vissza a főoldalra

 

 

 2012.01.20. 

Carlo Goldoni: Chioggiai csetepaté

(Veszprémi Petőfi Színház)

 A hosszú életű, 1707-ben Velencében született és 1793-ban Párizsban elhunyt Goldoni a világirodalom egyik legtermékenyebb alkotója, 250 színdarabot írt, amik között vannak tragédiák, melodrámák, operalibrettók, intermezzók – nagyoperák szüneteiben előadott rövid, vidám jelenetek – és vígjátékok. Ez utóbbi 150 komédia tartozik legmaradandóbb, ma is játszott művei közé. Goldoni szakított a commedia dell’arte bevett gyakorlatával, a korabeli nézők által igencsak kedvelt hagyománnyal, vagyis a tipikus színpadi figurák improvizációjával. Ezek helyett rögzített szövegű szerepeket bízott a színészekre, így sikerült mellőznie az egyetlen szerepkörben mozgó csepűrágók ízelten tréfáit, magamutogató bohóckodásait.  Helyettük inkább hús-vér figurákat állított színpadra. Legjellegzetesebb műfaja a jellemábrázolásom és megfigyelésen alapuló polgári-népi vígjáték. Ezekben a műveiben kora társadalmáról, szokásairól és felfogásáról fest színesen rajzolt képeket. Az emberi hibákat, így a kíváncsi, a hazug, a fecsegő, a fösvény vagy a nagyzoló megszemélyesítőit bántó él nélkül mintegy mosolygó, megértő elnézéssel ábrázolja. Mindig olyan jellemgyöngeségeket állít pellengérre, amik nem egy meghatározott kor sajátosságai, hanem magából az emberi természetből fakadnak, ezért vígjátékai ma is elevenek, hatnak a publikum tagjaira, akik felszabadultan nevetnek rajtuk. A Chioggiai csetepatét 1762-ben írta, s igen találó és színes tablót fest erről a kedves, Velencéhez közel eső kis halászfaluról, ahol rövidebb ideig bíróként közhivatali szolgálatot is vállalt. Ennek a vígjátékának hősei a 18. században élnek, de ők is mind egy szálig ugyanolyan hétköznapi lények, mint a mai közemberek. A darab szereplői hasonlóan viselkednek, mint a 21. században járó-kelő lányok, asszonyok, legények, férfiak. Ők indulataikkal élővé varázsolják a színpadot, és közel hozzák a mai közönséghez korukat és világukat.

A Choiggiai csetepaté Goldoni legsűrűbben előadott darabjai közé tartozik. Nincs olyan évad, hogy valamelyik fővárosi vagy vidéki teátrumunk ne tűzné műsorára. A legutóbbi premiert Veszprémben, a Petőfi Színházban tartották 2011. december 9-én. Ez a vígjáték olyan, mintha bármelyik körfolyosós bérházban a szomszédjaink társaságában lennénk. Itt a férfinép a tengeren dolgozik, a fehérnép meg aggódva várja haza őket, és eközben pletykálkodik, összevész, majd kibékül. Mint Goldoni összes darabjának, így ennek sincs semmiféle bonyolult vagy különleges mondanivalója, csak nevettetni és szórakoztatni akar, a publikum tagjai pedig hálásak ezért, szívből jövően kacagnak a féltékeny leányzón meg a zöld ördögtől mardosott legényen, az egész nap pusmogó, valakit a háta mögött mindig szidó asszonyságon, a felesége nagy, lepcses szájától félő tutyimutyi férjen, a kilátástalan öreglánysorstól rettegő hajadonon, az érett nőnek látszani akaró fruskán, az igazságát a bíróságtól váró, árulkodó fráteren, a hebehurgya, az akták között elvesző elöljárón. Egy közös bennük: áhítoznak a boldogságra, érzik, tudják, közös a sorsuk, együvé tartoznak, bármennyit is vitatkoznak, veszekednek egymással, vagy ócsárolják a másikat.

A színészek derekasan helytállnak, és szinte lubickolnak a komédia szerepeiben Mindegyikük bebizonyíthatja, mit tud, szakmájának mennyire avatott művelője, és bizony bátran elmondható, élnek a lehetőséggel. Kiemelkedik az együttesből Eperjes Károly, aki a tőle megszokott profizmussal jeleníti meg a halászmester karakterét. Ha színpadra lép, a közönség azonnal tűzbe jön, a végén pedig vastapssal jutalmazza a művészt. Oberfrank Pál bírósági jegyzőként mutatja meg, hogy a színészmesterségbeli fortélyok a kisujjában vannak. Szalma Tamás, Bajcsay Mária, Dobra Mária Tóth Loon, Sághy Tamás, Juhász Róza, Trokán Anna és Terescsik Eszter is nagyszerű teljesítményt nyújt, csak elismeréssel lehet és szabad szólni színészi játékukról. Ebből a Kéry Kitty által rendezett és beállított, pazar színpadképű, Andrea T. Haamer korhű jelmezeit felvonultató darabból ömlik, árad a vérbő humor. Ha a rendezést és az előadást egy szóval kéne jellemezni, akkor nyugodt szívvel kijelenthető, hogy fergeteges. A közönség figyelme egy pillanatra sem lankad, csak hahotázik, és eközben elfelejti hétköznapi gondjait-bajait, mert megszűnik a külvilág a maga botrányaival, és csak a komédia jókedve, vidámsága járja át a mindenki lényét. A nézők jól mulatnak, és bizony ez a fajta kikapcsolódás az, amire olyan nagy szükségük van, mint egy falat kenyérre. (Felső képen: Oberfrank Pál és Eperjes Károly; alsó képen: zsánerkép)

 

Dr. Petővári Ágnes