vissza a főoldalra

 

 

 2012.08.31. 

Kiegyensúlyozott, kiszámított piacot szeretnénk

Az alapok adottak ahhoz, hogy hazánk nyertesen kerüljön ki a versenyből

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója szerint a magyar tej- és tejtermékfogyasztás jelentősen visszaesett az elmúlt 15-20 évben és így a magyar tejfogyasztási szint az EU –átlag alatti. Ezért szükséges a magyar tejtermékek népszerűsítése. A hazai tejágazat helyzetének javítására eredetvédelmet kér az Európai Uniótól a Tej Terméktanács a magyar rögös túróra. Az erre vonatkozó igényt a szaktárcával történt egyeztetést követően várhatóan szeptemberben vagy októberben nyújtják be.

 Miért is éri meg a tejtermelőknek az, ha megkapják az eredetvédelmet a magyar rögös túróra?- kérdezem Lukács Lászlótól, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatójától.

 –A tejtermelőknek azért érné meg, mert esetleg ezzel a védettséggel a tejfeldolgozók, akik előállítják ezt a terméket, olyan piaci pozíciót érnek el, ami az alapanyag felvásárlására is kihat. Esetünkben az egész tejágazatot kell vizsgálni, hiszen az eredetvédelemmel felhívjuk a fogyasztók figyelmét egy olyan különleges, magyar, akár hungarikumnak is nevezhető élelmiszerre, amelynek hagyományai évszázadokra vezethetők vissza és immár beágyazódott a hazai konyhakultúrába. Ki kell hangsúlyozni, hogy a különleges technológiával előállított rögös túrót csak a kárpát-medencei kultúrkörben használják évszázadok óta. Az eredetvédelemmel fogyasztói bizalomépítést, keresletnövelést érünk el a termék iránt. A legfontosabb, hogy piacvédelmet teremthet a hasonló, de mégsem rögös túró külföldi készítményekkel szemben.

 Az eredetvédelemmel a magyar rögös túró a külföldi piacokon is jobb helyzetbe kerülne?

 –A rögös túró most sem jelentős exportcikk, és attól, hogy európai oltalom alá kerül maga a termék, az exportlehetőségei még nem bővülnének. Arról van szó, hogy a kifejezetten magyaros terméket a magyar fogyasztók figyelmébe ajánljuk és védjegyet is kapjuk hozzá. A védjeggyel jobban mérhető a fogyasztó számára ennek a terméknek a valódi értéke.

 Eddig milyen magyar termékek kapták meg az eredetvédelmet az EU-tól?

 –Alapvetően három oltalmi rendszer működik az EU-ban, és –többek között – a szegedi paprika, a magyar szürkemarha, a kalocsai paprika, a szőregi rózsa is kapott már valamilyen EU-s védelmet kapott, az első magyar tejtermék viszont e téren, remélem a rögös túró lesz.

 Gondolom, nem megy ennek a kérelemnek a teljesítése máról holnapra.

 –Az előkészítő munkák megtörténtek, így szeptemberben már hivatalosan is kezdeményezhetjük az EU-nál az eredetvédelem bejegyzését. A magyar rögös túró az európai uniós eredetvédelem során oltalom alatt álló földrajzi termék, vagy hagyományos különleges termék kategóriába kerülhetne. A földrajzi védelem kijárása az, ami hosszabb, így akár 2 éves elbírálási idő is szükségessé válhat.

 Magyarországon mennyire kell népszerűsíteni a jó magyar tejtermékeket, és az belül a rögös túró vásárlását, fogyasztását?

 –A magyar tej- és tejtermékfogyasztásnak az elmúlt 15-20 évben tapasztalt visszaesése miatt, és azért, mert a magyar tejfogyasztási szint az EU –átlag alatt van, szükséges a magyar tejtermékek népszerűsítése. Ha pedig rendelkezünk egy olyan unikummal, mint a rögös túró, akkor annak fogyasztás-népszerűsítése az első helyen kell, hogy álljon.

 Még júniusban stratégiai megállapodást kötött a Vidékfejlesztési Minisztérium és a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Mit tesz lehetővé ez az együttműködés, és mit ígért önöknek a szaktárca?

 –A megállapodás pontos szövegét honlapukon is elolvashatják. A fő cél: az egyes minisztériumi és tejterméktanácsi tevékenységek összehangolása, egyeztetési fórumok és közös eljárások kialakítása annak érdekében, hogy létrejöjjön a tejágazatban egy  kiegyensúlyozottabb, kiszámíthatóbb piaci környezet. Ez azért lényeges, mert az ágazat legnagyobb baja az elmúlt években a nagyon hektikus piaci változás és a kiszámíthatatlanság volt. Stratégiai megállapodásunk a marketing tevékenységek összehangolására is vonatkozik. Ennek jó példája az, hogy az Agrármarketing Centrum (AMC) a tejtermék népszerűsítő kampányát a Tej Terméktanáccsal összefogva alakította ki. Így az a szakmai célunk, ami a rögös túróhoz kapcsolódik, nagyobb figyelmet kapott most az AMC kampánya kapcsán is. Az erőforrások megosztása elsősorban a piac szabályozása mentén lehet hasznos, és ezt foglalja magában a dokumentum.

 2015-ben megszűnik az EU-ban a tejkvóta rendszer. Erre mennyire készült fel a magyar tejágazat?

 –A tejágazatnak még föl kell készülnie a következő években erre, de már felkészülési stádiumot jelentett az az előbb említett stratégiai megállapodás, amiben meghatároztuk a célokat, feladatokat és az együttműködés kereteit. A következő két évben ezt ki kéne szélesíteni, és valóban egy olyan önszabályozó piaci rendszert kell felállítani, ami 2015 után fellépő esetleges ágazati zavarokat kezelni képes. Ugyanakkor az eddigi felkészülés igen vegyes képet mutat: az elmúlt években a tejtermelői oldalon olyan jelentős beruházások, hatékonyságnövelő fejlesztések történtek, hogy a szektor ezzel versenyképes tud lenni. A feldolgozói oldalon viszont még vannak problémák, hiányosságok, így szükség van a hatékonyságjavító beruházásokra azért is, mert a kvótakivezetés kapcsán olyan árverseny indul el a piacon, ami átrendezi az erőviszonyokat. Az alapok tehát adottak ahhoz, hogy hazánk nyertesen kerüljön ki a versenyből, azért is, mert nálunk sokkal jobb a környezeti adottság a tejtermelésre, mint Észak-, vagy Dél-Európában.

 

Medveczky Attila