2012.02.19.
Végső búcsú Csurka Istvántól
Több ezren; művészek,
egykori politikustársak és tisztelői kísérték utolsó útjára
Csurka Istvánt szombaton, Budapesten a Fiumei úti Nemzeti Sírkertben.
A drámaírót, politikust az ’56-os hősök parcellájában
helyezték örök nyugalomra. A gyászolók közt volt Lázár János,
a Fidesz frakcióvezetője, Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár,
Németh Zsolt, a Külügyminisztérium államtitkára, Kocsis Máté,
L. Simon László, Papcsák Ferenc és Wittner Mária fideszes
országgyűlési képviselők, Bayer Zsolt újságíró, Nemcsák
Károly, a József Attila Színház igazgatója.
Bogárdi Szabó István, a Dunamelléki Egyházkerület református püspöke
a szertartás során arról beszélt, hogy az
embert kitessékeli a halál az életből. Sokféle szolgája, lakája
van a halálnak arra, hogy kisemmizzen minket: betegségek,
sorsrontások, vétkek, igazságtalanságok, megaláztatások,
kisebb és nagyobb becsapások és árulások, csalások és csalódások.
És csalótársai is vannak a halálnak, némelyike írónak, másik
politikusnak, amaz papnak, emez barátnak öltözve. Mondhatnánk,
életünknek minden szereplője a halált szolgálja. De inkább
azt kell mondanom, ha csak mi nem állunk szent élet folytatásával
Istennek szolgálatában, akkor a mi egész életünk a halált
szolgálja, és aztán a halál árnyéka völgyében, és itt a
ravatalozóban találjuk magunkat, és itt döbbenünk rá, igen,
ha kell, itt Csurka István koporsója mellett, hogy rászed
minket az életünk. De volt valaki, aki mellénk állt ebben a
kisemmizettségben, és ártatlan szenvedésével, sorsunk teljes
átélésével, önkéntes halálával örök életet szerzett számunkra.
Feltámadt a halálból és most is hív mindannyiunkat egy másfajta
életre. És ez a másfajta élet nem önáltatás, nem a
vesztesek örök dohogó öntömjénezése, hanem igazi isteni
diadal.
Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke a „küzdőtársról, barátról"
emlékezett meg: küzdőtársunktól,
barátunktól búcsúzunk, akivel közösen indultunk Lakiteleken,
hogy megpróbáljuk kikényszeríteni azt a magyar függetlenséget,
nemzeti önrendelkezést, belső demokráciát, amit a magyar nép
története során már régen kiérdemelt, amiért elődeink is küzdöttek
Rákóczi és Kossuth korában és maga Csurka István is
1956-ban. Ott , a lakiteleki sátor alatt Csurka István személyében
egy nagyformátumú alkotó ember szólt hozzánk, elszántságot
és erőt sugározott. Az a nép-nemzeti mozgalom, amit ott és
akkor együtt elindítottunk, gyorsan terebélyesedett és lett a
rendszerváltás meghatározó politikai mozgalma, majd pedig pártja.
Az író, és a közéleti nehézfiú, Csurka Istvánból így
lett író, politikus – belső indíttatásból és magyar elkötelezettségből
lett „muszáj Herkules”, mint a magyar irodalom színe-java.
Muszáj –politikus volt, mert tudta, hogy ezt követeli tőle a
megtámadott magyar nép. Nagy harcos volt és nagy játékos volt
Csurka István. A harcot nem, csak a játék szenvedélyét
szerette önmagáért. Harcba nem szállt a játék kedvéért, és
mikor ránk nehezedett a rendszerváltás politikai felelősségének
súlya, és a vele járó ezernyi tennivaló, akkor még alighanem
legkedvesebb szórakozásáról a lóversenyről is lemondott. Az
életet mindenestül szerette harcaival, küzdelmeivel együtt.
Amikor látta, hogy ez a rendszerváltás nem az a rendszerváltás
lett, amit mi akartunk, és amit ő kívánatosnak tartott, akkor
volt bátorsága belevágni egy új mozgalom megszervezésébe és
volt ereje a maga választott útra térni. Úgy fogalmazott: azt
vetették a szemére többek között, hogy radikális, és ezt
mindig úgy értették, hogy szélsőséges, pedig nem szélsőséges
volt, csak radikális a magyarság ügyében, Ady és Szabó
Dezső magyar radikalizmusát tekintette irányadónak - mondta
Lezsák Sándor. Arról is beszélt, hogy Csurka
István még megélte a több százezres békemenet lélekfrissítő
látványát. Ez Csurka István számára azért is volt történelmi
elégtétel, mert pontosan tudta, hogy csak az egészséges emberi
veszélytudat képes így összefogni (…) azt a nyugodt nemzeti
erőt, amely a magyar függetlenség, a nemzeti önrendelkezés, a
belső demokrácia jegyében nemzetpolitikát hitelesít, erősít,
és ha kell, akkor védelmez - jelentette ki Lezsák Sándor.
