vissza a főoldalra

 

 

 2012.08.31. 

A kerámiaművészet virtuóza

Borzalmas volt a pufajkások rémuralma a tanyavilágon

Kun Éva Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész Mezőtúron született. 1968-70-ig fazekas tanuló volt a Mezőtúri Fazekasházi Ipari Szövetkezetben. 1970-75 között a Magyar Iparművészeti Főiskola hallgatója volt. Tanárai: Cskovszky Árpád, Jánossy György, Litkei József, Schrammel Imre. A diploma óta saját műhelyében dolgozik. Csekovszky Árpádot és Kresz Máriát tekinti mesterének. Művészeti fejlődésére Probstnert János, Szabó Kinga, Csekovszky Árpád és Geszler Mária voltak legnagyobb hatással. A népművészettel való ismerkedés indította el pályáján, majd a főiskolán a modern kerámia és a japán művészet hatott rá. A főiskola után edényeket, használati tárgyakat készített kézműves technikával. 1980-tól figurális kerámiát is készít használati edényekkel váltogatva, az utóbbi tíz évben a „raku" technika érdekli, a „Parázs" művészeti csoporttal rendszeresen éget ilyen módon. A Kecskeméti Kerámia Kísérleti Stúdióban többször dolgozott ösztöndíjasként. Külföldön két ízben vett részt szakmai szimpóziumon.

Egyéni kiállításai (többek közt): Etno-art, Kisgaléria, Hajdúszoboszló; Művelődési Központ, Nyíregyháza; Művelődési Ház, Mezőtúr ; Művelődési Ház [Csete Ildikóval], Karcag (1979), Etno-art, SZOT Üdülő, Hajdúszoboszló (kat.) (1981), München; Ferenczy Terem, Pécs (kat.) (1984), Városi Galéria, Mezőtúr (1986), Budavári Galéria, Budapest (1988), Gödöllői Galéria, Gödöllő (kat.) (1996).

 Hobbim a tóépítés

 Kedves művésznő! Itt beszélgetünk veresegyházi kertjében. Az asztalon lévő könyvek a japán kertművészetről szólnak. Engedje meg, hogy egy kicsit rendhagyó, tőlem szokatlan módon először erről a csodálatos kertről kérdezzem, aminek a közepét kis halastó díszíti csobogóval.

 –Nagy szenvedélyem és a hobbim a tóépítés és a kert. Nem alkalmazok kertészt, hanem magam gondozom a tavat és a kertet. A víz közelsége számomra sokat jelent. Mikor kislány voltam, megkértem édesapámat, építsen egy kis tavat a kertbe. Később, bármerre is költöztünk, oda én tavat építettem. Ha ide kiülök, az mindig megnyugtat. A Jóisten teremtette a világot, és meggyőződésem, hogy az ember is kreál a Teremtő segítségével, én például ide egy kis édenkertet. Gyermekkorom óta vágytam arra, hogy „lépegetőköveket” is behelyezhessek a tóba, és milyen érdekes, ezt csak nemrég tudtam megvalósítani. Nem akarok panaszkodni; igen sokat dolgozom, de a kertem rendbetételére mindig sort kerítek.

 Akkor térjünk rá a munkára. A szakirodalmak szerint az úgynevezett. raku technikát használja, az érdekli. Legyen kedves beszélni erről a Japánból származó metódusról.

 –A raku technika a XV. században Japánban fejlődött ki, és ezzel az égetési technikával készítették a tea-szertartásokhoz használt edényeket. Ez az égetés azért különbözik minden más technikától, mert a bemázozott és a hőfokáig kiégetet kerámiát frissen a tűzből kiemelve tesszük be az olyan közegbe – pl. fűrészporba, földbe – ami a máz fémoxidját, ami a színt adja, az oxidgyököt megvonva megváltoztatja. Attól függően, hogy milyen anyag érintkezik az edény mázával, aszerint kapjuk a csodálatos színeket. Amikor kicsit félrekotorjuk a fűrészport, a homokot, akkor az oxidációs folyamat, melynek során a tárgyak, a máztól függően, jellegzetesen csillogó, rezes, ezüstös, bronzos árnyalatokat kapnak, és a füst feketés lerakódásai is nyomot hagynak. Ha ezek a színek kialakultak, akkor hideg vízben teljesen lehűtjük a kész tárgyakat, amelynek hatására, a mázak megrepedeznek és jellegzetes régies, töredezett mintázatot kapnak. Egyszeri és megismételhetetlen színeket és textúrákat lehet elérni ezzel a varázslatos eljárással, a készítőnek is mindig meglepetéssel szolgál a végeredmény. A raku szó szerinti fordítása pedig : „a ráérő idő élvezete”. A művész ilyen esetben felvállalja azt, hogy a munka felét a „természetre” bízza. Együtt munkálkodom így a természet törvényeivel. Ezeket a törvényeket pedig maga a Jóisten alkotta. Ez az eljárás alázatra is nevel, azért is szimpatikus számomra. Az én műhelyem a hátsó kertben folytatódik, itt van ugyanis a raku-kemence is.

