vissza a főoldalra

 

 

 2012.01.20. 

Értékközvetítő tűzzománc

M. Gubán György kiállítása a Maconkai Orosz László Galériában

 A tűzzománc mint technika csak járulékos eleme annak a képkibontó, képet közre bocsátó útnak, amelynek művészet a neve. Jóllehet az ilyen – végső soron a tűz kohójában kialakult, végleges formát nyert – alkotást (akárcsak az üveget vagy a kerámiát) többnyire az iparművészethez sorolják, de ennek is megvan a becse.

A közvetítő erőben? Az érték szinte örök (vagyis időtlen) őrzésében és továbbadásában?

M. Gubán György mindkettőre vállalkozott. Hiszen az egyetemes kultúrából valamit újra megmutatni – gondoljunk csak a Biblia világhódító útjára, erejére – önmagában is tett: az ezredek során kikristályosult tudás, tapasztalat, bölcselet rögzítése. Tűzzománc kép (festmény? grafika?) formájában. Láttató, a lehető legvilágosabb, legkifejezőbb erővel. Alázattal a néző, a befogadó iránt

Szolgálatnak is nevezhető az ilyesféle művészi alapállás. Valójában az is, mint ahogyan az volt sok száz évvel ezelőtt a miniátorok, kódexmásolók türelemmel végzett munkája. Hiszen a kézzel festett könyv iniciáléja nem csupán a szövegeket díszítette, hanem megmutatott valamit (valami láthatatlant) a másoló művész érzékenységéből, személyiségéből is. Ebben a láthatón túliban a megörökített arc és a megörökítő, vagyis a művész fizimiskája, kedélyvilága egyaránt ott van. Ha végigtekintünk a reformáció nagyjainak sorozatán – vélük ugyancsak megújult a szellem – látjuk-e az elszántságot Luther Márton és Kálvin János arcán? És a máglyára vitt, mert önmaga igazát meghazudtolni nem tudó Szervét Mihály megfáradt pillantásában érzékeljük-e a bekövetkező vég gyötrelmét? (Kálvin és Szervét vitájáról, átpoetizálván az összeütközést, Sütő András mondott lényegeset a Csillag a máglyán című drámájában.) S ha Angelina Jolie (2011) mosolyos küldetésére pillantunk, vagy a Mindszenty József bíboros (2011) mártírarcán is világoló igazságra – az előbbi grafika, az utóbbi festmény – nem leszünk-e gazdagabbak?

Pedig itt M. Gubán György csak figyelmes, a figurából kiolvasható szellemet a maga pontosságában tűzzománc képpé avató közvetítő. Ha ilyen átszellemülten tudja megidézni korunk élő hőseit, hogyne lángolna „grafikai” irónja vagy ecsetje olyan klasszikus, akár a hiedelemvilágból (jobbára a Megváltó szeretetében újraolvasott Bibliából) ideemelt istenemberek megformálásakor, mint a Jézus (2000), a Mária (2000), illetve a Mária angyalkákkal (2011) című képek fókuszba emelt szentjei!

Tűzzománcban megörökített stációjárása is inkább a reneszánszig visszanyúló klasszikus értékek fölmutatásában realizálódik. Egy pillanatra sem lép ki a hagyományos történéseket mai igazságokká emelő képszerkezetből – egy frissebb látásmód talán még érzékletesebben adná vissza a golgotai sötétséget szétoszlató világcsodát –, inkább azon évszázadok alatt kikristályosodott tanulságait tudatosítja bennünk. Ha valamely rokon művészeti ág, jelesül a költészet, alkalmas eme érzések fölfokozására (már pedig alkalmas), hadd emlékeztessek Fáy Ferenc, a három évtizede halott kanadai magyar költő 1975-ös remekére, a Vigíliában (is) megjelent Keresztútra!

XIV. stáció: Jézus holttestét eltemetik, „Nem vérzett már. Kezéből savós homály szivárgott / s beomlott köldökéből az örvénylő hideg. / A Domb úszott feléje, s a fuldokló virágok / száján kifeslett sárgán, a rozsdás őrület. // Csöpp anyja hullt fölébe, s a buktató sötétben / az ég nagy-lombú ágán a kék-arcú halott. / Meleg szavak lobogtak, melyeket itt az éjben, a rányíló tavasznak már el nem mondhatott. // S mikor rádőlt a szikla és minden út beomlott, / s már csak vak árnya kéklett a rázuhant falon, / kint mondták már a kertek és suttogták a bokrok: / mi lesz harmadnapon!”

Mikor a művész kiállításának meghívóján Kalkuttai Teréz Anya gondolatait idézi – „Jézus az Isten. Jézus a vőlegény. Jézus az élet. Jézus az egyetlen szerelem, Jézus mindenben minden. Jézus az egyetlenem és mindenem” –, egyúttal rávilágít arra a szent körre is, amelyen belül mozog, amely világi műveit ugyancsak áthatja. Igaz, hogy a kamara kiállítás fő részét a Stáció-sorozat (2011) tizenöt (!) és a Reformáció-arzenál (2011) tizenkét tűzzománc képe teszi ki, ám az értékőrző, a hagyományhoz közelibb vonulat mellett a zománcművész az invenciózus, szabadabb „vonalvezetésű” műveit is bemutatja. Elsőbben a két kis (15x10) remek, a Jeruzsálem (2012) és az Aranyerdő (2011) érdemel említést. De M. Gubán György kísérletező hajlama olyan művekben is megmutatkozik, mint a lírai absztrakt jellegű az A szeretet lángja (2000), az Univerzum (2000) és a talán túlságosan is szép tájkép, a Magányos tölgy (2010).

 

Szakolczay Lajos