| 
               2012.06.01. Az EU nem elég szolidáris a
              tagállamaival
 Azt gondolom, hogy az EU tétlen szemlélője volt a válságnak,
              és nem kezelője
 Az
              Európai Parlament plenáris ülésén kell számot adnia az Európai
              Bizottságnak, hogy milyen lépéseket kíván tenni Svájc közelmúltbeli,
              nyolc közép-európai állam bevándorlóit diszkrimináló lépése
              ellen. A svájci kormány 2012 áprilisában úgy döntött, hogy
              május 1-jétől kontingenseket határoz meg az Európai Unióhoz
              2004-ben csatlakozott kelet- és közép-európai országokból érkezett
              bevándorlókkal szemben. A döntés értelmében évente összesen
              2000 tartózkodási engedélyt adnak ki Magyarország, Lengyelország,
              Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Lettország, Litvánia és Észtország
              polgárainak. A svájci döntés miatt az EP öt frakciójának húsz
              képviselője szóbeli választ igénylő kérdést intézett a
              testülethez. Erről és az európai jövőképről Pelczné
              Dr. Gáll Ildikó fideszes európai parlamenti képviselőt kérdezem.
              
               
               Tisztelt Képviselőasszony!
              Annyit tudunk, hogy Svájc bár nem tagja az EU-nak, mégis
              1999-ben Bern és Brüsszel a kereskedelem további liberalizálásáról
              szóló egyezményt írt alá, biztosította a szabad mozgást.
              Tehát Svájc szembe megy ezzel a határozattal?
              
               
               –Igen, és ezért is
              tartjuk ezt az intézkedést diszkriminatívnak. Amikor 2004-ben tíz
              új ország csatlakozott az Európai Unióhoz, Svájc azt vállalta,
              hogy növekvő kvótaszámok mellett, hét év alatt liberalizálja
              a piacot és biztosítja a munkaerő szabad áramlását. Az utóbbi
              az EU egyik alapértéke. Lejárt a hétéves terminus, és most
              egy diszkriminatív lépést tett Svájc azzal, hogy május 1-jétől
              újra kvótát vezetett be. Az EP –képviselők többsége úgy
              gondolja, sőt az Európai Bizottság is, hogy diszkriminációról
              van szó. A nemzetközi egyezményeket még akkor is be kell
              tartani, ha nem rózsás a gazdasági helyzet. Svájc most a szerződés
              záradékáéra hivatkozik, ami arról szól, hogy amennyiben a
              bevándorlók száma az előző három év átlagát 10%-kal
              meghaladja, akkor lehetőségében áll újra kvótákat
              bevezetni. Nem értem az elvet. Svájc legszorosabb partnere
              export-import tekintetében az EU. Az nem lehet, hogy egy ország
              csak haszonélvezője legyen egy gazdasági közösségnek, és a
              hátrányokat ne tudja elviselni. Sőt, ha a statisztikai adatokat
              nézem, nem látom azt a növekedést, amire a svájciak
              hivatkoznak. 
              
               
               Svájc talán az olcsó munkaerőtől tart? Egy ország nem
              védheti a saját munkaerőit?
              
               
               –A megegyezés
              szerint Svájc nemzeti hovatartozásuk alapján nem különböztethet
              meg állampolgárokat. Azt mondhatja, hogy x polgár jobban képzett,
              alkalmasabb, de ha ugyanarra az állásra ketten jelentkeznek,
              akkor nem kedvezhetnek nemzeti alapon. 
              
               
               Milyen eszközökkel lehet így rávenni a svájci döntéshozókat
              a passzus megmásítása érdekében?
              
               
               –Erről tárgyal majd
              az Európai Parlament a következő strasbourgi ülésén.
              Javasoljuk, hogy Catherine Ashton, mint az EU külügyi képviselője
              tárgyalást kezdeményezzen a svájci kormánnyal, amennyiben ez
              nem vezet eredményre, akkor a jogszabályoknak megfelelően
              gazdasági és politikai eszközök tárházával élhetünk. Tehát
              mindennek komoly következményei lehetnek. 
              
               
               –Nem, hanem – többek
              között – Hollandiáról is, ahol arra bíztatták egy párt
              honlapján a munkáltatókat, hogy ne fogadják be a kelet-közép-európai
              térségből érkezőket. 
              
               
               Ennek a levélnek lehet valami hozadéka?
              
               
               –Az EU-nak, ennek a
              lassan 28 tagúvá váló zárt közösségnek komoly lefektetett
              szabályai vannak. Azokat pedig be kell tartani. Voltak, akik
              mentességet kértek egy bizonyos időszakra, de az átmeneti időszak
              letelte után meg kell nyitni a piacokat. Az EU nagy vesztesége
              lehet, ha a belső piaci akadályokat nem tudja leküzdeni.
              Amennyiben a tagállamok egymással versenyezve akarnak előnyökhöz
              jutni, akkor az EU az USA-val, vagy a nagy ázsiai országokkal
              szemben vesztes lesz. Hiába beszélünk adóharmonizációról,
              adókoordinációról, hiába vet ki az EU újabb és újabb adókat,
              ha az alapvető értékek tekintetében nem tudja elérni azt, ami
              az Unió alapvető célja, és képtelen a közösséget összetartani.
              Az Európai Bizottság feladata, hogy a szerződéstől eltérő
              magatartásra rámutasson, és számon kérje a tagországokat. 
              
