| 
               2012.07.13. Megtörtént az elképzelhetetlen
              
              Ezt a mostani
              bejelentést sok év várakozás előzte meg. Van Magyarországon
              egy sajnálatosan vékony réteg, a tisztességes magyar vállalkozók
              rétege és van egy másik szélesebb, de még mindig szerény létszámú
              társaság az ún. versenyszférában alkalmazottak rétege. Ezek
              száma együtt sem éri el a 2 millió főt. Magyarországot lényegében
              ez a 2 millió ember tartja el. Ezek termelik meg azt az adómennyiséget,
              melyet az állam újra eloszt, ebből vannak a nyugdíjak, ebből
              működik az oktatás, a közvilágítás és minden más. 
               A magyar társadalom – részben az 1948 és 1989 között
              átélt közjogi és erkölcsi cezúra – részben az 1990-től
              tapasztalható erkölcsi padlón maradás eredményeképpen
              teljesen jogosnak tartja, ha ezeket az embereket mindenféle létező
              módon vegzáljuk. Igazából nem váltott ki különösebb felháborodást
              a mára már több tízre szaporodó járulékok és díjak
              tengere, a társadalom különösebb megütközés nélkül szemléli
              a vállalkozásokat sújtó adókat, valójában senkit sem érdekel,
              hogy az ország gazdasági teljesítményének jelentős részét
              összekeccsölő rétegen élősködő hivatalok a sokadik bőrt húzzák
              le szerencsétlenekről. A gazdasági társaságok
              formáját jelölő rövidítések, a kft., a bt. majdhogynem
              szitokszóvá váltak, a vállalkozó szó hallatán pedig leginkább
              Mercedesből kiordító tetovált napszemüveges IQ-betyár képe
              jelenik meg. Pedig működő vállalkozások,
              kockázatot vállaló, dolgozni, teremteni akaró emberek nélkül
              nincs jövője Magyarországnak. A különböző vállalkozásélénkítő
              programoknak se szeri, se száma. 1990-től annyi vállalkozásélénkítő
              programmal találkozhattunk a sajtóban, hogy a magyar vállalkozások
              még vagy tíz évig kipattanó szemekkel termelhetnék a hatalmas
              profitot. Csakhogy az élénkítésre
              szánt milliárdok a legritkább esetben jutottak el a címzettekhez.
              Azok ugyanis – elvileg – a tisztességes működő magyar vállalkozók
              lennének. A tisztességes magyar vállalkozó a harmadik szrtókon
              túl a legtöbbször tudomást sem szerzett róla, hogy őt az állam
              élénkítené, vagy ha mégis akkor biztosan volt valamilyen követelmény,
              melynek nem tudott megfelelni, mely őt teljes mértékben
              alkalmatlanná tette az élénkítésre. Ellenben a
              semmilyen termelőtevékenységet, semmilyen értelmes szolgáltatást
              sem nyújtó álvállalkozók minden esetben alkalmasnak
              bizonyultak és néhányan annyira felélénkültek, hogy alig
              tudták időben megrendelni a matt feketére festett luxusautókat,
              vagy a dzsetszkít a Tisza-tóra. A legélénkebbek meg sem álltak
              Horvátországig, Ciprusig, Monacóig vagy Los Angelesig, ltd-ket
              és off-shore cégeket gründolni. Kettő közülük még
              miniszterelnökségig is vitte. Bajnai és Gyurcsány az álvállalkozó
              és álmenedzser archetípusa. Tőlük megoldást várni teljesen
              értelmetlennek tűnt. 
