| 
               2012.05.25. Csorja Gergely: Fegyver és hatásvadászat
              
              
               A fegyvertartás
              szabályai nem érintenek sok embert, tulajdonképpen ma néhány
              szűk csoport: a vadászok, a sportlövők, az önvédelmi
              fegyvert tartók és a hivatalból fegyvert viselők érdeklődésére
              tarthat számot. A fegyvertartók száma nem éri el a 250 ezret.
              A fegyvertörvény régóta várt módosítása mégis a közérdeklődés
              középpontjába került. Maga az eljárás annyira tipikus, hogy
              muszáj a teljes témakörrel is foglalkoznom. A polgári célú
              fegyvertartás szabályai végletesen rosszak voltak, ebben
              mindenki egyetértett. A fegyvertartókat a rendőrség fegyverügyi
              előadói, illetve kezdeményezésükre az éppen ráérő körzeti
              megbízottak ellenőrizték. A fegyverrel foglalkozó rendőrségi
              munkatársak is tudták, hogy a fegyvertörvényből, a vadászatot
              szabályozó törvényből, a sporttörvényből, valamint az
              ezekhez kapcsolódó végrehajtási rendeletekből, továbbá egyéb
              miniszteri rendeletekből álló jogszabályhalom teljesen
              alkalmatlan a terület világos szabályozására. Az átláthatatlan
              jogi szabályozás helyett a rendőrség saját kézbe vette az
              engedélyezést és főkapitányi utasítások, valamint a fegyverügyi
              osztályok vezetőinek kényszerű jogértelmezései alapján jártak
              el. Ennek megfelelően senki sem tudta, hogy milyen érvényes
              szabályok vannak. Azt a puskát,
              amelyet vadászati célra az egyik megyében minden további nélkül
              engedélyeztek – a szakzsargon szerint beírtak –, azt a másikban
              szigorúan tiltották. A vadásznak senki sem tudta megmondani,
              hogy mit csináljon a puskájával, ha a vadászat után nem siet
              rögtön állandó lakcímére, ahol a fegyvert tárolnia kell,
              hanem – mondjuk – egy közeli szállodában kíván megszállni.
              Ne adj’ Isten meginna néhány pohár bort a vadászat örömére.
              A sportlövők a sportegyesület tulajdonában lévő fegyvereket
              a jogszabály szerint nem vihették volna magukkal, csak ha átíratják
              a saját nevükre és sorolhatnánk az idiótábbnál idiótább
              szabályokat. A megoldás –
              mint hazánkban oly sok mindenre – az volt, hogy senkit sem érdekeltek
              a szabályok. Illetve, ha valaki-vel ki akartak szúrni, akkor jól
              bevonták az engedélyét, de adott esetben még fel is jelentették
              egy határidő elmulasztása miatt, vagy éppen azért, mert megebédelt
              a vendéglőben vadászpuskája társaságában. A fegyverügyi előadók,
              akik a fegyvertartók haragjának központjába kerültek, természetesen
              semmiről sem tehettek. Ők ugyanolyan áldozatai voltak a rossz
              szabályozásnak, mint maguk a fegyvertartók. A
              szocialista-szabaddemokrata kormányok féltek a fegyvertől,
              sohasem feledték ’56-ot, úgy gondolták, hogy a lakosság kezébe
              nem lehet fegyvert adni, mert az még egyszer ellenük fordulna.
              Ugyanakkor a holdudvarhoz tartozó fél- vagy teljesen bűnöző
              elemeket az elvtársi, avagy hitközségi kapcsolatok segítségével
              akkor is ellátták fegyvertartásra jogosító engedélyekkel, ha
              a törvény szerint biztosan nem kaphattak volna. A Fidesz–KDNP választási
              győzelmével a fegyvertartók jelentős része is reménykedett
              az elmebeteg szabályozás megváltozásában. Ennek megfelelően
              a sportfegyver szövetségek támogatásával Dr. Nyikos Attila
              jogász, a katasztrófavédelem ezredesi rangú osztályvezetője
              megfogalmazott egy egészen kiváló törvénytervezetet. Az Európában
              is igen bátornak számító tervezet bevezetett volna sok olyan
              új fogalmat, melyek az egyeztetések során végül kikerültek
              az elfogadott törvényből, de az új fegyvertörvény sok elemet
              át is vett a Nyikos-féle tervezetből. Végre a magyar
              vadászoknak és sportlövőknek sem kell eldobniuk a drága rézhüvelyeket,
              hanem újra felhasználhatják azokat, azaz újratölthetik a lőszereket.
              Végre nem kell minden egyes fegyver megvásárlása előtt a
              teljesen értelmetlen engedélyezési eljáráson végigvergődni,
              hanem ha a fegyvertartó alkalmasnak minősíttetett vadászpuska
              megszerzésére, akkor megveheti a második vadászpuskáját is
              előzetes engedélyezés nélkül. Végre megtudtuk, hogy mit kell
              csinálni a vadászpuskával, ha netalántán megebédelnénk egy
              vendéglőben vadászat után és sorolhatnánk a törvény előnyeit. Ugyanakkor az ún.
              home defence kategória nem került be a törvénybe. Ez lényegében
              az otthon tartható fegyver engedélyezését jelentette volna,
              azaz bárki, aki a feltételeknek megfelel, vásárolhatott volna
              lőfegyvert otthona védelmére. Ezt a kategóriát elsősorban a
              rendőrségi szakvélemény, illetve a politikai kockázat kerülése
              miatt vették ki a törvényből. Tegyük hozzá, teljesen érthetően.
