| 
               
                2012.03.02.  
              A művészet szentség 
               
              Mindig csak saját örömömre festek
              
               
              Varga Patrícia Minerva festőművész 1995-ben végzett a Magyar Képzőművészeti
              Főiskolán (festőművész és középiskolai rajz- és művészettörténet
              tanári diploma + 1 év posztgraduális mesterképzés). Tanulmányutak:
              1999: Hollandia; 2000, 2002, 2004, 2005: Erdély. 1994-től az
              MAOE, 1999-től a Magyar Festők Társasága, 2010-től az MKISZ
              tagja. 1997–2004: a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium rajz és
              műalkotások elemzése tárgy tanára. Díjak:
              Tóth Menyhért Alapítvány Díja (1994), Barcsay Alapítvány Díja
              (1998), Katona Kiss Ferenc és neje, Túri Júlia Alapítvány Díja
              (2000), MAOE Kiállítási Szakmai Díj ( Kép-párok c. kiállítás
              ) (2001), Palladium Díj, amely a Palládium Alapítvány által„az
              előző év legkiemelkedőbbnek ítélt képzőművészeti teljesítményét”
              díjazzák (2003), Királyhágómelléki Ref. Egyházkerület Díszoklevele
              (2004), A XVI. Magyar Tájak Országos Tájkép Biennálé Díja
              (2004), Balaton Tárlat, Balatonalmádi, Somogy megye díja
              (2005), A XVII. Magyar Tájak Országos Tájkép Biennálé Díja
              (2006). 
              Külföldi egyéni kiállításai: Koninklijke Academie van
              Beeldende Kunsten, Hága, Hollandia (1995), Katolische
              Hochschulgemeinde, Wuppertal, Németország (1996), "Kneipe"
              des Hochschul-Sozialwerks, Wuppertal, Németország (1996),
              Kunstcentrum, Hága, Hollandia, Stichting Européer szervezésében
              (1999), Collegium Hungaricum, Bécs, Ausztria (2005), Magyar
              Kulturális Intézet, Bukarest, Románia (2006), Vigadó, Kézdivásárhely,
              Erdély, Románia (2006). 
              Válogatás az elmúlt 12 év hazai egyéni kiállításaiból:
              Szinyei Szalon (2000), Csongrádi Városi Galéria (2000), Vizivárosi
              Galéria ( Zsemlye Ildikó szobrászművésszel közösen )
              (2001), Ökollégium, Budapest (2001), Mártonfi Galéria, Kecskemét
              (2001), Magyarok Háza, Budapest (2002), Szentesi Városi Galéria
              (2002), Ernst Múzeum Dorottya Galériája (2003), Visual Art
              Atrium Hotelgaléria (2003), Artus Színház, Budapest (2004),
              T-Com Galéria, T-Com székház, Budapest (2005), Kispesti Vigadó
              Galéria, Budapest (2005), Ferenczy Béni Terem, Pécs (2005), Művésztelepi
              Galéria, Szolnok (2006), Volksbank Zrt.Galéria, Budapest,
              Istenhegyi út 40/a (Radák Eszterrel és Soós Nórával) (2007). 
              Fontosabb hazai csoportos kiállításai: Galéria 11, Budapesti Műszaki
              Egyetem kiállítóterme (1989), Art-Jam 93, Gellért Hotel ( trio
              ) (1993), Csongrádi Városi Galéria (1995) "Máskor, máshol",
              Magyar Festők Társasága Kiállítása, Szeged (2000), Tóth
              Menyhért Díjasok, Kecskemét (2000), "Nőművészet
              Magyarországon 1996-2000", Ernst Múzeum (2000),
              „Genezis”, Cifra Palota, Kecskemét (2005), Bencés Apátság
              Galéria, Tihany (2005), „Oltár”, Cifra Palota, Kecskemét
              (2006). 
              Szüts Miklós
              festőművész így értekezett Varga Patrícia Minerva művészetéről:
              
              
               
