vissza a főoldalra

 

 

 2012.08.03. 

Sokat ígérő muzikalitás

Itthon még a legjobbakat is hajlamosak elfelejteni, ha nem „forog” eleget a nevük

Sáfár Orsolya operaénekesnő (szoprán) Zalaegerszegen született. Diplomáját 2004-ben a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész -tanár szakán szerezte Sziklay Erika és Virág Emese növendékeként. Tudását Halmai Katalin, Hamari Júlia, Marton Éva, Jevgenyij Nyesztyerenko, Mietta Sighele és Bernd Weikl mesterkurzusán, valamint Wiedemann Bernadett művésznő segítségével csiszolta tovább. A Zeneakadémiát követően két évig a Magyar Állami Operaház OperaStúdiójának tagja volt, ahol többek közt Oscar (Verdi: Az álarcosbál) és Zerlina (Mozart: Don Giovanni) szerepében láthatta a közönség. Vendégszerepelt a debreceni Csokonai Színházban (Mozart: Idomeneo – Ilia) és a gödöllői Barokk Színházban is (Donizetti: A csengő – Serafina). Rangos országos és nemzetközi versenyek díjazottja. Legutóbb 2009 áprilisában a bécsi „Hilde Zadek" Nemzetközi Énekverseny döntőjébe jutott, míg ezt megelőzően 2006-ban az olasz „Riccardo Zandonai" Nemzetközi Énekverseny különdíját kapta. Kortárs magyar zeneművek bemutatása, népszerűsítése érdekében kifejtett tevékenységét 2003-ban az Artisjus Alapítvány díjával ismerték el. Többek közt olyan neves karmesterekkel dolgozhatott már együtt mint, Antal Mátyás, Kesselyák Gergely, Kocsis Zoltán, Kovács János, Kovács László, Pál Tamás, Vashegyi György, Medveczky Ádám, Michael Halász, Marco Balderi, Joseph Rescigno vagy Erki Pehk. Visszatérő fellépője olyan neves komolyzenei fesztiváloknak, mint a Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál, a Veszprémi Nyári Fesztivál, valamint a Bartók+ Miskolci Nemzetközi Operafesztivál. A barokktól napjainkig ívelő repertoárján számos dal és oratórikus mű is szerepel, így gyakran hallhatjuk őt koncertpódiumon is. 2003/2004-ben Köztársasági Ösztöndíjban, 2001/2002-ben Zalaegerszeg Város Művészeti Ösztöndíjában részesült. Az MR3 Bartók Rádió mikrofonengedélyét 2003-ban kapta meg. A 2011/2012-es évadban a Bohémélet Mimijét énekelte a Miskolci Nemzeti Színházban, Micaela volt a Győri Nemzeti Színház Carmenjében, a Falstaff Nanettája Pécsett, Mozart Szöktetésének Constanzája Zuglóban, és Klorinda a Budapesti Kamaraopera Tankréd és Klorinda produkciójában. Diszkográfia: 2009 (DVD) G. Donizetti: Il campanello - Serafina (DunaTV), 2009 (DVD) C. Monteverdi: L'incoronazione di Poppea - Damigella (Cinemafilm Kft & MTV) 2006 (CD) H. Purcell: Dido and Aeneas - Első Boszorkány (MKB Bank - nem eladásra), 2002 (CD) W. A. Mozart: Le nozze di Figaro - Barbarina (NAXOS 2004).

 Gyerekeink számára nem öröm, ha anya énekel, mert akkor nincs velük

 Nevedet körülbelül hét évvel ezelőtt ismerhette meg a magyar operaközönség. Akkoriban láthattunk az Erkel Színházban Oscar szerepében az Álarcosbálban, majd a Magyar Állami Operaházban Barbarinaként, Zerlinaként és Despina szerepében, de énekeltél Papagenát is szintén az Erkel Színházban. Ezután volt egy nagy szünet, és tavaly újfent több szerepben mutatkoztál be az ország különböző pontjain. Mi volt ennek a szünetnek az oka?

 –Részben az operaházi sűrű vezetőváltások, részben a babázások miatt hagytam ki több évet a színpadi életből. 2007-ben született meg a kisfiam és 2010-ben a kislányom, így kétszer egy év szünetről beszélhetünk. Azért közben mindent megtettem a „talpon maradás” érdekében, és néhány koncerten is énekeltem. 2009-ben pedig elénekelhettem Donizetti A csengő c. vígoperájában Serafina szerepét a gödöllői Barokk Színházban.