               Be
              kell valljam, hogy az Orbán-kormány első gazdaságélénkítő
              lépéseit jómagam is teljes értetlenséggel figyeltem. Az
              ingatlanvásárlási támogatások, vagy a Széchenyi-kártya
              bizonyos megszorításai annak ellenére kizárták a vállalkozások
              egy jelentős részét a pénzhez jutásból, hogy maga az elképzelés
              jó volt. Az elmúlt két év intézkedéseire az volt a jellemző,
              hogy miközben a kormányzati akaratban nem volt hiba, a végrehajtásnál
              újra győzedelmeskedett a bürokrácia. A telephelybővítés címén
              indított ingatlanvásárlási támogatások pillanatok alatt
              elfogytak, a pályázati ügyintézők kész programmal várták a
              kedves ügyfeleket, hogy hogyan lehet stiklikkel kiszedni a pályázatokból
              a pénzeket. Aki tehette, már vásárolta is meg a haver lakását,
              boltját, telkét – természetesen csak papíron – a hasznon
              pedig riszteltek. És itt jutottunk
              el a következő ősi problémához, hogy a vállalkozók bizony
              csalnak. Csakhogy jelentős különbségek vannak. A kényszerből,
              megélhetésből csaló vállalkozó egy kalap alá van véve a bűnözővel,
              a gazdasági társaságot eleve a csalás szándékával létrehozó
              számlagyárossal, a milliárdos áfa csalásokat sorozatban végrehajtó
              off-shore lovagokkal. Nem kell azokat félteni – mármint a vállalkozókat
              –, én még nem találkoztam olyannal, aki ne csalna – szól a
              kocsmai okoskodás. De hát hogy ne
              csalna, ha másképp képtelen üzemeltetni a vállalkozását, ha
              a harmincféle adó és járulék, az idiótábbnál idiótább
              nevű bevallási kötelezettségek, a hülyébbnél-hülyébb szabályok
              tömkelege keseríti meg az életüket! Hát hogy ne csalna, ha az
              általános forgalmi adó magasabb, mint a tisztességes tevékenység
              kitermelhető haszonkulcsa! Hát hogy ne csalna, ha a jövedelemelvonás
              – az egészségbiztosítás nélkül is – 60 százalék körül
              van! Hát hogy ne csalna, ha az átlagos gazdasági tevékenységet
              ilyen terhek mellett még papíron sem lehet jövedelmezővé
              tenni! Mindeközben a
              televíziókból álproblémák tömegével sokkolják a közvéleményt.
              A csaló vállalkozók szlovák rendszámú autóval járnak –
              hallhatjuk még kormánykörökből is. Előre bocsátom, hogy se
              én, se családom egyetlen tagja sem jár szlovák rendszámú autóval.
              Tehát teljesen kívülálló vagyok az ügyben. De tessék már
              nekem megmondani: nem arról volt szó 2004-ben, amikor az EU-hoz
              csatlakoztunk, hogy itt majd minden szabadon áramlik? Nem arról
              volt szó, hogy majd versenyeznek az államok a kegyeinkért? Ami
              rossz, ami megnehezíti, megdrágítja az életünket az minden áramolhat
              szabadon, csak éppen azt nem dönthetem el, hogy milyen rendszámú
              autóval járjak? Az óriásvállalatok versenyeztethetik az államokat,
              hogy melyik ad többet, melyikbe invesztál az állam 20-30-60
              milliárdot, de én nem járhatok az olcsóbban üzemeltethető
              szlovák rendszámú autóval ebben a fene nagy szabadságban? 
               A
              közgazdaság teljes érthetetlenségének alkonyati szürkeségét
              egyszer csak egy erős reflektor szúrta át. A dolog éppen sörivás
              közben ért el, így egy pillanatig nem is hittem a fülemnek. Látom
              a hírt, hogy Orbán Viktor bejelenti a munkahelyvédelmi akciótervet
              és egyszer csak jön a felsorolás. Az a felsorolás, melynek
              minden pontjára évek óta várok az öszszes rendes vállalkozóval
              egyetemben. Az a felsorolás, melyről már teljesen lemondtam,
              melynek az esélyét sem láttam, hogy megvalósul, nem most, de
              2014-ben sem. És akkor tessék. Orbán bejelenti, idézem az
              MTI-t: Kifejtette, hogy a
              25 év alattiak, az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő
              munkát végzők után fizetendő munkáltatói járulékot a felére
              csökkentik. Az utóbbi intézkedés körülbelül negyedmillió
              ember foglalkoztatását könnyíti meg – mondta, példaként
              említve a takarítókat, a kubikosokat és a rakodómunkásokat. A tartósan munkanélküliek
              alkalmazását segítendő a kormány javasolja, hogy esetükben
              az első két évben a munkáltatónak ne kelljen fizetniük
              dolgozóik után, a harmadik évben pedig a tervek szerint a
              jelenlegi fele lehet a munkáltatói teher. A miniszterelnök
              bejelentette, hogy ehhez hasonlóan a gyesről és a gyedről
              visszatérők után az elhelyezkedést követő első két évben
              sem kell majd járulékot fizetni a munkáltatóknak, harmadik évben
              pedig csak a jelenlegi felét. A többféle kedvezményre
              jogosultak a számukra legkedvezőbbet vehetik igénybe. Közölte azt is:
              az öt említett munkavállalói csoport esetében a szociális
              hozzájárulási adót és a szakképzési hozzájárulást százezer
              forintos bruttó bérig csökkentik. Hatodik pontként
              a kisadózók adó- és adminisztrációs terheinek csökkentését,
              számukra tételes adózás bevezetését javasolta Orbán Viktor.