              A látszat azt mutatja, hogy határozott, biztos elképzelés van a fejében,
              mikor odaáll az üres vászon elé; nekiáll és egyszerűen föllapátolja
              a vászonra az egészet. Nincs fontolgatás, toporgás és tétovázás:
              FESTÉS VAN. És süvítenek a narancssárgák, kékek és feketék,
              fölkerülnek a fekete felhők és mindkét nap az égre, izzik a
              szántás, lüktetnek a dombok...És kész. És amikor jó, akkor
              bizony nagyon jó. Minden világos, nem? Az egyikük menet közben
              igazít folyamatosan az átirányon, a másik megy bele vakon a
              pusztába, és ágy ér a célba. Ennyi. Csakhogy... Csakhogy a
              dolog persze nem ilyen egyszerű. Ugyanis egyikük sem tudja ám
              jobban a másiknál, merre jár. Nem tudhatja, hiszen akkor, ott a
              vásznon valami vadonatúj, sohasemvolt dolog születik, nincs
              rokona, se boldog őse, és a nyomorult festőnek fogalma sincs,
              NEM LEHET arról, hogy mi történik. Nem tudja Minerva pontosan,
              hogy merre lökdösi, tuszkolja a képet, annyit tud csak talán,
              hogy menni kell, hajózni szükséges. Ezért annyira bosszantó,
              amikor – oly gyakran – a szerző üzenetéről locsognak a
              „szakemberek”: értsük meg végre, a képek persze üzenetet
              visznek, csak nem a szerző üzenetét! Itt a szerző legfeljebb
              biciklis futár, teker vadul a benzingőzben keresztül a városon,
              igyekszik a legjobb átvonalat választani, de hogy mi van a
              csomagban, azt csak a feladó (talán Isten?) tudja, és tudják
              aztán a címzettek. Igen a címzettek, ti kedves barátaim,
              hiszen nektek szól az üzenet. Persze a műszak végén a futárok
              is leszállnak a biciklikről, beülnek egy sörre valahová, és
              akkor már ők is címzettek lehetnek, más csomagok címzettjei.
              
               
              
               Kedves művésznő, az interneten azt olvastam önről, hogy archaizáló,
              metafizikus, szürreális
              
               
              és szimbolikus a művészete. Ha ez igaz, akkor az azt jelenti, hogy más
              korban, vagy más
              
               
              dimenzióban szeretne élni?
              
               
              
               –Ez egy olyan kérdés, amin értelmetlen gondolkodni. Az
              egész hasonlít ahhoz, mint abban reménykedni, hogy ötösöm
              lesz a lottón. 
              
               A Fénytenger, fénysziget, vagy a Láng csapott a druida oltár alá c.
              festményén apró kis alakok láthatók. Emberek ezek, vagy tán
              túlvilági lények?
              
               
              
               – Ezekre azt szoktam mondani, hogy lelkek. De vannak más
              elemek is a képeimen. Mindegyik képem más, és bonyolultság nélkül
              megkülönböztethető, hogy mi látható rajtuk. Az egyiken kövek,
              a másikon alakok, a harmadikon fák. 
              
               Az lehetetlen, hogy egyes képeibe mást lát bele ön, mint a befogadó?
              
               
              
               – Ez elképzelhető. Ám attól még nem biztos, hogy őnekik
              van igazuk. 
              
               Arra is gondoltam, hogy mindezek a képek arra is utalnak, hogy milyen
              kis porszemek vagyunk a nagy mindenségben.
              
               
              
               – Érdekes. De be kell vallanom, erre én eddig nem
              gondoltam. 
              
               Kinek a véleményére kíváncsi? A közönség, a kritikusok, vagy a
              szakma meglátásai, véleményeit hallgatja meg inkább?
              
               
              
               – Persze mindenkinek meghallgatom a véleményét, de
              tudomásul kell venniük, hogy ösztönös festő vagyok, és a kép
              magától születik; a vászonra olyasmi kerül, ami előtte még
              soha nem volt, amit néha jómagam is meglepődve nézek: ezt tényleg
              én festettem meg? Idevág a beszélgetésünket bevezető Szüts
              Miklós-idézet. Olyan „biciklis futár” vagyok, aki nem
              tudja, hogy mit tartalmaz a „csomag”. 
              
               Van olyan izmus, ami közel áll önhöz?
              
               
              
               – Aki figyeli a képeimet, áthatja, hogy az
              expresszionizmus közel áll hozzám. 
              
               Ma sokan ötletelnek, és azt próbálják eladni a galériáknak
              
               
              
               Milyennek látja a magyar kortárs művészetet? Nem probléma az, hogy
              hiányzik az egységes stílus?
              
