vissza a főoldalra

 

 

 2012.01.06. 

Humor és dráma

Fernando Botero kiállítása a bécsi Kunstforumban

A kolumbiai Fernando Botero (1932), aki az érzékiség himalájájából az évtizedek alatt senkivel sem összetéveszthető lényegjegyet formált magának, talán a világ legkülönösebb festője. Képeinek, szobrainak esztétikumáról vitázva igencsak eltérő a szakma véleménye, de – akár szeretjük eme különleges világot, akár elvetjük – nem lehet tőle megtagadni a különösségben rejlő egyediséget. Hogy a mitikus, szinte fogható, tapintható anyagszeretet – a kerek formákban rejlő energia mint dél-amerikai létsajátosság – képes-e a világ összes dolgát (a nemzeti sajátosságot, a bibliai történéseket, az úr és paraszt szembeállását, a bikaviadalok hevét és az internálótáborok kínzásait, stb.) műalkotások révén megjeleníteni, fölöttébb kétséges.

Viszont az is igaz, hogy a művész evvel a széppé-rúttá torzított, sokszor a klasszikusokat is kifigurázó festészeti (plasztikai) nyelvvel, a reneszánsztól kezdődően megannyi stúdiumot maga mögött tudva, olyan – az ismétlések ellenére is meggyőző – totalitást ért el, amelyben a latin-amerikai, a bőségszarut valójában kimeríthetetlennek láttató életöröm egyszerre illúzió, ugyanakkor a leghívebb valóság. Monumentális látomás a meglévő, a volt és a születő „gyermekkorról”. Az emberiség ősidejéről, amelyben a terebélyes formák – megannyi termékenység-ünnep – fontos szerepet töltöttek be. Nem hiába írta egy helyütt a piktor: „Engem a tömeg vonz, ebben mélyedtem el. A tömeg művészének tartom magam, ezáltal értékelem a világot”.

Giacometti világot lépő torony-hegyes lábbal kiszivattyúzhatta a testből a húst, a hájat, az izomzatot, felkiáltójellé téve az ember „barlangi” magányát, vele szemben Botero – nyelvkiöltögető gesztussal, ám a profánban is megmutatva a szentséget – a test (az emberi, az állati és a tárgyak formázta test) tömegének, a nemegyszer ironikus felhanggal ábrázolt gömbölyded „húsnak” vált prófétájává. Népművészet, absztrakt expresszionizmus, az olaj-vásznak rétegei alatt megcsillanó érzéki színkavalkád egyedi formája? Szatíra a hatalom (állam, vallás, stb.) megannyi kinövéséről? Tiltakozás a golgotai sötétség (Megfeszített – 2000) és az észak-amerikai hadsereg katonái által elkövetett kínzások ellen (Abu Ghraib 44 – 2005, triptichon)?

A „boteroság” természetesen a sokoldalú művész plasztikai munkásságában is megmutatkozik – hangulatos film közvetítette a műalkotás bekebelezte tömeg és a városi sokadalomban a gömbölyded formák láttán, azokat tapintva megrészegült tömeg egymásra találását –, ám (talán mert a köztéren élnek igazán ezek a monumentumok) a bécsi tárlat is fölöttébb a különös olaj-vásznak és az idegen katonák iraki gyalázatos viselkedését leleplező jó pár krétarajz (Abu Ghraib 8, 7, 4), vagyis a festői látás és viselkedés igazságkereső szenvedélyét visszhangozta. Amíg a budapesti kiállításon (Szépművészeti Múzeum) a Fernando Botero-i oeuvre kelleme, humora, érzéki világszeretete hangsúlyozódott, addig a bécsi Kunstforum téma szerinti csoportosításban a fölszabadult öröm mellett a gyász fekete színeit, a börtönrácson belüli testi-lelki gyötretések arzenálját is bemutatta.

Botero mintha kezdettől fogva semmit se változott volna – jóllehet az életmű különböző szakaszaiban a technikai, világlátási gazdagodás jól érzékelhető –, olyan „fejlődésnélküli” tisztán mutatja legszebbik énjét. Ha jól emlékszem, csaknem húsz évvel ezelőtt a KunstHaus Wien már fölvillantott egy karakteres arcot, amelyen derűs összevisszaságban ott volt minden Boteróra jellemző vonás: szarkasztikus, bölcsen érzéki mosoly és a néplélekből táplálkozó, a formákhoz illően monumentális derű. A világot figyelő, mérő, osztályozó „kivagyiság” – rembrandti és picassói, a festőecset kalandjából is kiolvasható önteltség –, amely nem más, mint a maga igazában (művészetében) hihetetlen mértékben hívő alkotó mindig, minden esetben működő biztonság-faktora. Amikor hajdanán egy sajtófogadáson valaki a művésztől megkérdezte, hogy miért olyan teltek a figurái, szinte megdöbbenve visszakérdezett: talán telteknek látja őket?

A megélesült „homály” katarzisa volt a felelet. A „csőlátás”, amely – paradox – teljességre képes? A meztelen és a ruhával (lenge ruhával) takart test eldorádója azért is a testben megbúvó ördög érzéki násztánca – lásd az 1989-es Fürdő statikus nőalakját és a Balerina a korlátnál (2000) csábos munkafázisát –, mert ott van mögöttük (bennük?) az érzéki hétköznapok: enteriőr szabadsághimnuszok minden mozzanata. A meghökkentő természetesség (Kártyázók – 1991) ugyanúgy, mint a sétálásban is reneszánsz életörömöt lelő – a képszerkezet erre ugyancsak rájátszik – közösségi kitárulkozás (Az utca – 2011). Ha a vaskos tánc paraszt-barokkot vizionál, az egyszerű homlokzat „riadt” egyértelműsége fölköltözhet-e a pár férfialakjának huzatos arcára (Tánc – 2002)? Botero a tekintetekben olyan gyúanyagot hordoz, hogy ember legyen a talpán, aki állást tud foglalni – a csodálkozás nem választás – egy-egy arc megkeseredett (Püspök – 1989) vagy ünnepi fényét illetően (Az elnök és a First Lady II. – 1989).

A Piknik(1989) alvó figurájában béke van – az arc szinte a gyümölccsel teli kosár nyugságához idomul –, a 20 óra 15 perc – Vérfürdő (2004) című „montázsfestmény” padlón fekvő alakjaiban pedig (csak az óra számlapja beszédes) valaminő megemészthetetlen tragédia. A gyilkos bika hátára szürreális alakként fölülő csontváz – az előtérben a viador fekszik – a visszafordíthatatlan vég egyetemességére utal (Ramón Torres halála – 1986). Ha a Megfeszített  izomköteg-korpuszát is idevesszük – bár egy kissé profán testkultuszt hordoz a kolumbiai Krisztus –, akkor látni csak igazán a különböző testhelyzetek szinte jellemformáló szerepét. Bár az Abu-Ghraib-ciklus (2004 – 2005) Amerika által szenvedésre ítélt, megalázott figurái – a bekötött szemű férfi, a vérebbel szembe ültetett rab, a hajánál fogva rángatott, a gumibot ütlegétől elgyöngülő nő – testformájukban szintén megidézik a boterói természetességet, a dráma ettől nem lesz kisebb ( Abu-Ghraib 56 – 2005; Abu-Ghraib 42 – 2004; Abu-Ghraib 2 – 2004). A Ferdando Botero –i kellemből és életvidámságból, mert az erkölcs is vezeti a festőecsetet, így lesz egy gyilkos nagyhatalmi eszme szigorú elítélése.

 

Szakolczay Lajos