vissza a főoldalra

 

 

 2012.05.25. 

Klebelsberg Kuno a mai magyar politika számára is számos tanulsággal szolgálhat

(Klebelsberg –konferencia a Károli Gáspár Református Egyetemen)

Május 9-én a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) Történettudományi Intézete és a székesfehérvári Kodolányi János Főiskola Történelem Tanszéke egésznapos tudományos konferenciát rendezett a KRE Bölcsészettudományi Karán Klebelsberg Kuno gróf halálának 80. évfordulója alkalmából. Az előadók egyetértettek abban, hogy gróf Klebelsberg Kuno a két világháború közti magyar történelem nagy formátumú politikusa, a magyar kultúra határozott kezű irányítója és közoktatás egyik legnagyobb megreformálója volt. Ő volt, aki megszervezte a mintegy ötezer népiskola építését, kiépítette a tanyai iskolák hálózatát, lerakta a szegedi egyetem alapjait, létrehozta a Testnevelési Főiskolát, megépíttette a debreceni, pécsi, szegedi egyetemeket, Tihanyban Biológiai Kutatóintézetet nyitott, a tudósképzés korszerűsítése érdekében felállította a bécsi, berlini és római kultúrközpontokban működő Collegium Hungaricumokat.

L. Simon László, az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottsága, valamint a Nemzeti Kulturális Alap elnöke köszöntőbeszédében Klebelsberg aktualitásáról beszélt. Elmondta, hogy 2006-ban benne volt abban a munkacsoportban, amelyik kidolgozta a Fidesz kulturális programját. Többször felhívtam arra önkritikusan a figyelmet, hogy ezt a programot jó lenne végrehajtanunk. Akkor egy nagyon jó csapat jött össze, amiben történészek, levéltárosok, muzeológusok, néprajzosok gondolkodtak azon, miként lehetne megvalósítani a hatékony polgári kultúrpolitikát. Amikor a program bevezetőjét írtuk, többször hivatkoztam Klebelsberg Kunóra, de ezek a mondatok végül is kikerültek a szövegből, mert azt mondták nekem, hogy mindez retrográd hangulatot idéz meg. Tehát azt tanácsolták nekem, hogy Klebelsberg helyett progresszív gondolattal álljak elő. Egy ideig vitatkoztam ezen, de végül azt mondtam: ezen ne múljon a program sikere. Közben több konferencia és könyv születik Klebelsberg Kunóról, és mindez azt mutatja, hogy egyre több embernek tetszik az, amit Klebelsberg megvalósított. A legfontosabb üzenet, ami Klebelsberg munkáságból kirajzolódik az, hogy a hosszú távú tervezésre és a lassú megtérülésre hívja fel e figyelmet –jegyezte meg L. Simon László. 1926-os írásában a gróf a kultúrpolitikát hosszúlejáratú váltóhoz hasonlítja. Egyértelművé téve azt, hogy rövidtávon nem képes hasznot hozni a kultúrpolitika. Aki mégis ezzel megpróbálkozik, politikai kurdarcra van ítélve. A hosszú távú tervezés az, ami a stabilitást adja. Természetesen a legfontosabb , hogy mindehhez elegendő forrás legyen. Hosszú távú tervezés az elmúlt 20 év kulturpoltikáját sosem jellemezte, bár egymás után gyártották a kurzusok a kulturális stratégiákat, amelyekből szinte semmi sem valósult meg. Ezért aztán a lassú megtérülésnek még csak a jeleit sem látjuk. Divatos dolog arra hivatkozni, hogy a két háború között mekkora volt a költségvetési részesedése a Klebelberg-irányította tárcának, én azért azt el szoktam mondani, hogy a dolog összetettebb, mert más volt ágazati megosztás. A Nemzeti Kulturális Alap elnöke egy hajdani szocialista politikust idézett, aki azt mondta 2008. október 28-án: „A válság természetes dolog; ha azt hisszük, hogy a válság rendkívüli, tévedünk. […] Amióta mint kulturális szolga élem át ezt a dolgot, mindig úgy láttam, hogy minden kormányzat első dolga válság esetében a kultúrától elvenni azt a pénzt is, ami van. Ezt átéltem Rákosi alatt, azt racionalizálásnak hívták, átéltem Kádár alatt, átéltem az elmúlt tizennyolc évben is néhányszor. Egy kivétel volt ebben történelmileg, Klebelsberg Kunó.” Végre egy dolog, amiben egyetértünk. Ha reálisan nézzük az elmúlt két év költségvetési pozícióit, akkor nem titok, hogy romlott a magyar kultúra költségvetési háttere, és ezen mindenképpen változtatnunk kell válságtól függetlenül. L. Simon László közölte, hogy nem rég részt vett egy nemzetközi konferencián, melyen a kontinens meghatározó színházigazgatói, a területért felelős miniszteriális politikusai szólaltak fel, a téma a válság és a színház volt. A legtöbb helyen 30-50%-os forráskivonást idézett elő az ágazatból a válság. Görögországban 9-ről 6 millióra csökkent a színházak állami támogatása. Magyarországon összesen (állami és önkormányzati szinten) kb. 135 millió eurós a színházak éves támogatottsága. Vannak pozitívumok is nálunk. A Nemzeti Kulturális Alapnál a kormányváltás óta kb. 3 milliárd forint forrásnövekedést értünk el, ami majdnem 30%-os növekedést jelent. Az viszont sajnálatos, hogy a minisztérium költségvetési forrásai hosszú idők óta először 30 milliárd forint alá zsugorodtak össze. Ennek nem csak a forráskivonás az oka, hanem az ágazat széttagoltsága is. Tehát vannak olyan kulturális területek, melyeket a Külügyminisztérium finanszíroz, más területeket Belügyminisztérium. Klebelsberg egész munkásságának fontos eredménye volt a biztonság és a kiszámíthatóság, ez ma sajnos teljesen hiányzik –mondta L. Simon László. Szerinte a klebelsbergi politika egyik alapvetésének számított az intézményi függetlenség állami garantálása, az intézményeken belüli önkormányzatiság megteremtése. Klebelsberg azt is kimondta, hogy dacára az állami szubvenciónak, a cél az, hogy az Akadémia ne kerüljön függő viszonyban a kormánnyal szemben. Ha tehát a politika rövid pórázon tartja a kulturális intézményeket, nem lehet szó megtérülésről. A Bethlen István kormányában csaknem tíz éven át kultuszminiszteri posztot betöltő Klebelsberg Kuno működése a mai magyar politika számára is számos tanulsággal szolgálhat. Az 1920-as években kultúrára és oktatásra a Bethlen-kormány a költségvetés csaknem tíz százalékát fordította, míg ma a takarékossági intézkedések ezeket a területeket is komolyan sújtják. L. Simon László egyetért Balog Zoltán miniszter észrevételével, miszerint az elmúlt húsz év önkormányzati rendszere változatlan formájában fenntarthatatlan, meggondolásra érdemesnek nevezte azonban a megyei önkormányzatok értékeinek megtartását. Példaként a megyei közgyűjteményi hálózatot hozta fel. Szerinte a megyei levéltárak Magyar Országos Levéltár alá rendelése követendő út lehetne a megyei múzeumi hálózat számára is, amelynek intézményeit egy közelmúltban közzétett kormányrendelet a települési önkormányzatok fenntartásába rendeli. Az ezekben őrzött gyűjteményi anyag több mint 70 százaléka azonban nem a székhelyül szolgáló városokhoz kötődik, ezért a megyei szintű feladatellátást nem lehet elvárni a településektől, azt továbbra is megyei szinten lenne érdemes megoldani.