              Ugyanis – bár meggyőződésem, hogy az otthonvédelmi
              fegyverek megjelenésével semmivel sem történne több visszaélés
              fegyverekkel, sőt felteszem, hogy a betörések, kerti lopások
              száma radikálisan csökkenne – a fegyverügyből politikai
              balhét kezdtek gyártani, annak minden kellékével. A hangulatkeltést
              természetesen a Jobbik kezdte. Először is beállt a Nyikos-féle
              tervezet mögé, majd követelte, hogy a home defence kategóriát
              vegyék be a törvénybe, mert attól a cigánybűnözés majd csökken.
              Ezzel párhuzamosan informális csatornákon elterjesztették: a
              cigányokat ki lehet zárni a legális fegyvertartásból, mégpedig
              úgy, hogy a fegyvertartást érettségihez fogják kötni. Ezzel
              az otthonvédelmi fegyvertartás esélyeit a nullára csökkentették.
              Természetesen nem zárható ki, hogy ez volt a cél.. A másik oldalról
              az ügyre ráugrott az LMP, hogy ők bizony nem helyeslik a
              fegyvertartás könnyítését. Az LMP képviselőinek hozzászólásából,
              illetve a közleményekből egyértelműen kiderült, hogy nem
              olvasták a tervezetet. Azért mindenhol elmondták, hogy a kormány
              könnyíti a fegyverhez jutást és ezt ők mint virágos réten
              peace feliratú dobgitárral és rasztahajjal szaladgáló vegetáriánus
              liberálisok nem helyeslik. Az ügy feltehetően elsikkadt volna,
              ha nem történik meg az a három eset, mely középpontba állította
              a fegyvertörvényt. Az első a kulcsi gyilkosságsorozat. Kulcson
              egy férfi lényegében kiirtotta a családját késekkel. Az ügy
              tulajdonképpen azt igazolná, hogy nincs értelme a lőfegyvertartás
              szigorításának, sőt azt bizonyítja, ha valaki ölni akar,
              akkor azt késekkel ugyanúgy megteheti. A második az orvvadász
              esete, aki az őt lebuktató rendes vadászokra támadt. Ez az
              eset ugyan kapcsolatban áll a lőfegyverekkel, csakhogy az orvvadász
              engedély nélküli fegyverrel ölt, így inkább az vethető fel,
              hogy a vadászoknak is engedélyezni kellene az önvédelmi
              fegyver tartását. A harmadik eset, a soproni lőtéren történt
              tragédia, ahol három, 18-19 év körüli fiú agyonlőtte a lőtér
              vezetőjét és az egyik klubtagot. Ez utóbbi eset már valóban
              a törvény területére tartozik, csakhogy ezek a fiatalok már
              korábban is több bűncselekményt elkövettek. Ennek ellenére a
              médiamunkások izgalmi állapotba kerültek, esetleg izgalmi állapotba
              hozták őket némi beígért honoráriummal, és egymás után
              jelentek meg a cikkek, a riportok, a jól összeállított tévés
              blokkok, hogy valami miatt szerte Magyarországon gyilkolnak.
              Megszólalt a szakértő, a pszichológus és mindenki. A stressz,
              az agresszió, a mentális egészség és egyéb közhelyek uralták
              a médiát. Majd az elengedhetetlen következtetés: és a kormány
              ilyen helyzetben könynyíti meg a fegyverhez jutást. Amennyiben
              valami Jobbik-közeli oldalra tévedtünk, akkor pedig az ellenkezője:
              és a kormány ilyen körülmények között nem engedélyezte a
              fegyverhez jutást. A tájékozatlan
              olvasó, akit a fegyverek nem különösebben érdekelnek, ebből
              mindösszesen annyit kap, hogy tessék, a kormány már valamit
              megint elrontott. Pedig akinek van otthon fegyvere, vadászati
              avagy sportolási célzattal, az akár elégedett is lehet. Azt azért meg
              kell jegyeznem, hogy a jogalkotási processzus egy fontos eleme
              soha nem jelenik meg a kritikákban, csakhogy mivel közvetlenül
              nem róható fel a kormánynak, ezért senkit sem érdekel. Szóval,
              a fegyvertartás újraszabályozásánál, akárcsak a többi szabályozásnál,
              egy fontos jogelméleti kérdést figyelmen kívül hagynak a
              minisztérium jogszabály-előkészítői. A kérdés annyiban
              foglalható össze, hogy a szerencsétlen állampolgárnak szakirányú
              jogi ismeretek nélkül, egyszerű józan paraszti ésszel meg
              kell-e értenie a jogszabályt, ami az életét szabályozza, vagy
              sem. Szerintem meg kell, és ebből nem vagyok hajlandó engedni.
              Tudom, hogy ennek a vitának könyvtárnyi irodalma van, jogbölcselők
              sokasága ugrott egymás torkának emiatt, de azért az még sincs
              rendjén, hogy egy területet, most éppen a fegyvertartást, három
              törvény és hat kormányrendelet szabályozzon, melyekből a
              polgárnak valahogy ki kéne fejtenie a megoldást, hogy akkor
              most hogyan is lehet fegyvertartási engedélyt szerezni.A sok jó irányú változás mellett ez a mostani módosításnak is
              felrótható. |