               
              
               – Téved. Létezik egységes stílus – bár szerintem az
              sem volna baj, ha nem volna ilyen átfogó főáram, amibe én úgysem
              akarok beletartozni. A művészet olyan szentség, amit azért művelünk,
              mert képtelenek vagyunk mást csinálni. Bensőnkből vezérelve
              alkotunk. Manapság viszont azt várják el tőlünk, hogy divatos
              kategóriáknak feleljünk meg. Ezzel nem 
              értek egyet, mint
              ahogy azzal sem, hogy egyes képek irreálisan magas áron kelnek
              el. Még valahogy azt is furcsállom, hogy egy Van Gogh kép több
              milliárdba kerül (holott képeim tanúsítják, hogy rajongok
              Van Goghért). Ma viszont sokan nem a művészet szentségére
              figyelnek, hanem az ár határozza meg az értéket. Holott a képek
              festése közben a művész révületbe esik, és csodák kerülhetnek
              a vászonra. Ezzel szemben, ma sokan ötletelnek, és azt próbálják
              eladni a galériáknak. Egy nagy csoport áll az egész folyamat
              mellett és mögött: van aki anyagilag támogatja az ügyet, mások
              pedig írnak róla. A céljuk: demonstrálni, hogy milyen nagyszerű
              a hazai kortárs stílus. 
              
               Tehát az újszerűt próbálják meg értékesként feltüntetni?
              
               
              
               –Nem is helyes újszerűről beszélni, hanem inkább
              eladhatóról. 
              
               Áru lett a művészet?
              
               
              
               –Ezzel már közelebb járunk az igazsághoz. Egy szűk kör
              tagjai egymás közt „adják-veszik a művészetet.”
              Hasonlattal élve: nagyon sokan tudják, hogy szellemileg mennyit
              érnek a sztárkereső műsorok, de ezek mégis ezreknek adnak
              munkát. Azt akarják, hogy a kortársnak mondott művészet is
              elfogadottá váljon az emberek számára. 
              
               Megrendelésre szokott festeni, vagy kiállításon lehet megvenni képeit?
              
               
              
               –Soha nem festek megrendelésre, mindig csak saját örömömre
              festek. Kiállításonként általában 1-2 festményt vesznek meg
              tőlem, gyűjtők, múzeumok és cégek is vásárolnak tőlem. 
              
               Tíz évig ún. Sinka Istvános képeket festettem
              
               
              
               Mi határozza meg művei témáját? Pillanatnyi hangulata, vagy az
              irodalomból is merít? Ezt azért kérdezem, mert egyik festményének
              egy József Attila-sor a címe: „Magyar Alföld, gond a
              gombja”, míg másiknak „Olyasmi vagytok, amit meg szabad kérdezni?"
              –ami Shakespeare Macbethjéből van.
              
               
              
               –Kétségtelen, hogy hangulatot festek. Azt ki kell hangsúlyozni,
              hogy az Ön által említett képek nem irodalmi illusztrációk.
              Lefestek egy érzelmet, de néha van, hogy nehezen tudok címet
              adni a képnek. Ha ugyanis az, amit ábrázolok, annak a szavakba
              öntése könnyedén menne, akkor költő lennék, de mivel nem
              vagyok, festek. A képek címadásakor néha a költészethez
              fordulok; felütök egy verseskötetet, olvasom, és ha „ráismerek”
              arra az érzelemre, ami a kép festése közben uralkodott rajtam,
              akkor máris megvan a cím. Ettől függetlenül voltak irodalmi
              vonatkozású képeim; tíz évig ún. Sinka Istvános képeket
              festettem. A ’90-es évek végén elolvastam a Fekete bojtár
              vallomásait, ami annyira megrendített, hogy egy évtizeden át
              belőle töltekeztem, és ezt a témát festettem, így született
              meg A Fekete Bojtár számkivetettsége sorozatom, aminek képeivel
              több kötetben találkozhatunk. Keserü Katalin művészettörténész
              (12) is írt az egyik képről. Sinka István özvegyével, Szin
              Magdával találkoztam a ’90-es évek végén az egyik kiállításomon,
              és (13)ő is ráismert a képek érzelemvilágára.. Ezen kívül
              a társművészetek alkotásai és a hazai árvizek és a belvizek
              is „megihlették” festészetemet. 
              
               Több művész arról beszél, milyen nehéz befejezni egy festményt.
              Önnél is így van?
              
               
              –Egyáltalán
              nincs így. „Alla prima” festek; odaállok a vászon elé, és
              nem sokkal rá be is fejeződik a folyamat magától. Tehát elég
              gyorsan festek. Ritka az a kép, amit több mint két napig
              festek. Ezután még sokáig figyelem a képet, és lehet, hogy két
              hét múlva húzok egy vonalat rajta, amitől szerintem tökéletes
              lesz.(14)De a kép egészén utólag már nem javíthatok, mert
              annyira vastagon viszem fel a festéket. Csak egyszer volt ilyen
              korrekcióra példa, de az egy teljesen egyedi eset. 
              
