| 
               2012.02.24. Az élelmiszerek nyomon követése világszerte
              növekvő kihívást jelent
 Az előző 10 év során jellemzően a nagyobb élelmiszeripari vállalkozások
              voltak privilegizált helyzetben
 Jobb-e a magyar
              termék? Egészségesebb-e a magyar termék? És ha egészségesebb,
              akkor miért drágább? És milyen marketingre lenne szükség?–
              ezek a kérdések több éve foglalkoztatják a hazai élelmiszerellátókat,
              gyártókat. Szerkesztőségünk
              vendége dr. Bognár Lajos a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM)
              élelmiszerlánc-felügyeletért és agrárigazgatásért felelős
              helyettes államtitkára. 
               Tisztelt helyettes államtitkár úr! Ön február elején,
              a Foodapest és az UKBA élelmiszeripari szakkiállításon
              megtartott Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegy elismerések
              átadásakor megjegyezte, hogy nő a hazai termékek iránti
              kereset. Milyen adatokból tudják ezt önök megállapítani? 
               –A tendencia a Budapesti Corvinus Egyetem magyar termékek
              kínálatával foglalkozó 2011. évi felméréséből rajzolódik
              ki. Az utóbbi időben a fogyasztók tudatosan keresik a hazai élelmiszereket,
              és összehasonlítják a termék árát annak valódi értékével.
              Bár a tudatos vásárlók jelenlegi aránya alig 10 százalék,
              szeretnénk, ha a számuk évről-évre növekedne. A vásárlókat
              ösztönöznünk kell a megfontolt választásra, hogy ne csak az
              ár alapján döntsenek, hanem a minőséget is vegyék
              figyelembe. 
               Annak idején az orosz Rajkin mondta: valami van,
              de nem az igazi. Nos, több élelmiszerre is ez vonatkozik. Jóllakik
              tőle az ember, de az íz sehol. Visszatérnek a hagyományos ízek? 
               –Egyre több olyan élelmiszert találunk, amelyet hagyományos,
              manufakturális technológiával állítanak elő, így ezek a
              termékek a régi, megszokott ízek mellett az egészséges táplálkozást
              is szolgálják. A hagyományos és a tájjellegű mezőgazdasági
              termékek és élelmiszerek újraéledésének előmozdítására
              a VM több mint 10 éve elindította a Hagyományok-Ízek-Régiók
              (HÍR) programot. Összeállítottunk egy 300 termék leírását
              tartalmazó gyűjteményt, amely folyamatosan bővül. A gyűjtemény
              kiváló alapot teremtett, és továbbra is forrásul szolgál a
              mezőgazdasági termékek és élelmiszerek uniós elismertetéséhez.
              A tárca olyan jogszabályi környezetet teremt, amelyben ösztönzi
              a minőségi alapanyagok előállítását. Támogatjuk pl. az őshonos
              gyümölcsfajták kereskedelmi forgalomba hozatalát, hiszen a jól
              bevált gyümölcsfajták kiválóan alkalmazkodnak a helyi
              viszonyainkhoz és a gyümölcsüknek páratlan az ízviláguk. Bármilyen
              meglepő, őshonos gyümölcsfajtákat eddig kiszorították a
              hazai piacról. 
               Mit gondol, minek köszönhető, hogy egyre többen vásárolnak
              hazai terméket?
              
               
               – Bátran kijelenthetem, az utóbbi időben „divat”
              lett magyar terméket vásárolni. Rájöttünk, hogy kifizetődőbb
              is magyar terméket vásárolnunk, mert akkor lesz a magyar gazdaság
              erős, és akkor állunk stabil lábakon, ha a hazai termékeket részesítjük
              előnyben vásárlásainkkal. A magyar termékek választásával
              munkahelyeket őrzünk meg, illetve környezetvédelmi-élelmiszerbiztonsági
              szempontból is előnyös, ha nem utaztatjuk több száz kilométert
              a terméket. 