 Ezzel a módszerrel hazánkban csak művésznő alkot?

 –Tudtommal itthon az ’50-es évektől alkotnak ilyenformám. Tehát a szakmában ismert a módszer, viszont sokan nem űzik ezt a metódust, mert vagy a spontaneitását nem bírják elfogadni, vagy egyszerűen, nem szeretik. A művészi szabadság azt is jelenti, hogy mi magunk választjuk meg azt, milyen technikával valósítjuk meg elképzeléseinket.

 A tervezésnél mennyire ösztönös, mennyire racionális?

 –Az elmondottakból is következtethetnek arra, hogy inkább az ösztönösséget szeretem a tervezésben. Rájöttem, ha már egyszer a rideg racionalitás nálam nem működik, akkor igyekszem munka közben minél inkább a tudatalattimra hivatkozni. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy úgy állok neki a munkának: fogalmam sincs, mit szeretnék. Vágyként megfogalmazódik bennem, hogy mit szeretnék csinálni, hiszen az fontos, hogy a művész szeretesse az alkotó folyamatot. Ilyenkor a létrejött műre elkezdek variációkat készíteni, amiből egy sorozatot kapunk. Mindezt addig csinálom, míg él bennem az a spiritusz, amitől szinte sugárzik a tárgy. Utána leállok vele, mert csak rosszat tudnék alkotni abból a sorozatból. Amikor rendelésre alkotok, akkor magától értődően a tervezésnek nagyobb a szerepe.

 Ezzel a technikával egyaránt lehet alkotni figuratív és non-figuratív alkotásokat?

 –Teljes mértékben. A japán rakuedények nem játszanak a vizuális és a tapintásos tulajdonságok ellentmondásával. Nemcsak a színük meleg, hanem az érintésük is az. Nemcsak az anyaguk porózus, de könnyűek is; körömmel megütve tompa hangot adnak. Viszont nem simák, hanem érdes, durvább felületűek. Ők ugyanis ezt szeretik, s nem a porcelánt. Szerintem viszont inkább plasztikák készítéséhez, érzelmi értékeket hordozó tárgyak alkotásához való a raku.

 Olvastam, hogy a Parázs-csoporttal dolgozik együtt…Mit kell tudni erről?

 –1988 nyarán a móri képzőművészeti táborban oktattam a Népművelődési Intézet meghívására. Fiatal, diplomás, de szakmailag inkább amatőr emberek jelentkeztek kerámiára. Olyan jól „álltak a csillagok”, hogy 7-8 fiatal, tehetséges keramikus találkozhatott. Akkor kezdtem el újra „rakuzni”, mert ezt a technikát az 1980-as évek elején próbáltam ki először. A táborban azon törtem az agyam: mit is mutassak olyat, ami izgalmas, élményszerű, és két hét alatt alapszinten megtanulható. És ekkor gondoltam a rakura. Olyan jó csapat jött létre, hogy ezután évente összejártunk és égettünk Móron, mert ott voltak megfelelő körülmények a rakuzásra, hiszen akkor még nem volt olyan kertem, ahol így tudtunk volna dolgozni. Akkoriban nagy divatja volt a művészeti csoportok alapításának. Több se kellett nekünk, úgy döntöttünk, létrehozzuk a „Parázs”-csoportot. Az ország különböző tájairól jöttünk össze, s barátságok jöttek létre. Több közös kiállítást rendeztünk még a ’90-es évek elején, így kiállítottunk a Képcsarnokban is. Telt-múlt az idő, többen családot alapítottak, s a járulékos költségek emelkedései sem tették lehetővé, hogy időközönként összejárjunk. Tehát már csak elméletben vagyunk együtt, de tudunk egymásról. A szintén veresegyházi Schéffer Anna kerámikusművész és tehetséges tanítványa sokszor jár át hozzám, és együtt rakuzunk.

