vissza a főoldalra

 

 

 2012.07.06. 

Képeim önkéntelenül tükrözik a lényemet

Általában egy ártatlan ceruzarajzzal kezdődnek a jó munkák

Kisteleki Dóra grafikus, illusztrátor Budapesten született. A Barcsay Művészeti Iskolában kezdte meg művészeti tanulmányait. Ott a képzőművészet alapjait sajátította el. A Török Pál utcai Képző-és Iparművészeti Szakközépiskolában végezett könyvműves szakon. Ezt követően kétszer próbálkozott felvételizni a Képzőművészeti Egyetemre. A pesti sikertelenségek után Kaposváron a képi ábrázolás szakirányon belül képgrafika szakon végzett. Jelenleg magánúton, könyvekből, művészektől – még ha közvetve is – igyekszik fejleszteni saját magát, és úgy gondolja, még bőven van mit tanulnia. Mesterei: Dombiné Szántó Melánia, Tulipán László, Bakonyi Mihály.

Csoportos kiállítások: Ponton Galéria (Budapest), Bezerédy Kastély (Ménfőcsanak), Jókai Klub (Budapest), Pataki Művelődési Központ (Budapest), Szósz-Park Bár (Budapest). További információk: http://www.kistelekidori.blogspot.hu/

Édesanyád Kisteleki Margit, ismert selyemfestő. Tőle örökölted a művészet iránti hajlamot?

–Minden bizonnyal részben tőle. A külső szemlélő is azt mondja, hogy bár más műfajon belül tevékenykedünk, de felfedezhető a rokonság a munkáinkban.

Milyen nagy izmusba, stílusba sorolnád be rajzaidat?

–Nem sorolnám magam semmilyen irányzathoz, de kezdetektől fogva van egy saját álomszerű, elvont képi világom, ezért leginkább szürrealista stílusba sorolom munkáimat. Mindig a teljességre törekszem, felfedezhető nálam egyfajta átmenet a grafika és a festészet között. Sőt kollázs –anyagokat is felhasználok.

Igen, ez egyértelmű, csak ha erre a fura szemüvegkeretre emlékeztető rajzra tekintek.

–Ez a diplomamunkám egyik része; Juhász Ferenc Az álomhajnal asszonya c. költeménye által ihletett illusztráció. Úgy veszem észre, hogy van egy egyéni „szűrőm”, amit már tudatosan alkalmazok. Ha illusztrációról van szó, akkor elolvasom a művet, és hagyom, hogy hasson rám. Mivel a téma adott, készítek vázlatokat, de a többi munkámnál, „agyszüleményemnél” az improvizáció sokat számít. Nem készítek temérdek vázlatot, hogy az egyiket majd tökéletesítem, hanem spontán dolgozom. A túl sok tervezgetés nem válik be, csak úgy, mint az életben. Gyakran nem tudom, hogy mi lesz a következő lépés. Általában egy ártatlan ceruzarajzzal kezdődnek a jó munkák, aztán jön a melós része, hogy megtartsuk és kihozzuk a legtöbbet abból a kis rajzocskából. Folyamatosan alakítom, változtatom az elgondolásaimat. Az viszont nem igaz, hogy mindez egyfajta szélhámosság lenne, mert alaptudás, rajzi felkészültség szükséges, ahogy a folyamatos koncentráció is.

Tavaly diplomáztál, de rajzaiddal korábban is találkozhattunk.

–Első nyilvános munkám egy 2007-ben megjelent hangoskönyv borítójának illusztrálása volt. Amikor szakközépiskolába jártam, a könyvművesség pontosan az illusztrálás miatt vonzott. Mindig is érdekelt a rajzolás, képalkotás. Jelenleg is egy kortárs irodalmi folyóiratba készítek grafikákat, és néhány könyv tartalmazza műveimet. De bevallom, ezt a műfajt néha szűknek, korlátozónak érzem.

Több nemzetközi illusztrációs pályázaton vettem részt

Ha azt mondanák neked, hogy itt egy történelemkönyv, illusztráld, belevágnál a munkába?

–Nem hiszem, mert a túl konkrét, a tárgyilagos dolgok iránt közömbös vagyok, ezért nehezen tudnék egy történelemkönyvet illusztrálni. Azt adom, ami jön belőlem.

Pályázatra is dolgozol?

–Több nemzetközi illusztrációs pályázaton vettem részt, a szabadon választott kategóriában. A képeket elküldöm postán, és külföldön lezsűrizik őket. Legutóbb Portugáliába küldtem ki rajzokat. Közel 3000 jelentkező volt, és közülük 50-nek állították ki a pályamunkáját. Azért is szükséges indulni nemzetközi pályázatokon, hogy megismerjék a nevemet, arra nem feltétlen számítok, hogy díjat kapjak…Külföldön is nagyon sokan foglalkoznak grafikával igen magas színvonalon.

Egy nemzetközi pályázat alkotásait szemlélve lehet-e tudni, mi jellemzi egy közép-európai, és mi pl. egy dél-európai művész alkotását?

