| 
               2012.07.20. Tiszaeszlár
              az életet ünnepelte
 A XII. Eszlári Aratónap
 Július 7-ére
              Tiszaeszlárra a XII. Aratónap ünnepségeire hívott meg Nagy
              Tibor polgármester. Hogyne mentem volna az aratóünnepre. Vagy jó
              40 évvel ezelőtt jártam hasonló találkozón. Akkor más
              szelek fújtak. Nagyüzemi ünnepségek voltak. Kombájnok
              arattak, gőgös sorban vonultak a hatalmas táblákon és borotválták
              a földeket. Aratóünnepek augusztus 20-án voltak. Ezek nem annyira követték
              a régi hagyományokat, politikai ünnepnek számítottak. Ünnepeltették
              a néppel augusztus 20-át, az Alkotmányt meg az új kenyeret.
              Valami repedés akkor történt a dologban - a 80-as évek vége
              felé -, amikor áremelést is bejelentettek erre az időszakra.
              Hogy milyet, már meg nem mondom. Annyit tudok, hogy a Lúdas
              Matyi - Árkus úr főszerkesztésében - megjelent, és a címoldalán
              ott szerepelt az ünnepi köszöntő: Éljen augusztus 20! A 20-a
              át volt húzva, és helyette kiírták: Éljen augusztus 22,50!
              Nem baj, Árkus főszerkesztő ugyan kikapott a pártközponttól,
              de azért a kombájn szérűkön megterítettek, és az emberek
              megették a birkapöröltet krumplival, és megitták a sörüket,
              majd mindenki hazament. 
               Ez az eszlárihoz hasonló aratónap, ez más, merőben
              más, alapjaiban más. Most beszámolómban elmesélem, hogyan történt
              2012-ben az aratónap számos eseménye. Tiszaeszlár
              messze van, inter cityvel utaztam Tokajig, onnan meg autóval
              vittek a községbe. Megjegyzem, ez a táj az ország
              legromlatlanabb vidéke. Tokaj gyönyörű, megifjodott. Megyünk
              alig 20 kilométert, és nemsokára beérünk a mi falunkba,
              Tiszaeszlárra, de előtte keresztül mentünk Tiszanagyfalun is.
              Tiszanagyfalu – álljunk meg egy szóra. Ez Toldi Miklós
              faluja. S már mondom is magamban a Toldi első énekéből a jól
              ismert sorokat: „Ég a napmelegtől a kopár szik sarja,
              tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta.” Mint most.
              Szinte perzsel a levegő, olyan hőség van. Látni már az útról
              is, hogy a szőke búza megbarnult, az aszály miatt a búza gyökere
              korán felszakadt, a szemek megszorultak, de azért a hektáronkénti
              35 mázsa átlagtermés csak meglesz. De majd meglátjuk, milyen
              az aratónapi aratás a községben. Persze ennek a kevesebb termésnek
              előzménye is van. Az előző kormányzatok csak vitték a mezőgazdaságból
              is a pénzt, így kevesebb jutott műtrágyára és gondoskodásra.
              Kisebb az állatállomány, tehát kevesebb a tápanyag a földekben.
              Ez is ok arra, hogy kevesebb teremjen. De megérkeztünk
              Tiszaeszlárra, egyenesen be a templom melletti árnyas-ligetes Ádám-kertbe.
              Szimpatikus fiatal pedagógus kalauzom vezet be a sokadalomba.
              Sok-sok asztal és pad egymás mellett, ott már jócskán ücsörögnek
              az emberek. Szép sorban 14 hatalmas kondérban kezdik főzni a pörköltet,
              akarom mondani a pörkölteket: a sertést, a birkát meg az őzpörköltet.
              Tucat számra hozzák ki az asszonyok az 5 literes üvegekben az
              uborkát. Előkerül a község első embere, Nagy Tibor is.
