vissza a főoldalra

 

 

 2012.03.16. 

Lélekóra

Lévai Nóra kiállítása a Fészek Művészklubban

Különös tárlat. Finom fonalak és textilmaradékok (valaha volt ruhák) idézik föl a múló időt. S attól megrendítő, hogy a fonalrajzokban és a vászonra applikált ruhadarabokban fölfedezhető – akinek van szeme, látja – a fájdalommal teli személyiségkép is. Lévai Nóra textilművész, mert igaz ember, nem átallott megvallani sebzettségét: az emlék, így a tárgyi emlék ugyancsak, lényünk egy kis – ha művész kezében van a varázspálca, aktivizálható – darabja, s ha végleg elvész, magunk is kevesebbek leszünk.

A ruha, a viselet olyan ránk szabott világi gesztus, amely megőriz valamit a hétköznapi egyszerűséggel (s egy kis megengedéssel) golgotai útnak nevezett emberség-próbából. Akinek nem nyújtottak még – a bibliai mozzanatot a szakrálisból ideemelve a földre – Veronika-kendőt, az sosem fogja megtudni, hogy a kínok ellenére mi fán terem az arc szenvedéstükrét átszellemítő boldogság. A cím nélküli textilképek, valamint ceruza-, és fonalrajzok erről a nehezen megnevezhető, mert a lélek fájdalmát műtárgyakba bugyoláló élményről vallanak.

Nem véletlen, hogy kiállítását bevezetendő, maga a művész is érezte: szükség van eme különös képvilág rúgóinak a megvilágítására. „Ruháink hordoznak minket. Viselik testünk lenyomatait, kitérdesednek, kifenekesednek, és mint a hű ebek, egy idő után hasonlítani kezdenek tulajdonosaikra. Hordják magukkal életünk egy szeletét…”

Életünk egy szeletét? Magát az életet! Hiszen különösképp ezekkel a szubjektumot is tükröző átváltozásokkal lesz nyilvánvalóvá – a tárgyi emlékből valóság lesz, a valóságból esztétikailag is mérhető műtárgy –, hogy az itt látható képvilág milyen erős gyökérrel kapaszkodik a föntbe és a lentbe, hogy a legkisebb foszlánynak, hálórésnek is megvan a mítoszi mása.

Az artisztikus vonalháló „barlangrajzait” szemlélve (kétszer hat grafikát tartalmazó tabló) csak látszólag nonfiguratív alakzatokkal van dolgunk. A követ görgető Sziszüphosz – egy meggörnyedt próféta – munkás teste éppúgy fölsejlik az érzékenyből érzékivé váló vonalrács bozótosából, mint a különböző arc- és korpuszmaradványok vagy valamely idilli találkozás (például a paradicsomi emberpár) vagy drámai mozzanat (Káin és Ábel?) rajzolata.

Ebben a rejtetten is világos, a vonalháló görcsét szabad áramlássá oldó grafikai kitárulkozásban, nem kevés leleménnyel, ott a művész invenciózus látomása (látomássorozata). Semmi sem biztos, csak a leheletnyi nyomhagyás, amelynek nincs frízszerű díszítőeleme, de van érzelmi mélysége, szakadozott – pontosabban: megszenvedett – én-képe.

A fehér műanyaglapon látható, mert a kontraszt is vivőerő, színes fonalgrafikák – itt a textilművész bonyolítja a szálakat (sűríti és ritkítja a figurákat is befogadó fonalrács mezejét) – avval ütnek el a föntebb tárgyalt ceruzarajzoktól, hogy a vonalkarakter ritkán burkolózik sejtelmekbe. Igaz, egy-egy „találkozási” pontban itt is izzik az érhálózat, ám a különféle tárgyakhoz, ember- és állatfigurákhoz kapcsolódó emlékmozzanatok (ülő-fekvő nő, a gazda jelenlététől megnyugodott kutya) a jobbára lírai absztraktot – a „ház körüli” boldogság és a mitizált tájakra való elvágyódás érzelmileg is fölfokozott tükörképét – életszimbólummá emeli. Ezek e rejtetten is beszédes, csaknem utolérhetetlen szépségű lélekrácsok a tárlat legkiemelkedőbb darabjai.

Pedig a többiről sem lehet elmondani, hogy közhelyes unalmat sugallnának. A kisebb-nagyobb méretű, széles gesztusecset hátterű (részben vagy egészében applikált) olaj-vászon tablókon föltünedeznek azok a ruhadarabok, öltözék kiegészítő elemek, a maguk pórias (polgári?) egyszerűségében is a test befedését és az otthon kellemét tanúsító használati textíliák (otthonka, blúz, nadrág, hosszú és rövid szárú harisnya, kesztyű), amelyek –  némelykor a felület plasztikáját erősítő képépítő motívumként – elszakadnak valódi (eredeti) funkciójuktól, és az érzelem szürrealitását tárgyakban meglelő művész látomását, annak hol groteszk, hol líraiságában érzékeny kifejtését szolgálják.

Kell-e furcsább, az érzelem hétköznapi panorámáját a piktogram jelbeszédéig visszavont öröm, mint amit a kis négyzet alakú fehér „téglatestekre” ragasztott kesztyű-sorozat jelent?  Az öt kis „vászontégla”, kesztyűujjakba öltöztetett maskarádéval, bizonyos magatartásformákat közvetít. A két végpont: a mutatóujj jelzését intővé-fenyegetővé tevő bírói, és a két kéz ujjainak egymásba fonódásából katedrálist – a szeretet katedrálisát – formázó (távol-e a zsolozsma?) hittérítői. De az utóbbi lehet megfáradt (férfi és női) kezek egymást erősítő találkozása is. 

Ha a kesztyűujjak – mozgásformát jelző élő-holt pálcikák – vibrálásában fölfedezhető a groteszk jelleg, hogyne volna érhető tetten ez a mosolyos keserűség azokon a testimitációt furcsa relieffé emelt vásznakon, amelyeken a két, combig érő harisnyába burkolt női láb, illetve az absztrakt testből kilógó kéz-kesztyű- és láb-boka-harisnya-maradvány hatásos motívum lesz: a belőlünk kiszakadt, immár csak emlékként őrzött használati textíliák jókedvű eldorádója. Az applikált ruha úgy bele van égetve a felületbe – a festett szürkés-fehér háttér izgatott ecsetmozgást revelál –, hogy szinte látni a hajdani emlékként őrzött test kisebesedését.

Ennek a virtuóz technikának természetesen a gombokkal díszített, varrott-hímzett ruhákat (azok sejtelmét) őrző eredményei is vannak – lásd a piros foltokkal pettyezett otthonkát mint a testnélküli szállongás mintapéldányát –, ám a feslésekben jelentkező foszlánylét (elmúlásunk távolian közeli kavicsrengetege) ugyancsak megfogalmazódik. És Lévai Nóra ezekben a visszafogottan is erősen érzelmi pillanatok képpé (textilképpé) emelésében ért a legmesszebbre. Leszakította rólunk, nem kis fájdalmat előidézve, az évtizedek alatt szinte testrészünkké vált megannyi öltözködési kelléket, hogy minél kíméletlenebbül lássuk tárgyaink elhalásában az idő rohanását. Órája – lélekóra. Tiktakolását csak az hallja, aki a fájdalom közelébe merészkedik.

 

Szakolczay Lajos