| 
               2012.07.27. Az ellenzéki sajtó egy része és pártjaik
              a multinacionális tőke kifutófiúi
              
               Megállapodást írt
              alá a Nemzetközi Valutaalap (IMF) nyolc, zömében közép-,
              illetve kelet-európai tagállama – köztük Magyarország – július
              11-én Bécsben új szavazási csoport alakításáról a
              szervezeten belül. 
               Erősödhet-e ezáltal hazánk pozíciója a szervezeten
              belül? – kérdezzük dr. Boros Imre közgazdászt.
              
               
               – Korábban is léteztek szavazati csoportok. Amikor beléptünk
              az IMF-be, akkor a belga csoportban voltunk, amelyet a belgák
              vezettek. Azután a 91 körül létrejött szavazócsoport,
              melyben együtt voltunk az osztrákokkal és a törökökkel –
              egész érdekes módon – hivatalosan felvetette azt, hogy
              azoknak a jól fizető országoknak, amelyeknek a gazdasági növekedése
              éppen az eladósodás miatt nagyon lassú, vontatott, adósságkönynyítésben
              kéne részesülniük. Erről készült egy előterjesztés az
              IMF-ben (akkor, amikor még Camdessus volt a vezérigazgató, aki
              szintén francia), és ezt pozitívan fogadták, és erről nagyon
              kevés szó esik Magyarországon, ezt csak én feszegetem. S ami a
              felvetésnél még érdekesebb, innen, a Magyar Nemzeti Bankból
              ment egy ledorongoló levél oda ki, amely szerint Magyarország
              nem akarja az adósságait átütemezni! 
               A Magyar Nemzeti Bankból torpedózták meg?
              
               
               – Ez történt. Tehát ezek a szavazócsoportok erőcentrumok
              is. Arról van szó, hogy most az osztrákok veszik ezt a dolgot kézbe.
              Ausztria lényegében a saját érdekeit, de azzal együtt a
              mienket is védi, hogy tudniillik a csoport tagjai ne kerüljenek
              erős nyomás alá pénzügyi szempontból. Tehát ezt így, ebben
              az értelemben pozitív dolognak gondolom. Mások is csinálnak
              ilyet. A kínaiak például – akiket Angela Merkel is arra kért,
              hogy szálljanak már be az euró-mentésbe – elgondolkodtak,
              hol jobbról, hol balról támasztották a fejüket a nagy
              gondolkodásban, végül azt mondták, na jó, megteszik ők ezt,
              de az IMF-en keresztül. A gondolkodás dupla nyereséget hozott a
              kínaiaknak, egyrészt kihajtottak maguknak egy alvezéri posztot,
              ami azért erőt jelent ugyebár, tehát az IMF-re is bizonyos
              befolyást gyakorolnak, másrészt az IMF-en keresztül befolyást
              gyakorolhatnak az Európai Unióra – történetesen és
              nevezetesen – az eurózónára. Tehát ennek ez a jelentősége.
              Alapjában pozitív, nem érdek nélkül való dolognak tartom. Az
              osztrákok a saját érdekeiket védik, de közben a mienket is. A
              kettő összefügg tudniillik – pénzügyi szempontból. 
               Az IMF és hazánk közt július 17-én kezdődnek a tárgyalások.
              Mit gondol, milyen témák kerülnek napirendre? Az ingatlanadó
              vagy a jegybanktörvény? 
               – Az IMF-et a francia forradalom után visszatérő
              Burbonokhoz tudnám hasonlítani, akik nem tanultak a történelemből
              semmit. Annak ellenére, hogy a vezérigazgató – aki szintén
              francia –, Lagarde asszony tudja, hogy most már valahogy be kéne
              fejezni az állandó megszorítások politikáját, mert ez nem
              vezet sehova. Bizonyos esetekben, de főként olyan helyen, ahol
              az Európai Unió egyedül van tapasztaljuk, hogy engednek, mint például
              Spanyolországban, valószínűleg Görögországnak is engedni
              fognak egy kicsit. Ezzel szemben Magyarországon Buorbon módra
              viselkednek. Mint ha semmi nem történt volna, jönnek vissza
              ugyanazokkal az ötleteikkel, amivel harmadik évtizede Magyarországon
              vannak. Érdekes módon az IMF-nek az idejövetele mindig a
              baloldali kormányok áldásos tevékenységének a következménye
              és a jobboldali kormányok szenvednek tőle. Így volt ez a
              rendszerváltás előtt is, még a lelépő szoci kormány hívta
              ide az IMF-et, emlékeztetek a Bokros Surányi kettősre. Majd Békesi
              körberohanta a világot, hogy nagyon nagy a baj Magyarországon.
