| 
               2012.12.07. Wittner
              Mária az 52A559 számú halálraítélt
              
              
              
               A Klebelsberg Kultúrkúria
              udvarán állunk az előadás szünetében, cigarettázunk. Táblás
              ház előtt megy Az idő vasfoga – a Száguldó Orfeum,
              pontosabban Ivancsics Ilona és Színtársai előadásában
              –, Csurka István darabja. Ennyi fasisztát együtt már régen
              láttam – neveti el magát a társaság közepében Wittner Mária,
              a Fidesz országgyűlési képviselője. A kedves, kifejezetten a
              Csurka bemutatóra hazalátogató házaspár hitetlenkedik, nem,
              azért azt nem lehet, ilyet nem mondhatnak. – Dehogynem, nem
              csak mondják, majd le is írják rólunk, hogy kizárólag
              fasiszták nézték meg a darabot – fűzi tovább a szót
              Wittner a forradalmár, aki 13 évet ült Kalocsán. És kicsit
              karcosan folytatja: Mert itt, mostanában aki magyar, az mindjárt
              fasiszta is – mondja. A firkászok saját történelmüket sem
              ismerik. És szakszerűen indokol: fasizmus az olaszoknál volt, a
              németek nemzeti szocialisták, a spanyolok falangisták voltak
              meg aztán ott voltak a szovjet bolsevikok. A nácik és a
              bolsevikok csinálták a lágereket, nem az olaszok és a
              spanyolok. Mondom, saját történelmüket sem ismerik. 
               Amikor mindenkit lefasisztáznak – például Csurka
              Istvánt is, aki egy tiszta fejű, jellemes ember volt, aki
              mindent tudott a világról –, magukról állítanak ki bizonyítványt.
              Ez az ember pontosan látta a történelmet, a legtisztább igazságot
              írta le, írásai társadalomtudományi írások voltak. Ez
              azoknak mit sem számít, aljas módon támadták, támadják, s
              akitől a legkevésbé sem várta, a gyűlölet nagymesterének
              nevezte, számításból. Ő és a gyűlölet? – Olyan messze
              volt egymástól – mondja Wittner Mária. Soha nem gyűlölködött,
              hiába mondta és írta róla Bereményi Géza, a Thália Színház
              újdonsült igazgatója. Egyébként hamar rásütik mindenkire a
              saját lelki nyomorúságukat. Mit műveltek velem is. Jól emlékszem
              2001. február 25-ére. A kommunizmus áldozatainak emléknapján
              megidéztem az áldozatokat, élőket és holtakat, hogy együtt vádoljuk
              szocialista köntösbe bújt hóhérainkat. Azt mondtam ott, a
              parlamentben: „A bukott
              hatalom örökösei, a mostaniak, a lenini utat nagy igyekezettel
              honfitársaink csontjaival kövezték ki, ezért vádoljuk őket,
              mert nemzetünk kiváló polgárait küldték bitófára és gyalázták
              meg holtukban is. Vádoljuk őket a
              Gulágon embertelen körülmények között elpusztult honfitársaink
              nevében. Vádoljuk őket az otthonuktól megfosztott és kitelepített
              polgárok nevében, kiszemelt otthonukba betelepedtek, elrabolva
              egy élet munkáját. Vádoljuk őket a
              recski haláltáborban megkínzott, megalázott emberek nevében.
              Vádoljuk őket a sortüzek áldozatainak nevében. Vádoljuk őket
              Mindszenty bíborosért, az Istenhez hű papokért, akiket börtönbe
              zártak hitükért, mert erkölcsre, hazaszeretetre nevelték népünket. Vádoljuk őket a
              magyar parasztok nevében, akiket megfosztottak földjeiktől, életterüktől,
              így téve kiszolgáltatottá őket.” Ez a wittneri beszéd
              valamennyiünkben megmaradt, különösen a zárómondata: Ezért a Szent
              Korona tana és a magyar Nemzet nevében erkölcsi hullává nyilvánítom
              őket. Ekkor az MSZP-sek őrjöngtek. Néhány nappal később
              a polgári körben ismét beszélt az 52A559. számú volt halálraítélt,
              Wittner Mária. Abban az emlékezetes beszédében kegyed, Mária
              – mondom Wittnernek – nem gyűlölködött, hanem vádolt. A
              kettő között roppant nagy a különbség. Ők mindig mindent összecserélnek.
              Arra az emberre mondták, hogy a gyűlölet nagymestere, akiben
              csak a saját népe iránti mélységes szeretet élt. Aki utolsó
              szavaival is a békességet, a szeretetet hirdette. Persze, ezek rólam
              is elterjesztettek amit lehetett. Rágalmaztak. Annak idején a
              forradalom és szabadságharc után hatodrendű vádlottként kerültem
              a saját perembe. Egy Lévai József nevű nyomozó addig tüsténkedett,
              amíg aztán elsőrendű vádlottat kreáltak belőlem. Megíratták
              rólam az újságjukban, hogy zárdanövendékként prostituált
              lettem, mert megszültem gyermekemet, amikor azt hirdették, hogy
              asszonynak szülni kötelesség, lánynak szülni dicsőség. De
              ezek akkor is hazudtak. És ők voltak az igazi gyűlölködők,
              mert másra nem voltak képesek. A rágalmaikat visszautasítottam,
              de ők tovább gyűlöltek. 13 évet ültem Kalocsán. Ez –
              higgye el – felért életismeretből egy egyetemi végzettséggel,
              pedig nem is érettségiztem, mert nem jutott rá időm. A csaknem
              halálos vesszőfutás szinte a végtelenségig tartott, amit számomra
              rendeltek. Amikor újratemették Nagy Imrét és társait, engem
              nem engedtek a koporsók mellé. A TIB nem tartotta volna
              helyesnek, hogy egy 56-os őrködjék a mártírok ravatalánál.
              Büszke vagyok rá, hogy ez év telének végén ott állhattam
              Csurka István ravatalánál, és leróhattam a végtisztességet,
              mert tiszteletre méltó egyénisége ő a magyar hazának, a
              magyar gondolkodásnak és jövőkeresésnek. Csurka pótolhatatlan
              nagy ember. Ezek a gyűlöletkeresők a történelmet akarják átírni.
              Nem fogják, mert nem lehet. Csurka utolérhetetlenül okos ember
              volt. Szellemes. A darab amit a Klebelsbergben láttunk a tiszta
              gondolkodás iskolapéldája. Nevettünk, és a felszabadult nevetés
              közben tisztán láttunk Csurka úr jóvoltából. 
               
              Győri Béla |