 Arra ügyeltél, hogy milyen szerepet vállalj el a szülés után? Hallani, hogy több énekesnő a padlóra került azért, mert a szülés után hirtelen nehéz szerepet énekelt.

 –Igen, ügyelni kell erre, de azért olyan veszély – sajnos – nem fenyegetett, hogy szülés után egy hatalmas szerep várt volna rám. Kisfiam születése után nagyon vigyáztam arra, hogy csak egy bizonyos idő elteltével énekeljek. Gégész orvos felügyelete alatt kezdtem el skálázni, és ő azt mondta, hogy nem látszik a hangszalagjaimon semmi hormonális okokra visszavezethető elváltozás, így a második gyermekem születése után már nem voltam ennyire túlzóan óvatos. Kislányom kiköltözött velem egy hónapra Bécsbe – hisz őt még szoptattam – , amikor a Rigoletto Apródját énekeltem a Wiener Festwochen-en. A kollegáktól is azt hallom vissza, hogy egyéntől függ, kinek mennyire van hatással a szoptatás a hangszalagjaira, így gégésszel kell konzultálni.

 Kisfiad látott már a színpadon?

 –Nem, hiszen még középső csoportos óvodás, érzékenyebb személyiség is, korábban diszkomfort érzete volt a nagy termekben, így a múzeumokban és a színházakban egyaránt. Viszont 2011 őszén végre megnézte a Pomádé király új ruháját az Operaházban - férjemmel együtt vittük el, hogy ketten „tartsuk benne a lelket”. Nem volt ránk szükség: nagyon lekötötte a darab, ahogy nemrég a Hófehérke és a hét törpe c. balett is, amit már a húga is eljött megnézi. Engem azért nem látott színpadon, mert olyan előadásokban éneklek, amik nem igazán neki valók. Ki tudja, hogyan dolgozná fel azt, hogy az anyukája „meghal” a színpadon? Így azzal sem szembesült, hogy operaénekesként a darab végén kijövök meghajolni és a közönség megtapsol. Próbán látott már, de publikum előtt énekelni még nem. Amikor Miskolcon készültem a Bohémélet Mimijére, meglátogatott a család, és megmutathattam fiunknak a berendezett színpadot, egyből azt kérdezte: „ebben a fotelben hal meg a Mimì?” – pedig csak annyit meséltem neki, hogy meghal, de hogy hol és hogyan, azt nem. Azt is hozzá kell tennem, hogy a gyerekeink számára nem öröm, ha anya hivatásból énekel, mert akkor nincs velük.

 Megszokták a gyerekek, hogy édesanyjuk este dolgozik?

 –Igen, de ennek ellenére sokszor próbálnak visszatartani. Ha nem vagyok otthon, férjem édesanyja nagyon sokat segít nekünk, ezért babysittert ritkán kell hívnunk.

 Az elmúlt évadban egyik előadásod követte a másikat. Melyik szerepre volt a legnehezebb felkészülnöd?

 –Erre nehéz válaszolni, mert mindegyik szerepnek más volt a nehézsége. Talán a pécsi Falstaff Nanettája volt számomra a legnehezebb, mert két hét alatt kellett elsajátítanom a szerepet magyar szöveggel és a színpadi mozgást. Mimi szerepében nagyon jól éreztem magamat, mintha rám szabták volna. Az egész próbaidőszak alatt lent voltam Miskolcon, így volt időm a szerepet magamévá tenni. Constanza szerepe szintén beugrás volt. Mozart hősnőjének áriáit már tudtam németül, de Zuglóban magyarul kellett énekelni. Amikor a Carmen-meghallgatásra mentem, éppen a Bohémélet főpróbái zajlottak. Naivan azt gondoltam, hogy a Mimi után Micaela könnyű lesz. Holott az utóbbi hangfekvése a Joséval való  duettjében nagyon kényes.

 Akik udvariasságból tapsolnak, nem is sejtik, hogy ezzel kárt okoznak

 Mennyiben más az atomszférája egy vidéki színháznak, mint a pesti Operaháznak?

 –Mivel a vidéki társulat gyakran már csak egy-két művészt jelent, az atmoszféra attól a szituációtól más, hogy sok budapesti énekes van egy helyre összezárva. Míg Pesten a próbák után mindenki intézi a dolgait, megy haza a családjához, addig „lent” több a szabadidőnk, több a büfézés és a beszélgetés. Így vidéken, a próbaidőszak alatt barátságok, tartós szakmai kapcsolatok jöhetnek létre, ami nagy pozitívum.

