vissza a főoldalra

 

 

 2012.07.13. 

„Márpedig a régi nagy Magyarország nem hazugság.”

(Keresztény közéleti személyiségek a XX. században)

2011-ben jelent meg a Kairosz Kiadó gondozásában Földesi Margit és Szerencsés Károly által szerkesztett ismeretterjesztő portrékötet, a Keresztény közéleti személyiségek a XX. században. Ez a könyv azokról szól, akik az egyház-és istenellenes korban kiálltak, és cselekedtek a hitükért. A mai kornak azt üzeni a könyv, hogy van kitől erőt meríteni, megtanulni az ellenállást az elkényelmesedéssel szemben. A könyvvel nemcsak emléket állítanak keresztény hitvallóknak, hanem megjelenítik a mai olvasók előtt tetteiket és nézeteiket is. A történelmi egyházak pedig puszta létükkel fenyegették a kommunista rendszert. 27 hitvallóról van szó. Bár többségük a XIX. században született, mégis a rá következő században kellett élniük. Akkor kellett képviselniük értékrendjüket, hitüket. Sokukat sokszor és sokan támadtak még haláluk után is. A könyvben szereplők életútja nehéz volt. Mártírhalál, perek, börtön, emigráció. Mind a 27 személyről természetesen nem tudunk szólni ebben az ismertetőben, de talán sikerül bemutatunk azt, hogy olyanokról van szó, akik nem csupán önmagukért, vagy szűkebb családjukért éltek.

