vissza a főoldalra

 

 

 2011.10.28. 

Textilek és grafikák

Kókay Krisztina kiállítása a Magyar Írószövetség Klubjában

A textilművésznek valamennyire rajzolni is kell tudnia, hiszen a textil – esetünkben a gyapjú (gobelin) és az ecsetírást vonzó vászon vagy selyem – ábráinak a tervezése megköveteli a biztos kezet. Ám Kókay Krisztina a textilművészből lett (illetve mindkét műfajban tevékenykedő) grafikusművész nem csupán vázlatosan rakja föl kép-látomásait, hanem a mondanivaló teljességével. Ez a teljesség, mert jobbára nonfiguratív művekről van szó, nem hordoz magában irodalmias megnyilvánulást, ilyen-olyan koloncot – jóllehet némely munkáján a bizonyos művekhez való kötődés (Szent István intelmei, Balassi Bálint, Buda Ferenc) nyomon követhető –, hanem a képvalóság totalitásával akar hatni.

A Szent István-palást (2000), eme remek kézzel festett lenvászon kalligrafikus jel-együttesekkel díszített oszlopa nemcsak elválasztja a jobb és baloldali féltekét, de össze is köti. Az Imre hercegnek írott Intelmek – apai szózat – mindkét oldalról vonzódik (ez szerkezetének alapja) a fa koronáját megtartó gyökérhez. S a miniátori türelemmel végigírt szöveg rengetegében a tűhöz vagy szálkához hasonlító, artisztikus betűk („A szenttel szent lészsz, és az ártatlan férfiuval ártatlan lészsz, és a választottal választott lészsz…”, stb.) maguk is a Kókay Krisztina-i finom vonaltenger (ceruzavonalkák, tusvonalkák, ecsetvonalkák) megjelenítői.

A klasszikus szöveg értelme, hit- és eszmevilága egy, a tökéletességre törekvő parainézis – erkölcsi célzatú buzdítás – körül forog. Bár az írás jól olvasható, ez a lelkület csupán hangulati töltést ad a képkölteménynek. Hiszen a karéjba írott sorok ismétlődő körei – tenger nem hullámozhatik ilyen pontos ritmusban – adják a szerkezet kimerevített vitorláit. S ezek azok a „szárnyak”, amelyek nemcsak a megszólított személyt takarják be óvó melegükkel, hanem a magyarságot, azon kívül szinte az egész emberiséget is. A röpke vászon keménységét tehát a képvalóságon és az organikus léthez is kapcsolható vonalszerkezeten túl (vagy azok mellett) az erős történelmi tájékozottság és az őseink erkölcsi erejébe vetett hit adja. A finoman kidolgozott részletek, az absztrakció árkába vésett, de jól kivehető arcok – emlékezetünk fölajzói, őrzői – a selyemre kézi festéssel fölvitt Őseink I.-III. (2008) sorozatra ugyancsak jellemzőek.

Hegyformáiban, a kanyargó négyzetek ezreinek rendjén túl, az apokaliptikus néma gyász, a csönd metamorfózisa mellett ott az az égre törő sugallat, ami a római nyitott – a menny felé való szabad közlekedést ösztönző – kupolát (Pantheon) jellemzi. Eme kitárulkozás klasszikus példája a Várhegy (1995) című gobelin. A helyi szín – a felül lévő kürtő törés- vonala távolról szakadozott országhatárt jelez – itt is avval emelkedik az egyetemesbe, hogy a fekete-szürke-kék hegyvonulat a becsapódó villámok, vagyis a törésvonalak mentén valaminő tisztaságképet mutat. A tisztaság felé való törekvés itt én-növelő gesztus. Jól érzékeli ezt Jóry Judit, amikor a motívum fontosságáról értekezik. „A hegy a szimbolikus értelmezésekben a világmindenség és a birodalmak központja. A hegy hatalom és kultuszhely, az apokaliptikus hagyományok szerint a világ meghódításának a kiindulópontja.”