 Milyen a helyi művészeti élet?

 –Amikor Veresegyházra költöztünk még nem volt itt ekkora élet. Ma már sok kedves művész kollega lakik itt. Nagyon jó a hangulat, nincs gyűlöletkeltés, irigység, rosszindulat, sőt, ha úgy adódik, beajánljuk a másikat. Művészekről van szó, így persze mindenki kissé individualista, éli a maga életét. Ezért nem is járunk össze napi rendszerességgel. Érdekes, de ez szinte az egyetlen település , ahol a középületeknél megbízást kapnak a művészek. A polgármesteri hivatal úgy működik, mint a hajdani mecenatúra. Ha a városban valamilyen beruházásra sor kerül, akkor a helyi művészekhez, mesterekhez fordulnak.

 A Néprajzi Múzeum cseréposztályának az anyagát még várandósan is lerajzoltam

 Mi határozza meg, hogy milyen témát vegyen elő?

 –Sok mindent „felszedtem” eddig a néprajz és a kultúra területéről és van, hogy ezek ösztönösen törnek a felszínre. Gyerekkoromban plasztikákat készítettem a nyári szünetekben, s később a magyar népművészet volt a kiinduló pont. Művészi tanulmányaimat a mezőtúri fazekasházban kezdtem el, ott tettem le a szakvizsgát, és egyre szenvedélyesebben érdekelt a magyar tárgykultúra. Oly’ annyira, hogy a Néprajzi Múzeum cseréposztályának az anyagát még várandósan is lerajzoltam. Kresz Mária, a cseréposztály vezetője nagyon megkedvelt engem. Ő lejárt a fazekasházakba, hogy megtudja, mennyien vannak a fiatalok közül pártfogásra érdemesek. Az Iparművészeti Főiskolán pedig nagy hatással volt rám a különböző népek kerámiája, amit akkor ismertem meg igazán főleg fotók révén. A japán kultúra a kertművészet révén már gyermekkoromban megfogott. Azóta kedvelem ezt a stílust. Félre ne értsen: nem akarok én japán módra élni, de néhány dolgot átveszek abból a kultúrából. A magyar népművészet mellett tehát a japán iparművészet, a formatervezés, és a perzsa művészet – miniatúrák, festészet – voltak rám hatással. Ez utóbbi nem túl ismert szegmense a világ művészetének, de a főiskolán remek könyvtárunk volt, és nagyon sok mindent megismertem. Emellett meggyőződésem, hogy a perzsákkal rokonságban vagyunk. Textilművész leányom mesélte, hogy Svájcban egy nemzetközi kiállításon találkozott egy iráni nővel, s több mint tíz szót számolt össze, amit hasonlóan ejtünk, és ugyanazt jelenti.

 A kecskeméti stúdió a kezdetektől nyitott a legkülönbözőbb irányzatok iránt

 Művésznő a Kecskeméti Kerámia Kísérleti Stúdióban többször dolgozott ösztöndíjasként. Jómagam a kecskeméti tűzzománctelepen találkoztam olyan ázsiai mesterekkel, akiknél a díszítő motívumok erősen rokonságban állt a nálunk használtakkal.

