| 
               2012.04.20. Sapientia az erdélyi magyarság fejlődéséért
              
               2011. decemberében
              a Román Parlament Felsőháza, majd 2012. február 28-án az Alsóház
              is  megszavazta a
              Sapientia EMTE akkreditálásáról szóló törvénytervezetet.
              Február 15-én pedig a magyar kormány nemzetpolitikai tárcaközi
              bizottságának döntése értelmében a Sapientia EMTE felkerült
              a magyarság megmaradását és fejlődését szolgáló nemzeti
              jelentőségű intézmények listájára. 
               Milyen változásokat eredményez az egyetem életében
              az akkreditáció?– kérdezem dr. Dávid Lászlót, a
              Sapientia EMTE rektorát.
              
               
               –Az akkreditációval hivatalosan elismerték
              egyetemünket, mint oktatási intézményt és ezzel olyan jogokat
              is biztosítanak számunkra, amikkel eddig nem rendelkeztünk. Egy
              példa erre: az alapképzések mellett elindíthatjuk a mesterképzéseket
              is. Sőt doktori iskolákat is szervezhetünk, de ennek az új román
              törvény értelmében további feltételeknek kell megfelelnünk.
              Tehát, ha az akkreditáció két évvel, vagy fél évvel ezelőtt
              történik, akkor azt is mondhattam volna, hogy rögtön indítjuk
              a mesterszakokat. Így – valószínűleg – egy évet késünk
              ezekkel. Viszont önállóan részt vehetünk az Erasmusban, és
              egyéb európai uniós programokban. Eddig erre csak úgy volt
              lehetőség, ha egy magyarországi, vagy más európai társintézmény
              a „védőszárnyai alá vett”. A legfontosabb változás, hogy
              kibocsáthatunk oklevelet, tehát államilag elismert diplomát
              adhatunk. Ennek a hivatalos útja az akkreditáció törvénybe
              iktatásával kezdődik, ezt követően meg kell szerveznünk az
              egyetemen belül egy választást, s ezt azok a lépések követik,
              melyekkel elismerik, hogy hivatalosan okleveleket adhatunk ki, s
              írhatunk alá. Valószínűleg mindez a következő tanévben
              megtörténik, mert az idei végzőseinknek biztosítani kellett
              azt, hogy hat hónappal hamarabb tudják az államvizsga feltételeit.
              Az is lényeges, hogy az akkreditált egyetemeket a román állam
              támogathatja. Mindezt tartalmazza a román tanügyi törvény.
              Mindennek viszont még nem dolgozták ki a feltételrendszerét.
              Reméljük, hogy mi leszünk az elsők, akiket ilyen módon tudnak
              támogatni. A közös román-magyar kormányüléseken többször
              elhangzott, sőt írásban rögzítették is, hogy az egyetemünk
              speciális státuszt élvez, amit a román és a magyar kormány közösen
              támogat. Az állami támogatásra jogilag a törvény lehetőséget
              ad, bár még senki sem taposta ki előttünk ezt az ösvényt.
              Erkölcsi oldalról vizsgálva a kérdést: mi olyan feladatokat vállaltunk
              fel, amire több évtizedes igénye van a helyi magyarságnak, ez
              pedig a magyar nyelvű képzések biztosítása. Egy példa:
              magyar nyelvű műszaki képzés csak nálunk van a román határokon
              belül. Ezért erkölcsi kérdés, hogy ehhez a román állam hozzájárul-e
              anyagilag. Tehát „fehér foltról” van szó. A másik eset,
              hogy olyan szak is létezik, melyet a Sapientia nagy áldozatok árán
              elindított, és ezután több éves késéssel jelent meg ez a
              szak egy állami egyetemnél. Úgy hisszük, hogy ebben az esetben
              is járna az állami támogatás. Ma, amikor a tanügyminisztérium
              és a törvények minőséghez kötik az egyetemek támogatását,
              azt is el kell mondani, hogy több adatbázisban a Sapeientia
              Egyetem – bár eddig hivatalosan nem mérték meg – a legjobb
              romániai magánegyetem. Ezért meggyőződésem, hogy amennyiben
              teljesítjük majd a megállapított hivatalos feltételeket,
              sikerül elérni  a közös
              támogatást. 
               Az eddig kiadott okleveleket, diplomákat elismeri
              visszamenőleg az állam?
              
               
               –Mi nem bocsátottunk ki okleveleket. Az eddigi rendszer
              szerint hallgatóinknak igazolást adtunk, majd állami
              egyetemekkel kötött szerződés alapján, az államvizsga után
              egy adott állami egyetem oklevelét kapták. Temesvártól
              Bukarestig számos egyetemre elvittük hallgatóinkat – tehát
              munkánkat neves egyetemeken mérték meg, és mindig dicséretet
              kaptunk, mert hallgatónk nagyon jól teljesítettek; végzettjeink
              95%-a sikeresen szerezte meg oklevelét. 
               Külföldi kapcsolatrendszerről is beszélhetünk? Érkeznek-e
              vendégelőadók?
              
