| 
               2012.08.03. Csak Prohászka?
              
               „A szellemileg
              mostanában reinkarnált püspök már a tizenkilencedik század végén
              (...) a magyarországi antiszemitizmus egyik legnagyobb hatású
              szálláscsinálója volt(...)” – írja Mészáros Tamás a
              legfrissebb 168 órában. A Klubrádióban Bolgár György szintúgy
              Prohászka Ottokárról beszélget egy hallgatójával, és
              egyebek mellett arra a következtetésre jutnak, hogy nem mentség
              a főpap számára az sem, hogy 1927-ben meghalt, vagyis nem
              tudhatott a vészkorszakról. És így tovább – Nyirő után
              most az árvaházakat és idősotthonokat működtető, mélységes
              szociális érzékenységű magyar főpap van soron. (Ne tévedjen
              senki: ugyanezek az emberek negyven éven keresztül Mindszenty Józsefet
              gyalázták, most kicsit értetlenkedve állnak a tény előtt,
              hogy ez mostanában nem lehetséges, úgyhogy gyalázzák tovább,
              de már csak egymás közt.) 
               Rendben van, legyünk nagyon szigorúak
              antiszemitizmus ügyben. És ha Prohászkának nincsen mentség,
              úgy nyilván nincsen másnak sem. Kezdjük akkor a XIX. századdal,
              és Marx írásaival. Már 2007-ben írtam egy cikket Olvasott-e
              Hitler Marxot címmel, nagy csönd fogadta. Mivel az ott közölt
              idézetekre nehéz volt reagálni. Most ismét idézek tehát, nem
              mástól, Marx Károlytól, íme: „Mi a zsidóság világi
              alapja? A gyakorlati szükséglet, a haszonlesés. Mi a zsidó világi
              kultusza? A kufárkodás. Mi a világi istene? A pénz. Nos hát!
              A kufárkodás és a pénz, tehát a gyakorlati, igazi zsidóság
              alól való emancipáció volna korunk önemancipációja. A zsidóságban
              felismerhetünk egy általános, jelen levő antiszociális
              elemet, amely a történelmi fejlődés révén – amelyben a
              zsidók e rossz vonatkozásban buzgón közreműködtek – a
              mostani tetőfokára érkezett, olyan magasságba, amelyen szükségképpen
              fel kell bomlania. A zsidóemancipáció végső jelentésében az
              emberiségnek a zsidóság alól való emancipációja.” (Karl
              Marx: A zsidókérdéshez, 1843) 
              „(...)Európa lakossága elzsidósodott, az európai
              emberiség átadta magát annak a hitnek, hogy egyedül a pénz
              boldogít, elveszítve ezzel minden belső erkölcsi tartását.
              Ezzel a hitével megtagadott minden haladást, a szabadságot
              pedig teljesen meg fogja fojtani.” (Neue Rheinische Zeitung,
              1848. augusztus 17.) „Ausztriában az egész népben érezhető,
              hogy a zsidóság a legsemmirekellőbb fajtája a burzsoának, ők
              a legszemtelenebb uzsorások: ez a zsidó népség iránti
              ellenszenv alapja.” (Karl Marx, Neue Rheinische Zeitung, 1849.
              február 24.) „Úgy véljük, minden tirannus mögött egy zsidó
              áll, ahogy minden pápa mögött egy je-zsuita. Valóban, az
              elnyomók vágyódásai reménytelenek lennének, ha nem lenne egy
              sereg jezsuita, hogy elfojtsa a gondolkodást, és egy maroknyi
              zsidó, hogy kifossza a zsebeket.” (Karl Marx: Az orosz kölcsön,
              1856) És akkor a végére egy Engels idézet, ne csak szegény
              Marxon verjük el a port: „A Neue Rheinische Zeitung olvasói
              emlékeznek, hogy a frankfurti mocsárparlament német nemzeti tökfilkói
              és pénzcsinálói e számlálásokkor a lengyel zsidókat még
              mindig a németekhez számították, jóllehet e minden fajok
              legocsmányabbika legfeljebb profitéhsége alapján állhat
              rokoni viszonyban Frankfurttal.” (Friedrich Engels, Neue
              Rheinische Zeitung, 1849. április 29.) Kérdés tehát, hogy Karl
              Marx és Friedrich Engels hozzájárult-e vajon az
              antiszemitizmushoz? S ha igen, akkor nekik miért lett megbocsátva?