               
               Olvasom, hogy Dánia lett az első és egyedüli EU-s ország,
              amelyik a valóságban is visszaállította a határőri vizsgálatot.
              Elképzelhető, hogy módosításra szorulhat az Európai Unió
              egyik legnagyobb vívmánya, a mozgásszabadság eszméje?
              
               
               –Ezt nem hiszem, mert
              a schengeni pontok az EU legerősebb vívmányai. A legtöbb ember
              számára az EU legnagyobb előnye éppen az, hogy átjárhatók a
              határok, és nem kell az utazási okmányokat előkészíteni.
              Nem értek egyet azzal, miszerint Dánia az első, de nem az utolsó,
              aki a schengeni alapokat újragondolja. Egyértelmű, hogy a bevándorlási
              problémát meg kell oldani, ezt már megfogalmazták az „arab
              tavasz” idején, mikor tömegesen érkeztek menekültek Európába.
              Ám amennyiben az európai integráció iránt egy tagállam elkötelezett,
              úgy nem lehetnek belső határellenőrzések. A migrációt pedig
              ellenőrizni kell mind EU-s, mind Unión kívüli országok
              vonatkozásában is. 
              
               
               Engedjen meg egy másik témát. Hogyan látja, mit mutat a
              görögországi helyzet? Mennyire volt szakszerű, okos, előrelátó
              az Unió válságkezelési politikája?
              
               
               –Nem értek egyet az
              EU válságkezelési politikájával. Azt gondolom, hogy az EU tétlen
              szemlélője volt a válságnak, és nem kezelője. Görögországgal
              kapcsolatban is minden hozzászólásomban elmondtam, hogy a
              megszorításokra épülő gazdaságpolitika megfojtja, tönkreteszi
              a helyi gazdaságokat és kiszolgáltatottakká teszi az országot.
              Akkor van létjogosultsága mindennek, ha az Európai 2020
              stratégiába foglaltakat a forrás oldaláról is alá tudjuk
              támasztani,és megadjuk a lehetőséget a vállalkozásoknak. Nem
              munkahelyeket teremtünk, mert ahogy egy kormánynak, úgy az
              EP-nek sem ez a feladata. Nekünk a vállalkozások lehetőségét
              kell megteremteni. Tudjuk, hogy mindenütt nehéz a helyzet,
              Magyarországon is, ezért minden kormány, a saját lehetősége
              szerint pótlólagos forrásokhoz nyúl az adók kivetésével. A
              másik oldalról viszont a beruházások feltételrendszerét is
              meg kell teremteni. Görögországban eddig csak megszorításokról
              szólt a politika, hiába mondták, hogy fejlesztés kell, ha
              annak a lehetőségei elmaradtak. A görögök most azt érzik,
              hogy az EU csak elvesz tőlük, így nem kell azon csodálkozni,
              hogy olyan nagy teret kaptak a radikálisok és az euszkeptikusok,
              mint még soha. Tehát az EU jövője kerül veszélybe a rossz válságkezelés
              miatt. Egyre erősebbek a kétely hangjai, melyek megkérdőjelezik
              azt az utat, amit 2008-tól az EU bejárt. Új és gyors megoldások
              kellenek, mert a piacok gyorsabb válaszokat várnak, miközben az
              országok egyre kiszolgáltatottabbak. Barosso úrnak is
              elmondtam, hogy az Uniótól nem áll ki a tagállamaiért, hanem
              kiszolgáltatja őket a piacoknak. Holott meg tudná védeni a tagállamokat,
              de mégsem teszi, pedig válsághelyzetekben a piac kaotikusan
              reagál, mindig a profitot keresi. A pénzügyi válság pedig
              egyesek számára jelentős profitot termel.
              
               
               Tehát az lenne a jó, ha az EU jövője nem csak a
              megszorításokról, hanem a növekedést ösztönző intézkedésekről
              szólna.
              
               
               –Egy nagyon szigorú
              költségvetési politika mellett. Az Európai Bizottságnak és
              annak elnökének óriási a felelőssége abban, hogy 2006-ban
              elengedte a költségvetési hiányt, majd elkezdődött az eladósodási
              hullám. Most viszont nagyon nehéz a visszautat megtalálni,
              hiszen sok ország adósságspirálba került. Ezek után nyilvánvaló,
              hogy az EU-nak és az Európai Központi Banknak kell
              beavatkoznia, de egy konkrét stratégiai mentén. Ezt a stratégiát
              viszont még nem látom. Nagyon örülök annak, hogy a magyar
              kormány nem felejtette el, hogy a gazdaságélénkítés legalább
              annyira fontos, mint egy stabil költségvetés. Jó lenne, ha ezt
              belátnák az EU döntéshozói is.
              
               
               
               |