| 
               2012.10.05.  Csorja
              Gergely: Az új választási rendszer
              
               Nyugodtan leszögezhetjük:
              az 1989-től 2010-ig hatályos választási rendszerünk rossz
              volt. Az ellenzéki kerekasztal 1989-ben különösebb
              gyakorlattal, valódi demokratikus gyakorlattal rendelkező alkotmányjogászok
              híján biztonsági játékot folytatott. Lényegében Tölgyessy
              Péter intencióinak megfelelően olyan választási rendszert
              alakítottak ki, melyre ugyan rá lehetett fogni, hogy német mintára
              készült és ezért demokratikus, valójában egy kisszerű alku
              eredménye. A rendszer igyekezett bebetonozni az átmenet szereplőit.
              A választási rendszer lényegében a politikai váltógazdaságot
              szolgálta, mely a múlt rendszer erőinek biztosította a túlélés
              terét, míg az MDF antalli vonala, illetve az SZDSZ urbánus
              liberális – közérthetőbben zsidólényegű – erői közötti
              tartós hatalommegosztást garantálta. 
               Az ellenzéki kerekasztal, majd az MDF–SZDSZ paktum
              jelentette megegyezés intézményi keretének egyik fontos eleme
              volt a választási rendszer. A jelöltállítás, a kopogtatócédulák
              körüli anomáliák biztosították, hogy új szereplők – a régiek
              támogatása nélkül – a legritkább esetben jussanak át az 5
              százalékos küszöbön. A pártfinanszírozás és a választásokra
              költhető pénzek ellenőrzése pedig nyilvánvalóvá tette,
              hogy az 1989-es átalakulás lényegében átmenet, mely egy
              realista-elitista hatalomszerkezetet hoz létre, bizonyos
              oligarchikus elemekkel. Bár nem közvetlenül a választási
              rendszer része, de a konstruktív bizalmatlansági indítvány
              fontos szerephez jutott a választási szerveződések kialakulásában.
              Ez az intézmény lényegében lehetetlenné tette a kormány
              cikluson belüli megbuktatását. Térjünk vissza a
              finanszírozáshoz. A választások jogi szabályozása elvileg
              szervezetenként maximum 386 millió forint elköltését engedélyezte.
              A pártok nyilvánvalóan ennek többszörösét költötték a
              kampányra, de a rendszert elvileg felügyelő Állami Számvevőszék
              a pártok beszámolóit rendre elfogadta. Ez önmagában kérdőjelezte
              meg a rendszer demokratikus jellegét. Ha ehhez hozzávesszük a
              kopogtatócédulák adásvételét, a pártok közötti háttér-megállapodásokat,
              akkor bátran kijelenthetjük, hogy az 1989 és 2010 között létező
              választási rendszer tarthatatlanná vált. A kétharmad által
              felállított új rendszer, melynek bizonyos elemei még ma sem
              egyértelműek, a helyzeten csak javíthat. Az új rendszer kialakításánál
              – természetesen – szempont kellett legyen a kétharmad
              2014-es választási esélyeinek növelése. Az a Kis János által
              kitalált és azóta minden ellenzéki szájába adott érv,
              miszerint az új választási rendszer elsődleges hibája, sőt
              egyenesen antidemokratikus jellegének bizonyítéka, hogy a szabályok
              a most regnáló kétharmad szája íze szerint lettek kialakítva,
              egyszerűen nevetséges. Természetesen a szabályok kialakításánál
              figyelembe vették saját érdekeiket. Ezt hívjuk képviseleti
              demokráciának, hogy a politikai pártok saját politikai érdekeiket
              figyelembe veszik. A kérdés az,
              hogy az önérdek szem előtt tartása mellett sikerül-e
              elmozdulni a társadalom többségének érdekeit szolgáló
              rendszer felé, és hogy eközben megmarad-e a lehetősége a többi
              politikai szereplőnek a versenyben való érdemi részvételre. A kérdés első
              felére – önmagában a határon túli magyarok választásokba
              történő bevonása miatt – igennel kell válaszolnunk. Ha