–Semmiképp sem szeretnék általánosítani, de olykor megfigyelhetők a stílusbeli eltérések tájegységenként. A déliek szeretik a humort, túlzásokat, vadabb színeket és életigenlő a stílusuk. Az északiakat pedig főleg a letisztultság, a pasztell-színek ugyanakkor a nagyfokú részletgazdagság jellemzi.

Hazai pályázatokon is indultál?

–Itthon nyertem is pályázatot, és így kerültek be rajzaim a Csillagnemzettségek és lélekcsaládok c. könyvbe. Nemrég „felfedezett magának” az Elefánt zenekar. A közelmúltban alakult együttes a dallamokat gondolatokkal, finom humorral is átszövi. Grafikust kerestek maguknak, és közölték, nagyon tetszik nekik, amit csinálok. Ezért logót, CD-borítót és honlaptervezést is kértek tőlem. Az első kettő már elkészült. Az egyik közkedvelt belvárosi szórakozóhelynek pedig egyfajta vendégcsalogató táblát festettem. Mindez igen nagy kihívás volt, mert főleg kisméretű dolgokat festek, ez pedig egy 1,5x1 méteres tábla volt és akrillal kellett dolgozom, ami akkor új technikát jelentett számomra. Többnyire aquarellt és színes tust, tollat használok. Az akril-festés technikáját szeretném még tökéletesíteni, mert eddig leginkább a megérzéseimre támaszkodtam. A téma is befolyásolja, hogy milyen eljárást alkalmazzak, ahogy a rendeltetés is, hiszen egy fatáblára, egy kültéri felületre nem tudok kis tollal rajzolni…A vonalakra esküszöm, ez a legérzékenyebb kifejezőeszközöm.

Ha eddig senki sem tanított akrilra, nem gondoltál arra, hogy felkeress egy mestert, magyarázza el neked?

–Van egy két ismerősöm, aki szakszerű oktatásban részesült e téren. Valószínűleg érdemes lenne segítséget kérnem, hogy megkönnyítsem a dolgom. De általában addig gyötrődöm a képpel és a technikával, amíg elégedett nem leszek végeredménnyel.

Alkotás közben megmutatod valakinek, hogy min dolgozol?

–Régebben a tanárok, most főleg szakmabeli barátaim és a nővérem véleményére adok, mert ő elfogulatlan velem, nem úgy, mint édesanyám. Az is nehéz, hogy a magam elvárásainak megfeleljek, mert elég magasra teszem a mércét. De azért nem vagyok annyira maximalista, hogy csak a munkámmal törődjek…

Tehát sokat improvizálsz. De mégis, miként születnek figuráid? Álmodból?

–Olyan is előfordult, hogy álmomból előbukkant valami, és azt frissiben lerajzoltam. A legjobb részleteket sokszor a véletlen szüli. Arra is van példa, hogy egyszerre több képen dolgozom. A vázlatok hamar megszületnek, de a kidolgozáson, az utómunkákon bíbelődöm sokat.

Az aznapi hangulatod mennyire befolyásolja egy kép megszületését?

–Bevallom, régebben befolyásolt a hangulati tényező, amikor bánat ért sötétebb lett a kompozíció. Ma már, ha valami miatt ideges vagyok, nem is festek, mert tudom, az nem vezet jóra. A fájdalom, a világ problémái viszont megjelennek a képeimben, így a diplomamunkámon is. A humor már nem, de a groteszk világlátás inkább.

Gondoltál arra, hogy gyerekkönyveket illusztrálj?

Inkább régebben. Mostanában kezdek rájönni, hogy ez nem annyira az én világom. A gyerekkönyvekben minden szép, világos, virágos, és én pedig szeretem megmutatni az árnyékosabb oldalt is. Persze mindenképp örülnék egy ilyen kihívásnak, mert szakmailag fejlesztene és a határaimat is segítene megismerni.

Mely színek dominánsak nálad?

–A kékeket, zöldeket illetve a tört színeket részesítem előnyben, valamint újabban a feketét-fehéret. Pirosat nem szívesen használok, de mostanában igyekszem olyan színeket is beépíteni a kompozícióba, melyeket eddig nem szoktam.

Nem kért meg senki, hogy magyarázd el egyik képed tartalmát?

–Az nehéz feladat lenne. Lehet, hogy furán hangzik, de nem mindig tudom megmagyarázni azt, hogy egy adott figurát miért is tettem a kép egy bizonyos részére. Ezek a dolgok ösztönösen jönnek. Bizonyára sokaknak nem szimpatikus ez a nagyfokú spontaneitás. Ez az alkotási folyamat nem jelent káoszt, mert mindig átgondolom azt, hogy az újabb rész beleillik-e az egészbe illetve annak megfelelően alakítom.

Egy biztos, a te rajzaidra nem mondhatják azt, hogy olyanra bárki képes, nem úgy, mint egy fehér alapon fehér négyzetre.