               
               –Több külföldi intézménnyel létesítettünk
              kapcsolatot, és együttműködési szerződést írtunk alá
              USA-beli, kanadai egyetemekkel, a tokiói műszaki egyetemmel, a
              japán radiológiai intézettel. Közös kutatási témán
              dolgozunk az oxfordi egyetemmel. Ezenkívül a német egyetemekkel
              is gyümölcsöző a kapcsolatunk. Úgy hiszem, hogy kollégáink
              tudományos munkájára a külföldi egyetemeknek is szükségük
              van, és így tudjuk kamatoztatni a jó kapcsolatokat. Az pedig
              szinte természetes, hogy a magyarországi nagy egyetemekkel,
              szinte kivétel nélkül, együttműködési szerződést kötöttünk.
              Tanárcseréket bonyolítottunk le, és remélem ezután hallgatói
              cserékre is sor kerül. A kárpát-medencei egységes oktatás
              alapvető feltétele lenne, hogy ne egy hétre utaztassunk ki bárkit,
              hanem egy teljes szemesztert tanuljon kint a hallgató. 
               Előfordul, hogy Magyarországról jön önökhöz
              tanulni egy diák?
              
               
               –Volt erre példa, de nem ez a jellemző, hiszen ahhoz még
              túl fiatal az intézményünk. S ha elindítjuk 
              a mesterképzőket ,  illetve
              posztgraduális képzést, akkor természetes, hogy jöhetnek a
              határ másik oldaláról is, . egyébként az alapképzésre is
              jelentkezhetnek hallgatók. Az oktatási piac elég nagy
              versenyhelyzetet teremtett, és meggyőződésem, hogy az
              egyetemek által biztosított tudás mindenképpen meghatározó
              lesz a jövőre nézve. Ami viszont a legfontosabb, az a közös
              kutatásokban való részvétel. Korunkban el kell fogadni azt,
              hogy nem elég, ha valaki egy 50 kilométeres körzetben a legjobb
              szakember, hanem olyan tudásra van szükség, amit bárhol lehet
              kamatoztatni. Attól vagyunk hitelesebbek, hogy mélyről építkeztünk,
              pontosabban az oktatás mellett kineveltünk és megteremtettünk
              egy fiatal tehetséges oktatói közösséget.. Eleinte, az
              egyetem indításakor hiányoztak a minősített kutatók, tanárok,
              hiszen Romániában 1990 előtt csak akkor lehetett tudományos címet
              szerezni, ha az illető megfelelt az állampárt elvárásainak.
              Ebben a helyzetben azt tudtuk tenni, hogy a fiatal tehetségeket
              gondoztuk, akik tudományos címet szereztek, pályázatokat, ösztöndíjakat
              nyertek meg, és jelenleg ők képezik tanáraink derékhadát, a
              tehetségesebbek pedig jelenleg már elérték a docensi
              fokozatot. 
               Melyek a legnépszerűbb szakok, illetve lehet-e túljelentkezésről
              beszélni?
               
               –A túljelentkezés
              viszonylagos fogalom. Egyetemünk tandíjas és tandíjmentes
              helyeket hirdet meg. A tandíjmentes helyekre három, négyszeres
              a túljelentkezés. Ha viszont figyelembe veszem az összes tandíjas
              helyet, akkor természetesen nem lehet ekkora túljelentkezésről
              beszélni. Egyes szakokon maradnak üres helyek, mert a szegényebb
              körülmények között élő diákok a tandíjmentes helyeket
              keresik. Sajnálatos tény, hogy a középiskolai képzés miatt
              az első évben elég nagy a lemorzsolódás. 
               Nem gondolkodnak nulladik évfolyam, vagy előkészítő
              indításában?
              
               
               –Dehogynem! Azon gondolkodunk, hogy miként lehetne
              mindehhez anyagi forrást is biztosítani. Bizonyos tantárgyaknál
              , pl. a matematikánál, felmérjük a hallgatókat, és aki egy
              szint alatt teljesít, annak kötelező módon felkészítőt
              tartunk párhuzamosan a kötelező tantárgyakból. Így fel
              tudjuk zárkóztatni az illetőt a kellő szintre. Hatalmas nagy
              veszteség egy-egy magyar hallgató elvesztése, de másfelől
              teljesíteni kell a minőségi követelményeket, mert az tesz
              minket hitelessé. 
               
               Medveczky Attila
              
              
             |