              A miniszterelnök szerint a 6 millió forint alatti árbevételű
              mikrovállalkozásoknak – egyéni vállalkozóknak, betéti és
              közkereseti társaságoknak – az adófizetés rendkívül
              egyszerű, választható formáját kínálják majd. Aki ezt választja,
              annak egyetlen adót kell fizetnie, főállású kisadózó esetében
              havi 50 ezer forintot, mellékállásban 25 ezer forintot. A kisadó kiváltja
              a társasági adót, a személyi jövedelemadót, a járulékokat
              és a szociális hozzájárulási adót – ismertette. Akik ezt a lehetőséget
              választják, azok nem nyújtanak be beszámolót sem, csak bevételi
              és kiadási számláikat tartják nyilván. A kormányfő szerint
              ez az adózás azoknak lesz kedvező, akik szolgáltatást nyújtanak,
              vagyis akiknek számláit más adóalanyok költségként már nem
              számolják el. A miniszterelnök
              azt is elmondta, tovább szeretnék növelni a kisvállalatok súlyát
              a munkaerőpiacon, ezért a legfeljebb 25 embert alkalmazó cégeknek
              a foglalkoztatást serkentő, választható adózási módot
              vezetnek be, a kisvállalatok adóját. Ismertetése
              szerint ez a válaszható adónem kiváltja a vállalkozás
              profitját terhelő adókat és a bérek után fizetendő közterheket,
              így a társasági adót, egyéni vállalkozók esetében a nyereség
              utáni személyi jövedelemadót, a szakképzési hozzájárulást,
              az osztalék után fizetendő egészségügyi hozzájárulást és
              a szociális hozzájárulási adót. Mint mondta, az adó
              alapja a kisvállalat nyereségének és az általa
              foglalkoztatottak bérköltségének összege lesz, mértéke
              pedig 16 százalék. Úgy számolnak, hogy 300 ezer kisvállalatnak
              segíthetnek ezzel, akik több mint 800 ezer embert
              foglakoztatnak. Orbán Viktor az
              „áfacsapda” felszámolása érdekében, nyolcadik intézkedésként
              bejelentette, hogy pénzforgalmi szemléletű általános forgalmi
              adózást vezetnek be, ennek lényege, hogy az 500 ezer euró árbevétel
              alatti vállalkozások csak akkor kötelesek befizetni az áfát,
              ha nekik azt már kifizették. A munkahelyvédelmi
              akció része, hogy a számviteli szabályok könnyítésével segítenek
              a devizaárfolyam-veszteségek miatt nehéz helyzetbe került vállalkozásokon.
              Közölte: olyan jogszabály-módosításra van szükség, amely
              szerint a cégeknek tőkehelyzetük megítélésénél nem kell
              beszámítaniuk a devizaárfolyamok változásából származó
              veszteségüket, így azoknak, amelyek csak a kedvezőtlen árfolyammozgások
              miatt szenvedtek el átmeneti tőkevesztést, nem kell azonnal
              visszapótolniuk elvesztett tőkéjüket. A miniszterelnök
              tizedik pontként a házipénztárakra vonatkozó adminisztráció
              radikális egyszerűsítését említette. Emlékeztetett arra,
              hogy a kormány tavaly jelentősen megemelte a házipénztári készpénz-záróállomány
              megengedett legmagasabb mértékét, de a szabályozás még így
              is jelentős adminisztrációt követel meg a vállalkozásoktól,
              ezért úgy gondolják, hogy a korlátozásokat meg kell szüntetni. Megtörtént az
              elképzelhetetlen és még folytatása is lehet. Ez igen!
             |