| 
               2012.02.03. Különös „hobby”
              
               Az alábbi történet a Magyar Rendőr című
              lapban jelent meg a 70-es évek elején. Aki elküldte az újságoldalt,
              megígérte, hogy megkérdezi az ATV Újságíró-klubjának következő
              adásában Mészáros Tamást, hogy azonos-e a cikkben M. T.
              monogrammal szereplő személlyel. A cikkben szereplő urat
              1971-ben többrendbeli lopásban mondta ki bűnösnek a bíróság,
              és hathavi szabadságvesztésre ítélte. Az ítélet tényként
              állapította meg, hogy szorongás okozta kóros tudati állapotban
              követte el cselekményeit.
              
               
               Ki lophatta el a pisztolyt? – töprengett a festőművész,
              akitől csak nemrég távozott a Magyar Televízió egyik
              munkacsoportja. Bánata érthető volt, hiszen a Rákóczi-korabeli
              pisztolyt féltve őrzött kincsként tartotta számon. Később egy fából
              faragott angyalka „repült” el a Mátyás-templomból, 1969
              januárjában pedig három közismert Szász Endre-grafika tűnt
              el a Derkovits-teremből, ahol a „Tv-előzetes” forgatott. A
              Bolgár Kultúrotthonnak egy ónfedelű német kupája bánta a
              televízió látogatását. De másutt is egyre-másra keltek lábra
              az értékes alkotások – mialatt a felvétel tartott. A művész és a
              nagyvonalúság általában együtt jár. Így azután voltak,
              akik észre sem vették, hogy egy-egy alkotásuk csak volt. Másrészt
              nem mindegyik művész élt a feljelentés jogával. Persze, nem
              azért, mert nem tartották fontosnak, hanem mert nem tudták,
              hogy kit vagy kiket gyanúsíthatnak alkotásaik ellopásával.
              Emellett kellemetlennek is érezték volna, hogy a televízió náluk
              járt forgatócsoportját jelöljék meg mint gyanús személyek körét. 
               Furcsa műgyűjtő lehet! 
               Állapította meg a Budapesti Rendőr-főkapitányság társadalmi
              tulajdonvédelmi osztályán Péter Ferenc őrnagy, akire nem
              kisebb feladat várt, mint annak a megállapítása, hogy ki ez a
              nyilvánvalóan egyazon „műgyűjtő”, aki ilyen furcsa módon
              hódol a szenvedélyének. Az nem volt kétséges
              előtte, hogy az „enyveskezű” ismeretlent – sajnos – a
              televíziónál kell keresnie. Ugyanakkor a tettes mielőbbi
              felderítése a televízió dolgozóinak presztízsét is jelenti,
              akiknek a jó hírnevét csorbította a tolvajlássorozat. A különböző
              kerületi kapitányságok által korábban elrendelt és eredménytelenül
              megszüntetett – a témába vágó – ügyek nyomozati
              iratainak áttanulmányozása után határozta meg csoportvezetőjével,
              Pudleiner Gyula századossal a nyomozás irányát. Ami a meglepetés
              erejével hatott: a Fészek Művész Klub gondnokának feljelentéséből
              az derült ki, hogy a náluk folytatott felvételek idején egy
              nem éppen műkincs, hanem egy nehezen beszerezhető, korallszínű
              telefonkészüléknek veszett nyoma, emellett a közelmúltban több
              jegyzőkönyv is készült a televízió Szabadság téri épületében
              arról, hogy az egyik kellékes egy bizonyos M. T.-t gyanúsít
              egy bronzveretes szivardoboz eltüntetésével… 
               A kör bezárul 
               E szivardoboz-ügyben készült jegyzőkönyvből egyébként
              az is kitűnt, hogy a szóban forgó – szakmai nyelven – külsős-másodasszisztens
              kikérte magának az „alaptalan” gyanúsítást, hogy a
              tiltakozásnak nagyobb súlyt adjon, megfenyegette a kellékest,
              hogy rágalmazás miatt feljelenti. M. T. személyvizsgálata
              egyre alaposabbá tette az őrnagy gyanúját. Az úgynevezett
              „jobb családból” származó, 22 éves fiatalember 1987 januárjától
              1969 májusáig külsősként dolgozott a televíziónál.
