vissza a főoldalra

 

 

 2011.10.21. 

A zseni természetrajza

Moholy-Nagy László kiállítása a Ludwig Múzeumban

Ha Moholy-Nagy László (1895 – 1946), a fénnyel áldott, megvert – a fényt valósággal saját testrészévé avató – zseni életútjának állomásait vesszük (születéstől a halálig), fölülünk arra a ringlispílre, amely nem csupán minket forgat meg, ám – mert kiváltképp fölfedező is volt a külföldön ugyancsak hírt szerzett mester – az egész földet. Bár a látás gondolkodása nem fűzhető fel ilyen lineáris sorra, de a „döccenők” – egy életút jellegzetes kilátói – fölöttébb meghatározzák élet és sors, művészlét és pedagógia egymást erősítő összefonódását. Bácsborsód, Ada, Mohol, Szeged, Budapest, Ogyessza, Bécs, Berlin, Weimar, Dessau, Párizs, Amszterdam, London, Chicago – íme a csaknem zenei „hangsor”.

Mindenik város egy-egy éles képet vetít elénk. S ha tudjuk, hogy a fiatalkorában verssel (is) kísérletező, a festészetet Berény Róberttól és Kassák Lajos körétől tanuló, Babitscsal levelező, Juhász Gyulával és Móra Ferenccel barátságot ápoló, El Liszickijjel a „G” csoportot alakító, huszonnyolc évesen már a weimari, majd a dessaui Bauhaus formaoktató professzoraként tevékenykedő, Kepes Györggyel szoros munkakapcsolatban és barátságban lévő, Chicagóban saját iskolát nyitó művész motorja – gondolkodásának filozófiája – a fény volt, előttünk a zseni természetrajza.

Ami, egy kissé leegyszerűsítve, nem más, mint a tér-idő sajátságos (ábrázolható?) fölfogása: az optikai világteremtés – szabadság. Moholy-Nagy ennek volt a tudora. Eddig szokatlan követelmények elé állította a szemet és az „értelmező központot”, az agyat, hogy az új viszonylatok megteremtésével maga is részese legyen annak a folyamatnak, amely a „festés fénnyel” munkáján túl a térbeli szerkezet különlegességét is (a valóság illúzió és a fény-árnyék illúziója valóság) magában foglalja. Ehhez a festőművész, a fotográfus, a filmrendező, Minthogy fölfedező alkat volt – gyökerei már korán ott vannak a baráti körben –, leginkább az új, az ismeretlen vonzotta. A hazai aktivisták, mert csak csírája volt a robbanásnak, nem tudták elfogadni, de Berlinben már abban a medencében lubickolt, amelyet Malevics, El Liszickij, Rodcsenko „hullámmozgása” tett izgalmassá. (Barátai evvel-avval – fotogramjainak jól látható előzményei vannak, stb. – meg is gyanúsították.) Ki más írta volna alá – erősítő hangsúllyal – Tamkó-Sirató Károly (hallotta-e ma valaki e nevet?) Dimenzionista Manafesztumát, mint ő, a lázadó, a világ idejét ritmusosan megélő avantgárd. Nem tagadta meg a honi kezdemény kozmoszi irányultságát – plakátként feszül a világvárosi mozgást érhálózatnak láttató lét hártyája –, hiszen saját „torzító” léttükre ugyanazt a forradalmat népszerűsítette, mint költő-filozófus (ma, sajnos, csak gyermek-költőként ismert) barátjáé.

Moholy-Nagy (korai) versei, majd későbbi tanulmányai – a tárlók bőséggel mutatják eme pályaszakasz gazdagságát – ugyan meghatározzák az alakuló, illetve a gondolkodásában is felnőtt személyiséget, viszont a képanyag az, ami fölöttébb kirajzolja a karakterfejlődést. Művészi fejlődésről is beszélhetnénk, hiszen a konstruktív ihletettségű,  tiszta formarendet, formaviszonylatokat tükröző művek – az olaj-vászon Nukleáris II.-től (1946) a K VIII.-ig (1922), és a Konstrukció (1922 – 23) hat litográfiájától az ugyancsak olaj-vászon L. N.-ig (1936), illetve az olaj-plexi PACMAC-ig (1943) – valamiképp előképei (vagy „utóképei”) a fotogramoknak, a fotoplasztikáknak, a fény útját kamerával vagy kamera nélkül követő, tárgyat átvilágító, szociográfusi lélegzetű vagy az időt épp ritmusosságával, motívumismétlődéseivel megállító-kimerevítő kompozícióknak.