              Mert megteremtették az ideológiai alapját a proletár apoteózisnak
              és a középszer rémuralmának? De nézzük az ifjú Churchillt,
              aki 1920-ban így írt: „A zsidó törekvések ezen területének
              kiáltó ellentéteként emelkednek ki a nemzetközi zsidók
              intrikái. Ennek a baljós szövetségnek a támogatói többnyire
              olyan emberek, akik olyan országok boldogtalan népességéből
              emelkednek ki, ahol a zsidókat fajuk miatt üldözik. Legtöbbjük,
              ha nem mindegyikük elhagyta apái vallását és szellemileg
              elszakadt minden lelki reménytől a másvilágra nézve. A
              Spartacus-Weishaupt napoktól Marx Károlyig, és tovább
              Trockijig, (Oroszország), Kun Béláig (Magyarország), Rosa
              Luxemburgh (Németország), Emma Goldmannig (Egyesült Államok),
              ez a világot átfogó összeesküvés a civilizáció ledöntéséért,
              a társadalom újjáalakításáért a megállított fejlődés,
              az irígy rosszindulat és a lehetetlen egyenlőség alapján állandóan
              nő. (...) Lenin kivételével a vezető alakok mind zsidók. Mi több,
              az alapvető sugalmazás és a hajtóerő a zsidó vezetőktől jön.
              A szovjet intézményekben a zsidó dominancia még megdöbbentőbb.
              A legfontosabb, ha nem a teljes szervezete annak a
              terrorrendszernek, amely különleges csoportokkal az
              ellenforradalom megakadályozását tűzte ki céljául, kizárólag
              zsidók, némely esetben zsidónők kezében vannak. Ugyanezt az
              ördögi vezető szerepet játszották a zsidók Magyarországon
              Kun Béla terrorrendszere alatt. Ugyanez volt Németországban (különösen
              Bajorországban) megfigyelhető, ameddig a német nép ideiglenes
              levertsége ennek az őrültségnek teret adott. Noha minden említett
              országban akadnak nem zsidók is, akik ugyanolyan rosszak, mint a
              legrosszabb zsidó forradalmárok, a zsidók szerepe a népességben
              elfoglalt számuk arányában elképesztő.” (Cionizmus és
              bolsevizmus, a harc a zsidók lelkéért, Illustrated Sunday
              Herald, London, 1920 február 8-án) Churchill számára
              mentség, hogy mindezt 1920-ban írta? És akkor mi legyen Prohászkával,
              aki nem Londonból figyelte „Kun Béla terrorrendszerét”,
              hanem testközelből? Vagy Churchill antiszemita lenne? Le kell
              vegyem a polcról a Második világháború történetét? Követeljük,
              hogy vonják vissza Churchill Nobel-díját? Annál is inkább sürgető
              kérdések ezek, mert előkerült a minap egy másik Churchill szöveg
              is, méghozzá 1937-ből, pedig akkor már azért sejteni
              lehetett, hogy mi következik! A derék brit viszont ezen véleményének
              ad hangot: „Könnyű lenne az egészet az üldözők gonoszságára
              kenni, ám ez nem felel meg a tényeknek. Ez olyan országokban is
              létezik, mint Nagy-Britannia és az Egyesült Államok, ahol a
              zsidók és más népek a törvény előtt egyenlőek, és ahol a
              zsidóság nemcsak menedéket, hanem lehetőséget is kapott
              (...). Épp ezért tudtukon kívül ők érik el az üldözést
              – így részben ők felelnek azért az antagonizmusért (kibékíthetetlen
              ellentétért), amelytől szenvednek.”(S persze, ha Churchill
              fenti sorai nem antiszemiták, akkor miért antiszemita Romsics
              Ignác?) S akkor végezetül
              álljon itt egy idézet Karinthy Ferenctől, méghozzá 1985-ből:
              „Micsoda zseniális szörnyűséges nép ez a zsidóság. Évezredek
              óta gyűlölik, irtják, pogromozzák, de ha lélegzethez jut,
              percek alatt meggazdagszik, nyilván pökhendivé, irritálóvá
              lesz, akkor ismét inkvizíció, pogrom, holocaust, s megint elölről.
              Az emberiség kovásza.” S egy utolsó, szintén tőle, s szintén
              a lényeget megragadva: „Ma pedig zengett az egész Fifth Avenue,
              vég nélküli sorokban vonultak fel zsidók, és ünnepeltek
              valamilyen izraeli ünnepet. Egyetlen húr nem rezdült szívemben.
              Valahogy semmi közösséget nem érzek evvel a hangos, tolakodó,
              csinnadrattás, hencegő parádéval, inkább gusztustalannak érzem.
              Fura dolog, amikor odahaza olvasom az arabbarát cikkeket,
              teljesen a zsidókkal vagyok szolidáris. Itt meg, ahol »hatalmon«
              vannak, bosszant, idegessé, türelmetlenné tesz az egész. A
              zsidóságban, ha ugyan van ilyen, a sok tehetség, izgalom,
              szellemi készenlét, alkotókedv stb. stb. mellett van egy különleges
              képesség: megutáltatni magát a világgal. József, aki addig
              ugrál, amíg a kútba nem dobják.” 
              Karinthy Ferenc odasorolandó Prohászka mellé avagy sem?
              És egyáltalán: tényleg mindenki elítélendő hazugságokat írt,
              akár a XIX., akár a XX. században? Adjon végre valaki egy
              tisztességes, nem elfogult, nem a saját ostoba előítéletei és
              hisztériái által diktált választ ezekre a kérdésekre! 
               
              Bayer Zsolt |