            Az első életút 1901-ben kezdődik a bácskai Torzsán és 1978-ban fejeződik be. Az életút fejezetei a bíróság és a börtön is. Ordass Lajos evangélikus püspökről van szó. A róla szóló tanulmányt a könyvben Erdős Kristóf állította össze. Milyen ember lehetett ő? Furiakovics Miklós c. esperes, római katolikus plébános, a püspök egykori cellatársa így emlékezik rá: Bámultam bátor helytállását, kemény hitvallói magatartását, hősies helytállását a szenvedések közepette, fennkölt modorát, nagy tudását, szeretetreméltó egyéniségét, amellyel mindnyájunknak példát mutatott az igazi keresztyény lelkület megőrzésében, a türelemben… Bonyhádon érettségizett 1920-ban és kérvényt adott be a budapesti egyetemre matematika-fizika szakra, ahová ekkor nem vették fel. Ezzel párhuzamosa viszont felvételizett a budapesti Teológiai Akadémiára is. Ide felvették. Egyházi segítséggel és magántanítással tartotta fenn magát és párhuzamosan hallgatta a magyar-történelem szakot a Budapesten működő Pozsonyi Menekült Egyetemen. A budapesti Teológiai Akadémia az eperjesi és a pozsonyi Teológiának az ország összeomlása után Budapestre elmenekített változata volt. Itt 1919-ben indult meg a tanítás az egykori tanárokkal, akik Eperjesen vagy Pozsonyban tanítottak, egyenlőre ideiglenes jelleggel. Az 1922-23-as tanévben azonban már Sopronban tanultak a diákok. 1924 szeptemberében teszi le szakvizsgáját Sopronban, lelkészvizsgáját pedig 1924. október 4-én Budapesten. A következő nap avatja fel Raffay püspök lelkésszé. Ezzel kapcsolatban is idéz két emlékét. Amikor Raffay püspök meglátta, ahogyan egyenként rajzolja a betűket, megrémült: „Ebből a fiúból aligha lesz jó lelkész, ha ennyi időt rabol el az írásra”. A másik eset akkor történt, amikor a lelkészavatására nem érkezett meg időben a Sopronból rendelt Lutherkabátja. Ekkor Raffay a következő szavakkal adta rá a sajátját: „Vedd föl ezt a kabátot, hátha püspök lesz belőled!” Első állomáshelye a magyar-német vegyeslakosságú Harta volt (1924-26), majd Mezőberénybe kerül (1926-27), innen a budapesti Deák-téri gyülekezetbe. 1927-ben egy évet tanulmányi szabadságként tölt el Svédországban. Az itt töltött tanulmányok nagyban befolyásolták későbbi teológiai látását is. Hazaérkezése után Sotvadkertre kerül, átmeneti időre kisegítésképpen (1928). Egy év múlva újra a Deák-téren van, de nem sokáig, hiszen a protestáns tábori püspökség próbaszolgálatba Debrecenbe osztotta be, tábori lelkésznek. 1929. május 19-én eljegyzi Apostagon Kirner Irént. Egy év múlva Budapestre kerül az itteni vegyesdandárhoz. Ekkor már nős, öt gyermeke születik, de közülük egy még kisgyermek korában meghal. 1934. januárjától a Sopronban megjelenő Keresztyén Igazság című evangélikus egyházi, társadalmi és hitvédelmi folyóirat belső munkatársa. 1937. augusztus 6-tól a Pest megyei középső egyházmegye esperese. 1941. október 5-én megválasztották Budapest-Kelenföld lelkészének, november 2-án iktatta be Kemény Lajos esperes. Budapesti működése során a háborús évek alatt egyre több feladattal bízzák meg: Egyetemes egyházi aljegyző, a Magyar Luther Társaság, evangélikus egyházvédelmi, kulturális, szociális intézmény lelkészi elnöke. 1944-ben tiltakozva az ország német megszállása ellen, kérvényt nyújtott be vezetéknevének Wolfról Ordassra módosítására. A zsidóüldözések idején kapcsolatban állt a svéd követséggel és a Svéd Vöröskereszt fődelegátusával, Valdemar Langlettel. A Langlettől kapott svéd védlevelek segítségével mentette az üldözötteket. Ezt a cselekedetét soha sem hálálták meg, sőt! Már püspök volt, mikor Rákosi Mátyás másokkal együtt magához  rendelte Ordasst, hogy az egyházi vezetésben történő őrségváltás végrehajtását és a „reakciósok” eltávolítását sürgesse. A püspök azonban ez alkalommal is kiállt saját nézetei mellett, és azokból nem engedett. Csak abban az esetben volt kész együttműködni az állam és egyház között 1948 májusában megkezdett tárgyalások folytatásában, ha az Országgyűlés leveszi napirendjéről az iskolák államosításáról szóló beterjesztést. Ordass ugyanis meggyőződéssel vallotta, hogy az egyházi iskolák is az egyház testéhez tartoznak. A kormány az államosítást követően Ordass lemondását követelte. Ebben az időben a sajtó rágalmazó cikkeket jelentetett meg róla az „evangélikus Minszentynek" nevezték. Megtorlásul 1948. augusztus 24-én letartóztatják. Ordass már várta ezt, hiszen érezhető volt a közhangulatból. Házkutatás során nagyon sok iratot és könyvet elvisznek, köztük a magyar-csehszlovák lakosságcserére vonatkozó iratokat, melyek nagyon sok adattal szolgáltak egyes emberek szerepéről. Másnap hazabocsátották, majd házi őrizet alatt tartják, később ezt is feloldják és szeptember 5-én ő tarthatja az istentiszteletet a Deák-téri templomban. 1948. szeptember 8-án ismét letartóztatták, eddig kapott ugyanis haladékot a püspöki székéről való lemondásra, majd dollársegély bejelentésének „szándékos elmulasztása”, külföldi adóssal szemben fennálló követelés bejelentésének elmulasztása miatt és külföldi (Svédországi) „utikölcsön felvétele” címen vád alá helyezték. Két évi fegyházra és öt év hivatalvesztésre ítélték. Kevéssel szabadulása előtt, 1950. április 1-jén Ordasst az egyházi bíróság elmozdította püspöki hivatalából. Mint később kiderült, az ítélet végrehajtására maga Rákosi Mátyás adott utasítást. Mit csinált ő és családja, hogy meg tudjanak élni? Pl. harisnyát kötöttek. Emellett Ordass passióelemzéseket fordított. 1956 nyarán rehabilitálták. Ősszel újra püspök lett. Ez sem tartott sokáig, mert 1958-ban végérvényesen eltávolították a püspöki székből, ennek fő oka, hogy nem volt békepap. Ezután visszavonultan élt, szűk családi körében, Budapesten, vagy vejénél Nagybörzsönyben. Skandináv egyházi művek fordításával foglalkozott. Az Allentown-i (Pennsylvania, USA, 1947) és a Reykjavik-i (Island,1971) Egyetem díszdoktorává avatta. Az Evangélikus Világszövetség elnökségének tiszteletbeli tagja volt (Helsinki,1963). Szívbántalmak miatt hunyt el, 1978. augusztus 14-én.