              És ez így ismétlődik. A piac Magyarországot zsarolgatja magas
              kamatokkal, a Nemzeti Bank közreműködésével természetesen és
              a forint időnként történő megtámadásával. Lehet hallani
              olyan hangokat, hogy nem tetszik nekik a mi adórendszerünk, mert
              ez az adórendszer most azokat a progresszív magyar rétegeket részesíti
              előnyben, akiktől esetleg a növekedést és adott esetben a
              demográfiai trendek megfordítását várjuk, a családok
              gyermekvállalásának támogatása nagyon nem tetszik nekik. Aztán
              természetesen nem tetszik nekik az, hogy a Magyarországon működtetett
              idegen érdekeltségeket is bevonja egy szerény mértékben a
              kormány az adóztatásba. Mindez azért nem tetszik nekik, mert a
              szoci kormányokkal történt korábbi egyezségek tulajdonképpen
              ezeket mind kizárták. Az elmondottak alapján úgy vélem, a tárgyalások
              nagyon hosszú ideig elhúzódnak. Ráadásul még szemantikailag
              sincs a dolog rendben. Itt készenléti hitelmegállapodást erőltetnek,
              ami egyébként tipikusan arra a helyzetre kell, amikor az ország
              fizetési mérlege nagyon deficites. Amikor tudniillik az ország
              kasszájából fogy ki a deviza. Nálunk meg pont az ellenkezője
              van. Ennek a siralmas helyzetnek egyébként az az egyik vigaszága,
              hogy az ország kasszájába, ami történetesen a Nemzeti Bank,
              gyűlik a deviza, mert az export sokkal többet teljesít, mint
              amennyit az import elvisz. Még arra is marad, hogy kifizessék az
              összes kamatot, és még azután is marad pénz. Tehát itt
              tulajdonképpen nem a készenléti hitelmegállapodásra lenne szükség,
              hanem egyfajta ún. óvatossági megállapodásra, amit a kormány
              kér, ami nem más, mint az, hogy ha az ország pénzügyi érdekeit
              megtámadják, akkor álljon rendelkezésre pénz, hogy a spekulációt
              visszaverjék. Úgy tűnik, mintha az egyik fél mondjuk
              szanszkritül beszélne, a másik meg óhéber nyelven válaszolgatna
              neki, és közben nincs tolmács. Ezért is fog ez hosszú ideig
              tartani. Nyögvenyelős lesz, és a jó Isten tudja, mire végzünk. 
               A világ tíz legkockázatosabbnak minősített állama közül
              öt az euróövezet tagja, Magyarország ugyanakkor kikerült e tízes
              mezőnyből a legnagyobb londoni adósságpiaci adatszolgáltató
              csoport, a CMA második negyedéves összesítése szerint. Ez
              „jó pontnak” számíthat az IMF szemében? 
               – Éppen arról beszéltem, hogy az IMF nem foglalkozik
              ezzel, a régi rutinok alapján óhajt Magyarországgal
              foglalkozni. Őket ez abszolút nem érdekli. Viszont nekünk ez
              egy pozitív hír. Annak ellenére, hogy nagyon haragudtak az elején
              az osztrákok és jól fölkavarták az indulatokat Magyarország
              ellen, mert az ő bankjaikat érintette leginkább meg az
              idehelyezett cégeiket ez az új adórendszer, most már észre térültek,
              az ún. piaccal együtt, „aki” végső soron pénzt is akar
              csinálni, és egyre inkább kevés az olyan hely, ahol biztonsággal
              lehet elég jól keresni és Magyarország ilyen. Másfél-két évünk
              bánja ezt a folyamatot. Tehát nagyon pozitív dolog, hogy most már
              az eurózónában keresik a – hogy úgy mondjam – kórházi
              beutaltakat, minket meg kitettek az első tíz kockázatos ország
              közül, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy ezt követően már
              sorszámunk sincs ám. Ez, a hosszú ideig a tízben való tartásunk
              inkább politikai motivációk alapján történt. A piac azért
              megszorításra hajlandó volt pénzt adni Magyarországnak. Csak
              hát mivel nyomás alatt voltunk, jó drágán adták a pénzt. De
              most már a feláraink is alácsúsztak az olasz meg a spanyol feláraknak.
              Ami persze még így is iszonyú magas, ezt hozzáteszem. Szóval
              ez még nem egy fáklyásmenet az tény. 
               „Az euróövezet és az Európai Unió országain még
              sokáig nagy lesz a nyomás, hogy hozzák egyensúlyba pénzügyeiket”
              – mondta Werner Hoyer, az Európai Beruházás Bank (EIB) elnöke
              a német Focus című hetilapnak. Hozzátette: ez a folyamat nem
              egy-két évig tart. Egyetért ezzel a kijelentéssel? 
               – Teljes mértékben egyet lehet érteni, mert a válságból
              való kivezetés helyett ma még az örvényléseket tapasztaljuk:
              a spanyol ügynek sincs vége. Spanyolország ez a negyvenmilliós
              ország, négyszer akkora, mint mi vagyunk, hatalmas megszorításokra
              készül. 65 milliárd euró valamivel nagyobb, mint a magyar költségvetés.
