vissza a főoldalra

 

 

 2012.06.15. 

Organikus élményvilág, mítoszi beütésekkel

Matl Péter kiállítása a győri Galgóczi Erzsébet Könyvtárban

A munkácsi szobrászművész jobbára – bár sok köztéri szobra van nálunk is – a Vereckei hágón lévő 1996-os Millecentenáriumi emlékművéről (Magyarok bejövetele) ismert. A Duna tévé naponta többször is szemünkbe égeti az impozáns, a múltból a jövőbe nyíló „kaput”. Viszont kisplasztikáival itthon alig találkozni. A tudatos tárlatépítéséről híres győri Galgóczi Erzsébet Könyvtár galériáját a bemutatkozó kiállításért fölöttébb dicséret illeti.

Matl Péter (1960) annak a fiatalabb generációnak a tagja, amely úgy akarja megújítani a kárpátaljai művészetet, hogy büszkén néz vissza az ősökre. Például arra a Párizst is megjárt kitűnő magyar festőművészre, Erdélyi Bélára – a klasszikust az ukrán „gyűjtőtechnika” Adalbert Erdeliként próbálja a közös szatyorba gyömöszölni –, aki művészpedagógusként ugyancsak sokat tett azért, hogy az Ung körüli művészetfelfogás friss látomásokkal dúsuljon.

Az utóbbi két évtizedben készült tizenkét szobor és csaknem húsz grafika – az eddigi kisplasztikai és középplasztikai, valamint a rajzi életmű mustrája – bőven elég arra, hogy képet kaphassunk a művész kifejezőerejéről s alkotásainak fontosabb lényegjegyeiről. Amit rögtön látni: Matl erősen kötődik a sok rétegű, a történelem és a Biblia mellett a magyar mitológiát is magába fogó hagyományhoz. Minthogy egyik fontos alapanyaga a fa – a remek márványszobor, az 1990 (1990) és a Maximilian Kolbe (2003) című kő-bronz plasztika kivételével az itt szereplő összes mű eme „ősanyagból” született –, az organikus élményvilág és a természeti népek megannyi mítosza ugyancsak képzeletét megmozgató ihletmotor.

A nálunk is ismert Fás-kör nemegyszer újító – a fát, ha kell, darabjaira szaggató –  alkotóihoz alighanem csak a kitüntetett anyaghoz való szenvedélyes vonzódása köti. Klasszikus felület-megmunkálásában – lásd az Angyal (2010) vagy a Suttogók (2010) tükörsima palástját – a reneszánsz szépségeszménye, fényjátéka vezérli. A nemrég meghalt kolozsvári szobrász, Kós András tudta ezt a „fogást”, vagyis a régmúlthoz így vagy úgy kötődő modern figuráit a klasszikumban megfürdetni.

Matl nem kizárólagos jelleggel űzi ezt az anyagismeretet nagyon is megkívánó „tréfát”, hiszen – csak egyetlen példa! – Háromkirályokjának (1998) felületi vésőnyomata visszaad valamit ama híressé vált jászol durván paraszti megmunkálásából. Ám nagyon is ügyel az alkotáslélektan minden fortélyát – formalibikókáját – kimerítvén arra, hogy a monumentális hős hősnek (Árpád – 2010), a talmi pedig talminak (Bürokrata – 1997) lássék. Igaz, az utóbbi szobrot jellemző groteszk szemlélet – gördülő golyó-alakként van ábrázolva a hivatali ügyek által agyonnyomott ember – kevésbé (s gondolom ritkán) érinti meg, ő inkább az ünnepi, fölemelő gesztusok és a régmúlt heroikus küzdelmeit s figuráit emlékezés-toposszá emelő plasztikai vox humana fölelevenítője.