            Ravasz László református püspökről a könyv két szerkesztője írt dolgozatot. Ebben sok új információt tudunk meg a református egyház nagyjáról. Így azt is, hogy az I. világháború idején missziós munkát vállalt a kolozsvári hadikórházban. 1918 januárjában Kenesey Béla püspök szívbetegségben elhunyt, így üres lett az erdélyi református püspöki szék. Püspökké Nagy Károlyt választották. Beiktatásakor Ravaszt egyhangúan egyházkerületi főjegyzővé választották, s mint ő mondja: „Erdélyben a főjegyző püspökhelyettes is, mert a püspököt nem csak igazgatási, hanem elnöki teendőiben is helyettesíti. 1921-ben a budapesti Kálvin téri egyházközösség meghívta lelkipásztornak, s ugyanakkor a Dunamelléki Református Egyházkerület püspökévé is választotta. Döntenie kellett, marad-e szülőföldjén, Erdélyben, avagy elfogadja az új kihívást, a nagyobb lehetőséget, és Budapestre költözik. Hosszú vívódás után Erdély elhagyása mellett döntött. Emiatt aztán később sokan és sok helyütt elítélték. Ravasz döntésében az is közrejátszott, hogy Lacika fia egy betegség miatt siketnéma lett, s fejlődése Budapesten jobban biztosítva volt. Püspökként a felsőház tagja is lett 1927-től 1944-ig. A katolikus egyház akkori fejével, Serédi Jusztuniánnal meglehetősen hűvös volt a viszonya. Ravasz szerint nem tudta az érsek az embereket megnyerni, sőt merevségével elriasztotta. A református püspök a két háború között számos elismerésben részesült, a többi között megkapta a Corvin Láncot is. 1945 újabb fordulópont. Ravasz szavaival: „Ahol a Szovjetunió a katonai főhatalmat gyakorolta, ott hozzáfogott a politikai élet átszervezéséhez is a ránézve egyedül lehetséges módon: marxista alapon, kommunista pártpolitikával, kifelé izolációval, befelé egységes irányítással.” A református egyház is ragaszkodott az iskolai vallástanításhoz, saját felekezeti iskoláihoz. Lemondásához a végső lökést az adta meg, hogy 1948. március 31-én felkereste őt Veres Péter honvédelmi miniszter és Dobi István, a kisgazdapárt elnöke. Ezen a beszélgetésen kijelentették: „A református egyház nem maradhat tovább a jelenlegi rendszerrel szemben passzív ellenállásban és rendeznie kell vele a viszonyát.” Nem sokkal később Rákosi Mátyás kimondta: „a kormányzat szükségesnek látja, hogy ön a református egyház vezetésétől visszavonuljon”. 1948-as lemondása után Ravasz még utazhatott külföldre, egy ideig. 1953-ig tarthatta meg Kálvin téri lelkészi állását. Ezután elvonult  a közélettől, és leányfalui házában élte életét.

