| 
               2012.02.05.  Duray: Csurka István halálára
              
               Csurka István, életének
              78. évében 2012. február 4-én, hajnali három órakor elhunyt.
              A huszadik századi magyar drámairodalom egyik legnagyobb alakjától
              Duray Miklós búcsúzik.
              
               Kettőjük szoros
              kapcsolata az 1980-as évek első felében alakult ki, amikor
              Csurka a magyarországi írótársadalom jobbik felének képviseletében
              és szolidaritása jeléül részt vett a Duray ellen folytatott
              politikai színezetű kirakatperen: 
               „Az elmúlt száz évben a magyar humán gondolkodásra három,
              sajátos alkotó szellemisége és az ő általuk képviselt
              eszmeiség gyakorolt jelentős hatást. Közös jellemzőjük a szókimondás,
              az erőszakosság, a tehetség és a szenvedély volt. Életkor
              szerint Ady nyitja a sort, Szabó Dezső a folytatója és Csurka
              István fejezi be ezt, az elsőnek a születésétől az utóbbinak
              a haláláig tartó másfél évszázados időívet. Ne vegyük
              figyelembe azokat, akik finnyásan válogatnak közöttük, mint tót
              a vadkörtében. Ezekre az ideológiai vagy egyéb előítéletek
              szerint fintorgókra figyelmet se vessünk. Mint ahogy életükben
              őket sem érdekelték a világnézeti piszkálódásnak ezek a csúszómászói. Senki sem
              vitathatja, hiszen még az ellenségei is elismerik, hogy Csurka
              úgy tudott írni, mint a vízfolyás, csak rá kellett
              pillantania a tollára és az már szolgálatkészen, a tárgy alázatosságával,
              szinte érintés nélkül rótta papírra mondatait, gondolatait.
              Nem színdarabokat írt, mint sokan mások, hanem drámákat, mint
              kevesek. Otthon mégsem kapta meg érte a legnagyobb hivatalos kitüntetést,
              mint ahogy a világban is olyan, magyar nyelven író embereket öveznek
              nagy elismeréssel, akik nagyítóval sem lelhetik az ő írói lába
              nyomát. Bizony, Pista a
              tollad végleg megpihent, mi hiába fogunk szigorral nézni rá,
              ezután meg sem moccan. Még szerencse, mert biztosan akadnának
              olyanok, akik utólag szívesen belekontárkodnának szövegeidbe
              és amonnan hiába tiltakoznál. Mily érdekes, te,
              mint író és én, mint olvasó mégsem úgy találkoztunk először,
              mint ahogy az szokásos lett volna, én ülve a színházban, nézve
              a te általad írt darabnak az előadását. Egy, az élet által
              írt dráma jelenetében, annak kellős közepén, a második
              felvonás végén, a körülmények által díszletezett színpadon
              futottunk úgy össze, ahogyan addig, az élet valóságában még
              nem találkozhattunk, és mégis ismerősként villant össze a
              tekintetünk. Arról a folyosóról beszélek, amelyiket te is oly
              emlékezetesnek tartottál, amelyiken már nem lehetett
              visszafordulni a lóverseny pálya vagy a kártyaasztal felé. A
              folyosónak az egyik végéről engem kísértek, a másik végén
              ott áltál te Cseres Tiborral és Mészöly Miklóssal. Innen
              akkor már nyílegyenes út vezetett az írószövetségben többetek,
              pl. Csoóri Sanyi által is vállalt konfliktusig, ami a hosszú
              mocsaras időszakot elutasító magatartás és az értelmiségi
              megtisztulás kezdete volt. Az íróasztalodat ekkor toltad át az
              ablakhoz, hogy betekinthessen hozzád a közélet. Mily természetes
              lett ezután, hogy felszólalsz Monoron, részese vagy a
              lakiteleki sátorgyülekezetnek, a Jurta színházban szervezett
              tanácskozásoknak és mindannak, amit azóta rendszerváltoztatásnak
              nevezünk. Ezekben az eseményekben mindenki, majdnem mindenki,
              aki részt vett, nem politikusként volt jelen, hanem az ügyeket,
              közös ügyeinket előmozdítandó emberként, íróként, mérnökként,
              jogászként, közgazdászként. Csak később, az első szabad választások
              után derült ki, hogy ez már több mint lelkesedés, ez már nem
              műkedvelői szín, hanem a hivatásosak versenyelőadása.
              Viszont te megmaradtál drámaírónak, még ha azt gondoltad is
              magadról, hogy politikus vagy, későbbiekben pártpolitikus. Pedig te, szerencsére
              megmaradtál annak, ami voltál, ezért azt sem vetted észre,
              hogy a körülötted lévő korábbi harcostársak már más műfajban
              tevékenykednek. És ahol ők tőled politikusi magatartást vártak
              el, továbbra is drámaíró voltál. Ez volt az oka az első
              igazi nagy összecsapásodnak a politikai közélettel, amiben
              ugyan igazad neked volt, csakhogy a politikában ritkán van
              harmadik felvonás, ezért ritkán következik be a megoldást hozó
              végkifejlet, ha csak nem a tragikus vég. Pártelnökként,
              laptulajdonosként, közíróként is mindvégig drámaíró
              maradtál. Ezt elsősorban azok nem vették észre, akik cipőjüket
              akarták beléd törölni és állandóan politikusi magatartást
              követeltek tőled, mintha a sziklának a mozdulatlanságát, vagy
              a virágnak a szirmait vetnék szemére. Sokan, még a hozzád közelállók
              sem vették észre, hogy te már régen túllépted a maradék
              Magyarország határait is, és az egész nemzet fejével
              igyekszel gondolkozni, mintha a válladra akartad volna venni az
              összes gondját a Pest-megyeieknek, székelyföldiek, felvidékieknek
              és a világban szétszórtaknak, amit láthatóvá tettél a
              lapodban is. Magad is érezted, hogy ez már erő fölötti vállalás,
              de mások helyett is akartál cselekedni. A szervetlen
              anyagok szilárdságát vizsgáló szakemberek ma már tudják,
              hogy egy vasgerenda a terhelés alatt, nem önmagától a ránehezedő
              súlytól törik el, hanem az anyagnak a teher alatti szerkezeti
              átalakulása miatt. Még ha az ember szerves anyagból és lélekből
              áll, esetében is hasonló történik, a súly alatt, ami ránehezedik,
              a szervezetében lassan elindul az átalakulás, amibe végül is
              belehal. Te csaknem
              hetvennyolc évig bírtad a terhelést, azt a súlyt, amit magad
              vettél a nyakadba és annak a nyomasztó ballasztját, amit mások
              akasztottak rád azáltal, hogy a lényegedet vetették a
              szemedre. Az elmúlt húsz
              évben többször arra akartak kényszeríteni, hogy határolódjak
              el tőled, mondjak fölötted ítéletet. Ezt mindig megtagadtam,
              mert ott égett a lelkemben az első találkozásunk első
              tekintetváltása. És ez ott marad mindvégig, kedves Pista.” 
               
               Duray Miklós 
               
              (Forrás: felvidek.ma) |