vissza a főoldalra

 

 

 2012.07.06. 

85 éve született Ilosfalvy Róbert

A Kossuth-díjas magánénekes, a Magyar Állami Operaház örökös tagja, mesterművésze az egyik legemlékezetesebb Bánk bán és Des Grieux lovag volt, a világ számos híres operaházában ünnepelte őt a közönség. Ilosfalvy Róbert Hódmezővásárhelyen született 1927. június 18-án. Fontosabb tanárai Szabolcsi Bence, Kodály Zoltán voltak, az énektechnika alapfogásait Molnár Imre, Jászó Györgyné, Lendvai Andor keze alatt sajátította el. Évfolyamtársa volt mások mellett Erdélyi Miklós, Kovács Dénes, Melis György, Réti József és Várhelyi Endre is. 1953-ban Bukarestben Világifjúsági Találkozót rendeztek, ez a szocialista világ fiataljainak nagy megmérettetése volt akkoriban. Magyarországot Melis György, Házy Erzsébet, Szőnyi Olga és Ilosfalvy képviselte a műfajban, s még olyan nevek is előfordultak a mezőnyben, mint Nikola Nikolov, Nicola Herlea vagy Ludovic Spiess. A kollégákat megelőzve az opera kategória első díját Ilosfalvy Róbert hozta el. S milyen az élet: a döntőben Bánk nagyáriáját és Walter versenydalát adta elő. Ekkor üzent neki előéneklés és meghallgatás nélkül Tóth Aladár, az Operaház igazgatója. Az ifjú Ilosfalvyt Dárday Andor, a legendás hírű művészeti titkár fogadta, aki minden különösebb magyarázkodás nélkül a kezébe nyomta a Hunyadi László zongorakivonatát, azzal, hogy 1954. május 8-án lesz a premier. 1954-ben operai tag lett tehát. Megindult a pályán, s mindjárt főszerepekkel. A Szöktetés Belmontéja, az Anyegin Lenszkije, s a Traviata Alfrédja voltak első színpadi figurái. Ezt követte a Hoffmann, majd a Fra Diavolo címszerepe 1959 tavaszán, igazán átütő sikerrel. Ilosfalvy ebben a korszakban jó megjelenésével, szép hajlékony, karcsú hangjával és biztos magasságával tűnt ki pályatársai közül. E hangadottságok leginkább Puccinire predesztinálták, így az olasz mester első főszerepe sem késlekedett sokáig. Ez pedig a Bohémélet Rodolphe-ja volt. Nádasdy 1937-es felújítása méltán lett reveláció. Ferencsik János csupa fiatalt vont be a produkcióba, a főbb szólamokat Ilosfalvy mellett Házy Erzsébet, Koltay Valéria, László Margit, Melis György, Palócz László és Bende Zsolt énekelték.

1961 decemberében a Manon Lescaut premierje zajlott le Gardelli pálcája által. Des Grieux szerepe ezt követően szinte hozzánőtt Ilosfalvyhoz, szinte valamennyi fontos helyen előadhatta (Berlinben, Koppenhágában, Londonban, Moszkvában, Rómában, San Franciscóban, és még számos, kevésbé ismert operaházban). A szerep ezt követően három évtizedig állandó társául szegődött, s az első tizenöt évben szinte szimbólumszerűen. Három nyelven, magyarul, olaszul, németül énekelte. A hatvanas évek közepén a Brankovics György, a Borisz Godunov főszerepei után a fajsúlyosabb Verdi-hősök következtek. Ekkor énekelte el A végzet hatalma és Az álarcosbál tenorszerepét. Ez idő tájt már kacsintgattak rá a külföldi operaházakból és koncerttermekből. Rendszeresen járt koncertezni Bécsbe is (elsősorban a Missa Solemnis, a IX. szimfónia, A teremtés és Az évszakok szólóit énekelte). A nagy menetet egy amszterdami Iphigenia Taurisban indította el, Alberto Erede dirigálásával 1964-ben. Ezt követte a bregenzi fesztiválon Páris szerepe Offenbach Szép Helénájából, majd Kertész István vezénylete alatt a Manon Lescaut, s Ilosfalvy immár menthetetlenül elindult a világhír felé. 1966-ot írtunk - ekkor már majdnem negyven esztendős volt.

Magyar férfiénekes sem előtte, sem azóta nem futott be olyan fényes karriert, mint ő. Ahogy külföldi évei kezdetén a Des Grieux volt Ilosfalvy emblematikus szerepe, úgy a pálya második felében Walter lett az. A nevesebb Sachsok listája is félelmetes: Theo Adam, José van Dam, Karl Ridderbusch, Manfred Schenk, Hans Sotin, Bernd Weikl. A 90-es évek közepén, amikor már Budapesten is énekelhette Waltert, hirtelen egyszerre betegedett meg mindkét operaházi művész, aki Sachsot alakította. A színházi titkár a környék összes baritonjánál próbálkozott - eredménytelenül. Utolsó kísérletképpen az előadás előtt két nappal Manfred Schenknél kopogtatott. A kitűnő basszbariton előbb elhárította a kérést, de amikor kiderült, hogy Ilosfalvy lenne a partner, mégis elvállalta a beugrást. Az eredmény az évtized legjobb hazai Mesterdalnokok-előadása lett. A két művész nagyszerű egyetértésben zajló fellépése a társakat is felvillanyozta, s inspirálóan nagy előadás született. A magyar közönségnek sokáig kellett várnia Ilosfalvy Walter-bemutatkozására. Bár 1982-ben visszaszerződött Budapestre, csak olasz szerepekben (és Bánk bánként) tűzték ki előadásra. Ezzel párhuzamosan közben sorozatosan énekelte a Stolzingit a világ fontosabb helyein. 1983-ban a Covent Gardenben (Lucia Popp, Hans Sotin, Geraint Evans és Robert Tear partnereként, Colin Davis pálcája nyomán), 85-ben Brüsszelben (Karita Mattila és José van Dam mellett, John Pritchard vezényletével), 86-ban Firenzében (megint Lucia Popp, Bernd Weikl és Herman Prey színpadi társaként, Zubin Mehta irányításával). Mindeközben az Operaház vezetése (élen Petrovics Emillel) itthon nem volt hajlandó kitűzni őt a szerepre, mert "csak" németül tudta azt. S közben jöttek-mentek a középkategóriás külföldi tenoristák, akik el-elénekelték Waltert - persze ők is németül. A jég 1991-ben tört meg, onnantól kezdődően viszont évekig csak őt hallhattuk. Ekkor 64 esztendős volt. A művészpályán végig kifogástalan életet élt, a magánembert mindig háttérbe szorította, alárendelte a művészetnek. Rendkívüli intenzitással, lobogó temperamentummal készült előadásaira. Művészi munkáját 1962-ben Liszt Ferenc-díjjal, majd 1965-ben Kossuth-díjjal jutalmazták. A művész 2009-ben hunyt el.

 

emma