               A Vidékfejlesztési Minisztérium mivel képes ösztönözni
              a hazai élelmiszergyártókat, hogy minőségi terméket állítsanak
              elő?  –
              A Vidékfejlesztési Minisztérium jogszabályaival igyekszik a
              hozzáadott értéket elismerni, a gyártók és kereskedők minőség
              iránti elkötelezettségét ösztönözni. Bevezettük a Magyar
              Élelmiszerkönyv emelt szintjét, amely felsorolja a hagyományos
              magyar termékeket, utal azok jellegére, minőségére, megkülönbözteti
              azokat a tömegtermékektől. Az emelt szintű irányelveket mind
              a hazai gyártóknak, mind az importőröknek teljesíteniük
              kell, amennyiben a „prémium” vagy „különleges minőségű”
              megnevezéssel kívánnak termékeket forgalmazni. Az önkéntes
              rendszer bevezetésének első eleme a mézekre vonatkozott,
              amelyet a lekvár és szörp, majd az édesipari termékkategória
              követett. A prémium minőségi követelmények meghatározása,
              s az emelt szintű termékkategóriák köre a jövőben
              folyamatosan bővül. Legközelebb a tej-és és sütőipari termékekre,
              valamint a fűszerpaprikára vonatkozó irányelvek láthatnak
              napvilágot. Olyan pályázatokat írunk és írtunk ki, amelyek
              arra ösztönzik a termelőket, hogy az alapanyagokat fel is
              dolgozzák, és minőségi, késztermékként forgalmazzák, mert
              így a haszon is az ő zsebükben marad. 
               Az nagyon szép és örvendetes dolog, ha a kistermelők
              terhein könnyít a kormányzat, de azt minként lehet elérni,
              hogy a kistermelő portékái kijussanak a piacra, a boltok
              polcaira?  –Első
              lépésben megteremtettük  a
              jogszabályi környezetet, amely széles körben lehetővé tette
              a kistermelői termék-előállítást és – értékesítést.
              Az új kormány hivatalba lépése után , 2010-ben 
              módosította a kistermelői rendeletet. A jogszabálynak köszönhetően
              a kistermelők feldolgozhatják és közvetlenül eladhatják a
              termékeiket a helyi üzletbe, éttermekbe illetve a közétkeztetésbe.
              A helyi termékek piacra jutását sok esetben akadályozta az is,
              hogy a termelők számára helyben nem állt rendelkezésre helyi
              piac. Ennek a hiányosságnak a megszüntetése érdekében módosítottuk
              a Kereskedelemről szólótörvényt, amely tartalmazza, 
              hogy a helyi önkormányzatok 2013. január 1-től kötelesek
              biztosítani a helyi termékek értékesítésének feltételeit.
              A Vidékfejlesztési Minisztérium is támogatta Font Sándor képviselő
              kezdeményezését, hogy könnyebben lehessen helyi termelői
              piacokat nyitni és egyszerűbb legyen a működési szabályzatuk,
              mert az előző jogszabály indokolatlan terheket rakott a piacok
              szervezőire. 2012  január
              1-jétől a helyi termelői piac üzemeltetéséhez elég bejelentést
              tenni a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál. A
              kereskedelmi törvényben rögzítette a termelői piac fogalmát
              is, hogy csak helyi termékeket lehessen a piacokon árusítani. 
              Helyi piacon csak az adott megyében, vagy a piac 40 kilométeres
              körzetében megtermelt, mezőgazdasági, illetve élelmiszeripari
              termékeket lehet értékesíteni. Örvendetes, hogy az áruházláncok
              is kezdik felismerni a helyi termelők portékáinak népszerűségét,
              ezért számos helyen már megjelentek a helyitermék-értékesítési
              szigetek, gondolák a hipermarketekben is.  A
              magyar termék valóban egészségesebb, mint a külföldi?
              
                –Az
              élelmiszer nem attól egészséges, hogy magyar vagy külföldi.