Kiss Gy. Csaba, a Magyar Írószövetség elnökségi tagja az íróról
emlékezett meg: Csurka István
előttem sokáig egy uszály-kormányos képében jelent meg, aki
megbékélt a sorsával, és megelégedve nézi a nagy vizet,
megszabadulván az értelmiségi lét terhétől és a kötelező
hazugságoktól. A pályakezdő
író egyik népszerű novellájáról van szó,amiben
hamiskás mosollyal mutatott fügét az önkényuralomnak. Az íróra
emlékezem, a tréfára, iróniára, öniróniára mindig kész
szellemre, akinek megadatott a siker, de a cenzúrával való küzdelem
és az elhallgattatás is osztályrésze volt pályája során.
Nem lesz könnyű az irodalom történészeinek, amikor a mintegy
5 és fél évtizedes írói munkásságról kell majd számot
adniuk. Hiszen rendkívül termékeny szerzőről van szó. Nem is
könnyű pontosan
megmondani, hány kötetet tesznek ki novellái, drámái,
publicisztikai írásai, filmforgatókönyvei. Beszédében
kiemelte: Csurka István a
magyar dráma megújítója volt, életműve a legnagyobbakéhoz,
Mrozekéhez, Kunderáéhoz, a közép-európai groteszk megteremtőéihez
mérhető. Nem lesz könnyű az irodalom történészeinek, amikor
a mintegy öt és fél évtizedes írói munkásságról kell majd
számot adniuk- jegyezte meg. Kitért arra is, hogy Csurka műveiben megcsillan a nagy elődök, Krúdy, Karinthy,
Szabó Dezső, a népi irodalom alkotóinak hatása.
Dr.Kovács László, a Magyar Igazság és Élet Pártjának elnökhelyettese
Csurka Istvánt méltatva azt mondta: az
élet alkonyán, 65. életévén túlhaladva az ember, romló
szemei helyett inkább eszével, élettapasztalatával, szívével
és lelkével érzékeli és ítéli meg a világot. Erre az életkorra
az apja, a szakmai tanítómestere, professzora, vagy lelki atyja,
egy pap mellett már régen kiválasztotta azt a férfit, aki a
szekularizált világ szándékosan mesterségesen felkorbácsolt
óceánjának sziklazátonyai és telepített úszóaknái között
pharoszként, szellemi világítótoronyként segíti a tájékozódást,a
révbe jutást. Életrajzírói szerint Goethe halála előtti
utolsó szavai a következők voltak: „mehr licht!”, több fényt!
Csurka Istvánnak nem volt szüksége több fényre, ő maga
ontotta magából a fényt, a világosságot. A legtöbb ember számára,
így számomra is szépirodalmi, társadalompolitikai írásai,
beszédei jelentették az igazodási pontot, a fényforrást, a tájékozódást.
Csurka István társaságában, egy vendéglői asztal mellett ülve
szűk körben, majd több tízezres, százezres tömegben a Hősök
terén szinte simogatóan tapintható volt csend, a figyelem, a
hallgatás feszültsége. Ezzel ellentétben mennyire bántó,
otromba és gazemberi volt évtizedeken át és még ma is az a
csend, ami irodalmi műveit, nemzeti érdekérvényesítő szándékait
és az ennek eszközéül létrehozott pártot, a MIÉP-et a nagyközönség
elől elzárta. Két héttel ezelőtt hajnalban, miután Csurka
István szíve utolsót dobbant, a személyét, irodalmi és
politikai életművét elzáró elhallgatás fala leomlott,
felrobbant. A család, a barátok, a tisztelők, a tárgyilagos újságírók
mellett persze megszólaltak azok is, akik ezt a falat irigységből,
hazugságból, magyargyűlöletből, nemzetárulásból és gyávaságból
emelték. Az elhallgatás falát azért húzták föl a
„szilencium-felelősök”, hogy az „áldozat
imperializmusa” a nagy tömegek előtt észrevétlenül vehesse
birtokba földjeinket és vizeinket. Kovács László a spártai
Leonidasz hadvezérhez hasonlította a politikust, a megmaradt pártot
pedig ahhoz a háromszáz katonához, akik életüket áldozták a
perzsa haderővel szemben. Kitért arra is, hogy január 14-én
Szegeden mondta el Csurka István az utolsó nyilvános buzdító
beszédét, amellyel hozzájárult a békemenet sikeréhez.
Dörner György, az Új Színház igazgatója Reményik Sándor
Halotti beszéd a hulló levelekhez című versével búcsúzott
az írótól.
Az ’56-os hősök
parcellájában lévő sírnál Maros
Gábor operaénekes elénekelte az Elindultam szép hazámból
kezdetű népdalt, és a gyászoló tömeg elénekelte a Tebenned
bíztunk eleitől fogva c. egyházi éneket, majd a szertartás végén
a Himnuszt.
Szerk.
|