               Térjünk rá pályafutására. Érettségi után a Kirakatrendező és
              Dekoratőr Iskolában szerzett szakiskolai bizonyítványt. Ez egy
              „ugródeszka” volt a festészet felé?
              
               
              
               –1982-ben érettségiztem, majd felvételiztem a Képzőművészeti
              Főiskolára. Az a kor még javában a szocializmusé volt, és
              mindenki tudta, hogy ebbe az intézménybe nagyon nehéz felvételt
              nyerni; sok volt a protekciós. 1982-től folyamatosan
              jelentkeztem 1989-ig, míg fel nem vettek. És közben végeztem
              el a már említett szakiskolát, mert nem szeretem a tétlenséget. 
              
               Azért lettem festő, mert képtelen vagyok mást csinálni
              
               
              
               Amikor elhatározta, hogy erre a pályára lép, milyen volt a festőművészek
              társadalmi és anyagi megbecsülése, és milyen jelenleg?
              
               
              
               –Ezt nem tudom, mert ez a téma soha nem érdekelt,
              annyira a művészetnek élek. Az igazi festőművész nem azért
              választja ezt a pályát, hogy az anyagi, vagy a társadalmi
              megbecsülés bármilyen szinten is befolyásolja. Én is azért
              lettem festő, mert képtelen vagyok mást csinálni és nem
              foglalkozom az ilyen mellékes körülményekkel. 
              
               Az sem foglalkoztatja, hogy a művésznek legyen-e menedzsere?
              
               
              
               –Dehogynem! Ez egy nagyon fontos téma! Sokan kiválóan
              menedzselik magukat, ami szerintem a művészetük gyakorlásának
              a rovására megy. 
              
               Voltak, akik megpróbálták lebeszélni arról, hogy festőművész
              legyen, mondván, hogy ez a hivatás nem nyújt biztos megélhetést?
              
               
              
               –Erre nem emlékszem, de hiábavaló fáradozás lett
              volna ez bárki részéről is. 
              
               Olyan erős személyiség, akit nem lehet semmiképpen eltántorítani
              az elhatározásától?
              
               
              
               –Nem tudom, hogy az vagyok-e, a festészet nálam nem
              elhatározás kérdése volt, hanem bensőleg TUDTAM, hogy nincs más
              lehetőség. 
              
               Amint olvastam, hágai tanulmányúton vett részt.
              
               
              
               –Cserediákként három hónapos tanulmányúton vettem részt.
              A hágai képzőművészeti egyetemen festettem, míg egy hágai
              kolleganő pedig a budapestin. Ez idő alatt összebarátkoztam a
              kinti magyarokkal. Azután még visszamentem egypár hónapra, különböző
              ösztöndíjakkal. 
              
               Partiumban is volt tanulmányúton. Hasonló volt a metódus?
              
               
              
               –A Felsőbányai Művésztelepre mentem ki többször is pár
              hétre, addig ott dolgoztam, és megismerkedtem a kinti művészekkel. 
              
               Ezek a kapcsolati tőkék megalapoztak külföldi kiállításokat?
              
               
              
               –Több esetben is; a Királyhágómelléki Református
              Egyházkerület és a Felsőbányai Művésztelep gyűjteményei közt
              is megtalálhatók alkotásaim. 
              
               Hét éven keresztül tanított középiskolában. Milyennek találja az
              iskolai rajz-és művészettörténet oktatást?
              
               
              
               –A módszer ugyanolyan, mint a ’80-as években. Az órákat
              megpróbáltam annyiban „színesíteni”, hogy sokszor vittem a
              diákokat kiállításra. Szervezőkészségemnek köszönhetően
              meg tudtam oldani, hogy 50-55 perces időtartamon belül látogassunk
              meg egy- egy kiállítást. 
              
               A mai diákokat mikor tudják elvinni a közel jövőben az ön kiállítására?
              
               
              
               – Kapcsoltam. Jó kérdés. Erről persze még nem tudok
              konkrétumot mondani – eddig átlagosan évente három kiállításom
              volt, de idénre még nem kaptam meghívást. Tehát nyitott
              vagyok a megkeresésekre. 
              
               
               
              Medveczky
              Attila
             |