            Prof. Dr. Romsics Ignác egyetemi tanár, az MTA tagja a Bethleni konszolidáció-klebelsbergi kultúrpolitika címmel tartott előadást. Kiemelte, hogy az I. világháború utáni Magyarország felépítése három közéleti személyiség nevéhez fűződik; Horthy Miklóséhoz, Bethlen Istvánéhoz és Klebelsberg Kunoéhoz. Hármójuk közül Horthy volt a katona, aki a rendszer megszilárdításában játszott szerepet. Bethlen az államférfi, aki megteremtette a konszolidációt. És Klebelsberg Kuno az a szakpolitikus, aki a Bethlen kormány minisztereként közel 10 évig irányította a magyar oktatás-és kultúrpolitikát. Romsics professzor előadásában a két utóbbi életét és politikusi szerepét foglalta össze. Mindketten arisztokraták, grófok voltak, és mindketten államtudományokat folytattak. Szocializációjuk, neveltetésük, iskoláztatásuk különböző. Bethlen csak 18 éves koráig, az érettségig részesült rendszeres iskolai oktatásban, budapesti jogászhallgatóként az akkori aranyifjúság szinte kötelességszerű léha életét élte. Az egyetemi évek után átvette örökségét, gazdálkodott, sportolt, vármegyei, majd országos szinten közügyekkel is foglalkozott. Az egyik marosvásárhelyi választókerület 1901 és 1918 közt minden alkalommal őt választotta meg országgyűlési képviselőnek. Klebelsberg Kuno budapesti jogászhallgatóként az Egyetemi Könyvtár épületében lakott albérlőként, ahol szorgalmasan olvasott, jegyzetelt. A könyvekhez egész életében misztikus kapcsolat fűzte. Berlinben és Münchenben jogi tanulmányokat, Párizsban államtudományt hallgat, 1898-ban jog-és államtudományi doktori oklevelet szerez. Pályáját a miniszterelnökségen kezdi segédfogalmazóként, a legalacsonyabb fizetési osztályban. 1914 és 1917 között a Vallás-és Közoktatásügyi Minisztérium adminisztratív államtitkára. 1917-ben Tisza István kormányában politikai államtitkár. A grófi rang ellenére közigazgatási szakember volt tehát. A professzor úr elmondta, hogy Klebelsberg az 1867-ben alapított Magyar Történelmi Társulat elnöke is volt. Elnöki székfoglalójában felhívja a figyelmet a tudományos intézmények és a tervszerűen építkező tudománypolitika fontosságára. Felhívta a figyelmet arra, hogy az addigi történeti források közül feltűnően hiányoznak a Buda visszafoglalása és 1848 között évek történetével foglalkozó okmánytárak.

