vissza a főoldalra

 

 

 2012.06.29. 

Világot vallató nyughatlanság

Prokop Péter kiállítása az Erdei Éva Galériában

Egy kis – nem kereskedelemmel foglalkozó – magángaléria átveheti-e a közelmúltban megszűnt Csepel Galéria szerepét? Aligha. Viszont, ha az értékmentésre koncentrál, sokat tehet azért, hogy a kortárs magyar művészetben minél kevesebb fehér folt maradjon. A kiállítóhelyet eddig is az érdekes törekvések, karakteres alkotók fölkarolása jellemezte. Nyilván így lesz ez a jövőben is, mert – hihetetlen, önerőből – a galéria egy újabb térrel, a Kvasznay Péter Teremmel bővült.

Pár napja itt zajlott Dobrova Tibor Antal Szendi freskók – szendi versek című könyvének bemutatója, amely a fiatal Prokop Péter festőművész és a szintén fiatal Tűz Tamás papköltő „munkakapcsolatát” dokumentálta. Hányan hallottak, jóllehet nálunk is megjelent válogatott verseskönyve, az épp húsz évvel ezelőtt Kanadában meghalt Tűz Tamásról (1916 – 1992), és hányan arról az esszéírónak sem utolsó, élete nagy részét Rómában leélő, majd hazatelepülő papfestőről, Prokop Péterről (1919 – 2003), aki nem csupán munkamániájáról volt híres (állítólag tízezer! képet festett), hanem hazai, római, portugáliai és amerikai templom-freskóiról is?

Dobrova a két életutat több mint fél évszázadon keresztül követte, s könyve nem csupán emlékezésgyűjtemény, gazdagon adatolva, ám – eddig nem ismert Tűz Tamás-versek közreadásával – irodalom- és művészettörténeti fölfedezés is. Nyilván ez az ünnepi alkalom szülte a Prokop Péter-kiállítást, amelynek anyagát a csepeli Kalocsai Iskolanővérek Szent József Otthonának gyűjteményéből – Prokop az intézményben élte papként és festőként utolsó Evvel a válogatással – akinek szeme van a látásra, látja – a Prokop Péter-i életmű súlya szinte megnőtt. Esszenciálisan erősödött. Az expresszív ecsetkezelésű táblákon nemcsak a szakrális jelleget, a bibliai mozzanatokat lehet fölfedezni, ám azt is – újdonságként?, a kifejezőerőre jobban figyelve? –, hogy Prokop valójában modern művész volt. A hagyományos témaválasztás – Istenanya (1963, olaj, vászon), Ave Maria (1994, olaj, farost), Magyarok nagyasszonya (2000, olaj, farost) – sosem köti gúzsba, bár mintha akarva-akaratlan azt sugallná, hogy a kifejezéshez az „ikonográfiához” jobban ragaszkodó ábrázolásmód szükségeltetik.

De ő kompozíciót, mert nem csupán „templomfestőként” élte életét, szerkezeti bravúrral annyira megfeszíti, és bibliai s egyúttal modern figuráit olyannyira kibillenti egyensúlyhelyzetükből, hogy lehetetlen nem észlelni vívódásának maiságát (Kelj föl és járj! – 1976, olaj, vászon; Összeroskadva – 1973, olaj, falemez). Azt az egyéni, ama klasszikus szenvedést fölidéző, ám mégis valahol az egészet fényárnyba borító keresztutat, amely műveltségtörténeti adaléknál jóval több: forrongó lelkének kivallása.

Zsörtölődő természetével borsot tört mindazon „szent emberek” (egyházi méltóságok) orra alá, akik a Biblia szenvedésözönében csak az embert megtisztító poklot látták. Ő fényosztó káprázattal a mennyországot is észlelte – méghozzá a megszokottnál lentebbi szinten, vagyis az égi körök „munkáshétköznapjaiban”. Talán ezért is varázslatos az átváltozás: nem egy „szentképén” a család, emberi arccal, emberi vonzalmakkal megdicsőül (Istenanya; Magyarok nagyasszonya; Meghitten – 1959, olaj, falemez).

Ecsetje és kifejező kedve nem tudott – szerencsére, nem is akart – egyetlen irányzatnál megállapodni. Itt nem szereplő, már-már tassiszta „nonfiguratív” tájképei nagyon is tudatosan megélt absztrakciós hajlamról tanúskodnak, mikor is az erős ecsettel vastagon fölvitt színek eldorádója az ecset és látásmód szabadságát jelentette. Figurális kompozícióinál is észlelni a részegységekből álló szerkezet, modern „kaleidoszkóp” villódzását.

A valósággal nonfiguratív táblának tetsző, fölfogásában, szerkezetében és színosztásában is bravúros Kavicsos madonna (1980, olaj, farost) ilyen mű. Tud rajzolni, hogyne tudna – lásd az ökonomikus színeivel visszafogott, jobbára grafikus elemekre épülő Magyar szentek (1971, olaj, vászon), s legkivált a drámaian tömör Madarak harca (1979, olaj, grafit, farost) című kompozícióját! –, de új fölfogású madonnája éppen nyitottan-zárt foltszerűségében tökéletes. Aligha tévedek, ha azt mondom: ars poetica-jellegű kinyilatkoztatás. A tenger és folyóvíz meglebegtette-csiszolta kavics (élettöredékünk szimbóluma) úgy áll össze a Szeplőtelenre is utaló gyermekét ölelő Anyává, hogy megborzongunk: szétszórtságunk öröm-köveit egésszé a szeretet tömöríti.

Szelíd képei – az „udvarló gesztusával” modern Ave Maria, a nem annyira karakteres Üzenet – Angyali jelenés (1961, tempera) és az évek alatt több pózban is megfestett Francesco – Szent Ferenc (1994, olaj, farost) – alig mutatják a forrongó személyiséget. Ahhoz, hogy érzékeljük az ihlet ilyesfajta erejét – a Négyszemközt önmagammal című grafika (2002) meditációs könyörtelensége legalább is erre bíztat –, a Kopt szőtteshez (1975, olaj, farost), a különös tájképként is fölfogható Fénymágiához (1961, olaj, vászon) és a vonalas Szeplőtelen Szűz Anyához (1972, olaj, grafika, farost) kell fordulnunk.

Mindnek külön-külön megvan az „ikonográfiája”, amely a személyiség összetevőit éppúgy tükrözi, mint a technikai fogásokat. Ám leghatározottabban az önarckép jegyeit (szúrós szem, összeszorított ajak) viselő Királyok királyán (1989, olaj, farost), eme modern Krisztus-portrén látni Prokop Péter megfeszítettség-élményét. Azt az ecsetmozgással is közvetített benső vihart, amely bibliai jelképrendszerével a ma emberének drámai pszichéjét, a nyughatlan világot vallató, minden golgotának ellenmondó eltökéltségét hivatott megjeleníteni.

A képzőművész szakma – más divatok fújják a mai fákat – eddig nem sok figyelmet fordított Prokop Péter életművére. Kimondatlanul is avíttnak tartották. Igaztalanul. Kell-e modernebb, egyetemesebb, izgatóbb festmény a Pénzváltónál (1962, olaj, farost)? A sokrétegű bibliai rúgón kívül az átszellemült?, önelégült? figurát – az anyagi javakban dúskáló bűnös énünket – az a világ(kalmár)szellem mozgatja, amely sem Istent, sem embert nem ismer, ha pénzről van szó. Megcsendesedésünk legfőbb bizonyítéka, ha a kísértő rosszal bátran szembe merünk nézni.

 

Szakolczay Lajos