            Bárány Krisztián pedig felidézi Apor Vilmos életpályáját. Érdekesség, hogy az Apor család eredetét a Székely krónika egészen a X. században élt Aporig, a székely rabonbánig vezeti vissza. A legenda szerint tehát nem más, mint a Bálványosvár ura és a székelység főbírája, főpapja volt a család egyik őse. Apor Vilmost 1915-ben szenteli pappá a brixeni segédpüspök. Abban az évben volt első miséje Gyulán. 1916-ban sikeres doktori szigorlatot tesz és egy évig a nagyváradi szeminárium prefektusa és dogmatikatanára. 1918-tól 1941-ig Gyula város plébánosa volt. Mindig pártatlan és egyenes maradt világi és egyházi ügyekben egyaránt. A világra nyitott plébános követte a politikai eseményeket, véleményét nagyobb ünnepeken a Békés nevű politikai lapban közre is adta. 1930 húsvétján Jézus Krisztus feltámadását állítja párhuzamba Magyarországgal, mint írja: „Végleg csak az hal meg, ami életképtelen. Igazságok nem halhatnak meg, csak hazugságok. Márpedig a régi nagy Magyarország nem hazugság. Ezer évig bevált hatalmas állameszme, amelynek tatárral, törökkel, nyugattal, kelettel kellett dacolnia. Életképes volt, mert gazdasági és kulturális, anyagi és szellemi kincsei bő forrást nyújtottak. Ezekkel a sírból is elő kell mindig újra törniük, mint ahogy az üdítő víz előbukkan a sziklából, bárhogy igyekezzenek is elfojtani azt.” 1931-ben Krisztus világosságát állítja az olvasó elé: „Keleten a bolsevizmus titokzatos fantomja, nyugat felől a felhalmozódó tőke zsarnoksága fenyegeti az emberiséget. Törvényhozást, fényt várnak tudósok és tömegek egyaránt. Igen, a Lumen Christi kell a XX. századnak.” Ausztria bekebelezése rádöbbentette, hogy „a háborút meg lehet nyerni, de a békét jóvátehetetlenül elveszti az emberiség.” Apor Vilmos bizonyára ezért is vállalta, hogy többek közt Mindszenty József zalaegerszegi plébánossal a Nemzetpolitikai Szolgálat munkatársa legyen. A Teleki Pál miniszterelnöksége alatt megalakult osztály célja a független tájékoztatás volt. Apor Vilmos az igazán aktív munka közben, 1941. január 21-én kapott hírt győri püspöki kinevezéséről; Serédi hercegprímás 1941. február 24-én szentelte püspökké. Az eseményről készült páratlan filmfelvételek egy különleges történelmi személyiség egyik legemlékezetesebb napját örökítették meg. A díszbe öltözött város lakói tekintetükkel mint legféltettebb kincset követik a díszpolgári címmel kitüntetett Aport. A képkockákról nem maradnak le az Apor Vilmos Napközi Otthon lakói sem, akik között Vilmos atya beszél, majd szeretettel és örömmel fogadja az ajándékokat. Beiktatására március 2-án Győrben kerül sor, ahol a város országgyűlési képviselője, Közi-Horváth József mint „a munkás Krisztus apostolát” köszöntötte Apor Vilmost. Működésére rányomta bélyegét a háború réme. Bár nagyon sokat tett az ifjúság valláserkölcsi nevelése érdekében - népfőiskolát alapított a falusi ifjúság számára - a szegények ügyét itt is szívügyének tekintette.  Amikor a háború elérte Győr városát, mindenkit befogadott és sok százan találtak menedéket a Püspökvárban. A püspök atya a háború idején saját maga szabadságát tette kockára tetteivel, hogy minél több üldözöttet megmentsen a háború idején. A nyilas hatalomátvétel után letartóztatott Mindszenty József és Shvoy Lajos püspökök érdekében emelt szót. 1945. március 28-án Szálasi Ferenc a győri püspököt is Kőszegre rendeli, de ekkorra már a szovjetek elérték Győr térségét. Számítva a brutalitás veszélyére, kijelentette: „Egyszer úgy is meg kell halni, inkább ilyenkor adja oda az ember az életét”. Ez be is következett akkor, amikor részeg orosz katonák a pincében tartózkodó asszonyok és lányok közül százat el akartak vinni, ő pedig ellenállt. A katona előbb a mennyezetbe lőtt, ahol a négy golyó helye most is látható. Majd rálőtt. Egy lövés a fején, egy a kezén és egy a gyomrán érte. A katonák elmenekültek és senkinek sem lett bántódása. Kórházba szállították az ostromlott városon keresztül, ahol petróleum lámpa fényénél műtötték meg. Halálát érezve közeledni, imádkozott papjaiért, híveiért, a „szerencsétlen" magyar hazáért és azokért, akik meglőtték. Majd április 2-án éjfél után meghalt. A méltó búcsúztatást az egyház 1948. november 24-ére tervezte, amelyet azonban az utolsó pillanatban leállított a Belügyminisztérium. A hatalom még holtában is félt a püspöktől. II. János Pál pápa 1997-ben avatta boldoggá a szent életű vértanút. A három főpap példája mutatja, hogy a kitartásnak, a harcnak, az értékekhez való ragaszkodásnak akkor is van értelme, ha az egy bizonyos időszakban nem nyilvánvaló.

 

M.A.

(Keresztény közéleti személyiségek a XX. században; szerk: Földesi Margit, Szerencsés Károly, Kairosz, 2011.)