              Illendően köszöntjük egymást, és mondja, hogy reggelizzünk. -        
              Polgármester úr! Én Miskolcon megittam egy csupor
              tejet, nem reggelizem én mást. -        
              Dehogyisnem. Itt a tepertő meg a hurka. Amiből ez
              készült, az tegnap még mozgott. Kevéskét törtem
              a kenyérből, meg ettem a pörcből, az almapálinkát nem
              fogadtam el, mert hogy szolgálatba készültem, én vagyok a nap
              moderátora. Tudni kell erről
              az aratónapról Tiszaeszláron, hogy az egész falu hivatalos az
              ünnepségekre. Ott is van majdnem mindenki. Nem mindenki, mert
              van, aki otthon fogadja a vendégeket. Ilyenkor megérkeznek a
              messzire költözöttek is, haza, vissza az ősi otthonba a családhoz. Az Ádám-kert a
              szíve az ünnepségeknek. Itt állt be ugrásra készen a G-35-ös
              Hoffer-traktor és a matuzsálemi korú cséplőgép. Utoljára a
              60-as évek elején lehetett ilyeneket látni. A G-35-ös Hoffer a
              világ legegyszerűbb traktora. Szüntelen mondja: böm-böm-böm,
              dohog, morog, de megbízható. Ez hajtja a cséplőgépet. Ez a
              G-35-ös a világ egyik leghíresebb traktora volt. A 80-as években
              Afrikából hoztak haza egyet-kettőt, mert 500 db oda is kikerült
              belőlük. Ez az árva tiszaeszlári G-35-ös még ma is működik.
              Itt kezdődik az ünnepség. Dr. Karakó László
              a kerület országgyűlési képviselője mondja a megnyitó
              szavakat Nagy Tibor polgármester köszöntője után. Dr. Karakó
              képviselő úr otthonosan mozog itt is. Parolázik az emberekkel,
              szót váltanak, ismerik egymást. Sőt mi több: ez az országgyűlési
              képviselő ismeri ennek a községnek minden gondját-baját,
              rezdülését. Szemmel láthatóan kölcsönösen becsülik egymást,
              a képviselő és a választó nép. És megindulunk a
              búzaföld felé – nyilván gyalog. Természetesen a hőségben.
              Elöl mentek az asszonyok, maguk készítette szép egyenruhában.
              Mögöttük 14 idős úr, vállukon a kaszával, fejükön természetesen
              kalap, hogy ne süsse fejüket a lángoló nap. Mentünk, és a búzatáblára
              értünk. Nemcsak a faluból voltak itt sokan, a környező községekből
              is. Népek, polgármesterek, asszonyok és nagyon szép számban
              gyerekek. Dunaveczki Ferencné a 92 esztendős Ilonka néni köszöntötte
              a kézi aratókat. Szépen beszélt az öregasszony. Egyébként
              ő a falu fodrásza, a mesterséget a férjétől tanulta el, de a
              férje meghalt, így ezt a munkát is ő viszi. Ilonka néni derűs,
              mosolygós teremtés. Vége a beszédnek, a mámit megtapsolják
              szeretettel. Csend lett a búzamezőn, és az asszonyok szépen
              halkan elkezdték énekelni a Himnuszt. Olyan csend lett a búzaföldön,
              hogy ha lettek volna röpködő rovarok, azok zümmögését
              hallani lehetett volna, de csak a Himnusz égi hangjait hallottuk.
              A kaszások levették kalapjukat, még a gyerekek is vigyázzba vágták
              magukat. A tiszaeszláriak saját magukért, családjukéért és
              hazájukért énekelték el ezt az imádságot. Nekem könny szökött
              a szemembe, rég hallottam ilyen meghitten és ilyen hittel énekelni
              a himnuszunkat. Mikor is írta Kölcsey
              a Himnuszt? 1823. január 22-én. Vérünkké vált ez a versnek
              induló nagy magyar imádság. Micsoda történelem! Az öregek lekaszálták
              a búzát, az asszonyok kévébe kötötték, és egy kétlovas
              szekérre felrakták a kévéket. Kötéllel lekötötték a szállítmányt,
              és megindultunk a cséplőgép felé, vissza a faluba, az Ádám-kertbe.
              Ment a 14 kaszás a 14 öreg. Egy fiatalabb is volt köztük. Nézem
              őket: 70-esek, talán 80-asok is. Előttem lépkedett - vállán
              a kaszával - ezer esztendő emberi élet. Utánuk jöttek az
              asszonyok. Ők fiatalabbak 10-15 évvel. Így együtt az összes
              életkoruk mennyi lehet? 1600-1700 esztendő? Sok. Nagyon sok. Július
              7. ez a nap, a pozsonyi csata 1150. évfordulója. De maga Tiszaeszlár
              is igencsak sok évet számlál. Az első iratok 1220-ban jelölik
              születésének idejét, ott a Tisza partján született ez a
              magyar község. Még nem volt meg az Arany Bulla, de már éltek
              az eszláriak, és mi mindenen mentek keresztül. A török, az
              osztrák, na és az oroszokról ne is beszéljünk. Nehéz,
              kegyetlenül nehéz sorsuk volt, és mégis életben maradtak,
              mert mindig bíztak saját erejükben. Ma is a faluban
              vagy 7 kovács dolgozik, sok az egy falunak, de van munkájuk.