Aligha tévedek, ha úgy vélem, hogy Kókay Krisztina ösvényekkel, világító szalag-utakkal megszabdalt „magaslatai” egyúttal érzelmi Himaláják is. Készítőjük – elsőbben a rajz az alapozó eszköz – végigjárja a gyónásnak azt az útját, amelyben a munkafázisok sokasága szellemi készenlétté (vallomássá) szelídül. Az A hegy titka (1997) és az Ünnep (2000) – mindkettő gobelin – szintén teremtés-ünnep. Az elsőn a fénycsatornák csaknem az alakzat mélyébe ásnak, a másikon egy szétnyíló kőkorpusz (anonim istenség) rejti kék-fekete háttérrel azt a mögöttest, amiből – ellentétben a szikla-palást ezerre tehető vékony, némelykor folthatást is mutató sűrű vonalkáival – végtelen nyugalom árad. Nonfiguratív mű lévén, a képvalóság itt sem más, mint az ünnepkört világos homályokkal sejtető érzelemgrádics – örömünk, hitünk eresztékeinek – rajzi megnyilvánulása. A művész nem véletlenül fedte fel a titkát egy helyütt: „vonalaim szavak, mondatok, érzelmek… üzenetek”. Az anyag, a gyapjú melegsége csak fokozza eme érzelmi kivetülést.

A nevekhez, életművekhez, irodalmi vagy filozófiai alkotásokhoz köthető grafikák – Tisztelet Balassi Bálintnak (1995), Ne rejtőzz el – Buda Ferenc Ne rejtőzz el című verséhez (1997), Tisztelet Domokos Mátyásnak (2006), Seneca: Vigasztalások III., IV., V. (2010), stb. – természetesen annyi félék, ahány karakter – egyéni arc, gondolat – áll az ihlet szolgálatában. A finom mívű Balassi-portrén – soha tisztább arcot! – a jellem dominál, míg a nonfiguratív érzelemhálókon (áttételesebb módon) a megidézett alak vagy mű esszenciális megidézése nyújtja az élményt. Domokos Mátyás, a kitűnő irodalomtörténész filozófiai alapozású életműve nem kanyargó ösvényekkel, hidakkal, a motívumhálóban megbúvó nyílt és zárt kazamatákkal ábrázoltatik, hanem artisztikus, különböző magasságú csúcsokkal (hegyekkel?), míg Buda Ferenc szerelmes verse a tömbformában egymáshoz simuló rácstestek megbontásával. Ez utóbbit – érzékelésünk alapja akár a belső látás, akár a „világszem” – a világító téglalap-kontúr teszi egyszerre nyitottá, ugyanakkor sejtelmessé. A Seneca-rajzok különböző ritmusú oszlopai – a vertikális építkezés természetes – egy meditációra és benső öntisztulásra is hajlamos lélek metafizikus kalandját revelálják.

Kókay Krisztina ősiséget a mával vegyítő, sosem a folyamatot megjelenítő időtlensége csöppet sem jelzi azt, hogy a művész elvetné a történelmi ihletet. Grafikai lapjainak organikus térhálójában, a sűrű szövésű, rovátka-szerű vonalak faktúrájában az érzelmi-érzéki világon túl (Hársfaillat III. – 1995; Egy pohár bor – 2005; „Ezt a felhőt neked adom” – 2010) fölfedezhető egy ugyanolyan intenzitással megálmodott – technikailag tökéletesen végigvitt – társadalmi-sorsközösségi vonulat is. Ennek egyik, talán legimpozánsabb kifejeződése a Szent István-palást, a másik – a korunkhoz közelibb, a megrendítőbb – az 1956-os magyar forradalmat megidéző grafikák sorozata.

A csaknem nonfiguratív rejtezéssel készült négy lap (1956 – 2001, 2006) meglyuggatott, kikezdett „karácsonyfája”, kápolnaszerű épülete vagy fala – egyetlen figuratív vonás: a lehulló vörös csillag – úgy töretett meg, hogy a bevillanó fehér vagy az absztrakt testet kettévágó, égetően fehér villám az iszonytató fájdalom köreit is jelzi. Ám, mint minden Kókay Krisztina-mű, a megtisztulás, a szeretetteljes türelem reményét is magában hordja.

 

Szakolczay Lajos