              A korábbi években valóban megfigyelhető volt, hogy csaknem
              minden élelmiszerbotrány import termékekkel, vagy
              alapanyagokkal volt összefüggésbe hozható. Sokan nem
              lelkesedtek a másodlagos élelmiszerellenőrzés bevezetéséért,
              azonban ezeknek a vizsgálatoknak a legfontosabb eleme az
              adatszolgáltatási kötelezettség. Ez alapján tudjuk ugyanis
              eldönteni, hogy mely tételek jelentenek fokozott kockázatot. Az
              ellenőrzések nemcsak a külföldi árukra vonatkoznak, a megyei
              kormányhivatalok munkatársai megkülönböztetés nélkül,
              rendszeresen ellenőrzik a magyar élelmiszereket is. A magyar
              jogszabályok szigorú előírásokat határoznak meg az élelmiszergyártókkal
              és termelőkkel szemben, ezáltal kevesebb az élelmiszer-biztonsági
              hiba is a hazai termékeknél. A tárca arra ösztönzi a termelőket,
              hogy egészségesebb termékeket állítsanak elő, pl. több gyümölcsből
              és kevesebb cukorból állítsák elő a lekvárt. A nemrég hatályba
              lépett „csipszadó” jelentősen megnövelte a szintetikus
              szeszek adótartalmát, mert ezek nem gyümölcsből készülnek. 
               Nekem sokszor az okoz dilemmát, hogy az egészségesebb
              és magyar élelmiszer sokszor drágább, mint a külföldi. Sokan
              viszont a pénztárcájuk tartalma szerint vásárolnak.  –Magyarország
              kis ország, hiába rendelkezünk jó természeti adottságokkal a
              mezőgazdasági termeléshez, versenyhátránnyal küzdünk a
              „nagyokkal” szemben. Valóban sokszor drágábbak a magyar
              termékek, mert nem tudunk nagy mennyiségben termelni, ezáltal
              nagyobb a fajlagos költségünk. Sokszor azért is drágább egy
              élelmiszer, mert több eredeti hasznos alapanyagot tartalmaz. Minél
              olcsóbb az élelmiszer, annál több adalék- és pótanyag
              tartalommal érhető el, hogy az eredetivel látszólag azonos
              legyen. Igaz a mondás: olcsó húsnak híg a leve.   Mit
              gondol, az előző kormányok mennyire képviselték a hazai
              fogyasztók és a hazai kis-és közepes termelők érdekeit?  –Az
              előző 10 év során jellemzően a nagyobb élelmiszeripari vállalkozások
              voltak privilegizált helyzetben - a különböző pályázati
              forrásokat a nagyobb és közepes üzemek tudták igénybe venni.
              A jelenlegi kormány kiemelt szerepet szán a helyi termelők,
              családi gazdaságok élelmiszer-feldolgozó tevékenységére,
              meg kívánja erősíteni a mikro- és kisvállalkozások piacra
              jutását.   Helyettes
              államtitkár úr szerint milyen jogszabályokkal lehet megvédeni
              a magyar vásárlók és a magyar élelmiszer-előállítók érdekeit?  –
              Tavaly augusztustól hatályos a vendéglátó-ipari termékek előállításának
              és forgalomba hozatalának élelmiszerbiztonsági feltételeiről
              szóló rendelet. A jogszabály nem terheli indokolatlan kötelezettségekkel
              a vendéglátással foglalkozó élelmiszer-ipari vállalkozókat,
              ugyanakkor hatékonyan szavatolja a fogyasztók egészséges és
              biztonságos élelmiszerhez való jogát. Szintén a magyar vásárlók,
              és élelmiszer-előállítók érdekeit szolgálja a Magyar Élelmiszerkönyv
              emelt szintjének kialakítása vagy a magyar termék rendelet
              megalkotása.  Fellépünk
              a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói
              magatartás ellen. A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MGSZH)
              együttműködésével áttekintettük a törvény végrehajtása
              során szerzett tapasztalatokat, folyik a módosítás előkészítése.