–Nos, az ilyenfajta alkotás nekem se a kedvencem, de nem szeretem azt a hozzáállást, amikor valaki azt mondja, azt ő is meg tudta volna csinálni, mert bizonyára az ilyen dolgok koncepcióval, újítással bírnak.

Arra nem gondolsz, hogy mennyire „fogyaszthatók” ezek a képek? Hiszen az emberek többsége nem szereti, ha egy kép számára nem egyértelmű.

–Eddig elég sok pozitív visszajelzést kaptam a szakmabeliektől és laikusoktól egyaránt, ami sokat jelent. A tetszésüknek nem feltételük, hogy megértsék.

Főleg megrendelésekre rajzolsz?

–Tévedsz, ha azt hiszed, hogy elárasztanak megrendelésekkel. Főleg ismerősökön keresztül jutok munkákhoz, de arra is van példa, hogy ismeretlenül megtalálnak, illetve olykor én teszek lépéseket. Most éppen Juhász Ferenc legújabb kötetéhez készítek illusztrációkat, amelyek a könyvbemutatón kiállításra kerülnek. Weöres Sándor és Juhász Ferenc költészete egyértelműen inspirálóan hatottak rám. Az ő képi világuk rokon az enyémmel. Amikor Weöres Sándor költeményei alapján megszülettek a képeim, apukám mondta, „neked Juhász Ferencet kéne illusztrálnod, mert ő nagyon közel áll hozzád.”

Kik a példaképeid?

–Gross Arnold, Klimt, Szász Endre, de most már inkább a kortársakra figyelek. Azt viszont nem akarom, hogy bárkinek is a követőjének higgyenek.

Szívesen átültetném grafikáimat iparművészeti tárgyakba is

Hogyan látod, mennyire kell egy művésznek megalkuvónak lenni ahhoz, hogy meg is éljen?

–Nem jó, ha megalkuszik a művész, de szerintem ma, ha még meg is alkuszik valaki, akkor sem tud megélni. Próbálom magam reklámozni, és több helyre eljuttatni, amit csinálok. Arra is gondoltam, hogy, szívesen átültetném grafikáimat iparművészeti tárgyakba is – ruhákon, kiegészítőkön, táskákon lennének rajzaim. De ez sem biztosítana fix jövedelmet.

Amikor elkezdted az iskolát, tudtad, hogy nem leszel milliomos ebből a hivatásból?

–Természetesen, tudtam, ahogy azt is, hogyha nem lehetek művész, nem rajzolhatok, akkor boldogtalan leszek. Így lett a rajz az életem legjelentősebb része. A „ki vagyok?" kérdésre pedig nagyjából választ adnak a munkáim. Néhány illusztrációtól eltekintve, a képeim önkéntelenül tükrözik a lényemet.

Az iskolát befejezted, de nem tanulsz tovább?

–Intézményes kereteken belül egyelőre nem, de folyamatosan próbálom fejleszteni magam. És sokat tanulok a kortárs illusztrátor generációtól, figyelek rájuk, nézem, ki milyen új ötlettel jön elő. Főleg a kompozícióban, színhasználatban vannak segítségemre. Ezeket aztán beemelem a saját képi világomba.

Felvetődik a kérdés: egyáltalán meg lehet tanulni rajzolni, festeni?

–Sok ismeretet lehet elsajátítani, és a jó tanár technikailag felkészítheti a pályára a növendéket, de az egyéni stílust nem lehet iskolai szinten megtanulni.

Nem bántad meg, hogy nem sikerült a Képzőművészetire bekerülnöd?

–Nem különösebben. Úgy hírlik, hogy bár a rangja még a régi, a színvonalról ez már kevésbé mondható el bizonyos szakok esetében.

Sok tehetség elvész

Mi a tapasztalatod, mennyire jönnek ki egyéniségek a művészeti iskolákból?

–Nem lehet általánosítani. Van, aki felvesz egy divatos stílust, olyat, ami távol áll az egyéniségétől, de tudja, hogy ezzel előbbre juthat. Emellett pedig sok tehetség elvész, mert a marketing, az ismerettség, a mecenatura, ezek mind nélkülözhetetlenek. Ezért biztos, hogy a végzettek egy része nem is marad meg a pályán. Vannak, akik fiatalon kiemelkedő eredményeket értek el, hiszen egyeseknek vérükben van a törtetés. És ki tudja, hogy nekem szerencsém lesz-e. Vannak, akiket sztárolnak, míg másokat nem.

Szeretnéd, ha sztárolnának?

–Azért ez túlzás, mert nekem nem szimpatikus, ha valakit tömjéneznek. Biztosan jól esne, ha sok megrendelést kapnék, de azért ügyelni kell arra, hogy ne szálljon az ember fejébe a dicsőség. Vagy valakit menedzselnek, vagy a művész magát menedzseli. Ha ezek nem történnek meg, akkor az illetőnek nincs sok esélye a pályán maradni. Azt pedig kevesen engedhetik meg maguknak, hogy szabadidős tevékenységként alkossanak…

 

Medveczky Attila