vissza a főoldalra

 

 

 2012.05.18. 

Dunaújváros az élre tör

A Medgyessy-kormány privatizálta a Dunaferrt, ami most ukrán-orosz üzleti érdekeltségbe tartozik

Dunaújváros és környéke 2020-ra Magyarország legversenyképesebb térségévé válhat - hangzott el április 18-án a Közép-Duna térségi gazdaságfejlesztési konferencián, amelynek a Dunaújvárosi Főiskola adott otthont.

 „Az ember vagy tényleg tesz is valamit, vagy csak azt állítja, hogy tett valamit.

Én az első módszert ajánlom, mert itt a konkurencia még nem annyira erős." - Danny Kaye-től vett idézet volt a konferencia mottója. Mit tud ténylegesen tenni azért Dunaújváros, hogy 2020-ra a magyar gazdaság motorja legyen?kérdezem Cserna Gábort, a város polgármesterét.

 –2010 végén létrejött városunkban a Közép-Duna Térségi Gazdaságfejlesztési Platform. Ezt a Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara alapította, és ehhez csatlakozott az önkormányzat – maga a város intézményeivel, cégeivel – és a főiskola, mint szellemi bázis. Érdekesség, hogy csak három megyei jogú városban– Nagykanizsa, Sopron, Dunaújváros –,működik önálló ipari -és kereskedelmi kamara. A platform célja együttműködés kialakítása a városban működő nagyvállalatok és a már említett három „szereplő” között kifejezetten a gazdaság erősítése érdekében. Alapító tagok –a felsoroltakon kívül –: az ISD Dunaferr Zrt. – ez a mai napig a legnagyobb foglalkoztató a térségben– , a Hankook Tire Magyarország Kft. – a dél-koreai gumigyár –, a papírgyártással foglalkozó Hamburger Hungária Kft., és a Ferrobeton Zrt.. Nyitott platformról van szó, így léptek már be kisebb vállalkozások is közénk. Mindennek gyakorlati haszna lehet pl. közös pályázatok benyújtása akár uniós, akár kormányzati támogatásra.

 Az Új DunaPolis Gazdaságfejlesztési Klaszter szereplői megegyeznek a felsoroltakkal?

 –Így van. Az eredeti elnevezés volt platform, míg az új a klaszter. Semmilyen lényegi különbség nincs a kettő között; ugyanazon szervezetről, tagokról és célokról beszélünk.

 Gondolom, a piacképes tudás átadása miatt, lényeges, hogy a Dunaújvárosi Főiskola ennek a klaszternak a tagja.

 –A főiskola meghatározó a térségben, főleg mióta önállóvá vált. Büszkék vagyunk erre, és meg is szeretnék tartani az önállóságát, ennek érdekében a hagyományos műszaki és gazdasági szakokon kívül társadalmi szakokat is működtet az intézmény.

 Miként tudják vonzóvá tenni a befektetők számára Dunaújvárost és térségét?

 –Először azokról a fejlesztésekről beszélnék, melyek túlmutatnak a városon. Kormányzati elképzelések közt is szerepel a V0-ás vasútvonal megépítése, aminek legfontosabb eleme számunkra az új dunaújvárosi vasúti híd. Másik városon túlmutató kérdés a logisztikai központ megvalósítása. Ez a földrajzi lehetőségeinket aknázza ki, hiszen szinte az ország közepén, a Duna mentén, a megépült M6-ossal, az ide települt nagy cégekkel sok mindent elérhetünk, de nem eleget, ha nincs logisztikai központunk. Ez a központ összekötné a vasúti, közúti, vízi és légi közlekedést, beleértve természetesen a teherszállítást. A harmadik az M8-as autópálya, melynek legfontosabb eleme rövid távon a Dunaújváros-Kecskemét, hosszabb távon pedig a Dunaújváros-Veszprém szakasz. A platform pedig megpróbálja a maga módján lobbival, pályázatokkal, egyeztetésekkel kifejteni tevékenyégét a fejlesztési kérdésekben. A helyi fejlesztésekre rátérve: a kormányhoz nyújtottunk be, és jelenleg elbírálás alatt van egy 3 milliárd forintot megcélzó pályázat a dunaújvárosi futballstadion rekonstrukciójára. Az első Orbán-kormány idején megépült a stadion, akkor, mikor még az állam támogatatta a dunaújvárosi sportéletet. A Medgyessy-kormány viszont privatizálta a Dunaferrt, ami most ukrán-orosz üzleti érdekeltségbe tartozik. A stadionnal aztán később nem foglalkoztak. A jelenlegi, az MLSZ által kiírt pályázat kifejezetten olyan városokat támogat, ahol nem stadion építésre, hanem rekonstrukcióra van szükség. 2000-ben meg is kaptuk a nemzet sportvárosa címet, amikor egyszerre hét csapatsportágban volt Dunaújvárosi bajnokcsapat. A helyiek tudják, hogy a szocialista rendszerben nagyszerű vidámpark működött. Ez nagyon lepusztult állapotba került, s ennek renoválására is adtunk be pályázatot, ahogy a szabad-strandra is, amit a korábbi városvezetés elhanyagolt, viszont mi fürdőzésre alkalmassá tettük. Csak az elmúlt hosszú hétvégén több ezren voltak kint a szabad strandon.

 A kórház modernizálásáról is olvastam.

 –Egy közel négy milliárdos beruházásról van szó. A teljes infrastrukturális fejlesztéstől a számítógép parkig mindent felújítottunk. Még fut az előző interjúban is említetett DAHAR-projekt, ami a Duna-menti bel-és külföldi településeket köti össze, és célja a kikötők fejlesztése.  

2020-at jelölték meg. Ennyire bíznak abban, hogy nem lesz addig nagyfokú gazdasági és politikai változás?

 –Természetesen bármi bekövetkezhet, hiszen 2020 nem a közeljövőben lesz. A kamara megbízásából egy budapesti cég, a HÉTFA Elemző Központ készítette el a város gazdaságfejlesztési tükrét kis könyv formájában, s ebben jelölték meg célzott időpontként 2020-at.

 A lakosság mennyire támogatja elképzeléseiket?

 –A beszélgetésekből azt szűröm le, hogy főleg a helyi fejlesztésekben érdekeltek az emberek. Azokban, melyek életükben pozitív változást hozhatnak; ilyen a kórház, a stadion és a szabad strand fejlesztése.

 

Medveczky Attila