vissza a főoldalra

 

 

 2012.04.27. 

László Miklós: Illatszertár

(Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház)

László Miklós a két világháború közötti időszakban azon kedvelt kabarészínészek közé tartozott, akik nemcsak játszottak, hanem írtak is. Tizenkilenc évesen végezte el a színiakadémiát, föllépett a Belvárosi Színházban és a Teréz körúti Színpadon is, ügyes mesteremberi gyakorlattal alkotott darabjait nemcsak nálunk vitték színre, hanem Bécsben is. Magyarországot 1937-ben hagyta el, az Egyesült Államokba távozott. New Yorkban telepedett le, ahol létrehozta a Fészek Színházat, de befogadta és foglalkoztatta őt a hollywoodi filmipar is. 1975-ben halt meg. Az Illatszertár című vígjátékát 1936-ban vetette papírra, és 1937 márciusában volt a premierje az akkori Pesti Színházban. A főbb szerepeket Kabos Gyula, Muráti Lili és Ráday Imre kapta meg, a kisebbeket Sulyok Mária és Pártos Erzsi. Ez a keserédes komédia számtalan feldolgozást megélt már, a negyvenes években Ernst Lubitsch készített belőle filmet, de musicalként is hallhatta a közönség. A helyszínt egy kissé módosítva és modernizálva, de a mondanivalón viszont semmit sem változtatva a készült el a Szerelem hálójában címmel a legutóbbi variáció, amelynek főszerepét Tom Hanks és Meg Ryan alakítja. Az Illatszertár a szerzőnek viszont nem sokat hozott a konyhára, mert szorult anyagi helyzetében még itthon eladta a jogdíjak kétharmadát, így neki csak alig csurrant-cseppent valami a számtalan átdolgozásból. Most a Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház porolta le művet, március 30-án mutatták be.

Az Illatszertárt akkor szokták színre vinni, ha a színigazgatók biztosra akarnak menni, ugyanis nem vállal senki sem erőn felüli anyagi kockázatot, ha bemutatja. László Miklós mindent roppant profi módon alkotott meg benne: pörögnek az események, egy perc üresjárat nincs, megfelelő arányban keverednek a mulatságos részek a szomorúakkal, jóízűen kacagunk, de azért a hasunkat nem fogjuk a röhögéstől, némelykor viszont a szívünk facsarodik és a könnyeinkkel küszködünk. Sírhatnékunk és nevethetnékünk is támad. Pazar szerepekkel ajándékozza meg a színészeket, egytől-egyig a kedvükre lubickolhatnak a magukéban! Nincs benne kis vagy nagy szerep, csak jó szerep! Minden figura tökéletesen kidolgozott. Látszik, hogy olyasvalaki írta, aki maga is a világot jelentő deszkákat koptatta, mert az összes mondat a helyén van és a színi hatás elérése érdekében hangzik el.

Témája is örökzöld, akik szemlátomást utálják, sőt ki nem állhatják egymást, azok képesek a leghevesebb érzelmekre. Ez történik az Illatszertár két főszereplőjével is. Asztalos úr és Balázs kisasszony folyton vitatkozik, szurkálja, idegesíti a másikat. Magától értetődően, ők lesznek a szerelmesek. Levelezni is szeretünk. Az Illatszertárban is mennek a levelek ide-oda, de nemcsak a párocskáé, hanem a Sipos úr névtelen levelei is. Féltékenység, megcsalás, önámítás, megbocsátás is mind-mind olyan emberi tulajdonság, amik megtalálhatók ebben a patikában. A Főnök úr szívét a zöld szemű szörnyeteg marcangolja, de azért kibékül hűtlen feleségével. A kifutófiú is mihelyst segéd úrrá lép elő, ugyanolyan pimaszul viselkedik az új inassal, ugyanúgy utasítgatja, ugráltatja, mint vele tették. Itt minden olyan fészekmelegen emberi, nem durva, hanem finom, nem a lét alsó bugyraiba vezető, inkább könnyed és szórakoztató. Az egészet belengi a békebeli nyugalom, beragyogja az aranyló derű, ahol még urak és kisasszonyok vannak, akik nem bizalmaskodnak egymással, szertartásosan szólítják meg a másikat. Kell ettől több egy kis felhőtlen kikapcsolódásra?

A drogéria tulajdonosát a színház igazgatója, Besenczi Árpád alakítja. Hálás karakter ez, olyan főnököt állít elénk, aki mint pater familiasként irányítja boltját, beosztottjaival nem érezteti a fensőbbségét, jóságosan atyai, elnéző, de azért emberből van: mélyen érinti őt felesége félrelépése, ugyanakkor nagyvonalú is tud lenni, képes fátylat borítani a múltra, és ott folytatni az életét, ahol az abbamarad. Gulyás Herman Sándor viszi színre a rangidős segédet, ő a hősszerelmes. Tökéletesen adja vissza ennek a félénk, de mélyen érző fiatalembernek gyöngédségre, szeretetre vágyó jellemét. Az időnként elviselhetetlen, mi több kiállhatatlan, néha viszont kezes bárány simulékonyságú Balázs kisasszonyt, a kettős életet élő fiatal nőt Sztankay Orsolya állítja elénk. A piperkőc, nőcsábász Kádár urat Mihálya Péter, a névtelen leveleket írogató Sipos urat Kiss Ernő, a becsapott, féltékenykedő Rátz kisasszonyt Tánczos Adrienn, a dundi pénztáros kisasszonyt Pap Lujza játssza. A küldöncből segéddé előléptetett Árpi jó humorú figuráját Barsi Márton nagyszerűen fogja meg.

Az Illatszertárnak ebben a változatában nincs semmiféle durvaság, úgynevezett modernizálás ürügyén nem csorbul a darab eredeti mondanivalója, nincsenek benne oda nem való helyzetek, szexjelenetek. És a nézők élvezik ezt a fajta színházat, mert olyan érzésük támad, mintha valamelyik régi jó magyar film elevenedne meg előttük, amelyekből különböző tévécsatornák adásain mostanában jó néhányat lehet látni. (Felső képen: Besenczi Árpád és Bellus Attila; alsó képen: Sztankay Orsolya és Barsi Márton.)

 

Dr. Petővári Ágnes