 –Nagyon szívesen emlékszem vissza a kecskeméti korszakra, mert életem egyik legtartalmasabb időszaka volt. Be kell vallanom, nem szeretem az intézmények összevonását, és azt hallottam, hogy a stúdiót, a zománctelepet és egy folyóirat kiadóját „egységesítették”. Ezek közül eddig a stúdió volt igazán nyereséges. Az 1975-ben alapított Nemzetközi Kerámia Stúdió az országban egyedülállóan folyamatosan, egész évben működve biztosított technikailag és szellemileg inspiratív hátteret az alkotóművészek számára. Létrehozásának gondolata és megvalósítása kezdetek óta hajdani igazgatójának Probstner János keramikusművésznek a nevéhez fűződik. Ő szinte a semmiből találta ki azt az intézetet, amelyik 1978-tól fogad rendszeresen alkotóművészeket. A magas fokú szakmai igényesség mellett kecskeméti specifikumként minősíthető a modern kerámiaművészetet éltető szakmai nyíltság és az egyéni alkotói invenciókat támogató magatartás. A stúdió máig érezhető lendületet adott a magyar kerámiaművészetnek, meghatározó szerepet játszik az ország kerámiaművészetének külföldi bemutatásában. A stúdió szakmában kivívott nemzetközi és hazai tekintélyét a történelmi-politikai változások sem tépázták meg, annak köszönhetően, hogy a kezdetektől nyitott a legkülönbözőbb irányzatok, műfaji sajátosságok és művészi kísérletek iránt. Kelet-Európában teljesen korszakalkotó volt ez a kerámia stúdió. Szinte elképzelhetetlen, de abban a korszakban össze lehetett jönni a világ legjobb keramikusaival. A légkör szabad volt, és az együtt dolgozás közben sok mindent lehetett a másiktól tanulni. Közös vacsorák voltak, mindes este más főzött…Külön műhelyekben dolgoztunk, így nem zavartuk egymást, de sokat beszélgettünk, ami hasznos volt, mert ez a szakma teljes mértékben soha meg nem tanulható, olyan sok titkot rejt. Az egyik legkedvesebb mázreceptem pl. egy koreai kollégától van. Ő lediktálta nekem a receptet, és nem őrizte féltékenyen. A kérdésére rátérve, én konkrét motívumegyezéseket nem találtam a kerámiastúdióban, viszont sokat lehetett tanulni az intézet könyvtárában felellhető ritkaságokból. Ezáltal is lehetett gyűjteni a népi motívumokat. Sokszor az a gond a néprajzosokkal, hogy nem veszik észre azt, ami a szemüket kiböki. Hoppál Mihály remek néprajztudós mondta egyszer, hogy jó lett volna, ha régebben a néprajzosok átlépték volna Budapest határát is, és eljutottak volna a Turáni-alföldre, ami a tulipán őshazája. Akkor nem mondtak volna olyat, hogy a tulipános motívum a hollandoktól jött.

 Minden művész számára meghatározó a gyermekkor. Említette, hogy tanyán nevelkedett, és bizonyára nem véletlenül mutatta meg a nagypapáját ábrázoló plasztikát.

 –Paraszt, pontosítva kulákcsaládban születtem. Őseim, mint a többi „kulák” addig dolgoztak, ameddig bírták, és csak azért volt segítőjük, mert az kellett az akkori élethez. Ez az egész alávaló kulák-üldözést ezért nem bírom megbocsátani. Hiszen láttam micsoda kitartással, szívóssággal dolgoztak. Nagyapám már elmúlt 70 éves, mikor még mindig kiküldték a rizsföldekre figyelni a vízszint emelkedését. Egy kis kunyhóban lakott, és legboldogabb akkor voltam, mikor nyaranta a vakáció idején nála lakhattam – ez olyan volt, mint a Tüskevárban. Nagyon tiszteltem a földműves népet, ezért felforr a vérem, ha valaki leparasztoz valakit. 1919-ben és 1956 után vált szitokszóvá a városban a „paraszt”. Nem véletlen, a kommunisták így akarták leválasztani a munkásságtól a vidék népét. Ez egy sátáni eszköz a társadalmi rétegek összeugrasztásához. Nagyapám nyolc gyermekes szegény paraszt családból származott, felesége kicsit gazdagabb volt. Nagyapám szikár, erős férfi volt, és nagyon szeretett csendben olvasni. A magyar irodalom volt a mindene, és sok verset kívülről fújt. Hallottam, hogy Hódmezővásárhely környékén könyvtár volt, és télen összejártak beszélgetni a tanyasi családok, és ha idejük volt, akkor az egész család olvasott. Ezt azért emelem ki, mert ma is sokan azt hiszik, hogy a parasztok műveletlenek voltak. Nagyapa volt az egyik, aki ezt a kert-mániát belém plántálta, mert ő annyira szerette a különleges fákat, hogy katalógusból növényeket hozatott a tanyára. Így olyan gyönyörű volt a tanyaudvar, mintha erdőben laktunk volna. Ezért is mondhatom, hogy csodálatos gyermekkorom volt, pedig nem éltünk gazdagon. A légkör viszont mindent pótolt. Ma azt lehet hallani, hogy sokan azért nem vállalnak gyereket, mert hiányzik az anyagi háttér, akkor sem volt, de boldogságban éltünk. Ma mennyi magányos gyerek ül a számítógépek, és a technikai csodák mellett, de boldogtalanul…A lelket ölik ki ma az emberből.