              ehhez hozzávesszük, hogy a teljesen indokolhatatlanul magas
              parlamenti létszámot radikálisan csökkentették és kétfordulósról
              egyfordulósra módosították a rendszert, akkor megállapíthatjuk,
              hogy a változás jó irányba halad. A kérdés második
              felére adható válasz részletesebb kifejtést igényel. Az ajánlószelvények
              – népszerű nevükön kopogtatócédulák – megszüntetése,
              a jelöltállítás szabályainak leegyszerűsítése egyértelműen
              kedvez az új vagy kisebb politikai formációknak. Kétszáz aláírást
              sokan össze tudnak szedni. Ennek következtében feltehetőleg
              – főleg az első választás alkalmával – a jelöltek és
              jelölő szervezetek száma megsokszorozódhat. Ez természetesen
              szolgálhatja a kormánypártok érdekeit, hiszen a sok kis
              szervezet elviheti a bizonytalan szavazókat, így egyrészt sok
              szavazat nem váltódik képviselői helyre, másrészt a kisebb
              ellenzéki pártok sok konkurenssel számolhatnak. Ugyanakkor mindösszesen
              27 jelölttel lehet országos listát állítani, azaz amennyiben
              a megfelelő helyeken az adott szervezet és a mögötte álló
              ideológia vagy program 27 jelölt felállítására képes, úgy
              rájuk az egész országban lehet szavazni. Mi ez, ha nem a demokrácia
              kiszélesítése? Mi ez, ha nem maga a pluralizmus? Ez ellen azzal érvelni,
              hogy a most parlamentben lévő kis pártok nehéz helyzetbe kerülnek,
              mert lesz 4 Jobbik-, 3 LMP- és 5 MSZP-konkurens párt, meglehetősen
              visszás. Mondhatnók antidemokratikus. Már csak azért is, mert
              adott esetben ez lehetővé teszi, hogy végre valódi baloldali pártok
              is megjelenjenek. Végre valódi szocialista, szociáldemokrata
              vagy keresztényszocialista értékeket valló szereplők is előkerüljenek
              és ne csak a velejéig korrupt utódpárt tetszeleghessen
              baloldali színekben. Ugyanis a baloldali önmagában nem feltétlenül
              szitokszó. Ráadásul a tisztességes baloldali gondolkodásnak,
              a népi mozgalomnak van tradíciója Magyarországon. Illetve
              volt, amíg Rákosi fel nem tűnt a színen. Veres Péter
              baloldali eszméi és öröksége vállalhatóak ma is, még ha az
              általa is szorgalmazott kollektivizálás végül a szövetkezeti
              rendszeren keresztül a magyar vidék lefejezésébe torkollott
              is. Végül vizsgáljuk
              meg a főmumust, a regisztrációt. A választások előtti
              regisztráció a határon túli, állandó magyar lakhellyel nem
              rendelkező választópolgárok örömteli megjelenése miatt
              elengedhetetlen. A regisztráció kiterjesztése minden választópolgárra
              innentől ésszerű lépésnek tűnik. Ráadásul a regisztráció
              intézménye beleillik a mai közjogi világtrendbe, hogy a
              tudatos polgárok jogait erősítsük, illetve, hogy a polgárok
              ne csak passzív elszenvedői legyenek a közügyeknek, hanem, ha
              lehet, aktívan vegyenek részt a közéletben. A regisztráció
              önmagában természetesen nem jelentheti az aktív részvételt,
              mindenesetre kiszűri a „nekem mindegy, de kapok érte egy
              ezrest, ezért elmegyek” motivációjú szavazókat. Összességében
              az új választási rendszer jobb, mint a korábbi. A legfőbb kérdés,
              hogy a gyakorlati megvalósítás milyen mélységig nyúl bele a
              kampányfinanszírozásba. Egyelőre nem tudjuk, hogy a kampánypénzekkel
              hogyan kell elszámolni, hogy a kampányra fordított összegek
              milyen formában lesznek ellenőrizve. Az új rendszer sikere ezen
              a kérdésen fordulhat. Ha sikerül tisztességesebbé tenni a
              versenyt, ha nem csak a párt mögött megjelenő pénz dönt,
              akkor a kis pártok mögül is bekerülhet egy-két tisztességes
              új formáció, valódi jobbítási szándékkal.
             |