A magyar őstörténetben és történelemben való barangolása (Juliánusz barát – 1998; Árpád), valamint a bibliai és sok mítoszi összetevőből álló jelképtárhoz való vonzódása (Háromkirályok; Angyal; Madár, tojás – 1993; Újjászületés – 1994), amellett, hogy közelebb visz a szimbolikus értékekben megjelenő gondolati kitárulkozás és az alkotói fantázia napsütötte szigetéhez – Zala György fában modernül újra van gondolva –, a tömör körplasztika és az átlyuggatott szobor térben elfoglalt helyét, statikai (akárcsak a részletekre kiható) nyitottságát-elevenségét ugyancsak sugallja.

Az Újjászületés organikus absztraktjában szabaddá válik az idő – a két férfitorony által közre fogott vulva nyílásán át akarva-akaratlan a jövőbe látni –, míg az Új idő (2000) organikus abroncsába berepülő női test, megannyi vonzalmával, maga az érzékiség, a szépben megmerülő tapasztalás élő szobra. Ez utóbbi plasztikán jól érzékelhető, hogy a reneszánsz vétetésű, csillogó palástú „angyal” – az örömkívánásban megszerzett szabadság mint tökély – miképp ütközik, hatásos kontrasztot képezve, a durva felületű henger-belső föld-anyagával. A „föld-anyag” látványvilágának az origója valójában a föld-kohó (Földanya?) mélyében van – ezt még a nonfiguratív Erdei manó (1998) égetett nyílásain és a leget tartó felületein is könnyedén lehet észlelni –, de ennek a természetes „szakadozottságnak” semmi köze sincs a vésőmozgás – már a Háromkirályok révén említett – rituáléjához. Íme az anyag szabta, más-más módon elemi erejű kitárulkozás – technikai virtuozitást szintén mondhatnék – hatékonysága!

Aligha kell bizonygatni, hogy az arc és a fölvett póz gótikájában megszépülő Angyal – ívek, vonalak határozzák meg a homorúra kivájt test „bölcső-jellegét” – hogyan kötődik, anélkül, hogy elveszítené nőiségét, ahhoz a szakrális vonulathoz, pontosabban szimbólumvilághoz, amely szerint lénye közvetítő Isten és ember között. Mint ahogyan a Madár, tojás című kompozíció összetett üzenete sincs rejtve: a madár többek közt az égi lélek szimbóluma, a tojás pedig a termékenységünnephez kapcsolható, életet hordozó csíráé.

Ebből az ünnepi körből lép ki – életük hajóján egyensúlyozva (statikai bravúr!) – a Suttogók két egymással szembeforduló figurája. A guggoló helyzet és az összeütött (összeütésre váró) tenyér bizalmi helyzetet közöl: a hírmesélés (pletyka?) közben egymásban föloldódó két ember titoktartó otthonosságát. Az arc radnótis ősisége – a néger a városba ment – éppoly közel áll az afrikai szobrok „meditatív”, csodálkozó karakteréhez (szem, száj), mint a modern áhítat teremtette fizimiskához. Ehhez hasonlóan bravúros az 1990 című márványszobor nőalakja: a fekvő póz s a fejet körülvevő kéz-kosár a figura megnevezhetetlen félelmét sűríti zárt tömbbé.

A grafikák között több sorozat (sorozat-töredék) található. Az Angyalok I. – VII. (2011, pasztell, papír) átszellemült korpusz-variációk, melyekben sosem a rejtélyes vonalháló az érdekes, hanem a némelykor konstruktív indíttatású jel-figura (Angyalok III.) kontúros, stabil megállapodottsága. A mítoszi gazdagságú Gyökerek IX. – XII. (2001) lapjai egytől egyig díszítmények – különösen az életfa-templom-stilizációt mutató XI. számú pasztellen észlelni a dekoratív tömörítés példáját –, ám nekem a rejtettebb üzenetű grafikák (Húsvét – 1999, vegyes technika, papír; Kívül föld – belül ég – 1996, ua.) sokkal jobban tetszenek.

 

Szakolczay Lajos