerezett a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. 1970-től a Göteborgi Szimfonikus Zenekar tagja volt, de eközben nem szakított a cigányzenei hagyományokkal. Gyakori vendég Európa, Ázsia, Amerika és Ausztrália számos koncerttermében. 1990-95 között a velencei Szent Márk téren a Caffe Lavenában és a Caffe Quadriban olasz zenészekkel játszott együtt. 1968-tól folyamatosan jelennek meg rádió- és lemezfelvételei. Számtalan hanghordozóján Brahms, Liszt, Bartók művei mellett a cigányzene klasszikus darabjai is szerepelnek. Művészi munkáját számos elismerés jelzi: a Magyar Rádió kétszeres Nívódíjasa, „Emerton” díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend Kiskeresztje tulajdonosa. 12 CD-je jelent meg, s mintegy félszáz nóta- és dalénekes zenei kíséretével a legsokoldalúbb zenei együttes vezetőjének címét érdemelte ki.

 

Medveczky Attila