vissza a főoldalra

 

 

 2012.10.12. 

A magyar egyházművészet megújítója

Kortárs galéria az esztergomi ferences gimnázium falai közt

A templomi falfreskóiról, táblaképeiről és festett üvegablakairól ismert Kákonyi Asztrik ferences festőművész munkáiból látható kiállítás szeptember 25-étől Esztergomban, a ferences gimnáziumban róla elnevezett kortárs galériában (www. kakonyigaleria. hu). A tárlat november 4-éig látogatható. Kalauzunk Keppel Dániel, a galéria vezetője, a gimnázium tanára.

 Dr. Prokopp Mária művészettörténész, egyetemi tanár írásában hitünk legfőbb igazságainak festőjének nevezi Kákonyi Asztrikot. Ebből a dolgozatból kiderül, hogy „első falképén, 1962-ben, Pilisszentléleken tárult föl először a Szentlélek mindent magával ragadó, mindent betöltő, meleg szeretetének sokszínű, tüzes áramlása, körkörös sodrása. Megközelítőleg ötven templomot újított meg; az esztergomi érseki palotában a prímás magánkápolnájának csodálatos vízióit kell megemlítenünk, az esztergomi szemináriumi templom Nyolc boldogság c. képsorát, Dorog, Sárisáp, Nagysáp, Nyírderzs, Egerszólát, Dusnok, Hodász, Nagybajcs képeit és üvegablakait, a szentendrei ferences gimnázium kápolnájának szentélyfalát…”

 Mikor jött létre a Kákonyi Asztrik Kortárs Galéria?

 –2011. tavaszán, és a mostani a harmadik kiállításunk. Először Mátai Attila festő-és grafikusművész munkáit mutattuk be, majd Kárpáti Tamás Munkácsy Mihály-díjas festő, grafikus műveiből láthattak az érdeklődők válogatást.

 Honnan származnak az itt látható képek?

 –Főleg ferences rendházak– Margit körút, Pasarét, Szentendre, Esztergom – adták a kiállítás idejére számunkra a képeket. Sajnos nem a névadóval nyitottuk meg a galériát, viszont mára technikailag annyira fejlődtünk, pl. monitort szereztünk be, hogy méltóvá vált a helyszín Asztrik atya műveinek bemutatásához.

 Az első teremben főleg figuratív képek láthatók, míg a másodikban nonfiguratívok. Egy fejlődési folyamatot mutatnak be?  

–Asztrik atya pályáján nem különíthető el figurális és nonfiguratív korszak, ő a két kifejezési metódust párhuzamosan művelte. A rendezést nagyban befolyásolták a témák és a színek, ezért Szent Ferenc Naphimnusza a központi helyet foglalja el. Az egyik falfelületet a drámaiság jellemzi, s azt úgy próbáltam megrendezni, hogy Krisztus kínszenvedéseit figurálisan és nonfigurálisan is láthassuk. A pilisszentléleki stációkon a művész a színek kontrasztjaival utal a passió egyes jelenetire.

 Mi jellemző Asztrik atya színvilágára?

 –Jellemző rá a piros egy bizonyos árnyalatának használata. Azt el is nevezték Asztrik-pirosnak. A művész leheletfinoman kezelte az ecset, nem expresszív módon, erős színeket használva.

 Rendelésre alkotott?

 –A templomokban igen, oda hívták őt, de a kisebb képeket saját ihletettségből festette. A ’60-as években, pilisszentléleki magányában nagyon sokat festett, s a kész művek közül nagyon sokat elajándékozott. Prokopp Mária hívta föl a figyelmet arra, hogy ki kell hangsúlyozni azt: Kákonyi Asztrik a teológia doktora volt, és az öröm teológiájával foglalkozott. Ezért is érthető, hogy a rózsafüzér titkaihoz készített képei a kortárs magyar teológia becses darabjai. Bátran nevezhetjük a magyar egyházművészet megújítójának, de az életében nem kapta meg a neki járó elismerést, mert meghaladta a korát. Azért is rendeztük ezt a kiállítást, hogy Asztrik atya művészetét megismertessük a nagyközönséggel ,és arra is felhívjuk a figyelmet, hogy sok helyen pusztulnak a falfestményei.

 A katolikus egyházat azzal vádolják, hogy múltba néző, nem nyitott az újra, és íme a ferenceseknél nyílt meg Esztergomban a kortárs galéria.

 –A ferences rendet immár 800 éve jellemzi, hogy nyitott az újra, ha azt értékesnek, értékközvetítőnek találja. Hiszen az új önmagában nem érték. A cél, hogy minőségi, értékes kiállítás-sorozat induljon el, amit szinten kell tartani.

 

Medveczky Attila