 A vidéki közönség reakciója eltér a pestiétől?

 –Igen, mert mások a szokások, más az operalátogatási kultúra. A fővárosban minden ária és nagyobb együttes után tapsolnak – akár jó volt, akár rossz volt a produkció. Vidéken sokszor csak a meghajlásnál ütik össze a tenyerüket vagy előadásonként változik a taps helye, attól függően, melyik pillanat fogta meg igazán a közönséget. A taps hiánya, remélhetőleg, nem azt jelenti, hogy nem tetszett az adott alakítás, talán csak nagyon elmerültek a darabban.

 De ha szokásból, udvariasságból tapsol valaki…

 –Az megtévesztő, tehát mindazok, akik nem szívből, hanem udvariasságból tapsolnak, nem is sejtik, hogy ezzel kárt okoznak. Akkor az egész csak képmutatás. A különböző korcsoportok tagjai is másként reagálnak.

 Másként kell énekelni a kamaszoknak?

 –Mindig őszintén és hitelesen kell játszani, és az megfogja a fiatalokat, időseket egyaránt.

 Sosem gondoltál arra, hogy egy előadásra „csak” kisiskolások jönnek be, így nem baj, ha indiszponált vagyok?

 –Hatalmas tévedés! A fiatal jóval kritikusabb, mert minden olyan apró hibát észrevesz, ami felett a felnőttek átsiklanak. Sőt, a fiatalok adják a jövő közönségét, ezért nem szabad a nekik szóló előadásra félvállról felkészülni.

 Nem csak főszerepeket énekeltél, hanem Bécsben többször is voltál a Theater an der Wien Rigolettójának Apródja. Ez egy kicsike szerep. Összesen három mondata van…  

–De el sem hiszik, hogy mekkora stresszel jár. Ha én egy hangot elrontok ebben a szerepben, akkor már nincs javítási lehetőség. Nem mondhatom azt, hogy a következő jelenetben mindent „odateszek.” Technikailag kényelmetlen is volt a rendezés, mert egy egész férfikar gyűlt körém és tartott vissza a vállamnál fogva. Szinte azért is meg kellett küzdenem, hogy pár pillanatra láthatóvá válljak…

 Erre is próbát kellett énekelni?

 –Persze. 2009-ben hallgattak meg a 2011-ben sorra került öt előadásra.

 Gondolom, ilyenkor tudsz tanulni, ellesni a befutott énekesektől a technikát.

 –Egy ilyen kis szerepet több okból vállal el az ember külföldön. Mivel sehol sem vagyok státuszban, az sem mellékes, hogy több pénzt kapok érte, mint egy hazai főszerepért. Az is igaz, hogy szakmai kapcsolatokat lehet kiépíteni, és ha szerencsénk van, meghallgatásokra hívnak. És, ahogy mondod, figyelem mások munkamódszerét… Láttam, hogy a Gildát éneklő lány úgy gyakorolt, hogy visszahallgatta magát, és így javítgatta ki a hibáit. Én is beszereztem egy jó felvevőkészüléket, amit magammal viszek minden korrepetícióra, és tanulok a hallottakból. Felvételről sokkal jobban észreveszem, hol a baj, mint éneklés közben.

 A versenyzés és a meghallgatás a két legkellemetlenebb kötelező dolog

 Kikhez jársz tanulni?

 –Ha sikerül időpontot egyeztetni, akkor Wiedemann Bernadetthez járok hangképzésre, mellette Dallos Erika, az Operaház korrepetitora segít sokat a szerepek elsajátításában. De előfordult már, hogy Medveczky Ádám karnagy úrtól kértem és kaptam segítséget.

 Ma szinte csak akkor kapják fel az embert, ha valamilyen versenyen vesz részt. A 2009-es „Hilde Zadek" Nemzetközi Énekverseny döntős helyezése mellett több más versenyen is szép eredményeket értél el, így az 1999-es „Ádám Jenő" Dalversenyen, az 1998-as és 2002-es „Simándy József" Énekversenyen, 2003-ban pedig a Nemzetközi „Joseph Haydn" Áriaversenyen. 2006-ban Riva del Garda-ban a „Riccardo Zandonai" Nemzetközi Énekversenyen döntőbe jutottál és különdíjat kaptál. Nem jelent stresszt egy ilyen versenyzés?