Hát persze, hogy érdekes a két 1946-os tintarajz (Kígyó formák; Mozgás Nr. 2.), s a játékos – alakító – elme invenciói is kitűnnek a Hoffmann meséihez (1929), a Pillangókisasszonyhoz (1931) és a Figaróhoz (1930) készített kosztümtervekből, ám a fekete-fehér fotó az (összevonva áttekintésünkben a technikákat és a műfajokat), ami a Moholy-Nagy László-i világlátást, gondolkodásmódot, szépségeszményt, érzelmet és a nagyvárosi dinamikát jelenti. Mert a szociofotó döbbenete (A koldusasszony nem akar fotózkodni – 1929; Marseille, régi kikötő – 1929 k.; Marseille-i csavargó – 1929) ezeken a műveken ritmusélménnyel éppúgy társulhat (Tessin-ben – 1923; Méhsejtek – 1939), mint erotikus fényjátékkal (Akt pozitív; Akt negatív – mindkettő 1931) vagy felülnézeti konstruktivitással (Cseréptető, La Sarraz – 1930).

Számára a világ úgy teljes, ha a fotó sosem illusztráció, hanem egyenrangú, a szöveget kiteljesítő alkotás. És a film? Csoda. Mozgás – akár emberalakokkal is – egy érzéki, minden pillanatban a szépségnek más-más oldalát mutató dimenzióban. Lehet, hogy Korda Sándornak nem tetszett a Mi lesz holnap című filmjét új látvánnyal gazdagítani igyekvő tervező munkája (jóllehet fölhasznált valamit belőlük), de hogy Moholy-Nagy kameramozgása, szinte minden pillanatban új és új képet termő dinamizmusa elsőrangú, azt az itt látható zseniális filmje, az 1932-es Cigányok (Zigeuner) mindennél jobban mutatja.

Annak ellenére mondom ezt, hogy ez a látszólag néprajzi jellegű, egy sajátságos népcsoport életét, szokásvilágát, táncát, stb. bemutató film organikus világa távol esik a Moholy-Nagyra jellemző „absztraktabb”megjelenítéstől. De ez a különbség – mutatis mutandis – csak látszólagos, hiszen a fényvillódzásokra épülő, a fekete-fehér kontrasztjában jól érzékelhető szenvedélyes tér-idő játék ezer és ezer olyan állóképre bontható föl – kéretik a filmet kockáról kockára kimerevíteni! –, amely(ek)ben mindenik részmozzanat egész: egy jól végiggondolt, a fényírást szociológiai vallomássá emelő képhálózat megjelenítője. A Ludwig Múzeum kiállításának az ilyen – hangulatilag jól előkészített – meglepetésekben vannak a nóvumai. Moholy-Nagy arca, gondolkodásának érrendszere csak úgy lesz előttünk teljes, ha az életmű minden állomásán – a kisebb mustra is mustra – végigtekinthetünk. Hogyan is írta Kincses Károly fotótörténész a Moholy-Nagy László: 100 fotó című könyv előszó-tanulmányában? „Moholy-Nagy fotói, fotogramjai, fotóplasztikái és fényérzékeny anyagok segítségével alkotott más képei robbanásszerűen kiszélesítették a fényképezés eddigi eszköztárát, olyan látványelemeket, világdarabokat hoztak be a fotográfiába, amelyek addig nem voltak megtalálhatóak, s azóta is példaként szolgálnak az autonóm attitűdök kiépítői számára. Analizáló látásmódja, a felfedezett részeket művészi egésszé alakító, szerkesztő, konstruáló képessége máig ható erejű.”

 

Szakolczay Lajos