vissza a főoldalra

 

 

 2011.09.16. 

Maurice Ravel: Bolero – Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára

(Magyar Állami Operaház)

Világpremier volt szeptember 7-én Operaházunkban, mégpedig 3D technológia keretén belül mutatták be egy előadás első részeként Ravel Boleróját, a másodikban pedig Bartók Kékszakállúját. A 3D a filmgyártásban már évek óta megszokott gyakorlat, színpadi alkalmazásán jelenleg a földkerekén mintegy 6-7 csapat dolgozik. Öröm és büszkeség töltheti el a magyar operaszeretőket, hogy ez itt nálunk valósult meg először, a mi Andrássy úti dalszínházunkban. A 3D számítógépes programot Greg Hermanovic, a sidefx szoftver Oscar-díjas feltalálója alkotta meg, és a Touch Designer nevet adta neki. Ezzel a programmal elképesztő effekteket képesek létrehozni, amik csak A kategóriás hollywoodi filmekben csodálhatók meg. Olyanokban, mint a Mártix, vagy a Harry Potter. A „3D live live” projekt ötletgazdája a nemzetközi karriert befutó mezzoszoprán, Komlósi Ildikó, aki 2009-ben, a veronai Arénában énekelte Bizet Carmenjének címszerepét, és az opera műfajának megújítása, szélesebb nézőrétegek bevonzása érdekében ő javasolta Pier Paolo Maggiorának, a híres olasz építésznek, hogy a virtuális valóságot ötvözzék az élő előadás varázsával. A közös munkára felkérték Komlósi Ildikó férjét, Francesco Stochino Weiss producertt, valamint Catarina Vianellót, Andrew Quinnt és Alessandro Chiodót. Ők alkotják azt a kreatív csapatot, amelyik létrehozta a budapesti produkciót. Összesen három alkalommal, 7-én, 9-én és 10-én láthatták a nézők, akik speciális szemüveget kaptak, amin keresztül élvezhették a nem szokványos színpadképeket.

Ravel 1928-ban komponálta a Bolerót. A darab érdekessége, hogy ugyanaz a téma más-más hangszerrel, egyre nagyobb hangerővel ismétlődik, a ritmus állandóságát a pergődob ütései adják. Bemutatása idején vegyes érzelmeket váltott ki a közönség tagjaiból, mára azonban közkedvelt, iskolapélda értékű zenemű, aminek balett-változata szinte a premierrel azonos időben született. A pesti, 3D előadás Bolerójának koreográfusa Lola Greco, aki napjaink spanyol balettművészetének egyik kiemelkedő egyénisége. Lola Greco a modern táncszínház elvárásainak megfelelően, az ősi, andalúziai flamenco stílusban készítette el a koreográfiát. Nem csupán a mozdulatokat tervezte meg, hanem táncolt is, ő Étoile, aki meghátrálásra kényszeríti három ellenfelét, azaz sikerül elmarnia a szeretett férfi mellől a szimpátiájukat egyértelműen kimutató lányokat. A Boleróban Nina Gazestani effektjei az éjszaka csillagos egét idézik, de helyet kap bennük kicsiből hatalmassá, majd újra apróra váló, szembogárszerű forgó korong, valamint gyűszűnyiből óriássá, szinte kézzel elérhető, ezután lassan zsugorodó hold. Mágikus hatást vált ki a spanyol nők elengedhetetlen dísze, a közeledő, majd távolodó piros rózsa.

Bartók Béla A kékszakállú herceg várának zenjét 1911-ben szerezte, de csak 7 évvel később, 1918-ban volt az ősbemutatója Pesten, a Magyar Királyi Operaházban. Mindössze 8 előadást ért meg. 1936-ban felújították, s ekkor kezdte meg azt a hódító pályafutását, amely mind a mai napig tart. Bartók egyfelvonásos operájának két szereplője van: maga a herceg és Judit, az új feleség. A Kékszakállúban a férfi-nő kapcsolatot, ezt a mennyekbe emelő, vagy pokolba taszító viszonyt boncolgatja. A szerelmes asszony mindent meg akar tudni férje eddigi életéről. Kíváncsi. Egyre furcsább és ijesztőbb dolgok derülnek ki, de Judit annál elszántabban akarja tudni az igazságot. A végén minden kiderül, megjelennek a néma, bezárt asszonyok. Judit sem lehet kivétel, a herceg őt is becsukja ódon, rejtélyekkel teli kastélyába. Komlósi Ildikó tökéletes Judit. Nem csupán selymesen csengő hangjával, hanem kifogástalan színészi játékával is megfogja a publikum lelkét. Kovács István telt, mély basszusa kiemeli a Kékszakállú titokzatos, sármos karakterét. Ebben a darabban már a mű tartalma miatt is tágabb lehetőségek nyílnak a 3D-s megoldások számára. Andrew Quinn speciális effektjei és Alessandro Chiodo hideg, fémes hatást keltő látványtervei szinte a székekhez szögezik a benne ülőket. A börtönre emlékezető várudvaron a sötét virágok a nézők szeme láttára nőnek ki meg fel, és válnak fenyegetővé, és úgy érzik, az elsuhanó fekete madarak röptükben majdnem nekik csapódnak. Győriványi Ráth György pontosan vezényli az Operaház együttesét, egész este egy melléütött hang sincs a zenekar játékában.

A ma, villódzó képekhez szoktatott emberét nem igazán, vagy csak igen bajosan lehet a régi színházi módszerekkel megfogni, ezért káprázatosan vonzót kell „kitalálni” nekik. Ez hatványozottan érvényes az operára! Legfőképpen azért, hogy a műfaj kikerüljön abból az ásatag, unalmas, csak a vájt fülűeket meg az időseket szórakoztató kategóriából, ahová a fiatalok sorolják. Az ilyen előadások valóban kizökkenthetik, új utakra terelhetik a komolyzene. (Felső képen: Lola Greco táncol Ravel Bolero című táncelőadásának 3D-s sajtóbemutatóján, az Erkel Színházban; Komlósi Ildikó és Kovács István a Kákszakállú herceg várában.)

 

Dr. Petővári Ágnes