Romsics Ignác közölte, hogy a Bethlen-kabinet katasztrofális helyzetben vette át az országot, és jelentős adónöveléssel, a köztisztviselők számának csökkentésével, a szociális kiadások komoly visszafogásával és egy népszövetségi kölcsönnel az évtized közepére stabilizálta a gazdaságot. Közben Klebelsberg, a kultuszminiszter megvetette a pécsi és szegedi tudományegyetemek alapjait, tudományos ösztöndíjprogramot indított, létrehozta a külföldi Collegium Hungaricumok hálózatát, valamint igen jelentős számban növelte a polgári és népiskolákat. Romsics Ignác elmondta, hogy a kultuszminisztert a korban számos támadás érte, miszerint a „rothadó nyugat” kegyeit keresve csak az állástalan diplomások számát gyarapítja, és hogy működése “híján van minden nemzeti vonásnak”. Bethlen azonban mindvégig kiállt mellette. A két politikus együttdolgozása ma is megszívlelendő és példaértékű- mondta a professzor úr.

            Dr. habil. Tőkéczki László egyetemi docens, az ELTE tanszékvezetője kiemelte, hogy mikor a klebelsbergi kultúrpolitikát értékelni szeretnénk, akkor látni kell, hogy az emberi tőkébe való befektetés a legfontosabb, ha Magyarország geopolitikai helyzetét figyelembe vesszük. Docens úr megjegyezte, hogy már Szent István óta fontosnak tartotta a nemzet, az állam vezetése a művelődést. Ezért katolikus papok, később református lelkipásztorok tanultak külföldi egyetemeken, majd nálunk is létrejöttek az akadémiák, a kollégiumok. Ezek fontosságát még azok is elismerték, támogatták, akiknek ebből, az iskoláztatásból nem volt „közvetlen hasznuk”. Rájuk a XVIII. század után kezdenek felfigyelni – német példára – a hatékonyság jegyében. Ez azért érdekes, mert a klebelsbergi oktatáspolitikának a hatékonyság és a szükségszerűség volt népi szinten a legfontosabb célkitűzése. Tőkéczki tanár úr hangsúlyozta, hogy Klebelsberg nagyon sokat tanult Tisza István körétől. Jankovich Béla kultuszminiszter már 1913-ban elkezdett dolgozni egy átfogó művelődési programon, amely az I. világháború miatt nem bontakozhatott ki. Klebelsberg viszont a szokásos precizitásával minden aspektusát kitanulmányozta ennek a területnek. Ebben szerepelt a csángók, a horvátországi magyarok támogatása is. Átfogó programját kultúrtopográfiai alapon alakította ki, amelyben benne foglaltatott a határon túli magyarság is, célja pedig az volt, hogy Magyarország kulturális versenyképessége növekedjen. Klebelsberg úgy vélekedett, hogy a nevelést erősíteni kell az oktatáshoz képest a nemzeti egység és a belső társadalmi feszültségek enyhítése szempontjából, az ismeretközlést pedig az értékelvűségbe kell beágyazni. S mivel a kultúrpolitikus azt látta, hogy az állam maga mechanikus, az embereket csakis az egyház tudja a „lelküknél" megfogni, ezért azzal mindig együtt kell működni. Kornissra utalva a hierarchia fenntartása mellett érvelt, s hogy először az elit műveltségét kell megújítani, hogy abból politikai stabilitás legyen. A kultúrdiplomáciában hasznos fegyvert látott, aminek révén meg lehet győzni a nyugati hatalmakat abban, hogy a revízió igazságtalan volt –hangsúlyozta Tőkéczki tanár úr.

            Dr. habil.Ujváry Gábor főiskolai tanár Klebelsberg és a magyar kulturális külpolitika című előadásában kiemelte, hogy a kultúrpolitika a szakpolitikák egyik legfiatalabb ága, hiszen Magyarországon csak 1848-49-ben, majd a kiegyezés után beszélhetünk róla. Újvári tanár úr szerint a trianoni békediktátummal létrejött szuverenitás egyik pozitívuma a kulturális külpolitika megteremtése volt. Klebelsberg programja a külpolitikában a klasszikus diplomáciánál nagyobb mozgásszabadságot biztosító kulturális külpolitika szerepének növelése volt. Kulturális külpolitika céljai pedig a külföldi magyar intézetek, tanszékek és lektorátusok hálózatának kialakítása-bővítése, állami ösztöndíjak beindítása stb. A kulturális külpolitika segítségével a revíziót lehetőleg békés eszközökkel kívánta elérni…

A felsoroltakon kívül hallhattunk még előadást Klebelsberg dualizmuskori nemzetpolitikai koncepciójáról, a gróf neonacionalizmusáról, Klebelsberg és Székesfehérvár és Szeged kapcsolatáról, és a katolikus püspöki kinevezésekről. A legendás kulturpolitikus halálának 80. évfordulója alkalmából a Károli Egyetem és a Kodolányi Főiskola méltóképpen tisztelgett.

 

Medveczky Attila