              A kormány az idén 1,5 milliárd forinttal támogatja a termelői
              szervezetek összefogásának erősítését. A közösségek együttes
              erővel, összefogva sokkal jobban tudják képviselni az érdekeiket.  Uniós
              egyeztetés alatt áll a magyar termék rendelet is. Félő, hogy
              az EU beleköt ebbe a jogszabályba?  –
              A magyar termékrendelet a vásárlók jobb tájékoztatása érdekében
              született. Az elmúlt években egyre többször megtévesztették
              a fogyasztókat és olyan termékekre is ráírták, hogy magyar,
              amit külföldről hoztak, de pl. itthon csomagoltak. A tárca
              decemberben elkészítette a magyar termék rendeletet, amely megkülönbözteti
              a „ magyar terméket” , a „hazai terméket”és a 
              „ hazai feldolgozású” terméket. A jövőben, ha
              valaki ezeket a kategóriákat ráírja a termékére, akkor kötelessége
              betartani a jogszabályban előírt feltételeket. A magyar termék
              egyébként azt jelenti,  hogy
              az élelmiszer magyar alapanyagból, Magyarországon készült. A
              növényi eredetű alaptermék hazánkban termett, a vadon termő
              növényt hazánk földjén gyűjtötték, kezelték, csomagolták.
              Az állati eredetű élelmiszerekhez az állatokat itthon tenyésztették
              és dolgozták fel, illetve a halakat honi vizeinkből fogták ki,
              a vadakat itthon ejtették el. 
              A hazai méz, tej és tejtermék is magyar termék megjelölést
              kap. A hazai termék összetevőinek legalább ötven százaléka
              magyar eredetű, de tartalmazhat például import cukrot, déligyümölcs
              összetevőt, kávét, kakaót, hazánkban nem termő fűszert. Ám
              hazai előállítású és speciálisan magyar ízvilágot hordoz.
              A hazai feldolgozású termék akár 100 százalékban is
              tartalmazhat külországi alapanyagokat, ám minden feldolgozási
              műveletnek Magyarországon kell történnie, hazai technológia
              alapján. A rendelettervezetet jelenleg az Európai Unió illetékes
              szervei vizsgálják. A jogszabály készítésénél maximálisan
              figyelembe vettük a  többi
              tagország hasonló területen szerzett tapasztalatait, és beépítettük
              a tervezetbe. A rendelet uniós fogadtatásáról még nincs
              információnk. 
               Igaz, hogy a világ élelmiszerlánc-kockázati térképe
              átrendeződött? Ha igen, milyen eszköz áll a szaktárca
              rendelkezésére? 
               – Az élelmiszerlánc egyre bonyolultabbá válik, az élelmiszerek
              nyomon követése világszerte növekvő kihívást jelent az
              ellenőrző hatóságoknak. A jelenség fő oka a globalizálódó
              kereskedelem. Nem szokatlan, hogy az élelmiszerek országnyi,
              vagy kontinensnyi távolságot utaznak, mire a végső fogyasztóhoz
              kerülnek. Az ebben rejlő egyik kockázat, hogy gyorsan
              felbukkanhatnak eddig ismeretlen, vagy az adott földrajzi térségre
              nem jellemző veszélyek, amelyek a felgyorsult világkereskedelem
              nélkül lassan, vagy egyáltalán nem jelentek volna meg. A másik
              kockázat, hogy a nagy távolságok miatt az élelmiszer útja
              mind nehezebben követhető nyomon, egyre nehezebb megtalálni az
              élelmiszer előállítóját. 
              Nem hagyható figyelmen kívül a nagy távolságú szállítás
              miatt okozott környezetszennyezés és energiafelhasználás,
              amely a jövőben növekvő problémák forrása lehet. A fenti
              jelenségek globálisak, nem specifikusak Magyarországra nézve,
              kezelésükre azonban országonként eltérő megoldások lehetnek
              sikeresek. Mindenképpen kívánatos az élelmiszer útjának lerövidítése
              az élelmiszerláncban, a helyi termelés fokozása. Az eddigieknél
              szorosabb együttműködésre kell törekedni a kereskedelmi
              partnereink hatóságaival, felhasználni a tudományos kockázatbecslések
              eredményeit és a hatósági ellenőrzési tapasztalatokat. Ha
              veszélyt jeleznek az ellenőrzések, szigorúan és hatékonyan
              kell fellépnünk.
             |