              Nagy volt itt a szövőhagyomány. Mindent megcsináltak maguknak. Közben a matuzsálemi
              korú cséplőgép kicsépelte a búzát, mi meg indultunk
              Bashalom kis faluba. Ott laknak vagy ötszázan. Bashalom
              Tiszaeszlár része közigazgatásilag. Ott épült fel a gyönyörű
              szép, gondozott, ápolt Jézus Szíve-kápolna. A kápolnában
              nyugszik az egyik Dessewffy gróf, meg sokan mások a falu egykori
              nemesei közül. A Jézus Szíve-kápolnára maga Jézus Szíve
              vigyázott, mert a vérzivataros történelemben baja nem esett. A
              kápolna szabadtéri oltára mögé állt Kozma Imre atya, a Máltai
              Szeretetszolgálat fő papja, vezetője. Kozma atya volt az aratónap
              egyik díszvendége. Szemmel láthatóan a népek szemükkel
              simogatták a papot. Aztán a kenyérszentelés szertartásában részt
              vett Takács János rakamazi római katolikus esperes. Mivel görögkatolikusok
              is szép számmal laknak e vidéken, őket Gorcsa György tokaji
              esperes képviselte. S ott volt a kedves, fiatal református lelkész,
              Batári Zoltán. A kenyeret a négy pap megáldotta. A helyiek,
              akik idősecskék, nemigen tudtak átmenni Tiszaeszlárra, ezért
              itt ünnepeltek, és az élet, a kenyér kapcsán nekik idéztem
              Sinka István 1936-ban írt versét, amely pont 76 évvel ezelőtt
              született július 5-én, és a Dévaványai Hírlap közölte. Az
              óriás költő versének utolsó sora így szól: „Nézem…
              nézem ezt a nagy varázslót, azt a bronzkezű főpapot, aki kaszájával
              most aratja a békés holnapot.” Visszatértünk
              az Ádám-kertbe. Az aranymetszés-pontban az események sorozatában
              természetesen a kenyérszentelés állt. A négy pap illetve lelkész
              Tiszaeszláron is megáldotta az új kenyeret. Kozma atya, ez a
              világhírű pap, aki épített kutat Afrikában, és megszentelte
              a kút vizét, aki iskolát szervezett Indiában és megáldotta a
              gyerekeket, és járt a világban mindenütt ott, ahol szeretetre
              és segélyre volt szükség, itt elmondta szívhez szóló
              szavakkal, hogy a kenyér áldása azt jelenti, hogy az Isten rátok
              igent mond. 
              
               Na már most
              Tiszaeszlár népénél az Isten nem ritka vendég. Nem is a
              legendák alakja. Nem is egy elképzelt valaki. Tiszaeszlár népének
              lelkében Isten élő s rájuk gondoló valóság. Tiszaeszlár népében
              Isten él. Ezért mondta Kozma atya, hogy a kenyér áldása azt
              jelenti, Isten rátok igent mondott. Ez a nép egyébként meg is
              érdemli. Éppen Kozma atya mondta az előzetes beszélgetés során,
              hogy úgy tapasztalta, ez a nép más közösségekhez viszonyítva
              jobb. Lehet, hogy szegényebb, de magam is úgy gondolom, biztosan
              jobb. Ezért a hagyományőrzés, ezért az önmagukról való
              gondoskodás, ezért a mások szeretete, és a vendégek megbecsülése. Itt mondom el,
              Tiszaeszlári műsorvezetésem előtt az aratónapokon műsort
              vezetett kiváló kollégám, dr. Bőzsöny Ferenc, a Magyar Rádió
              főbemondója, Pálffy Picur, a TV Híradó egykori főszerkesztője.
              Szerepelt itt a Tisza partján – ahogy ott mondták Tiszaeszláron
              – a legszebb szavú magyar színész, Dörner György, és itt
              énekelt százak örömére az egykori kun kapitány, Balogh
              Marci. Szép, kitűnő névsor. Büszke vagyok rá, hogy én is beállhattam
              a sorba. Na de folytassuk a
              kenyérszentelővel, mert azért annak ritmusa és mondanivalója
              volt. Takács János római katolikus esperes az Újszövetségből
              idézett. A görögkatolikus esperes a görög liturgia szerint az
              istentiszteletükből énekelt. A fiatal református lelkész meg
              így köszönt el áldás előtt az eszláriaktól, karját széttárva:
              „az Isten ragyogtassa rátok arcát.” Így. Ennél van
              szebb? Mert szép ez az egész kenyérszentelési szertartás.