              Ugyanakkor – másodállásban – egy művelődési otthon
              irodalmi szakkörét is vezette. A képzőművészet iránt érdeklődő
              M. T. 1968-ban az ELTE Bölcsészkarára is beiratkozott. M. T. barátai közül
              külföldre történt utazásukkor többen megtagadták a hazatérést.
              Mivel M. T. minden esetben jelen volt ott és akkor, amikor a lopások
              történtek, joggal vetődött fel, hogy az értékes műalkotások
              esetleg az országhatáron túlra kerültek. Péter őrnagy főként
              a művelődési otthon igazgatójának feljelentését és az ezt
              követően lefolytatott eredménytelen nyomozás adatait értékelte
              sokra. A feljelentés szerint ismeretlen tettes ellopta az otthon
              No. 65 20488-as számú Qualiton-magnetofonját. Az ügyben igen
              sok személyt hallgattak meg a nyomozást elrendelő kapitányságon,
              de M. T. – aki a magnetofonhoz szintén hozzáférhetett – nem
              került gyanúba. 
               Néma sértettek 
               A házkutatás váratlan időben és rendkívüli alapossággal
              folyt –, de az a feltevés, hogy a sorozatosan ellopott értékek
              külföldre kerültek volna, megdőlt. Hiánytalanul megtalálták
              azokat – még a Qualiton-magnetofon és a korallszínű telefonkészülék
              sem hiányzott! M. T.-t azonban
              mindez nem hatotta meg, sőt, az előállítása után sem élt
              azzal a lehetőséggel, hogy enyhítő körülményként őszinte
              beismerő vallomást tegyen. „Mesével” próbálta félrevezetni
              az őrnagyot, miszerint ő nem tolvaj, hanem a nála megtalált tárgyakat
              részben ajándékba kapta, illetve vásárolta. – És ezt a Rákóczi-korabeli
              pisztolyt mikor és kitől vette? – kérdezte Péter őrnagy
              olyan hangsúllyal, mintha a válasz nem is igen érdekelné. – 1966-ban
              vettem az Ecserin az ócskástól. – Biztos ebben? – Természetesen. – Hát ez nagyon
              érdekes. A pisztolyt ugyanis 1968-ban lopták el egy művész műterméből,
              amíg a televízió felvételt készített. – Őszinte
              beismerő vallomást akarok tenni – horgasztotta le a fejét
              ekkor. De amint rövidesen
              kiderült: az őszintesége ekkor még korántsem volt teljes értékű. Őrizetbe vételére
              azonban nem került sor, mivel valósnak bizonyult az az állítása,
              hogy édesanyja súlyos beteg, és egy erősebb megrázkódtatás
              súlyos következményekkel járhatna. A VI. kerületi
              kapitányságon még tart az ügy további vizsgálata és közben
              a bűnlajstrom egyre bővül. Sivák Barnabás őrnagynak nagyon
              nehéz a dolga, hiszen a rendőrség humánus intézkedése következtében
              a nem is csekély társadalmi veszélyességű „műgyűjtő”
              szabadlábon védekezik… egyelőre. Még a másodállása sem szűnt
              meg, tehát most is ott működik, ahonnan a magnetofont
              eltulajdonította. Sivák és Péter
              őrnagy érdeklődése nyomán több olyan művészhez
              kopogtathatnak majd be a nyomozók, akik még nem tudják, hogy
              alkotásaik közül egyik-másik már régen nincsen a
              birtokukban, illetve olyanokhoz, akik csak boszszankodtak,
              ahelyett, hogy feljelentést tettek volna a lopás felfedezése után. A kárérték megállapítása
              még nem végleges, de az már bizonyos, hogy jóval meghaladja az
              50 ezer forintot. (martinkó)
             |