vissza a főoldalra

 

 

 2012.10.12. 

700 milliós haszonnal továbbadott Volán-ingatlan

Milliárdos kár érte a társaságot azzal, hogy eladták a telephelyet, majd visszabérelték azt

Összességében milliárdos kár keletkezett a Volánbusznál az ingatlaneladások és a szolgáltatások kiszervezése miatt. Minderről Manninger Jenő országgyűlési képviselőt, a társaság átszervezését vizsgáló bizottság fideszes elnökét kérdezem.

 Az MSZP szerint semmilyen visszaélésre nem adott lehetőséget a Volánbusz 2003-as átszervezése. Önnek mi erről a véleménye?

 –Azt is írják, hogy a bizottság semmilyen törvénytelenséget nem tárt fel, és így visszaélések sem voltak. Ehhez képest elég sok mindent meg lehet állapítani; az viszont igaz, hogy a visszaélések jó részét nem a bizottság, hanem a korábbi vizsgálatok tárták fel. Gondolok itt a kormányhivatalnak és a vagyonkezelőnek 2010 után lefolytatott vizsgálatára. A lényeg, hogy kimutatható visszaélésekről beszélhetünk, de a büntetőjogi következmény már bonyolultabb kérdés. Az ingatlaneladásokat vizsgálva is megállapítottuk, hogy sokszor vitathatók voltak az árak és a körülmények. Előfordult, hogy eladták az adott ingatlant, konkrétan az Andor utcai telephelyről van szó, és 4 hónap múlva az új tulajdonos 700 millió forintos felárral adott túl azon. Az is egyértelmű, hogy milliárdos kár érte a társaságot azzal, hogy rég bevált MSZP-és módszerrel eladták a telephelyet, majd visszabérelték azt. Az ingatlanok jelentős részét és a buszszolgáltatást is kiszervezték, de úgy, hogy az alvállalkozások tulajdonosai többnyire offshore-cégek. Tehát állami közvagyont, vagy szolgáltatást jutattak olyanokhoz, akiknek az igazi tulajdonosai nem ismertek.

 Kiket hallgattak meg a vizsgálat során?

 –A bizottságot a parlamenti határozat arra is kötelezte, hogy próbálja meg kideríteni az offshore-cégek hátterét, ezért meghallgattuk Pekli Ferencet ,a korábbi vezérigazgatót, és azokat, akik az ő munkatársai voltak. Tudtommal Pekli Ferenc a ’70-es években a BKV-nál volt KISZ-titkár – tehát tipikus szocialista történetről van szó. Meghallgattuk az alvállalkozások jelenlegi ügyvezetőit is, de mindez nem járt sikerrel, mert azt mondták, nem tudnak a korábbi dolgokról, nem emlékeznek semmire. Ez nem lepett meg minket, mert ilyen esetben ez bevált védekezés. Azt is bemutattuk, hogy a különböző cégekben mennyire érintettek a volt vezérigazgató családtagjai. De ennek sincsen büntetőjogi következménye, bár „családi vállalkozásokról” beszélhetünk.

 Ezek után mi a teendőjük? Feljelentéseket tesznek?

 –A Volánbusz igazgatósága 2011-ben tett már feljelentéseket, melyekbe mi is betekintést nyertünk. Az egyértelműen büntetőjogi kategóriába tartozó ügyek már nyomozati stádiumban vannak. Ezért önállóan a bizottságnak nem kell további feljelentést javasolni. Mi főleg az ingatlanügyekkel és a gazdálkodással kapcsolatos ügyekkel foglalkoztunk, s ezek közül a legkirívóbb az, amikor még Pekli Ferenc volt a vezérigazgató, hogy megpályáztatták az alvállalkozók számára a szolgáltatásokat, és már a pályáztatás megnyerése után megváltoztatták a szerződést úgy, hogy a közbeszerzésben nem szereplő tételekre kb. 540 millió forintot fizettek ki. Tehát az üzemeltetők ekkora összeget kaptak üzemanyag-áremelkedési kompenzáció, illetve a lízingdíj emelkedése miatt. Ez utóbbi indoka az euró forintban mért árfolyamváltozása volt. Tehát az üzemanyag-, illetve árfolyam-kompenzációról van szó. Bár az akkor, más cégek által kötött hasonló szerződések mindegyike tartalmazott ilyen kikötést, a járatok kiszervezési kiírásai nem tartalmazták ezt, mégis utólag fizettek a nyertes vállalkozóknak ezeken a címeken. Ez minden, csak nem felelős viselkedés. E tárgyban is megtörtént a feljelentés, tehát vizsgálják jogi vonatkozásokat.

 

Medveczky Attila