| 
               2012.02.10.  dr. Bíró Zoltán: Egy dráma utolsó
              felvonása
              
               Meghalt Csurka
              István. A magyarság, a „magyar igazság és élet” harcosa
              volt. Ady és Szabó Dezső harcainak folytatója, az „Eb ura
              fakó, Ugocsa non coronat” erkölcse és esztétikája jegyében.
              Soha ilyen erővel nem zajlott még háború a magyar nép tudatáért,
              lelkéért, szelleméért, mint az elmúlt két évtizedben.
              Csurka István minden írása, tette arra irányult, hogy a
              magyarság ne veszítse el önmagát ebben a harcban, legyen tisztában
              önmagával és ellenségeivel. Ezért járt mindig a tűzvonalban,
              ezért vállalta, hogy hazai és nemzetközi balliberális kommandók
              jól látható célpontja legyen. Nem mondhatjuk, hogy magányos
              harcos volt, hiszen voltak társai a harcban, voltak barátai, hívei
              és rajongói is. Mégis, a magányos harcosok fajtájából való
              volt, egyszerűen azért, mert annyira egyéni és öntörvényű
              volt, hogy nem lehetett más, csak magányos, társaktól körülvéve
              is. Nem akármilyen ellenségei voltak, nem daliás időkben
              kellett lovagi tornák bajnokaival vívnia, hanem a minden korszerű
              fegyverrel felszerelt, magyarságra fenekedő bandákkal, a világ
              fölötti uralmat bitorló oligarchákkal és a hazai árulókkal.
              Tudta, hogy milyen harcot vállal, hogy kikkel áll szemben. 
               1987 szeptemberében Lakiteleken, a Lezsák-ház udvarán
              felállított sátorban mondta: „golyófogónak még jó
              leszek”. Szépen, meghatóan őszintén hangzott akkor az a
              mondat. Utóbb az élet igazolta is a korábbi felajánlást, de
              tudjuk, hogy Csurka István nem golyófogó volt, hanem az az
              ember, aki ugyan magára szabadította az antiszemitizmus, a
              nacionalizmus, a rassziz mus összes vádját, de a valóságban
              publicisztikájában igyekezett hétről hétre felvilágosítani
              nemzetét a magyarság mai helyzetéről és létének legnagyobb
              veszélyeiről. Nem uszítva, hanem elemezve. Legnagyobb vállalkozása
              a Magyar Fórum volt, és benne a heti publicisztika, hogy ébredjen
              magára ez a nép és nézzen szembe a helyzetével. Ha Csurka
              olykor tévedett, ha időnként el is ragadta az indulat, igazságai
              éltek és uralták írá sait. Nem volt „politikusalkat”,
              mert az öntörvényűségnek, az önálló gondolkodásnak és a
              szókimondásnak azon a fokán, amely egész lényére és
              elhivatottságára jellemző volt, képtelenség beilleszkedni a
              hazugságok és az árulások hálózatába. Ám a maga egyedi,
              heroikus módján mégiscsak politikus ember volt a javából,
              olyan, aki látni és láttatni akar, és aki egyéni sorsát bármikor,
              feltétel nélkül alárendeli a közösség létérdekeinek. Természetes,
              hogy annak idején nem maradhatott sokáig az Antall-kormány körletében,
              szembe kellett kerülnie azzal a politikával. Magyar
              radikalizmusa a liberális radikalizmus és a liberalizmustól
              fertőzött „mérsékeltek” vagy a karrier jükért alkudozók
              ellenségévé tette. Kicsiben alkudni is tudott, nagyban, a hazája
              ellenében soha. Ezen az erkölcsi és gondolati alapon lett az egész
              rendszerváltásnak nevezett országpusztítás nagy ellenlábasa
              és művelőinek kíméletlen bírálója. Megállni azonban a bírálatnál
              sem akart. Cselekvő, alkotó emberként újabb és újabb kísérleteket
              tett a kisebbségbe szorított magyarság saját intézményeinek
              a létrehozására. Nemcsak pártot szervezett, hanem a Magyar
              Igazság és Élet pártja mellett a Magyar Fórum heti és havi változatát,
              a Pannon Rádiót, a Bocskai István Szabadegyetemet. Tisztában
              volt az erőviszonyokkal, ezért bármennyire öntörvényű volt
              is, támogatni tudott másokat, másfajta politikusokat, ha meglátta
              bennük a magyarság iránti elkötelezettség jeleit. Ez
              jellemezte azt az időszakot, amikor Csurka István és pártja a
              Országgyűlésben helyet foglalhatott és frakciót alakíthatott,
              de ez jellemezte legutóbb az Orbán-kormány melletti kiállását
              is. Bár sok minden nem tetszett neki a Fidesz-kormány működésében
              sem, de hitte, hogy ez a kabinet az ország, a nemzet érdekében
              dolgozik, ezért becsülte erőfeszítéseit, és határozottan
              melléje állt. Különösen támadói ellenében. Csurka szövetkezni
              is hajlandó volt másokkal. Sőt jó néhányszor kezdeményezője
              is volt a szövetkezésnek, ha a lelki, szellemi, magyar utas
              rokonra talált valakiben vagy valamilyen szervezetben. Nem csak
              és nem is elsősorban rajta múlott, hogy e kísérletek nem
              sikerültek. A megosztott és megfélemlített magyar közélet
              betegsége rombolt itt is. 
               Csurka István mindenekelőtt drámaíró volt. Az új
              magyar drámaírás legtehetségesebbje, a Ki lesz a bálanya, a Döglött
              aknák, a Házmestersirató és számos más kitűnő színpadi mű
              írója. Hosszú, kényszerű szünet után a tavalyi év termése
              új drámája: A hatodik koporsó. Csoda-e, hogy minden támadás,
              rágalom közepette neki legjobban az fájt, hogy a korábbi
              darabjait nem állították színpadra, hogy a rendszerváltás
              egyik élharcosaként jobban mellőzték most őt, mint a
              szilenciummal büntető kádári időkben? Csoda-e, hogy az utóbbi
              években leginkább színházra vágyott, lelkéhez, életművéhez
              méltó magyar színházra? Ez most az Új Színházzal mintha valóra
              válhatott volna. Aztán jöttek a gyáva kisegzisztenciák, a
              nyomorúságos elhatárolódók, hogy színdarabjuk vagy jogelődjük
              műveinek bemutatását letiltsák Csurka színházában. Azután
              jött az antiszemitizmus és a fasizmus rágalma, jött a tüntetés
              a színház előtt, a szokásos nyilatkozatok, ordítozások,
              jajveszékelések. Jöttek a megkésett „antifasiszták”. Eközben
              a magyar drámaírás mestere kórházba került, halálos beteg
              lett. Dörner György és Pozsgai Zsolt még a napokban átvette a
              színházat, de Csurka István már nem lehetett ott, csak levelet
              küldött szeretettel s szeretetre intve a társulatot. És
              szombaton hajnaltájt úgy távozott az élők sorából, hogy nem
              érhette meg színháza indulását, sem legújabb drámája
              bemutatását. 
               Egész élete ¨C színházzal és színház nélkül is ¨C
              egy sokfelvonásos dráma volt. Az életmű ebben a drámafolyamban
              teljesedett ki. Akinek öröm, hogy Csurka István már nem lépheti
              át a színháza küszöbét, az örüljön. Nekünk marad a gyász,
              a főhajtás tisztessége és az emlékezés barátunkra. Az életmű
              pedig sokakban, magyarokban, gondolkodó emberekben tovább él. 
               
              (Forrás: Magyar Hírlap) |