 –Dehogynem! A versenyzés és a meghallgatás a két legkellemetlenebb kötelező dolog egy énekes életében. Nem vagyok „versenyló”-típus, de mivel tudom, hogy pályám szempontjából lényeges, ezért indulok a versenyeken. Ahogy gyűjtöm a tapasztalatokat, és énekesnőként érettebbé válok, kezdek rájönni arra, hogy nem a zsűrinek kell megfelelni, hanem saját magamnak. Ha jól érzem magamat az adott áriában, akkor vagyok képes a legjobban a zsűri felé sugározni a tudásomat.

 Ha már a stressznél tartunk: a hangodnak mennyire árt, ha lelkileg nem vagy toppon?

 –A túlzott izgalom mindenképpen érződik, de szükséges, hogy meglegyen az „egészséges drukk”, ami növeli a koncentrációt, és érzelemdúsabbá teszi az alakítást. Előfordult már, hogy egy koncert előtt azt mondtam magamnak, ez az egész nem nehéz, nincs mitől tartani, és éppen ezért nem lett meg az egésznek a varázsa. Nem csak „egészséges drukkra”, de egészséges önbizalomra is szükség van, hiszen ma már nem elég jól énekelni: a szakma részévé vált az önmenedzselés is. Könnyebb az énekesnek, ha már külföldi ügynöke van, de itthon még a legjobbakat is hajlamosak elfelejteni, ha nem forog eleget a nevük a zenei köztudatban.

 A nemzetközi versenyek résztvevői riválisként tekintenek egymásra, vagy barátságok is kialakulnak?

 –Ha baráti nem is, de felszínes kapcsolatok kialakulhatnak, viszont erős a rivalizálás, mert mindenki az első díjat akarja megszerezni, vagy legalább a középdöntőig szeretne eljutni, ahol már felfigyelhetnek rá az intendánsok és az ügynökségek. Arra mindenképpen jók ezek a versenyek, hogy felmérjük, milyen a nemzetközi operaénekesi mezőnye. Láthatom, én hol állok a mezőnyben, és mit kell ahhoz tennem, ha előbbre akarok jutni.

 Vannak külföldi példaképeid?

 –Korábban nem voltak kedvenceim, most viszont nagyon szeretem Diana Damraut, a híres német énekesnőt, és nemrég fedeztem föl magamnak a szintén német és fiatal Mojca Erdmannt, akinek nagyon tetszenek az alakításai. Pár éve Salzburgban énekelte Mozart Zaide c. operájának címszerepét, a múlt évadban pedig már Zerlinát a Metropolitan Operaházban.

 Lírai és lírai koloratúr szoprán szerepeket énekelsz. Nincs túl sok énekesnő ebben a hangfajban?

 –De igen. Biológiai adottságok miatt a nőknél lírai szopránból, a férfiaknál baritonból van a legtöbb. Mit lehet tenni? Ki kell tűnni valamivel. Egy valamiben jobbnak lenni a többieknél.

 Te miben próbálsz kitűnni?  

–Hangilag a lehető legtöbbet próbálom magamból kihozni. A legjobb minőséget akarom elérni. Ezért folyamatosan dolgozom. Sokak szerint mély érzésű ember vagyok, s ezt ösztönösen át tudom adnia a közönségnek. Meg is döbbentem, hogy Győrött Micaela áriája után milyen hosszú tapsot kaptam. Ami belülről, a lélekből jön, az legalább annyit számít, mint a hangképzés, és ha emellett valaki magabiztos is, akkor szinte garantált a siker. Természetesen az sem árt, ha szép és csinos az énekesnő, bár ma az sem kuriózum.

Nem féltették ettől a pályától a szülei ezt a szép és csinos lányt?

 –Csak egzisztenciális okokból féltettek, mert látták, hogy mennyire nehéz a pályán maradni. Ha nem kapunk felkérést, ha nem felelünk meg az előéneklésen, akkor munka nélkül maradunk.

 Milyen zenei előképzettséggel vágtál neki a felvételinek?

 –Zalaegerszegi zenei általános, majd humán gimnázium után a budapesti Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolába jártam két évet, ahol Deliné Soós Ágnes növendéke voltam. Előtte szülővárosomban Dormán Tiborné, Valika volt az énektanárnőm.

 Tehát mindig is énekesnő akartál lenni.

 –Nem…Középiskolás koromban hiányzott nekem az a mennyiségű ének-zene oktatás, ami megvolt a zenei általánosban, ezért kezdtem el magánénekre járni. A szólóéneklés megfertőzött, és amikor 1999-ben megnyertem az „Ádám Jenő” Dalversenyt, akkor döntöttem el, hogy énekesnő leszek.