              Annyit el kell szedni a spanyoloktól. Nagyon boldogok lesznek ettől,
              azt mondanom sem kell. A jó ég tudja, hogy ott mi kezdődik. Ráadásul
              Spanyolország végül is nem olyan egységes nemzetállam, mint
              mondjuk Magyarország, mert ott vannak a katalánok meg miegymás,
              szóval van ott probléma. Az olaszoknál Monti jelezte, hogy nem
              marad tovább miniszterelnök. Mint ahogy a görögöktől is lelépett 
              Goldman Sachs beépített embere. Monti is bejelentette
              hogy ő is lelép, Berlusconi meg megint készülődik
              miniszterelnöknek. Ami azt jelenti az én olvasatomban, hogy ott
              is becsődöl ez a szorongatási kísérlet. Bár az olaszoknál
              kisebb mértékű volt, de meglehetősen pofátlan, hiszen a Monti
              által beszedett, adótöbbletnek a fele egy banknak ment vissza,
              és amikor rákérdeztek, hogy akkor miféle dolog ez, azt
              felelte, ez államtitok, nem lehet firtatni. De mondanék még néhány
              problémát. Németországban az alkotmánybíróságnak nagyon
              nem tetszik ez az egész eurómentő csomag és alkotmányellenesnek
              nyilvánította bizonyos dolgait. Plusz százhetven akárhány
              nagyhírű, jónevű közgazdász írt nyílt levelet ez ügyben a
              német kancellár asszonynak. Plusz a most porondon lévő francia
              elnök annak ellenére, hogy korábban azt ígérte, alkotmányban
              rögzítik a francia államadósság felső határát, szerintem
              ő ezt nem fogja megtenni. Magyarországon ezt 50%-ban határozták
              meg, tehát, oda kell leépülnünk. Hát szóval vannak itt problémák
              meg bajok bőven. Tehát a válságból még nem kifelé lábal az
              eurózóna, hanem még bent tocsog a közepében, és igazándiból
              még az irányt sem lehet látni. Ez a véres valóság. 
               A nyári ülésszak végén döntött a parlament a pénzügyi
              tranzakciós illeték bevezetéséről; a fizetési kötelezettséget
              az eredeti tervekkel ellentétben a Magyar Nemzeti Bankra (MNB) és
              a Magyar Államkincstár pénzügyi műveleteire is kiterjesztve.
              Az ellenzéki sajtó bírálja ezt a döntést. Mi is ez a
              tranzakciós illeték? 
               – Az ellenzéki sajtó egy része és az ellenzék három
              pártja lényegében nem más, mint a multinacionális tőke kifutófiúi.
              Mert a tranzakciós adó szerintem egy zseniális találmány. A
              tranzakciós adóval lehet utolérni szépen azokat a jövedelemcsoportokat,
              akik rendesen eldugják, sőt adó előtt kimenekítik a jövedelmüket
              – nevezetesen a multikat. Na most ne a sárga csekkre
              gondoljanak csak és kizárólag, ami a lakossági rész, hanem
              amikor fizetnek egymásnak a cégek, akkor nyilvánvalóan ezek a
              pénzek jövedelmet hurcolásznak. És azokat még a fizetés
              pillanatában megcsapolni azt jelenti, hogy a jövedelmeket
              elszedjük onnét, illetve megadóztatjuk, ahol esetleg eltüntetik
              az orrunk elől. Na most a Nemzeti Bank megadóztatásáról beszélni
              meg egy szemantikai ficam. Nem a Nemzeti Bankot adóztatják,
              hanem ezeket a tranzakciós adókat a Nemzeti Banknak be kell
              szednie és tovább kell utalnia az államnak. Ha nem szedi be,
              tehát megtagadja azt a feladatot, amit az állam rábízott,
              akkor valóban a Nemzeti Banknak kell befizetni az adót, mert ő
              is köteles ezeket az összegeket befizetni, és akkor deficitje
              lesz. De ha ezt tenné, ez azt jelentené, hogy a Nemzeti Bank egyáltalán
              formálisan is megtagadja, hogy ő a magyar államszervezetnek a része.
              Ami a kincstári dolgokat illeti, a kincstári pénzek is különféle
              kedvezményezettekhez mennek kifele. Na most a tranzakciós adó mértéktől
              függően lehet a jövőben – és itt az európai fejleményekre
              kell várni – adott esetben az ÁFA melletti második
              legfontosabb adónem. Ha az európai országok is előrehaladnak
              ebben az ügyben. Pedzegetik a franciák, a németek; az angolok
              nagyon ellenállnak, mert ott van a city. A cityt azt pedig védi
              az angol kormány. Tehát most óvatosan azt a háromszáz milliárdot
              azért ki lehet belőle vakarni, amit a magyar kormány akar. De
              ha Európában is előrehalad a téma, akkor ez adott esetben egy
              ötszáz-ezermilliárd forint közötti bevételt is eredményezhet,
              ha máshol is alkalmazzák. Szóval én ebben nagy perspektívát
              látok. Ráérnek még a költségvetést készítők véglegesíteni
              a körét és mértékét ennek a bevételnek, hiszen a gombot
              majd decemberben kell lenyomni a végső döntéskor. 
               
               P. G.–M. A.
             |