 Apámat majdnem lelőtte egy pufajkás, mert nem a kijelölt úton indult el a TSZ-irodából

 Hogyan emlékszik vissza: mennyire bízott a család az 1956-os szabadságharc sikerében?

 –Nagyon boldog volt mindenki, mikor kitört a forradalom. Apu szinte csak a Szabad Európát hallgatta a többi tanyasi emberrel, s emlékszem az adás „sistergésére”. Apu akkoriban a műszaki egyetem levelező hallgatója volt. Azért is szívszorító élményem a forradalom, mert édesapámat pontosan október 23-ára rendelték fel, hogy számot adjon tudásáról. Ő ott is volt a műegyetemisták között, és vonult a Kossuth térre. Ha meglátom az archív felvételeken a vonuló tömeget, többször elsírom magam, mert arra gondolok, ott van apám is. Apu hazajött, mert úgy gondolta, hogy a harcban a családját kell védelmeznie. Anyu viszont nagyon izgult, féltett minket, mert benne élt az emlék, mikor egy amerikai bombázó földig rombolta a mezőtúri házukat. Akkor anyu a szomszéd gyerekekkel egy pincében volt, és csúnyán megsérült az arca. A boldog szép októberi napokat követték a „vörös” napok…A pufajkások „világa” köszöntött be a tanyákon is. Apámat majdnem lelőtte egy ilyen emberféle, mert nem a kijelölt úton indult el a TSZ-irodából. Ez a volt pufajkás tíz évvel az események után bocsánatot kért, és megpróbált magyarázkodni. Borzalmas volt a pufajkások rémuralma a tanyavilágon. Érdekes, hogy erről nem beszélnek olyan sokat…A tanyánkba beköltöztettek egy öreg bácsit, már nem emlékszem, miért. Szerencsétlen a kocsmában elsütötte azt a szójátékot, hogy „ egy forint a meleg lángos, le van sz.rva Kádár János”. Egy jóakaró ezt beárulta, mire a pufajkások úgy összeverték, hogy csak négykézláb bírt hazakúszni. Később szüleim ápolták.

 Közben elvégezte az általános iskolát, majd a gimnáziumot…A fazekasházban ajánlották, hogy végezze el a főiskolát is?

 –Nem, mert még érettségi után eldöntöttem, hogy csak a kerámia jöhet szóba nálam. Már 18 évesen jelentkeztem az Iparművészetire, gondoltam, hogy akkor nem vesznek fel, de meg akartam ismerni a szakmai követelményeket. Ezért elkezdtem a szakmát tanulni. Így lettem betanított munkás – alapbérrel – kitűnő érettségivel szüleim, nagyszüleim bánatára. Apu mellém állt: hagyjátok, biztos tudja, mit akar. Másodszorra sem vettek fel, mert még a rajztudásomat fejleszteni kellett. Ennek érdekében a szolnoki művésztelepre jártam rajzolni, s ott készítettek fel a főiskolára. Addigra elvégeztem az inasiskolát is, mert eldöntöttem, amit csak lehet, azt meg akarom tanulni ezen a pályán.

 Miután elvégezte a főiskolát máris önálló műhelye lett…

 –Budakeszin laktunk akkor,és ott hoztam létre a műhelyt. Egy-két hónnap ezelőtt lapjukban bemutatták Biai Simon Istvánt, és én nála égettem először, mert eleinte nem volt kemencénk.

 A kereslet mennyire meghatározó tényező abban, hogy mit alkosson?

 –Én erre sosem figyeltem. Valami isteni szikra kipattant belőlem, és egyszer csak azt vettem észre, hogy néhány kolléga utánozni kezd. Engem az motivál, amit meg szeretnénk valósítani. Amikor tanulni jelentkeznek nálam, mindig megkérdezem a fiatalokat, mit szeretnének, mi a vágyuk a művészetben? Akiben nincs meg az alkotás iránti vágy, nem lehet művész. Aki rutinból alkot, s nem akar újítani, nem akar kísérletezni, legfeljebb „csak” pénzt kereső foglalkozást űz, de művésznek nem mondhatja magát.

 

Medveczky Attila