 Nem voltam elég merész a színpadhoz

 A Zeneakadémián énekművész-tanár szakon végeztél, operaszakra miért nem mentél tovább?

 –Úgy gondoltam akkor, hogy még nem értem meg rá. Az operaszakon a hallgatóknak eléggé extravagáns dolgokat kell megtenni szerepgyakorlaton - ezektől én tartottam. Tehát nem voltam elég merész a színpadhoz. Akkori énektanárom is korainak tartotta harmadév végén, a diploma évében pedig végül az operaházi Stúdiót választottam. 

 A nagyon modernkedő, vagy a konzervatív rendezést szereted jobban?

 –Az se tetszik, ha túl hagyományos és unalmas egy rendezés, de a csak azért is modern színházat sem kedvelem. Szokták mondani, nincs komoly, nincs könnyű zene, hanem jó vagy rossz zene van. Így vagyok én a rendezésekkel: mindegy a stílus, de a végeredmény jó legyen. Ehhez nem árt, ha a színpadi mozgás igyekszik az éneklést is szolgálni, ha a rendező kérései technikailag kivitelezhetők. Szerintem mértékkel egy-egy furcsa ötlet is helyén való lehet. Szeretem, ha a rendezés felhívja  a figyelmet a zenei tréfákra, ha a melódiával azonosul a látvány.

 Tehát nem lettél operaszakos, de felvettek az Opera Stúdióba. Ott sajátítottad el a színpadi mozgást?

 –Stúdiósként a színpadi játékot Ionel Pantea tanár úrtól sajátíthattuk el az ún. együttes órákon. A gyakorlat azt mutatja, hogy „élesben”, a próbafolyamatok alatt lehet igazán megtanulni a színpadi mozgást és létezést.

 Az Opera Stúdió növendékeként elénekelhetted Verdi Álarcosbáljának Oscarját, ami „nadrágszerep”, bár egy jelentős szerep. Visszatekintve, hogyan látod ebben a szerepben magadat? Nem volt fura egy csinos nőnek fiúként viselkednie?

 –Nem.  A próbákon hamar ráéreztem arra a mozgáskultúrára, ami a kamasz fiúkat jellemzi. Ez nem könnyű szerep, „zöldfülűként” sokat készültem rá. Szerencsés voltam, hogy két próbaidőszakot is végigvihettem. Az elmúlt évadomban is beigazolódott, hogy abban a szerepben tud igazán lubickolni az ember, aminek a felkészülési ideje elég hosszú. Odáig rendben van, hogy gyorsan megtanuljuk a hangokat, de a testnek, az idegeknek több idő kell a szerep megvalósításához.

 Mennyire befolyásolja a napodat az, hogy este milyen karaktert formálsz meg a színpadon?

 –Karakterekben csak az előadás előtt 1-2 órával szoktam gondolkodni. Inkább a fizikai rákészülés (megfelelő táplálkozás, pihenés) az, ami napközben foglalkoztat. Ezen kívül nem mindegy még, hogy milyen szerepre skálázik az ember: mást kíván például egy Oscar és mást egy Mimi.

 A partnerek mennyit számítanak?

 –Rengeteget! Szárnyakat ad, ha a partner jó énekes és jó színész is egyben. De tudni kell gyengébb színészi vagy énekesi adottságokkal rendelkező partner mellett is ugyanolyan odaadónak lenni.

 Az elmúlt szezonban Mimit énekelted a Bohéméletből, jövőre az Operaházban viszont Musette leszel, ami azért más alakítást kíván…

 –Izgalmas kihívás lesz Musette-t alakítani. Mimihez képest jóval sziporkázóbb egyéniséget kell megjelenítenem.

 Tanítással nem szeretnél foglalkozni?

 –Egyelőre magamat tanítgatom, ami szintén nem egyszerű feladat. Úgy határoztam, amíg színpadon lehetek, addig nem foglalkozom tanítással.

 Vannak szerepálmaid?

 –Ilyen a Violetta, de olyan különlegességeket is szívesen elénekelnék, mint Massanet Manonja, vagy Mozart Zaide-je. Adina, Norina, Susanna és a magyarok közül a Bánk Melindája örülnék, ha a játszott repertoáromon lenne. Ha úgy 10 év múlva elénekelhetném a Pillangókisasszonyt, az nagy ajándék lenne. De szerepálmom még Nedda és Liù is.

 

Medveczky Attila

(Foto: Daniel Pataky)