              Gazdag volt, szívvel és hittel teli. Na ezért marad meg
              Tiszaeszlár. A vendégek a fő-
              és nagytiszteletű urak, az országgyűlési képviselő, a környék
              polgármesterei beszédbe elegyedtek az eszláriakkal. Engem is
              megszólítottak. Egy úr az asztaltól felállt, kezében korsó
              sör, és csak ennyit mondott: - Szerkesztő úr! Ezt fogyasszuk
              el Pista bácsi emlékére. Csend lett. Csurka István szelleme
              ott volt. Járt ő Tiszaeszláron, a Bodrogközben, Bodrogkeresztúron
              és Pácinban, Rakamazon és Nyíregyházán, Füzesgyarmaton és
              Mátészalkán. Csurka az emberekkel mindig beszélgetett. Ő maga
              szűkszavú volt. Az egy-egy szavas közbeszólás pontosan annyi
              volt, ami előre vitte a beszélgetést. Ezek a beszélgetések
              mindig a lényeg felé kanyarodtak, ezeket soha nem lehet
              elfelejteni. Mondta a tiszaeszlári úr: - Mi nagyon szerettük a
              Pista bácsit, jó volt vele találkozni, Isten nyugosztalja.
              Csurka Istvánra Tiszaeszláron nagyon és szeretettel emlékeznek. Utána a polgármester
              a vendégeit és községének népét asztalhoz szólította. Válogathattunk
              ki melyik pörköltből eszik. Meleg ide, meleg oda, úgy láttam,
              mindenki evett. Egy üveg sör is elcsúszott mellette. Utána asz
              asszonyok - egy kézzel négy tányért tartva - szüntelenül
              hordták ki az asztalokhoz a diós és a mákos – mi ugyan
              bejglinek neveznénk, de ők nem bejglinek nevezték - kőttes tésztát.
              És volt még mellette túrós batyu. Jót kuncogtam magamban. Az
              összes asszonynak a szája cukros volt, nagyon cukros, nagyon
              aranyos. El is tűntek a kőttesek és a túrós batyuk. Derűs
              beszélgetés és köszönet a jóltartásért. A nap eseményei
              tovább lépkedtek. Bohóc szórakoztatta a gyerekeket, mert róluk
              is gondoskodott az önkormányzat meg a polgármester. 
              Kovács Béla tiszavasvári faműves népi iparművész a
              teknőfaragást mutatta be. Azt is elmondta, hogy egykoron a teknővájás
              cigány mesterség volt. de aztán jött a tsz-világ, a teknővájókat
              be akarták léptetni a tsz-be, de ők nem vállalták, így néhány
              év alatt kipusztult a teknővájás mestersége, és akkor jöttek
              a faművesek, a népi iparművészek, akik már másként faragják
              illetve készítik a teknőket és egyéb fából készült
              alkalmatosságokat, asztali edényeket. Kovács úr, az iparművész
              éppen egy rongyfát faragott – kanadai nyárfát – ami még tűzifának
              is rossz volt, de oly avatottan csinálta, hogy a munkáját
              figyelők csak ámultak-bámultak. Aztán jött a fő
              attrakció, a Magyar Tartalékosok Szövetségének ütege bemutatót
              tartott az 56-os forradalom és szabadságharc idején használt
              fegyverekkel korhű ruhákban. A bemutatónak hangereje is volt.
              Hatféle fegyvert és egy ágyút alkalmaztak a bemutatóra. Állítom,
              hogy Budapesten ezt a bemutatót soha nem tarthatnák meg, mert
              nem engednék. De Tiszaeszláron sikerült - a község lakóinak
              rendkívül nagy örömére. Sajnos Tiszaeszláron az én időm
              lejárt. A Piramis együttes élő koncertjét már nem hallottam.
              Másnap értesültem Nagy Tibortól, a fáradhatatlan polgármestertől,
              hogy éjjel fél kettőig tartott az Ádám-kertben a XII. Aratóünnep. Ez a község
              bemutatót tartott saját erejéről, akaratáról és hitéről.
              Nagyon jól mondta Kozma Imre atya: a kenyérszentelés azt
              jelenti, hogy az Isten igent mond Tiszaeszlárra. Ez az igen
              hangos volt és jól érthető. 
               
               Győri Béla
             |